Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tukea masentunutta

Vierailija
14.07.2017 |

Epäilen mieheni olevan masentunut tai ainakin hänen käytöksessään on sen suuntaisia piirteitä. Mitään virallista diagnosia ei ole.

Vietämme kesälomaa ja mieheni käytös on suorastaan raivostuttavaa. Mikään ei kiinnosta, kaikkeen suhtautuu happamasti, ei ehdota mitään, on vetäytyvä, ei puhu, eikä oikein vastaa, ei halua lähteä tai tehdä mitään yhdessä/yksin/kenenkään kanssa, on hiljaa ja mielestäni mököttää, on paikalla mutta ei läsnä. Välillä häipyy kävelylle ym sanomatta sanaakaan. Ihmettelen vaan, miksi hänen käytös on jollain tavalla vihoittelevaa. En ole onnistunut selvittämään syytä. Omien sanojensa mukaan ei jaksa mitään.

Yritän kuumeisesti miettiä, mitä vielä voisin tehdä, mikä voisi auttaa tilanteessa ja miten voisin parhaiten tukea miestäni. Antakaa vinkkejä ja viisautta, kiikutanko mieheni lääkäriin, jätänkö huomioimatta/puhumatta ja annan ekstra paljon tilaa vai olisiko parempi mennä lähelle/silittää/ottaa kädestä ym osoittaa että tässä olen vaikka kuinka "kiukuttelet" minulle.

Tästä lomasta tuli tällainen tänä vuonna. Vielä on lomaa jäljellä ja olisi mahdollisuus tehdä perheenä jotain vai pitäisikö pakata lapset autoon ja lähteä vähäksi aikaa muualle. Ymmärrätte varmaan, ettei mies ole ns parasta lomaseuraa ja hänen käytöksensä vaikuttaa ikävällä tavalla ilmapiiriin ja fiilikseen. En haluaisi kääntää selkääni jos kuitenkin toivoo että olemme yhdessä. Oma lomafiikis tuskin kohenee pakenemallakaan.

Voi kunpa kertoisi tai oivaltaisin itse.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kysymyksiä. En ole varma, että on masennusta, mutta käyttäytyy sen suuntaisesti. Mies on alakuloisuuteen taipuvainen, olen ymmärtänyt että nuoruudesta lähtien. Yhteiselomme aikana hän on käynyt enemmän mollissa kuin duurissa. Ymmärrät varmaan, mitä tarkoitan.

Tyytymättömyys parisuhteeseen tai minuun on mahdollista. Tai ihan mikä tahansa muu syy. Yritän nyt keksiä keinot, että avautuisi minulle tai jollekin toiselle. Tai käskisi vaikka häipyä loppulomaksi jonnekin jos minun läsnäoloni aiheuttaa tällaista käytöstä. Koen ikäväksi vallankäytöksi. En kuitenkaan usko että tekee ilkeyttään, on lempeä ja hyväntahtoinen ihminen.

Ap

Vierailija kirjoitti:

Oletko täysin varma siitä että miehesi käytös on masennusta? Onko ollut aiemmin taipuvainen masentumaan-tai olemaan alakuloinen? Rakastaako miehesi sinua, voiko hän kokea syyllisyyttä jostain mistä sinä et tiedä? Onko hän ollut aina uskollinen-rehellinen liittonne aikana? Myös tyytymättömyys puolisoon voi saada ihmisen toimimaan kuten miehesi toimii... Onko liittonne toimiva, onko siinä rakkautta. Vai oletteko enemmänkin "kavereita"

Vierailija
22/29 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos että jaoit kokemuksesi. Koskettava ele sinulta. Kokeilen soveltaen, miten tämä lähestyminen toimii.

Ap

Vierailija kirjoitti:

Exäni kerran masentui ja silloin pohdin samoja asioita, kun toinen ei avaudu ja mököttää. Lopulta yksi viikonloppu luovutin pohtimasta. Pyysin häntä jäämään sänkyyn peiton alle. Vedin verhot takaisin kiinni ja menin makaamaan hänen viereen. Ujutin käden peiton alle ja pidin häntä kädestä kiinni. Vein hänen lempi eväitä sänkyyn ja luin hänen lempikirjaa ääneen. Lopulta oivalsin, etten voi parantaa häntä, mutta voin elää sitä hänen kanssaan. Me vain makasimme sängyssä ja olimme hiljaa. Vielä pitkään eron jälkeenkin muistaa tuon viikonlopun voimana jaksaa eteenpäin. En vain vaatinut häneltä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että toimi teillä. Itse en pysty tarjoamaan tätä lähestymistä mököttävälle mörököllille :-( Ehkä pitäisi.

Ap

Vierailija kirjoitti:

Asia on korjattavissa 30 minuutissa. Ensin 15 minuutin hieronta ja senn jälkeen 15 minuutin suuhoito. Kokeilkaapa. Meillä ainakin mieheni eheytyy tuolla konstilla. n32

Vierailija
24/29 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse sairastin masennusta, minua auttoi se, että mieheni oli kärsivällinen ja hellä. Hän jaksoi aina kysyä, voisiko hän auttaa minua jotenkin tai onko jotain huolia, joista haluaisin kertoa. Hän jaksoi halata ja paijata silloin, kun en pystynyt kuin itkemään tuntikausia. Sen täytyi olla kamalaa hänelle, mutta hän jaksoi aina pysyä positiivisena ja sai jopa välillä minut piristymään hetkiksi hölmöillä vitseillään tai hassuttelullaan. Onneksi hän jaksoi pysyä vierelläni ja nyt olen terve.

Kysy, voitko auttaa miestäsi jotenkin. Kerro, että huomaat ettei hänen ole oikein hyvä olla ja että haluaisit että hänellä olisi parempi mieli ja olo. Kuuntele, jos hän joskus puhuu. Tee sama uudelleen, uudelleen. Älä luovuta!

Vierailija
25/29 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tallennan myös nämä sanat muistiin ja ennen kaikkea vien käytäntöön. Olipa syy taustalla mikä tahansa, haluan että mieheni pääsee tästä yli. Kaikkea hyvää sinulle ja hienoa että olet tervehtynyt. Ap

Vierailija kirjoitti:

Kun itse sairastin masennusta, minua auttoi se, että mieheni oli kärsivällinen ja hellä. Hän jaksoi aina kysyä, voisiko hän auttaa minua jotenkin tai onko jotain huolia, joista haluaisin kertoa. Hän jaksoi halata ja paijata silloin, kun en pystynyt kuin itkemään tuntikausia. Sen täytyi olla kamalaa hänelle, mutta hän jaksoi aina pysyä positiivisena ja sai jopa välillä minut piristymään hetkiksi hölmöillä vitseillään tai hassuttelullaan. Onneksi hän jaksoi pysyä vierelläni ja nyt olen terve.

Kysy, voitko auttaa miestäsi jotenkin. Kerro, että huomaat ettei hänen ole oikein hyvä olla ja että haluaisit että hänellä olisi parempi mieli ja olo. Kuuntele, jos hän joskus puhuu. Tee sama uudelleen, uudelleen. Älä luovuta!

Vierailija
26/29 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin kiitän tästä kommentista. Itse olen käyttänyt tuota taktiikkaa. Ja on mukava kuulla rohkaisevaa tarinaa, että se saattaa olla ihan hyvä taktiikka. Hassutteluun en vain ole kyennyt, sillä olen itsekin ollut niin kerta kaikkisen peloissani, että minusta ei ole irronnut hassuttelua. Mutta ihan viime aikoina olen rohkaistunut pikkuisen sillä saralla. Ja palkinnoksi sain ujoja hymyjä myöhemmin illalla.

Ykkönen

Vierailija
27/29 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa kun ei tiedä tilannetta, mutta myös loppuun palaminen aiheuttaa masennuksen oireita. Silloinkaan ei jaksa mitään ja vituttaa koko ajan. Varsinkin jos ei tiedosta että kyse myös ihan fyysisestä ongelmasta, jota pitää hoitaa sen mukaisesti, niin vituttaa vielä enemmän kun ei tajua mistä kyse, eikä samat keinot tepsi kuin mielialan ollessa matala. Esim masentunut mieliala voi kohota kovasta hiihtolenkistä mutta fyysisesti loppuun palanut menee vain huonompaan kuntoon. Eli onko mies masentunut vai ylistressaantunut?

Vierailija
28/29 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstä johtuvaan loppuun palamiseen en usko. Puolison näkökulmasta mieheni työ ja muu elämä on tasapainossa, ainakaan työ ei vaikuta kuormittavan määrältään tai laadultaan liikaa.

Tämä oli kuitenkin hyvä nosto, kiitos siitä. Ap

Vierailija kirjoitti:

Vaikea sanoa kun ei tiedä tilannetta, mutta myös loppuun palaminen aiheuttaa masennuksen oireita. Silloinkaan ei jaksa mitään ja vituttaa koko ajan. Varsinkin jos ei tiedosta että kyse myös ihan fyysisestä ongelmasta, jota pitää hoitaa sen mukaisesti, niin vituttaa vielä enemmän kun ei tajua mistä kyse, eikä samat keinot tepsi kuin mielialan ollessa matala. Esim masentunut mieliala voi kohota kovasta hiihtolenkistä mutta fyysisesti loppuun palanut menee vain huonompaan kuntoon. Eli onko mies masentunut vai ylistressaantunut?

Vierailija
29/29 |
15.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksisuuntainen ja kun tulee masennuskausi, niin rakastaisin sitä, kun läheinen tulisi vaan lähelle ja olis aivan hiljaista. Ei tarvitsisi sanoa yhtään mitään. Tärkeintä olisi se, että on olkapää jolle itkeä, kun paha olo käy sietämättömäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi