Miksi kukaan haluaisi tehdä ylitöitä?
Olen töissä ravintola-alalla ja monesti ihmetellyt, miksi monet on ainakin jotain puoli tuntia ylimääräistä töissä. Itse en kyllä ole sekuntiakaan kauempaa, kuin mitä työaika on. Ei ne hommat sillä lopu, että tekee vielä jonkun jutun, ja vielä ja vielä. Ihan ihme ilmapiiri tämän asian suhteen. Ihan kuin pitäisi tuntea jotain huonoa omatuntoa siitä, että ei halua jäädä töihin vapaa-ajallaan. Ainakin minulla on muutakin tekemistä kuin töissä oleminen.
Kommentit (43)
En oikein voi lapsia yksinkään päiväkodin pihaan jättää, jos vanhemmat eivät tule hakemaan ajoissa. Siksi on tehtävä joskus ylitöitä ihan ilmaiseksikin.
Vierailija kirjoitti:
103h ylitöitä viidessä viikossa, mukava jäädä lomalle kun on vähän ylimäärästä tilissä :)
Nojaa. Mulla on aika monta kymmentä tuhatta ylimääräistä ja silti yhtä perseestä jäädä lomalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt taitaa mennä taas sekaisin ylityö, lisätyö ja ilmainen työ. Nämä kaikki tarkoittavat ihan eri asioita. Aloituksessa puhuttiin ilmaisesta työstä.
Mik-si ku-kaan ha-lu-ai-si teh-dä y-li-töi-tä?
Nimenomaan. Aloituksessa puhutaan ihan eri asiasta kuin otsikossa. Siksi kirjoitin tuon aiemman kommenttini.
Ap: tulepa joskus asioimaan Lahden Karismassa olevan Citymarketin kalatiskille. Ajoita asiointisi aikaan 17.55-17.59 niin näytän sinulle, miksi en aina lähde sekunnnilleen kello 18, vaikka työaika silloin päättyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt taitaa mennä taas sekaisin ylityö, lisätyö ja ilmainen työ. Nämä kaikki tarkoittavat ihan eri asioita. Aloituksessa puhuttiin ilmaisesta työstä.
Aloituksessa puhutaan ihan vaan ylityöstä. En minäkään tajua miksi sitä kukaan ilmaiseksi tekisi. Paitsi ehkä jos on kutsumustyö ja rakastaa sitä. Tuplapalkalla olen kyllä tehnyt mielellään ylitöitä ja ylimääräisiä päiviäkin.
Aloituksessa puhutaan kyllä ilmaisesta työstä. Viitataan työajan päättymiseen ja vapaa-ajan viettämiseen töissä. Ylitöissä työaika ei ole päättynyt eikä se ole vapaa-aikaa, vaan se on ihan oikeaa palkallista työaikaa.
Meillä ylityöt ns. kuuluu työhön. 100h tulee helposti 4kk, mutta pidetään sitten kesällä 6-7vkoa lomaa.
Kuten Antti Tuisku laulaa: Rahan takii
Vierailija kirjoitti:
No kyllä eron jälkeen lapsettomilla viikoilla painoin ylitöitä ihan mielelläni ja tein keikkaa muuallekin kun omaan työpaikkaan kun hoitoalalla on sekin mahdollisuus. Lisää rahaa ja mitäs sitä kotona yksin? Sitten kun uusi puoliso löytyi niin löysäsin tietysti taas tahtia.
Hassua. Minulla on aivan liikaa vapaa-ajantekemistä – myös yksin kotona – jotta ehtisin tehdä ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä eron jälkeen lapsettomilla viikoilla painoin ylitöitä ihan mielelläni ja tein keikkaa muuallekin kun omaan työpaikkaan kun hoitoalalla on sekin mahdollisuus. Lisää rahaa ja mitäs sitä kotona yksin? Sitten kun uusi puoliso löytyi niin löysäsin tietysti taas tahtia.
Hassua. Minulla on aivan liikaa vapaa-ajantekemistä – myös yksin kotona – jotta ehtisin tehdä ylitöitä.
Itse teen juuri tämän takia mielummin vaikka ilmaiseksi "ylitöitä", kun menen kotiin tekemään näitä liikaa vapaa-ajantekemisiä. Nimerkillä terassi kesken kolmatta vuotta ;-)
Lauantaina 8 e tuntia ekaa +50% loput 100%
Sunnuntaina kaikki tunnit +300% antaa motivaatiota tehdä ylitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Lauantaina 8 e tuntia ekaa +50% loput 100%
Sunnuntaina kaikki tunnit +300% antaa motivaatiota tehdä ylitöitä.
Siis lauantaina 8 ekaa tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne, jotka painaa duunia enemmän, ylennetään. Tarjoilijoiden motiiveista en tiiä.
Yleensä ihmiset on töissä sellaisella alalla, missä ei ylennetään ketään. Jos haluaan ylennyksen, pitää vaihtaa työpaikkaa ja erilaiseen tehtävään. Ylitöitäkään ei makseta vaan ne saa vapaaksi tunti tunnista, kun niitä ei nimitä ylityöksi vaan liukumaksi.
Palkattomasta ylityöstä ei makseta eikä sitä aikaa saa vapaana. Työnantaja katsoo, että aha, näin paljon saadaan aikaan tässä työajassa eikä uhraa ajatustakaan, että osa työstä on tehty työajan ulkopuolella. Ainahan on sitten vara laittaa vähän lisää töitä, kun työt on ehditty tehdä työajalla tai poislähtevän tilalle ei palkata ketään. Sitten pitää taas jatkaa työpäivää pikkuisen ilman korvausta.
Vierailija kirjoitti:
En oikein voi lapsia yksinkään päiväkodin pihaan jättää, jos vanhemmat eivät tule hakemaan ajoissa. Siksi on tehtävä joskus ylitöitä ihan ilmaiseksikin.
En ole tämän kirjoittaja, mutta pisti huvittamaan että tämä sai pelkkiä alapeukkuja siinä missä kirurgiesimerkki sai pääosin yläpeukkuja. Pitäisikö tämä siis tulkita niin, että päiväkodintädin/sedän pitäisi teidän mielestänne jättää ne lapset keskenään sinne pihalle? Vai mikä tässä oli niin huonoa? Oikeastihan se menee kuitenkin niin, että kaikki vanhemmat eivät hae lapsiaan edes vartin sisällä sovitusta ajasta. Puhumattakaan, että hakisivat tasan silloin kun on sovittu. Ja ei, minä en ole päiväkodissa töissä. En vain ymmärrä, mikä tälle aiheutti nuo alapeukut.
Teen ylitöitä, koska täällä saa pitää saldovapaita. Toki palkattomankin olisi voinut ottaa, mutta opiskelijan pitää saada kaikki raha minkä vaan irti saa kesällä!
Itse teen ylitöitä ensinnäkin sen takia, että saan asiat ns. mallilleen ennen seuraavaa päivää. Mukavampi aloittaa päivä, kun on edellisen päivän sotkut hoidettu alta pois.
Toisekseen meillä ylitöistä ei makseta vaan ne annetaan vapaina. Mukava painaa duunia talvi ja kerryttää ylimääräistä lomaa kesäkaudeksi. :)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole mitään ylityötä. Ylitöistä saa palkkaa. 2 ensimmäistä tuntia 50% ja sen jälkeen 100%.
Ryhdistäytyäkää lampaat. Tuolla menolla teillä kohta lyhennetään työaikaa ja teette edelleen saman pituista päivää.
Meillä saa ylityöstä saman palkan, kuin muutenkin saa. Ylityöstä maksetaan vasta kun on kuukaudessa tehnyt yli 150h töitä, sen kuukauden aikana. Ja kaikilla työsopimus 30h/viikko. Eli on mahdotonta saada ylityö lisää.
Vierailija kirjoitti:
Aina ei ole mahdollista lähteä sekunnilleen silloin kun työaika päättyy. Vai sanotko sinä asiakkaalle, että "en tuokaan teille jälkiruokaa, jonka tilasitte, koska minun työaikani loppuu nyt"
On vähintään huono asiakaspalvelua, osalla aloista jopa vaarallista lopettaa työt aina sekunnilleen työajan päättyessä. Vai mitäs sanoisit, jos kirurgi jättäisi vatsasi auki ja lähtisi kotiin "koska työaika päättyy kello 16"?
Esimerkiksi ravintolassa aletaan jo hyvissä ajoin infota muita siitä, mitä on missäkin. Sitten voi itse lähteä kotiin kun työaika loppuu. Siis toisin sanoen asiakkaille, tarjoilija vaihtuu.
Jos sinun mielestäsi tarjoilijan vaihtuminen ja se, että kirurgi jättää leikkauksen kesken on verrattavissa, niin toivon, että et ole kirurgi.
Mielelläni teen ylitöitä. Olen kausiluontoisella alalla, niin puoli vuotta teen aina ylitöitä, kun se on työnantajan puolelta mahdollista. Saa helpommin hommattua extraa elämään. Matkoja, remontteja, merkkivaatteita yms.
Tykkään 🖒
103h ylitöitä viidessä viikossa, mukava jäädä lomalle kun on vähän ylimäärästä tilissä :)