Miksi kukaan haluaisi tehdä ylitöitä?
Olen töissä ravintola-alalla ja monesti ihmetellyt, miksi monet on ainakin jotain puoli tuntia ylimääräistä töissä. Itse en kyllä ole sekuntiakaan kauempaa, kuin mitä työaika on. Ei ne hommat sillä lopu, että tekee vielä jonkun jutun, ja vielä ja vielä. Ihan ihme ilmapiiri tämän asian suhteen. Ihan kuin pitäisi tuntea jotain huonoa omatuntoa siitä, että ei halua jäädä töihin vapaa-ajallaan. Ainakin minulla on muutakin tekemistä kuin töissä oleminen.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä ravintola-alalla ja monesti ihmetellyt, miksi monet on ainakin jotain puoli tuntia ylimääräistä töissä. Itse en kyllä ole sekuntiakaan kauempaa, kuin mitä työaika on. Ei ne hommat sillä lopu, että tekee vielä jonkun jutun, ja vielä ja vielä. Ihan ihme ilmapiiri tämän asian suhteen. Ihan kuin pitäisi tuntea jotain huonoa omatuntoa siitä, että ei halua jäädä töihin vapaa-ajallaan. Ainakin minulla on muutakin tekemistä kuin töissä oleminen.
Varmasti toisille ihmisille työ on niin keskeinen osa identiteettiä, että siellä käymistä pidetään jotenkin hienona asiana. Voi sitten kauhistella ylitöiden ja maksamiensa verojen määrää. Olen itse asiantuntijatyössä. Minulle työ on tärkeä osa arkea, mutta en siltikään arvosta lainkaan ylitöiden tekemistä. Mielestäni organisaatiossa on jokin pahasti pielessä tai väärät ihmiset töissä, jos jatkuvasti teetetään ylitöitä. Itselleni työ on väline elämiselle. Arvostan vapaa-aikaa niin paljon, että teen töitä vain juuri niin paljon, kuin on järkevää. Ymmärrän, että varmasti toisille se on vähän niin kuin elämän tarkoitus.
Miksi ei? Minulla on rakennusalalla hyvin harvoin mahollisuus ylitöihin ja sitten kun on niin tartun ehottomasti niihin, etenkin, jos on viikonloppuna töitä. Sehän tarkottaa hyvää lisätienestiä.
Eikös tällaisessa saa tehdä asiasta ilmoituksen sosiaalipäivystykseen jos vanhempia ei saa kiinni.