Kertokaa "life hackseja", arjen pikkukikkoja!
Millä pienillä, ovelilla konsteilla helpotatte elämäänne, ruoanlaittoa, auton renkaiden vaihtoa, siivousta, meikkausta...mitä vain? Parhaat kikka kolmoset jakoon! :)
Tuli mieleen, kun ruuvasin hyllyä seinään, eikä ollut vatupassia. Käytin raitakuvioitua vesilasia ja punaista mehua. :D
Kommentit (409)
Ostan kaupasta valmiiksi pursotettua kermavaahtoa, siis tällaista:
https://www.google.fi/search?q=cessibon&rlz=1C9BKJA_enFI689FI689&hl=fi&…:
Todella kätevä, jos haluaa nopeasti lisämakua esim. kaakaoon tai pullaviipaleelle hillon kanssa. Tai jos tulee yllätysvieraita.
Vierailija kirjoitti:
Kun saat lahjoja, laita pakkaus talteen äläkä käytä niitä. Voit sitten antaa lahjaksi kun tulee jokin tarve. Tämä on helppoa varsinkin jos et itse esim. käytä koruja. Muista toivoa sellaisia lahjoja, jotka sopivat tuleviin lähiaikojen lahjatarpeisiin. Esim. mitä nuori ylioppilas haluaisi lahjaksi? Ei ehkä helmisormusta tai rintarossia, vaan jonkin hopeisen nykykorun. Toivo itsellesi sellaista ja säilytä paketissaan. Sitten vain annat sen lahjaksi.
Juu.
Sinkkumies
Töissä kannattaa leikata kynnet, ajaa parta, lukea lehdet, shoppailla netissä, maksaa laskut jne. Säästyy paljon lököaikaa ym tärkeämpää ja työaika tulee maksimoitua. ;)
Kun kulkee aina nokka pystyssä, välttyy painovoiman aiheuttamilta rypyiltä!
Vierailija kirjoitti:
Uunin pohjalla voi pitää ylimääräistä peltiä kera leivinpaperin, kerää roiskeet, ei tarvi siivota.
Kiitos! Eka kunnon vinkki. Grillin pohjalla olen käyttänyt roiskeita keräämään foliota tai hiekkaa. Folion joutuu vaihtamaan vähän useammin, hiekan kerran kesässä. Miksen ole keksinyt samaa soveltaa uuniin.
Thanx!
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lattiat tulevat näin tosi nopeasti puhtaaksi:
Suihkuttele vettä ja puhdistusainetta tasaisesti, anna vaikuttaa noin vartti likaisuuden asteen mukaan. Lähde keräämään kosteus pitkävartisella lastalla ja otat sen kihveliin ja tyhjennät jätteisiin. Samalla pehmenneet tahrat lähtevät. Sitten pyyhkäisy nihkeällä mahdollisimman isolla pyyhkeellä. Voi heilutella jalkaa tai laittaa pyyhkeen lastan ympärille.
Ei hinkkaamista, ei kyykistelyä, vaikka ei olisi kummoisia apuvälineitä.
No voihan sitä masokisti tuollakin lailla itseään kiduttaa. Eikö tämän ketjun tarkoitus ollut kerätä pikkuniksejä arjen helpottamiseen? Mä ainakin siivoan sen verran usein, ettei lattiat mene tuohon kuntoon. Ja ilman jotain sumutinpulloja moppaan sitten.
Sinulle se vinkki ehkä oli turha, mutta kaltaiseni laiskapaska ottaa sen kiitollisna vastaan. Joskus lattiat on pitkään pesemättä. Olisihan fiksu varmaan itsekin tajunnut, että vähän likaisempaan lattiaan kannattaa ensin laittaa jotain vähän vaikuttamaan eikä lähteä kuivilta pyyhkimään (joka vasta masokistista onkin), mutta onneksi törmäsin tuohon vinkkiin av:llä, muuten olisin varmaan koko loppuelämäni pessyt lattiani vaikeamman kautta, hikisenä hinkaten. Toki lattia olisi paras pestä tarpeeksi usein, mutta mutta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun saat lahjoja, laita pakkaus talteen äläkä käytä niitä. Voit sitten antaa lahjaksi kun tulee jokin tarve. Tämä on helppoa varsinkin jos et itse esim. käytä koruja. Muista toivoa sellaisia lahjoja, jotka sopivat tuleviin lähiaikojen lahjatarpeisiin. Esim. mitä nuori ylioppilas haluaisi lahjaksi? Ei ehkä helmisormusta tai rintarossia, vaan jonkin hopeisen nykykorun. Toivo itsellesi sellaista ja säilytä paketissaan. Sitten vain annat sen lahjaksi.
Juu.
Sinkkumies
Tuossahan oli Walter White nuorena..
Mutta eiköhän hobitit keksineet tämän jo ennen tv-aikoja..Mathomit olivat lahjaksi saatuja esineitä, jotka annettiin uudestaan lahjaksi jollekin toiselle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on roskiskaapissa roskisten vieressä pienempikokoinen kestokassi, johon kerään parin päivän ajan kaikki pahvit, muovit, lasit, metallit.
Sitten kauppaan lähtiessäni otan kassin mukaan, tyhjennän pahvit, muovit ym. kaupan pihalla oleviin kierrätysastioihin ja kun kestokassi on tyhjä, siihen mahtuu kaupasta ostokset, ei tarvitse kaupasta ostaa muovikassia.
Mun nik si: tunge KAIKKI jäte sekajätteeseen, säästyy aikaa ja vaivaa. Itse jaksoin vuoden verran kerätä paristoja pussiin, kunnes mies oli kaappeja siivotessa heittänyt ne roskiin:D siihen loppui minunkin lajittelu;)
Meillä lajitellaan vain nuo paristot. Kun pussi alkaa muistuttaa jalkapalloa ja pelkään sen räjähtävän, otan mukaan Lidliin ja heitän siellä keräyslaatikkoon.
Muuta en kertakaikkiaan jaksa enkä viitsi lajitella. Biojätettä tulee todella vähän ja roskiskaappiin sopii vain tavallinen roskis, ei mitään kymmeniä erilaisia purnukoita metallille, lasille jne. Eikä meillä sellaisia edes kerry. Mistä lasia edes tulisi? Ja lisäksi on muutakin tekemistä kuin pestä jotain purkkeja. Nehän alkaa haisemaan kun vuoden kerää niitä johonkin pikkurasiaan.
No meillä onkin Ikeasta ostettu sellainen "roskisyksikkö", missä on bioroskakori, tavallinen roskakori ja vieressä se isompi roskakori. Siis tällainen:
https://www.google.fi/search?q=ikea+roskavaunu&rlz=1C9BKJA_enFI689FI689…:
Ja jokaisessa kannet. Se pienempi kestokassi mahtuu just tuohon isompaan" koriin" kun reunoja vähän taittaa. Laitan sen kestokassin kauppareissun jälkeen suoraan takaisin siihen "koriin", kun olen tyhjentänyt ostokset siitä kassista kaappiin. Siihen on sitten taas kätevä keräillä niitä kierrätettäviä asioita. Eikä ne parissa päivässä mitään rupea haisemaan.
433434343434 kirjoitti:
Töissä kannattaa leikata kynnet, ajaa parta, lukea lehdet, shoppailla netissä, maksaa laskut jne. Säästyy paljon lököaikaa ym tärkeämpää ja työaika tulee maksimoitua. ;)
Unohdit sen tärkeimmän eli liian korkealla pöntöllä istuskelun uutisia lueskellen. Vessapaperikin on ilmaista! Tosin korkokengät on kotona, mutta ehkä sisäkenkinä vois olla jotkut samanlaiset.. vessakäyntejä varten.
Katsoo palstalla ensin alimman rivin, jos siellä lukee
Sinkkumies
niin ei voi jättää sen kommentin hyödyttömänä lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Hävitän joulukuusen leikkaamalla oksasaksilla oksat pois kuusen ollessa vielä jalassa. Oksat kerään jätesäkkiin. Jätän rungon pihalle ja sahaan sen kesällä pikkupuiksi.
Minä pätkin muidenkin kuuset ja vien polttopuiksi mökille.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Reissussa otan aina ylimääräisen kestokassin mukaan likapyykeille. Sinne on kätevä heittää suoraan kaikki reissussa likaantuvat vaatteet. Kotona sitten vaan pesukoneeseen.
Minä otan muovipusseja. Pakkaan vaatteet ja kaiken matkalaukkuun pieniin muovipusseihin. Yksi on sitten "roskapussi" johon menevät hikiset sukat ja muut likaiset vaatteet. Muovipussin perään ei tule itkettyä, vaikka joutuisi laittamaan roskiin. Niihin voi panna vanhat kengätkin, jos tulee vaikka uudet ostettua reissussa. Tavarat löytää helposti kun ne ovat omissa pusseissaan. Joo eihän ne pussit niin sievältä näytä kuin jotkut pakkausta varten ostetut sievät pussukat, mutta mitä väliä? Ne näkee vain turvatarkastaja ja niiden päälle voi vaikka virittää kauniin huivin.
Lisävinkki: hotelleissa on usein vessoissa pieniä muovipussia. Käytettyjä terveyssiteitä varten. Ne on tosi näppäriä pienten hygieniatarvikkeiden pakkaamiseen. Ota pari mukaan ja hyödynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämmittämällä ruoan saat siitä huomattavasti maistuvaisempaa.
Lämmitin jäätelöä mikrossa. Tämä on pahaa. Huono niksi.
Jos jäätelöä mikrottaa muutaman sekunnin, siitä saa pehmistä. Toimii!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on roskiskaapissa roskisten vieressä pienempikokoinen kestokassi, johon kerään parin päivän ajan kaikki pahvit, muovit, lasit, metallit.
Sitten kauppaan lähtiessäni otan kassin mukaan, tyhjennän pahvit, muovit ym. kaupan pihalla oleviin kierrätysastioihin ja kun kestokassi on tyhjä, siihen mahtuu kaupasta ostokset, ei tarvitse kaupasta ostaa muovikassia.
Mun nik si: tunge KAIKKI jäte sekajätteeseen, säästyy aikaa ja vaivaa. Itse jaksoin vuoden verran kerätä paristoja pussiin, kunnes mies oli kaappeja siivotessa heittänyt ne roskiin:D siihen loppui minunkin lajittelu;)
Paristoja pussyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahne koira on mahtava astioiden esipesijä.
Jokin jo kuivahtanut vuoka esim. laatikkoruuan jäljiltä tulee puti puhtaaksi koiran jäljiltä.
(Toki silti laitan koneeseen :D)
En suosittele antamaan koiralle yhtään suolattua ja maustettua ruokaa. Eri asia, jos kyseessä pelkkä maustamaton kaurapuuro- tai riisikattila.
Olen antanut toistakymmentä vuotta ja hyvin menee. Kaikenlaisia itkijöitä kyllä riittää joka asian suhteen.
Sinkkumies
Eikö se huoneenlämmössä vuokaan kuivahtanut ruoka ole jo ehtinyt pilaantua?
Ei se pilaannu minuuttiakaan, kun ei enää syö, niin nostaa lattialle. Automaattipesuri saapuu paikalle heti.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reissussa otan aina ylimääräisen kestokassin mukaan likapyykeille. Sinne on kätevä heittää suoraan kaikki reissussa likaantuvat vaatteet. Kotona sitten vaan pesukoneeseen.
Minä otan muovipusseja. Pakkaan vaatteet ja kaiken matkalaukkuun pieniin muovipusseihin. Yksi on sitten "roskapussi" johon menevät hikiset sukat ja muut likaiset vaatteet. Muovipussin perään ei tule itkettyä, vaikka joutuisi laittamaan roskiin. Niihin voi panna vanhat kengätkin, jos tulee vaikka uudet ostettua reissussa. Tavarat löytää helposti kun ne ovat omissa pusseissaan. Joo eihän ne pussit niin sievältä näytä kuin jotkut pakkausta varten ostetut sievät pussukat, mutta mitä väliä? Ne näkee vain turvatarkastaja ja niiden päälle voi vaikka virittää kauniin huivin.
Lisävinkki: hotelleissa on usein vessoissa pieniä muovipussia. Käytettyjä terveyssiteitä varten. Ne on tosi näppäriä pienten hygieniatarvikkeiden pakkaamiseen. Ota pari mukaan ja hyödynnä.
En mä ihan niin köyhä ole, että varastelisin hotellin muovikassit. Menen yleensä etelän lomalla eka päivänä kauppaan hakemaan viikon tarpeita ja samalla saa pari muovikassia joita voi käyttää sitten juurikin pestäville vaatteille yms.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Lue lehdet ja katso uutiset vasta junassa/bussissa. Nopeuttaa aamua uskomattoman paljon.
Tai sitten ne voi lukea myöhemmin päivän aikana.
Harvoin on siinä aamun aikana ydinsota alkanut.
Omakotitalon ilmastoinnissa pitää puolivuosittain vaihtaa suodattimet ja suihkuttaa se - onkohan se lauhdutin vai mikä - , jonka irrottaminen on hankalaa .Ilmastointi kannattaa kääntää nollille pari tuntia etukäteen, koska se hankalasti irrotettava osa on jäätynyt kiinni ja irtoaa ongelmitta, kun jää on ehtinyt sulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä ihan niin köyhä ole, että varastelisin hotellin muovikassit. Menen yleensä etelän lomalla eka päivänä kauppaan hakemaan viikon tarpeita ja samalla saa pari muovikassia joita voi käyttää sitten juurikin pestäville vaatteille yms.
Sinkkumies
Se ei ole "varastelua" kun ottaa hotellivieraan käyttöön tarkoitettuja minipusseja käyttöönsä :) Ja nämä pussit ovat tosi pieniä ja käteviä esim. kännykän suojaamiseen sateelta tai hammasharjan suojaamiseen laukussa.
Eikö se huoneenlämmössä vuokaan kuivahtanut ruoka ole jo ehtinyt pilaantua?