Saako pph kuljettaa lapsia autolla?
Paljastui tuossa äskettäin perhepäivähoitajan sivulauseessa, että olivat pari viikkoa sitten menneet kovalla pakkasella kerhoon autolla. Olin vähän kysymysmerkkinä mutta en enää jälkikäteen viittinyt tehdä asiasta numeroa. Nyt tällä viikolla olisi ollut kanssa kerhoreissu tulossa ja kun kysyin, onko lapset huomenna menossa kun ilmatkin on huonot, hoitaja sanoi, että jos sataa, voidaan mennä autolla. Kysyin, että onko sulla niin monta turvaistuinta (lapsia siis 4-5, pienin 1,5 v. eli meidän, muut 2,5-4v.). Hoitaja sanoi, että ei, yksi koroke on. Siihen tokaisin pöllämystyneenä, että eihän niin saa lain mukaan kuljettaa ja hoitaja vastasi, että ei niin. Ja siihen loppui keskustelu. Ja sitten lapsi sairastui loppuviikoksi, ei tullut sitten kerhoon kuljetuksesta enää puhetta.
Matka ei ole pitkä, pari kilometriä, ja pikkupaikkakunta kyseessä mutta silti mielestäni ei ole asiallista ottaa hoitolapsille tollaista riskiä. Ei vauhti tai matka ratkaise, jos kolahtaa niin kolahtaa ja kolmenkympin vauhdissakin pienille voi käydä pahasti joko irrallaan autossa tai pelkissä mahavöissä. Lisäksi lapset tottuu siihen, että aha, autossa voi olla ilman istuintakin, josta taas seuraa hankaluuksia jatkossa. Meillä tenava istuu autossa AINA turvaistuimessa, myös esim. hoitopaikkaan viedessä tai sieltä hakiessa (matkaa vain n. 300m!).
On silti vähän hankala ottaa asiaa puheeksi. Pitäisi kai suoraan kieltää kuljetus (jonka kyllä teinkin alunperin hoitoneuvottelussa mutta tuolloin ei pph:n perheessä ollutkaan kakkosautoa, hoitaja sanoi, ettei voikaan kuljettaa). Mutta laitetaanko kerhoon viennin hankaluus sitten meidän lapsen syyksi? Ajattelin kyllä ilmoittaa myös perhepäivähoidon ohjaajalle asiasta vaikka sekin on kyllä pikkupaikkakunnalla riski, sana kulkee ja kohta ollaan hoitopaikkaa vailla ja " hankalien vanhempien" maineessa. Ja hoitaja asuu tuossa ihan lähellä, ei viitsisi mitään isoa tappelua asiasta tehdä. Mutta lapsen turvallisuus menee toki näiden seikkojen edelle, se on itsestään selvää. Ja jos asia ei muuten selviä, siitä tehdään isompikin juttu.
Onko kokemuksia ja neuvoja, miten tällaisen pulman kanssa toimisin niin, että hoitosuhde muuten säilyy hyvänä?
Kommentit (27)
Neuvoja mulla ei ole antaa, mutta samaan oon törmänny. Aiemmin olin töissä ja pihaan rupes lappaamaan pph väkeä ja osa kysyikin multa, että tuleeko meidän lapset. Mä olin ihan äimän käkenä, että ei oo kyllä moisesta reissusta ollu mitään puhetta. Hoitaja (muuten tosi ihana) ihan pokkana mulle sano, että teidän poika ei suostunu lähtemään,vaikka miehensä jäi pikkusiskon unta valvomaan. Kysyin sitten, että miksei asiasta puhuttu etukäteen :" Ei me kerrota näistä, ettei tule pettymyksiä, jos reissu peruuntuu" Lapsia tuli autot täynnä. Kenellään en nähny turvaistuimia ja yksi istui hoitajan sylissä etupenkillä!
Tämä myös pieni paikkakunta, mutta jos oisin tienny ajoissa, olisin jotenki koittanu järjestää ainaki omien lasten kuljetuksen asiallisesti. Myöhemmin sitten kysyivät, että saako lapsia viedä kirkkoon autolla. Tämäkin kysyttiin ko. aamuna eli vaikea oli kieltääkään. Silloin kaikille riitti turvavyöt, mutta kaikki oli myös liian pieniä vöihin.
Tosi paha mieli tuli, mutta en saanut asialle mitään tehtyä mainitsemistasi pikkupaikkakunta-asioista johtuen.
T@hti
Mutta se mainitaan aina sopimuksessa. Usealla hoitajalla, niinkuin minullakin, on sopimuksessa kohta, jossa kysytään " Saako hoitaja kuljettaa lasta autolla asianmukaisessa istuimessa?" Me kuljemme toisinaan kiireen takia juuri esim. kerhomatkoja autolla, mutta jokainen lapsi on ikäänsä vastaavassa istuimessa autossa. Kaksi korokkeella, missä turvavyönsäädin, yksi istuimessa kasvot menosuuntaan päin. Omani, 5v on korokkeella etupenkillä. Ei tulisi mieleenkään lähteä kuljettamaan lapsia ilman asianmukaisia istuimia! Ja jos yksikin vanhempi kieltäisi sen oman lapsensa kohdalla, en kulkisi autolla, ennemmin sitten jää kerho väliin. Hoitolasten turvallisuus on minulle ainakin niin tärkeä asia, että en tingi siitä yhtään. Oman lapsen kohdalla ehkä voisikin joskus ihan pienen matkan kohdalla tinkiä, mutta ei koskaan hoitolapsen. Koska silloin, kun/jos rysähtää, lapset ovat ainakin olleet minun autossani vanhempien luvalla sekä laillisestikin oikein kytkettynä. Ja minähän olen vastuussa lapsista heidän vanhemmilleen!
Meillä lapsi ei ole ollut pph:lla, mutta oli ryhmiksessä, jossa hoitajat siis perhepäivähoitajia. Meiltäkin kysyttiin hoitosopimuksessa, että saako lasta kuljettaa autolla. Itsekin suhtaudun tosi varauksella siihen, että meidän lapsia kuljetetaan vieraalla autolla ilman omia turvaistuimia, joten tartuin tuohon kohtaan ja kyselin. Sen ainakin muistan, että jos vaikka laitankin kyllä, silti jokaisesta kuljetuskerrasta sovitaan vielä erikseen.
Ota ihmeessä asia puheeksi, koska sinähän ajattelet vain lapsesi turvallisuutta.
ko. kohta. En antanut lupaa, koska en nähnyt siihen mitään tarvetta. Asumme tosin isossa kaupungissa, mutta en halua lapsen olevan ilman istuinta kaupunginosan sisälläkään. Eikä sinne kerhoon ole mikään pakko mennä, enemmän nuo tapaamiset näyttävät olevan hoitajia varten, hyvin voi joskus jättää väliin. Ja minusta vanhempien PITÄÄ USKALTAA olla lastensa puolella, muuten huonot käytännöt vain jatkuvat.
mutta ostimme myös kakkosistuimen pphoitajan käyttöön. Istuinta säilytetään pphoitajalla, joten on sitten aina tarvittaessa käytettävissä esim. muutaman kerran on ollut 2-3 lasta ollut sairaana ja ovat käyneet ostoksilla ja eläinkaupassa kaloja katsomassa päivän aikana : ). Toinen juttu sitten on, että taksilla lapsia saa kuljettaa ilman turvaistuimia ja ymmärtääkseni myös ilman vanhempien suostumusta... Kävi vaan ilmi yhtenä päivänä että olivat menneet taksilla jumppaan kun oli taksikuljetus kunnan puolelta järjestynyt. En myöskään halunnut nostaa asiasta isompaa numeroa kun tiedän että normaalisti menevät omalla autolla ja ainakin meidän tyttö istuu turvaistuimessa.
Tuli vain mieleeni, että mikäli jotain tapahtuu, eivätkä lapset ole olleet asianmukaisissa istuimissa, niin vakuutusyhtiöt voivat käsittääkseni kieltäytyä kaikista korvauksista? Kuka sitten maksaa mahdollisia hoitokustannuksia, ei ainakaan vastapuolen liikennevakuutus? Vastaavasti jos pph ajaisi kolarin, niin voipi hyvin olla, että hän ei saa mitään korvauksia mistään, ei henkilövahinkoihin eikä auton vaurioihin. Ovatkohan he tulleet ajatelleeksi tätä puolta? Tilanteena vähän sama kuin päihtyneenä ajaminen, eli tietoisesti tehty rikkomus.
Harkitsin perhepäivähoitajaksi ryhtymistä ja minulle perhepäivähoidon ohjaaja kertoi heti ekassa keskustelussa, että meidän kunnassamme perhepäivähoitajat eivät saa kuljettaa lapsia autoilla.
Minulla tämä kallisti vaakakuppia niin, etten alkanut työhön. Asumme syrjässä, viikoittainen kerho on kolmen km:n päässä, lapseni muskari 15km:n päässä ja uimarannalle 5km.
Ilman autonkäyttömahdollisuutta täältä ei sitten liikuttaisi. En tiedä kuinka muskarimatka olisi onnistunut - nykyisin menen pienemmän kanssa kirjastoon isomman ollessa muskaritunnilla. Muut menot minusta ovat vähintäänkin kohtuullisia; siis kerho ja uintireissut.
Toki olen samaa mieltä siitä, että edesvastuutonta ja laitonta kuljettaa lapsia ilman asianmukaisia istuimia!
jos kyseisessä kunnassa onkin säädös että saa kuljettaa autolla niin EN IKINÄ voisi hyväksyä sitä että hoitaja kuljettaa lapsia ilman asian mukaisia turvaistuimia!!
anteeksi mielen purkaukseni mutta ei tulisi mieleenkään laittaa lasta ilman turvaistuinta autoon, saati sitten että hoitaja johon vanhemman on " pakko" luottaa, joka on " ammattitaitoinen" , kuljettaisi lasta autossa tavalla jonka jo laki kieltää
Olen itse kunnallinen perhepäivähoitaja ja meidän kunnassamme
on sosiaalitoimi kieltänyt omalla autolla kuljettamisen,vaikka
vanhemmat kuljetukseen suostuisivatkin. Samoin on kielletty
kuljetukset kerhoihin jopa kävellen.
Onhan tuo hieman jyrkkä kanta,mutta toisaalta joidenkin lasten
kerhoon viemisten ja hakemisten takia voisi määräytyä koko
porukan rytmi ja esim. päiväunet voisivat lyhentyä.
Toisaalta kun pienellä paikkakunnalla asutaan ja leikkikentillekin
on matkaa kilometrejä on kielto " vanginnut" hoitajat omaan pihaan
ja kotiin. Yhteistyötä ei juurikaan toisten hoitajien kesken voi
tehdä.
Jos johonkin olemme taksilla päässeet kunnan " piikkiin" ,istuvat
turvaistuimia tarvitsevat turvaistuimissa,jotka (taksikuskin kauhuksi)
raahaan aina mukanani.
..." Toisaalta kun pienellä paikkakunnalla asutaan ja leikkikentillekin
tehdä. .."
Tätä kommenttia ihmettelen suuresti. Eikö lapsille tosiaankaan löydy muualta aktiviteettia kuin leikkikentiltä?? Onko piha huono leikkipaikka, eikö pihalta pääse vaikka metsään leikkimään? Ei leikkikenttä ole se ainut ja oikea leikkipaikka; valmiita laitteita jokapuolella. Toisekseen mitä on toisten hoitajien kanssa yhteistyö työaikana? Varmaankin omien hoitolasten kanssa riittää puuhaa aivan riittämiin.
Kuntakin voi tietysti antaa palveluksessaan oleville perhepäivhoitajille ohjeita siitä, miten näiden pitää toimia.
Vaikka on itsestään selvää, että lasten pitäisi matkustaa asianmukaisissa turvaistuimissa, pakottavaa lainsäädäntöä asiasta ei ole.
Tieliikennelain 88 pykälä kyllä kertoo, että alle 12-vuotiaan pitäisi matkustaa asianmukaisessa istuimessa. Mutta samaan hengenvetoon lakiteksti jatkaa, että jos lapsi ei voi matkustaa tällaisella istuimella sen puuttumisen takia (sic), niin lapsen on " matkustettava ensisijaisesti auton takaistuimella siihen asennettua turvavyötä tai muuta turvalaitetta käyttäen" .
Eli lain kirjain täyttyy, kun alle kolmevuotias on " ensisijaisesti" takapenkillä, lantiovyössä, eikä esimerkiksi vakuutusyhtiö voi ainakaan tieliikennelain rikkomiseen vedoten kieltäytyä maksamasta onnettomuustapauksissa korvausta.
Liikenne- ja viestintäministeriö voi asetuksella määrätä koulujen ja kunnallista tukea saavien päivähoitopaikkojen lasten kuormaamisesta ja turvallisuusjärjestelyistä, mutta en ole koskaan tarvinnut / jaksanut etsiä, onko asetusta ja jos on, mitä sanoo.
Olen itse ajatellut, että jos tämä tulee ajankohtaiseksi, vien nopeasti irrotettavan ja paikalleen laitettavan istuimemme hoitajan riesaksi. Itse autoilemme niin harvoin, että sen saa sieltä sitten.
Meille sanoi lastentarvikeliikkeen myyjä, että laki ei vaadi muuta kuin turvavyön lapselle. Laki ei siis velvoita käyttämään turvaistuinta. Terveen järjen sen sijaan pitäis velvoittaa mun mielestä.
Oisko niin, että kerho on pph:lle enemmän tärkeä kuin edes lapsille. Pääseekö siellä helpommalla tai jotain? Tuntuu vaan siltä, kun väkisin pitää kerhoon päästä eikä välitä siitä miten lapsia autossaan kuljettaa.
Uskon, että pienellä paikkakunnalla on vaikea alkaa asiasta taistella. Millainen pph:n ohjaaja on. Voisiko asiallisesti keskustella ja kysellä asiasta? Mutta loppukädessä, lasten turvallisuus on tärkeintä, kuten itsekin sanoit.
T: Yniäinen
Minä ymmärrän hyvinkin, että olisi mukavaa vaihtelun vuoksi käydä siellä leikkikentälläkin mm. tapaamassa muita lapsia. Ja kun hoidossa lapset viettävät aikaa paljon ulkona, voi pelkästään pihalla oleminen käydä pitkäveteiseksi. Entä pienet hoitolapset? Yksivuotiaan kanssa on hankala mennä metsään, leikkipuistossa pienenkin kanssa voi jo tehdä kaikenlaista, kun lisäksi pitää vahtia isompia lapsia.
Ja mitä tulee yhteistyöhön muiden hoitajien kanssa, en ymmärrä, että mitä sinä et ymmärrä? Yhteiset retket, ideoiden vaihtaminen, aikuinen juttuseura, vertaistuki jne. Tässä muutama esimerkki siitä, miksi olisi mukavaa, että hoitajat voisivat tehdä yhteistyötä.
tust:
..." Toisaalta kun pienellä paikkakunnalla asutaan ja leikkikentillekin
tehdä. .."Tätä kommenttia ihmettelen suuresti. Eikö lapsille tosiaankaan löydy muualta aktiviteettia kuin leikkikentiltä?? Onko piha huono leikkipaikka, eikö pihalta pääse vaikka metsään leikkimään? Ei leikkikenttä ole se ainut ja oikea leikkipaikka; valmiita laitteita jokapuolella. Toisekseen mitä on toisten hoitajien kanssa yhteistyö työaikana? Varmaankin omien hoitolasten kanssa riittää puuhaa aivan riittämiin.
Lisääkin keskustelua saa tulla!
Mustakin välillä tuntuu, että nuo kerhojutut on enemmän hoitajien hupia kuin lasten, lapset ei sinne kyllä osaa vaatia vaan kulkee mukana kun viedään. Noin pienille on ihan riittävästi aktiviteettia siinä, kun touhutaan useamman lapsen porukassa pihalla, läheisessä leikkipuistossa ja sisällä. Pikemminkin toivoisin, että kerhojutut jätettäisiin väliin, en toivo lapsen saavan jokaista kiertävää rotaripulia ja räkätautia. Siksihän juuri pieni on perhepäivähoitoon laitettu, että ryhmä on pienempi, kodinomainen, samoin tautiriski pienempi.
Nuo leikkipuistotouhutkin sivusta katsottuna vähän rasittaa välillä, etenkin kun omakin lapsi on vielä pieni. Hoitajat seisoskelee keskenään katoksessa tai istuu penkeillä lätisemässä keskenään ja lapset touhuaa mitä touhuaa. Isommat nyt ei leikitystä kaipaakaan vaan leikkii keskenäänkin mutta kyllä musta pienempien kanssa saisi touhuta edes jotain; heitellä tai potkia palloa, laskea mäkeä, keinua, tehdä hiekkakakkuja, ajaa pöristellä autoilla tms., niinkuin itsekin teen poikani kanssa pihalla ollessa. Mutta ehkä tää on tätä ainoan esikoisen äitiyttä, kun lapsia on useampi, sitä varmaan asenne muuttuu... en tiedä.
Varmaan otan asian alkuviikosta puheeksi ja ilmoitan ystävällisen yksiselitteisesti, että meidän lasta ei saa kuljettaa autolla mihinkään hoitopäivän aikana. Jos kerhoilla täytyy, menkööt rattailla hyvällä säällä ja jos sataa, ei tarvi lähteäkään.
Eikös nyt tullut tai on juuri tulossa voimaan uusi lakiesitys, että alle kolmevuotiaat on aina kuljetettava turvaistuimessa (paitsi taksissa ja bussissa). Ja isommilla on muutenkin turvavyöpakko, tietysti koroke aluksi tarpeen. Muistelen lukeneeni lehdistä tässä pari-kolme viikkoa sitten. Olenko väärässä?
Miri:
Vaikka on itsestään selvää, että lasten pitäisi matkustaa asianmukaisissa turvaistuimissa, pakottavaa lainsäädäntöä asiasta ei ole.
Tieliikennelain 88 pykälä kyllä kertoo, että alle 12-vuotiaan pitäisi matkustaa asianmukaisessa istuimessa. Mutta samaan hengenvetoon lakiteksti jatkaa, että jos lapsi ei voi matkustaa tällaisella istuimella sen puuttumisen takia (sic), niin lapsen on " matkustettava ensisijaisesti auton takaistuimella siihen asennettua turvavyötä tai muuta turvalaitetta käyttäen" .
Muistelen, että olisi hiljattain uutisoitu, että tieliikennelakia ollaan tältä osin uudistamassa, ts. että uuden lain tullessa voimaan ei pientä lasta enää saisi kuljettaa autossa ilman asianmukaista turvaistuinta? (muistaisikohan joku tämän paremmin... :)
...viestissähän olikin tästä aiheesta jo :)
Jos se olisi jostain saatavissa, kiinnostaisi. Nopeilla hauilla Finlex ja Valtioneuvoston sivut tuntevat vain yhden eduskunnassa vireillä olevan tieliikennelain uudistuksen.
Se koskee kävelykatujen ja tunneleiden liikenteen tarkempaa säätelyä ja tiehallinnon laillista asemaa. Jos joku löytää esitystekstin turvaistuinpakon tiukentamisesta, olkoon kiltti ja laittakoon. On mennyt ohi.
Mitä tulee itse asiaan, itse olen pitänyt hyvänä, että perhepäivähoitajamme on tekemisissä muiden hoitajien ja lapsemme muidenkin lasten kuin oman ryhmän kanssa. Siinä on hyvä rinki, jotka sijaistavat vielä toisiaan. Minullla ei ole ollut aihetta epäillä hoitajan viitseliäisyyttä, joten olen jättänyt tämän asian järjestämisen hänen omaan harkintaansa.
Hoitaja tosin itse sanoi, että käy sisäkerhoissa vain pahimmilla koiranilmoilla. Käsitin niin, ettei pidä sitä tautisimpaan aikaan kovin järkevänä.
Jos siellä pitäisi käydä autolla, eikä kaikille olisi kunnon istuinta, olisin kyllä varmaan vastaan.
Omien lasten kohdalla on niin että kun he aloittivat kunnallisessa pph:ssa sai hoitaja kuljettaa hoitolapsia omalla autollaan. Nyt viime syksynä hoitaja valitteli kun on tullut se laki ettei saa kuljettaa lapsia autolla mihinkään. Leikkikentällä käynnit ovat vähentyneet kun ei isommatkaan lapset jaksa kävellä kilometrien matkaa. Onneksi meidän hoitaja on noudattanut kyseistä sääntöä/lakia, sillä ei hänellä silloin ollut turvaistuimia yhdellekkään lapselle...
Tarkoitin aikaisemmassa viestissäni,että leikkikentälle olisi kiva
päästä joskus vaihtelun vuoksi enkä suinkaan ole sinne joka
päivä hinkumassa. Meillä on kiva piha,jossa riittää puuhaa ja
tosiaan metsään päästään myös vaikka joka päivä.
Joskus paukkupakkasilla tai kaatosateella vaan olisi kiva päästä
esim. jumppaamaan ja leikkimään koulun liikuntasaliin tai
askartelemaan ja laulamaan muiden lasten kanssa kerhoihin.
Näitähän voimme tehdä kotonamme,mutta JOSKUS vaihteeksi
olisi hienoa lapsillekin päästä erilaiseen ympäristöön.
Kommentti " mitä yhteistyötä perhepäivähoitajien pitäisi tehdä
TYÖAIKANA" oli kyllä aika pöyristyttävä. Pitäisikö perhepäivähoitajien
tehdä yhteistyötä vapaa-ajallaan,vai?
Vaikka teemme työtä kotonamme,meillä on todellakin yhteistyötä
toisten hoitajien kanssa esim. varahoidon sopiminen,lasten
tutustuminen varahoitajaan,yhteisten retkien ym. suunnittelua jne.
Teemme tosi hienoa ja arvokasta työtä todella huonolla palkalla,
antaen kotimme lasten hoitopaikaksi. Työn arvostus vaan tuntuu
olevan monella minimissä.
Meillä ainakin hoitosopimuksessa on ihan erillinen kohta jossa kysytään " Saako pph kuljettaa lasta autolla?" tai jotenkin näin.. No toki on erikseen sovittava kuljetuksesta vanhempien kanssa ja ilman muuta oltava lain mukaiset systeemit kun mennään. Ei pph voi tykätä huonoa jos sinä vanhempana viimekädessä vastaat lapsesi turvallisuudesta!! Miten ajattelematon pph.. Miten hän kuvittelee selviävänsä tilanteesta jos sattuu jotain ikävää?
Mielestäni on täysi oikeus ja velvollisuus vanhemmankin puuttua asiaan jos itse pph ei älyä moista..Ei tarvi tietysti rumasti sanoa vaan voi kysellä että mitenkä jatkossa se autolla kulkeminen järjestetään että saadaan kaikille istuimet ja lainmukaisesti ne kiinnitettyä!