Kertokaa "life hackseja", arjen pikkukikkoja!
Millä pienillä, ovelilla konsteilla helpotatte elämäänne, ruoanlaittoa, auton renkaiden vaihtoa, siivousta, meikkausta...mitä vain? Parhaat kikka kolmoset jakoon! :)
Tuli mieleen, kun ruuvasin hyllyä seinään, eikä ollut vatupassia. Käytin raitakuvioitua vesilasia ja punaista mehua. :D
Kommentit (409)
Ostan vauvojen kosteuspyyhkeitä. Jos en joskus illalla tai aamulla jaksa pestä kasvoja kunnolla, pyyhkäisen ne vaan noilla kosteuspyyhkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa käytetään liian korkeita vessanpönttöjä, mikä tekee ulostamisesta turhan hankalaa, kun suoli ei ole optimaalisessa asennossa. Tämä altistaa myös peräpukamille. Mutta mulla on tähän oiva kikka! Käytän aina lasten "käsienpesukoroketta" tai sen puuttuessa istun varpaisillani, siis niin, että polvet on hieman korkeammalla kuin lantio. Ja johan on helpottanut oloa! T. Raskaana peräpukamia saanut :'D
Eikö olisi helpompaa vain pistää pää polviin, ettei tarvitse tasapainoilla renkaalla? Sillä tavoin se suolen aukko myös aukenee.
Tuossa asennossa on vaikea lukea niitä uutisia.
Mulla on paras vinkki tuohon korkea pönttö -ongelmaan: laita jalkaasi korkkarit kun menet pöntölle!
Itse laitan vain lehden lattialle jalkojen väliin, siinä tulee nähtyä yhtä hyvin eikä kädet väsy.
Vessanpöntön vastapäiselle seinälle voi tehdä tehdä telineen, johon lehdet voi asetella lukemista varten. Jos seinä on niin kaukana, ettei pöntöltä näe lukea, niin ripusta pienet kiikarit roikkumaan pöntön viereen.
Reissussa otan aina ylimääräisen kestokassin mukaan likapyykeille. Sinne on kätevä heittää suoraan kaikki reissussa likaantuvat vaatteet. Kotona sitten vaan pesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahne koira on mahtava astioiden esipesijä.
Jokin jo kuivahtanut vuoka esim. laatikkoruuan jäljiltä tulee puti puhtaaksi koiran jäljiltä.
(Toki silti laitan koneeseen :D)
En suosittele antamaan koiralle yhtään suolattua ja maustettua ruokaa. Eri asia, jos kyseessä pelkkä maustamaton kaurapuuro- tai riisikattila.
Olen antanut toistakymmentä vuotta ja hyvin menee. Kaikenlaisia itkijöitä kyllä riittää joka asian suhteen.
Sinkkumies
Ainiin se vinkki: Älä kuuntele itkijöitä.
Sinkkumies
Annoin kerran koiralleni tekemääni kanttarellikastiketta.
Koira selvästi mietti hetken, että mitähän tämä on. Sitten meni kajuuttaan ja näki ilmeestä: Ihan tajuttoman hyvää. Alkoi latkimaan ihan hulluna ;)
Sinkkumies
Mua varmaan pidetään outona tän takia mutta :D... Olin just pyyhkinyt tasoja ja lavuaaria ihmesienellä ja päivitellyt taas miten hyvin kaikki lähtee sillä puhtaaksi. Sit menin pesemään hampaat ja harmittelin teen ja kahvin tekemiä tummentumia etuhampaissa ja siitä se ajatus sitten lähti :D. Leikkasin pienen palan puhdasta sientä ja pyyhkäsin hampaat sillä ja kaikki tummentumat lähti! Hammaslääkäri ei varmaan suosittele, mutta toimi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä hanki lapsia, ja kas näin loppuelämäsi helpottuu noin 1000%! Ei univelkaa, raskauskiloja, rahahuolia ja parisuhdekin voi paljon paremmin! Lisäksi voit oikeastaan tehdä mitä haluat, milloin haluat!
Hehe, tällainen SuperVela saa aina mut visualisoimaan minkälaisia nämä aktiivivelat oikeassa elämässä on:
Mutta onneks on parisuhde eikä raskauskiloja näillä Veloilla, hehe.
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/478334-vapaaehtoisesti-lapseto…
Tilastokeskusen sivuilta löytää myös faktan, että lapsiperheiden tulot ovat moninkertaiset keskimääriseen sinkkutalouteen.
Syrjäytyneiden osuus on niin valtava lapsettomissa. Eli toki ei koske kaikkia, mutta vie keskiarvon ihan toisiin sfääreihin perheellisistä.
Vierailija kirjoitti:
Tee ruoka valmiiksi lauantaina päivällä, niin voit syödä sitä baarista tullessasi, eikä tarvitse pysähtyä snägärille.
Tee lihapullia ja muussia, niin et halua pysähtyä snägärille.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Varaa kaljaa kotiin niin pääset ajoissa baarista.
Varaa kaljaa kotiin kylmään ja lähde perjantaina töistä tuntia aikaisemmin ;)
Sinkkumies
Oma vinkki: sitruunamehutiivistettä lisättynä veteen ja jäihin saat halpaa mehua. Jos nyt satut sitruunamehusta tykkäämään ;)
Vierailija kirjoitti:
Älä hanki lapsia, ja kas näin loppuelämäsi helpottuu noin 1000%! Ei univelkaa, raskauskiloja, rahahuolia ja parisuhdekin voi paljon paremmin! Lisäksi voit oikeastaan tehdä mitä haluat, milloin haluat!
Anteeksi huomautus, mutta miten mun elämä helpottuu, jos en hanki lapsia? Mun elämähän on jo ennestään niin helppoa kuin se ilman lapsia on. Sori, oli olevinaan pakko, tajusin kyllä pointtisi ja olet varmaan ihan oikeassa. Ne joilla energiaa riittää, saavat tuosta ehkä iloakin, mutta itse olen niin väsähtänyt ihminen, että kesken henkisen ja fyysisen rasituksen aiheuttaman uupumisen en tosiaan pystyisi nauttimaan niistä hyvistä puolista. Välillä uuvuttaa niin, etten jaksa hampaitani harjata, joten eiköhän ole selvä merkki, ettei kannata lapsiakaan hankkia... :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on noin 30 cm korkea muovijakkara, jonka jakojen alla on kumia, joten jakkara on tukeva.
Se on kätevä ikkunanpesussa, kun en muuten yllä ikkunan ylänurkkaan saakka. Jakkaralle on helppo nousta seisaalleen.
Käytän sitä kylpyhuoneen pesussa, kaakeliseinän alaosa on helpompi puhdistaa istuallaan kuin kumartuneena, sama homma pensaiden havennuksessa pihalla.
Mene keskiaikaiseen kidutusruuvipenkkiin ja pitenet n. 30 cm. Sen jälkeen yllät nurkkiinkin! Wink ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli monia aika hyviä niksejä ja vinkkejä:
Tää tais olla myös näissä niksivideoissa mutta kerron sen täällä, koska se oli mun mielestä todella hyvä ja kätevä idea.
Eli jos olet kirjoittanut ostoslistasi muistilapulle, jossa on se "liimasauma" toisessa reunassa niin sitä liimakohtaa voi käyttää hedelmäpussien avaamiseen. Tökkää sen ostoslistan kiinni siihen hedelmäpussin yläreunaan ja vetää, niin pussi aukeaa näpsäkästi. Ei tarvitse enää taistella sen pussin avaamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on roskiskaapissa roskisten vieressä pienempikokoinen kestokassi, johon kerään parin päivän ajan kaikki pahvit, muovit, lasit, metallit.
Sitten kauppaan lähtiessäni otan kassin mukaan, tyhjennän pahvit, muovit ym. kaupan pihalla oleviin kierrätysastioihin ja kun kestokassi on tyhjä, siihen mahtuu kaupasta ostokset, ei tarvitse kaupasta ostaa muovikassia.
Mun nik si: tunge KAIKKI jäte sekajätteeseen, säästyy aikaa ja vaivaa. Itse jaksoin vuoden verran kerätä paristoja pussiin, kunnes mies oli kaappeja siivotessa heittänyt ne roskiin:D siihen loppui minunkin lajittelu;)
Puhdistusaine ei riitä puhdistamaan pesutilan kaakeleita. Viimeistelen siivouksen ihmesienellä. Lattiakaakeleita puhdistaessa laitan ihmesienen jalan alle ja näin jaksan hangata paremmin kuin käsillä.
Miten lapsiperheessä on isommat tulot kuin lapsettomassa perheessä? Jos remonttireiska Timo tienaa lapsettomana 2500 ja vaimonsa kaupan kassa Tiina 2000, lisääkö esimerkiksi kolmen lapsen syntymä heidän tulojaan jollain konstilla?🤔 vertailu sinkkutalous vs kahden aikuisen talous onkin aika omituinen. Toisaalta taas yksinasuva lapseton todennäköisesti pärjää huomattavasti mukavammin kuin yh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa käytetään liian korkeita vessanpönttöjä, mikä tekee ulostamisesta turhan hankalaa, kun suoli ei ole optimaalisessa asennossa. Tämä altistaa myös peräpukamille. Mutta mulla on tähän oiva kikka! Käytän aina lasten "käsienpesukoroketta" tai sen puuttuessa istun varpaisillani, siis niin, että polvet on hieman korkeammalla kuin lantio. Ja johan on helpottanut oloa! T. Raskaana peräpukamia saanut :'D
Eikö olisi helpompaa vain pistää pää polviin, ettei tarvitse tasapainoilla renkaalla? Sillä tavoin se suolen aukko myös aukenee.
Tuossa asennossa on vaikea lukea niitä uutisia.
Mulla on paras vinkki tuohon korkea pönttö -ongelmaan: laita jalkaasi korkkarit kun menet pöntölle!
Itse laitan vain lehden lattialle jalkojen väliin, siinä tulee nähtyä yhtä hyvin eikä kädet väsy.
Mä luen niitä uutisia kännykästä, enkä näe lattialle asti. Jos laitan pään niin alas nilkkojen viereen, saatan heittää kuperkeikan ja päädyn ammeen kautta teholle.
Vierailija kirjoitti:
Kylmäkallejen sijaan pidän pakastimessa aina kesäisin joitakin pilllimehuja. Ne pitävät eväsleivät tms. viileinä helteellä muutamia tunteja ja lopulta nekin voi juoda pois.
Sama homma rahikaisella, mutta käytän vesipulloja. Mitä pidempi reissu, sen isompi pullo. Pitää ruuat ensin kylmänä ja lopulta saa raikasta jääkylmää vettä kesähelteillä.
Muista jättää pulloon tyhjää, koska vesi laajenee jäätyessään!
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on roskiskaapissa roskisten vieressä pienempikokoinen kestokassi, johon kerään parin päivän ajan kaikki pahvit, muovit, lasit, metallit.
Sitten kauppaan lähtiessäni otan kassin mukaan, tyhjennän pahvit, muovit ym. kaupan pihalla oleviin kierrätysastioihin ja kun kestokassi on tyhjä, siihen mahtuu kaupasta ostokset, ei tarvitse kaupasta ostaa muovikassia.
Mun nik si: tunge KAIKKI jäte sekajätteeseen, säästyy aikaa ja vaivaa. Itse jaksoin vuoden verran kerätä paristoja pussiin, kunnes mies oli kaappeja siivotessa heittänyt ne roskiin:D siihen loppui minunkin lajittelu;)
Meillä lajitellaan vain nuo paristot. Kun pussi alkaa muistuttaa jalkapalloa ja pelkään sen räjähtävän, otan mukaan Lidliin ja heitän siellä keräyslaatikkoon.
Muuta en kertakaikkiaan jaksa enkä viitsi lajitella. Biojätettä tulee todella vähän ja roskiskaappiin sopii vain tavallinen roskis, ei mitään kymmeniä erilaisia purnukoita metallille, lasille jne. Eikä meillä sellaisia edes kerry. Mistä lasia edes tulisi? Ja lisäksi on muutakin tekemistä kuin pestä jotain purkkeja. Nehän alkaa haisemaan kun vuoden kerää niitä johonkin pikkurasiaan.
Ei tee, vaan tylsempää, eli huonompaa.