Onko oikein, että sossu vaatii, että minun pitäisi elättää aikuinen lapseni?
Lapseni on muuttanut pois kotoa. Asuu puolisonsa ja lapsensa kanssa vuokralla. Sossu väittää lähes 20-vuotiaalle lapselleni, että hänen pitäisi saada rahavaikeuksissa ensisijaisesti minulta rahaa mm. vuokraansa, ei kelalta eikä sossusta. Olen yksinasuja ja minut irtisanottiin viime syksynä työstäni, ylimääräistä rahaa ei siis ole tolkuttomasti. Autan lastani rahallisesti aina kun voin, ja muutenkin. Mutta en minä kykene häntä elättämään samassa määrin, kuin silloin kun hän asui saman katon alla. En ole sossun asiakas, ja olen eronnut ajat sitten lapseni isästä, jolta lapseni ei saa senttiäkään apua koskaan. Onkohan tämä sossun väite edes oikein?
Kommentit (55)
Jospa lapsen perheen tulot ovat yli toimeentulorajojen, mutta rahaa kuluu enempi kuin pitäisi. Silloin sossu voi hyvinkin ohjata pyytämään rahaa vanhemmilta, koska heiltä sitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
21v loppuun asti rahoitetaan tuo toisen asteen koulutus. Että siinä mielessä kela on ihan oikeilla jäljillä. Tosin Vanhemmat ovat vain enisisjainen rahoittaja, jos ei ole fyrkkaa niin ei ole. Kela on olemassa sitten sosiaalitapauksia varten.
Etsi joku lähde tähän. Missään ei näin sanota
Älä sitten usko. Mene suoraan https://kysykelasta.kela.fi/index.php?f=56 kysymään mikä on homman nimi.
18v. päättyy elatusvelvollisuus.
Osaat varmaan käyttää internettiä ja googlata.
Hain joskus harkinnanvaraista silmälaseihin, ja sossu ehdotti että eikö sun vanhemmat voisi maksaa niitä sulle. Just. Olin muistaakseni 20-vuotias ja asunut jo kauan omillani.
Laki lapsen elatuksesta, 3. pykälä
"Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."
Sossu ei voi vaatia sinua elättämään täysi-ikäistä lastasi. Mikäli opiskelee, niin vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen siihen saakka, kun täyttää 20v, mutta toimeentulotuki paikkaa erotuksen mikäli vanhemmat eivät avusta. Opintolainan noston tuo ttt kyllä vaatii. Aloituksessa ei kyllä mainittu opiskelusta mitään. Mikäli laitat rahaa lapsesi tilille, niin se vaikuttaa ttt vähentävästi.
KELA on kirjannut käytäntönsä ohjeeseen toimeentulotuesta. Katsopa mitä tuo ohje sanoo asiasta.
http://www.kela.fi/kelan-etuusohjeet_ohjeet-etuuksittain
Tuolta klikkaa kohtaa Toimeentulotuki.
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeasti niin, että etävanhemman on pakko tukea opiskelevaa, täysi-ikäistä nuorta, joka asuu lähivanhemman luona? Meillä on tilanne, että lukiota käyvä lapseni täyttää pian 18, ja etäisä sanoo, ettei aio enää maksaa elareita eikä osallistua muihinkaan kuluihin enää. Onko oikein? Samat menot lapsella on kuitenkin, kirjat ja eläminen maksaa ja alan olla tosi tiukoilla ilman eksän elareitakin. Onko siis minulla oikeus sosiaalitoimen tukemana vaatia eksää osallistumaan kuluihin edelleen, vai onko se eksälle enää vain moraalinen vastuu? Moraalinen=sana, jota hän ei ymmärrä.
Lapsi voi hakea etältä koulutustukea. Yhteys sossuun, osaavat neuvoa miten menetellä
Siinä mielessä paska provo, että toimeentulotukiasiat on nykyisin Kelan hommia, joten mitä se lapsesi on sossussa tehnyt?
Jos tämä ei ole porovo, niin sitten lapsesi kusettaa sinua ja yrittää lypsää sinulta rahaa sen lisäksi mitä saa Kelasta.
Vierailija kirjoitti:
Toisen asteen opiskelun rahoittaminen kuuluu edelleen vanhemmille.
Vanhempien elatusvelvollisuus jatkuu sen opiskelun loppuun jonka lapsi on aloittanut ennen täysi-ikäisyyttä. Mutta vanhemat myös valitsevat elatustavan (ruoka ja nukkumapaikka se paikka opiskelun vanhemman kotona), toisen vuokria ei todellakaan tarvi maksaa.
Noin siellä sanotaan. Olen kokenut tämän itsekin. Yleisesti ottaen 20-vuotias ei ole niin vanha ja aikuinen, että ei voisi ottaa vastaan rahaa vanhemmiltaan. Aika moni opiskelija saa avustuksia vielä myöhemminkin. Toinen juttu sitten on, jos rahaa ei vanhemmalla ole.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni on muuttanut pois kotoa. Asuu puolisonsa ja lapsensa kanssa vuokralla. Sossu väittää lähes 20-vuotiaalle lapselleni, että hänen pitäisi saada rahavaikeuksissa ensisijaisesti minulta rahaa mm. vuokraansa, ei kelalta eikä sossusta. Olen yksinasuja ja minut irtisanottiin viime syksynä työstäni, ylimääräistä rahaa ei siis ole tolkuttomasti. Autan lastani rahallisesti aina kun voin, ja muutenkin. Mutta en minä kykene häntä elättämään samassa määrin, kuin silloin kun hän asui saman katon alla. En ole sossun asiakas, ja olen eronnut ajat sitten lapseni isästä, jolta lapseni ei saa senttiäkään apua koskaan. Onkohan tämä sossun väite edes oikein?
Lakisääteisesti huoltajat voivat olla lapsen elatuksesta vastuussa vielä jonkin aikaa 18-vuotispäivän jälkeen. Tällainen jatkettu elatusvelvollisuus on tullut kysymykseen lähinnä lukiolaisten osalta. Eli jos 19-vuotiaasi on vielä lukiossa, sosiaalitoimen kanta on ihan ymmärrettävä. Sen sijaan, jos hän on työssä tai opiskelee ammattiin tai korkeakoulussa (jolloin opintotuki on eri luokkaa), sosiaalitoimen kanta vaikuttaa oudolta.
Minäkin epäilen, että ei se ole sossu joka niin sanoo vaan lapsi itse on keksinyt tämän.
Tuskin niin ammattitaidottomia sossuja on missään, vaikka epäpäteviä onkin paljon. Ei ainakaan yksikään uskalla antaa sellaista kirjallista päätöstä, että puolisonsa kanssa muualla asuvan lapsen pitäisi saada rahaa äidiltään, ei siis isältään.
2a opiskelun tukeminen kuuluu huoltajalle ja jatkuu 21v loppuun asti, mutta elatusmaksun maksuvelvollisuus eronneella isällä päättyy yleensä 18v iässä. Jännää miten nää koukerot menee.
Jos ei ois eronnut, vastaisi luonnollisesti huoltajana.
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä paska provo, että toimeentulotukiasiat on nykyisin Kelan hommia, joten mitä se lapsesi on sossussa tehnyt?
Jos tämä ei ole porovo, niin sitten lapsesi kusettaa sinua ja yrittää lypsää sinulta rahaa sen lisäksi mitä saa Kelasta.
Tämä on aivan totta!
Ennen tämä olisi voinutkin olla mahdollista, vaikka vanhemmalla ei mitään velvollisuutta ole elättää aikuista lastaan. Itse jouduin hetkeksi pari vuotta sitten sossun asiakkaaksi ja kävin työntekijän juttusillakin. Tämä kovasti kyseli ja yritti saada minut ansaan että saanko vanhemmiltani pimeästi rahaa (siis että antavat minulle käteistä). Kielsin asian tietenkin koska en saa. Kysyivät ihan suoraankin että olisiko vanhemmillani varaa elättää minua (jotta sossun ei tarvitsisi maksaa). Olin tuolloin 30-vuotias.
Vaikka se elatusvelvollisuus opiskelijana koskee molempaa vanhempaa, en varmaan ole ainoa, joka on opiskellut täysin toisen varassa. Toinen toki luisti vastuusta jo kun olin alaikäinen. Äiti ei jaksanut sotkea asiaan viranomaisia, joten huolsi minut yksin.
Aikoinaan hain toimeentulotukea, koska oikeus opintotukeen päättyi. Ensimmäisessä toimeentulotuessa vuokraan ei suostuttu myöntämään tukea ennen kuin olin maksanut sen. No se oli pakko vanhempien sitten maksaa. Ja se maksu katsottiin tuloksi, perusteluissa viitattiin siihen että vanhemmat tukevat opiskelijaa, vaikka olin muistaakseni 27 vuotta.
Minkä ihmeen takia isä on päästetty kuin koira veräjästä? Ihme touhua.
Vai tarkoitatko, että olet saanut elarit Kelasta ja Kela on sitten perinyt ne isältä?
Siellä jonkun rahat menee nyt viinaan tai muuhun turhaan, yleensä perusosat on vaikea saada riittämään, kun perheessä on kaksi huonosti toimeentulevaa vanhempaa. Yksinhuoltajilla homma yleensä toimii, kun saavat itse suunnitella rahankäyttönsä.
Onko oikeasti niin, että etävanhemman on pakko tukea opiskelevaa, täysi-ikäistä nuorta, joka asuu lähivanhemman luona? Meillä on tilanne, että lukiota käyvä lapseni täyttää pian 18, ja etäisä sanoo, ettei aio enää maksaa elareita eikä osallistua muihinkaan kuluihin enää. Onko oikein? Samat menot lapsella on kuitenkin, kirjat ja eläminen maksaa ja alan olla tosi tiukoilla ilman eksän elareitakin. Onko siis minulla oikeus sosiaalitoimen tukemana vaatia eksää osallistumaan kuluihin edelleen, vai onko se eksälle enää vain moraalinen vastuu? Moraalinen=sana, jota hän ei ymmärrä.