Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko oikein, että sossu vaatii, että minun pitäisi elättää aikuinen lapseni?

Vierailija
14.07.2017 |

Lapseni on muuttanut pois kotoa. Asuu puolisonsa ja lapsensa kanssa vuokralla. Sossu väittää lähes 20-vuotiaalle lapselleni, että hänen pitäisi saada rahavaikeuksissa ensisijaisesti minulta rahaa mm. vuokraansa, ei kelalta eikä sossusta. Olen yksinasuja ja minut irtisanottiin viime syksynä työstäni, ylimääräistä rahaa ei siis ole tolkuttomasti. Autan lastani rahallisesti aina kun voin, ja muutenkin. Mutta en minä kykene häntä elättämään samassa määrin, kuin silloin kun hän asui saman katon alla. En ole sossun asiakas, ja olen eronnut ajat sitten lapseni isästä, jolta lapseni ei saa senttiäkään apua koskaan. Onkohan tämä sossun väite edes oikein?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ollakin... muistaaksein se ikäraja taisi olla 22v?

Vierailija
2/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen asteen opiskelun rahoittaminen kuuluu edelleen vanhemmille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se noin voi olla! Mene itse mukaan sinne selvittelemään asiaa, jokin väärin ymmärrys täytyy olla.

Vierailija
4/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni on muuttanut pois kotoa. Asuu puolisonsa ja lapsensa kanssa vuokralla. Sossu väittää lähes 20-vuotiaalle lapselleni, että hänen pitäisi saada rahavaikeuksissa ensisijaisesti minulta rahaa mm. vuokraansa, ei kelalta eikä sossusta. Olen yksinasuja ja minut irtisanottiin viime syksynä työstäni, ylimääräistä rahaa ei siis ole tolkuttomasti. Autan lastani rahallisesti aina kun voin, ja muutenkin. Mutta en minä kykene häntä elättämään samassa määrin, kuin silloin kun hän asui saman katon alla. En ole sossun asiakas, ja olen eronnut ajat sitten lapseni isästä, jolta lapseni ei saa senttiäkään apua koskaan. Onkohan tämä sossun väite edes oikein?

Et kai laita rahaa lapsen tilille, niin että sossu näkee sen? Elatusvelvollisuus kai jatkuu toisen asteen tutkinnon loppuun mutta jos on jo 20 vuotias niin tuskin tästä kyse.

Toki sossu voi väittää, että ensisijaisesti pitäisi sinulta saada rahaa, mutta eihän siinä muuta kuin lapsesi sanoo ettei saa sinulta rahaa. Mutta jos laitat rahaa lapsen tilille ja se näkyy tiliotteessa, niin se vaikuttaa tuohon kyllä ja se kannattaa lopettaa heti.

Jos haluat auttaa lastasi rahallisesti niin anna käteistä, tai esimerkiksi maksat jonkin lapsesi laskun omalta tililtä.

Vierailija
5/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri taloutta olette ja pojallakin jo perhe. Nyt on kyllä sossu ihan väärillä jäljillä.

Vierailija
6/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa. Mitäs kela sanoo? Onko kysymys jostain ylimääräisestä, joka ei kuulu normaalin toimeentulotuen piiriin?

Vierailija
7/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi ollakin... muistaaksein se ikäraja taisi olla 22v?

Ei voi olla, elatusmaksutkin loppuu kuin seinään kun lapsi täyttää 18. Ainoastaan jos opiskelee on tietty elatusvelvollisuus johonkin asti mutta se kyllä koskee molempia vanhempia ja myös vanhempien tulotaso vaikuttaa tällöin.

Vierailija
8/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu ei missään nimessä voi velvoittaa sinua elättämään aikuista lastasi. Joko lapsesi keksii omiaan tai antaa sossun kyykyttää itseään. Elatusvelvollisuus on korkeintaan lapsen avopuolisolla, koska kuuluvat samaan talouteen. Jos tosiaan haluat avustaa lasta toimeentulossa, voit antaa rahaa käteisenä tai maksaa vaikkapa ruokaostokset lapsen puolesta, mutta sossulle pitää AINA väittää kivenkovaan, että mitään apua ei heru eikä ole herunut.

Vierailija
9/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se onkin lapsi joka niin sanoo? Saa sossusta toimeentulotuen, mutta tarvitsee vähän lisää?

Vierailija
10/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on "aikuinen" lapsi tainnut meinannut keksiä keinon lypsää äidiltä lisää taskurahaa :D

Vierailija
11/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

21v loppuun asti rahoitetaan tuo toisen asteen koulutus. Että siinä mielessä kela on ihan oikeilla jäljillä. Tosin Vanhemmat ovat vain enisisjainen rahoittaja, jos ei ole fyrkkaa niin ei ole. Kela on olemassa sitten sosiaalitapauksia varten.

Vierailija
12/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä puhtaasti uskon, että lapses puhuu paskaa ja yrittää saada sulta irtorahaa.

Älä suostu, älä anna rahaa. Jos haluat ja pystyt toisinaan auttamaan, niin ostat sitä ruokaa. Osta ruokaa, johon sulla on varaa. Eli käyt itse kaupassa ja viet kauppakassin. Älä niin, että otat lapsen puolisoineen mukaan valitsemaan - se tulee kalliiksi.

Veljeni tykkäs käyttää äitini sinisilmäisyyttä väärin. Tai kaikkien mahdollisten, mutta äiti meni aina "kun sillä on niin vaikeeta". Miksiköhän? Ihan on ite elämänsä sössinyt.

Vierailija
13/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistaisin jostakin, että 20-vuotiaaksi asti katsotaan vanhempien elättävän lapsensa.

Vierailija
14/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se onkin lapsi joka niin sanoo? Saa sossusta toimeentulotuen, mutta tarvitsee vähän lisää?

Tuskin saa toimeentulotukea jos kerran ohjataan vanhempien luo. Yoimeentulotuesta kun leikatan kaikki vanhempien maksamat tuet täysmääräisinä....ja siten maksaminen on täysin turhaa.

Jos skidi vaatii käteistä tietää että kyseessä on kusetus.

Vierailija
15/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeleeko korkeakoulussa? Silloin voi vaikuttaa opintotukeen jos on alle 20v. Tosin hän asuu muualla joten enpä osaa sanoa.

Vierailija
16/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja on sitten tulottomalla tyhjätaskulla pitänyt pistää oma perhekin pystyyn yhteiskunnan elätettäväksi.

Vierailija
17/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

21v loppuun asti rahoitetaan tuo toisen asteen koulutus. Että siinä mielessä kela on ihan oikeilla jäljillä. Tosin Vanhemmat ovat vain enisisjainen rahoittaja, jos ei ole fyrkkaa niin ei ole. Kela on olemassa sitten sosiaalitapauksia varten.

Etsi joku lähde tähän. Missään ei näin sanota

18/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaisten mukaan sossun tuki on viimeinen oljenkorsi, joten sitä ennrn pitäisi tukeutua muihintshoihin. Omat vanhemmat sit nimetään heidänmielestä ensisijaiseksi tuen antajaksi. Mutta sinun eiole niitä rahojaantaa vasnpoikasi pitää ilmoittaa että muuta tukea ei ole jos rahaa haluaa.

Tässä juuri näkyy suomalsinen tapa tukeuta sosiaalitukiin, hätä taurkdi tarkoitettu tuki tulkitaan jokapäiväiseksi rahanlähteeksi

Vierailija
19/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeleeko korkeakoulussa? Silloin voi vaikuttaa opintotukeen jos on alle 20v. Tosin hän asuu muualla joten enpä osaa sanoa.

Ei korkeakoulussa mikään alle 20v ikä vaikuta opintotukeen. Opiskelijat saa muutenkin todella huonosti toimeentulotukea, kun opintolaina katsotaan tuloksi ja jos et ole sitä nostanut niin et saa mitään.

Työttömänä saa paljon paremmin tukea, minusta se on niin väärin. Toinen sentään yrittää saada tutkinnon ja päästä töihin ja sitten joku 5 vuotta kotona maannut elämäntapatyötön saa paremmat tuet.

Vierailija
20/55 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sanoo sinulle, että sinun pitää elättää lapsesi? Lapsi itse kertoo sulle tällaista soopaa ja sinä uskot. Haloo, nyt valoja päälle.