Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alentuvasti vai alentavasti?

Vierailija
13.07.2017 |

Elikkäs olit laskenut kassan jälleen kerran väärin ja sen takia pomo lässytti kuin jollekin vajaaälyiselle. Hän siis puhui sinulle seuraavasti:

Alentuvasti vai alentavasti?

Vaihtoehdot

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän alentui pilkkaamismielessä tasollesi, eli luopui normaalista fiksuudestaan ja taantui tai aleni sinun tasollesi.

Vierailija
2/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentavasti. Ja sinä vastasit alentuvasti piipittäväen - en koskaan enää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuvasti. Alentuvasti siksi, että tavallaan asettui sinun, vajaan ääliön tasolle. Alentuen tasollesi. 

Vierailija
4/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, vaan hän aktiivisesti alensi toista ihmistä eli puhui alentavasti.

Vierailija
5/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän alentui pilkkaamismielessä tasollesi, eli luopui normaalista fiksuudestaan ja taantui tai aleni sinun tasollesi.

Usein tuota termiä käytetään myös silloin kun ei "alennuta toisen tasolle".

Vierailija
6/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuvasti - condescending

Alentavasti - degrading

Joskus sanojen merkityserot huomaa paremmin toisen kielen kautta.

Vierailija
8/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen usein miksi ihmiset käyttää näitä sanoja väärin.. jos haluan puheillani alentaa jotain, puhun hänelle alentavasti. Joku sitten nöyristelee alentuvasti kun häntä on moitittu ja höykytetty.

Vierailija
9/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ihmettelen usein miksi ihmiset käyttää näitä sanoja väärin.. jos haluan puheillani alentaa jotain, puhun hänelle alentavasti. Joku sitten nöyristelee alentuvasti kun häntä on moitittu ja höykytetty.

Sinä itse olet ymmärtänyt väärin.

Jos joku puhuu alentuvasti se on ylimielistä puhetta, ks. nuo aiemmat englanninkieliset termit, niin ehkä tajuat.

Vierailija
10/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuva ei tarkoita nöyristelevää vaan päinvastoin.

Vierailija
11/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuva laskeutuu korkeuksistaan tyhmän tasolle, alentava painaa toista alas.

Vierailija
12/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alentuen -jonkun käytös.. Oma käytös nöyrtyessä alistuu ei sanota alentuva käytös. Koirakin alistuu.

Miten sä koet että voit puhua alentavasti kenellekään? Olet varmasti tasa-vertainen muiden ihmisten kanssa kuitenkin.

Vierailija
13/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku nöyristelee alistuvasti, ei alentuvasti. Sulla menee nuo ihan sekaisin.

Vierailija
14/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentuva on jonkun tahallista käytöstä toista kohtaan. Kun käyttäytyy alentuvasti, on itse ikään kuin tärkeämpi ja fiksumpi, mutta tämän kerran alentuu toisen tasolle.

Alentava on taas jokaisen oma kokemus. Joku kokee tytöttelyn alentavaksi ja luulee, että toinen on tahallaan kohdellut häntä alentuvasti. Alentuva on siis enemmän teko, alentava henkilökohtainen kokemus. Täysin eri sanoja eri tilanteisiin, joten aloituksen kysymys on mahdoton.

Huomaa, etteivät ihmiset lue paljoa kirjallisuutta nykyään, kun näinkin selvä merkitysero täytyy juurta jaksaen selittää. Sanojen taju hämärtyy...

Vierailija
15/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oikea sana taitaa olla "alentuva" siitäkin huolimatta, että monista varmaan "alentava" kuulostaisi paljon loogisemmalta, koska kyseinen käytöstapa toista kohtaan saa toisen tuntemaan itsensä jotenkin vähätellyksi. Olen itsekin joskus ihmetellyt alentuva-sanaa, koska eihän se sanoja oikeasti mihinkään alennu, vaan pikemminkin käyttäytyy todella ylimielisesti. Jos puhuu kuin lapselle, niin eihän se mielestäni silloin ole itseä alentavaa eli alentuvaa, vaan sitä toista alentavaa ja itseään ylentävää: antaa tavallaan toiselle "lapsen" roolin ja itselleen "aikuisen" roolin.

suomisanakirja.fi/alentuva:"ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea tai ystävällinen, alentuvainen. esim. Arvokkaanalentuva käytös. Alentuvan kohtelias."

Vierailija
16/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virheestä kuuluu kertoa. Voi olla vastaanottajassakin vikaa jos sen kokee lässytyksenä.

Ei ole jotain alempana olevaa ihmistä jonka taajuudelle tippuu. Tälläistä kirjoittava on toista itse alentava myös kommentteineen, itse pidän kiusaamisena.

Minusta alentaa ei voi, koska ihmiset ovat yhtä tärkeitä. Joka kuvittelee tekevänsä niin, osoittaa vain miten huono itse toiselle on. Ei vaan käytännössä ole mitään fyysistä rajaa jonka alle voisi toisen laittaa, silloin nostaa itsensä myös ja se on sairasta.

Vierailija
17/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se oikea sana taitaa olla "alentuva" siitäkin huolimatta, että monista varmaan "alentava" kuulostaisi paljon loogisemmalta, koska kyseinen käytöstapa toista kohtaan saa toisen tuntemaan itsensä jotenkin vähätellyksi. Olen itsekin joskus ihmetellyt alentuva-sanaa, koska eihän se sanoja oikeasti mihinkään alennu, vaan pikemminkin käyttäytyy todella ylimielisesti. Jos puhuu kuin lapselle, niin eihän se mielestäni silloin ole itseä alentavaa eli alentuvaa, vaan sitä toista alentavaa ja itseään ylentävää: antaa tavallaan toiselle "lapsen" roolin ja itselleen "aikuisen" roolin.

suomisanakirja.fi/alentuva:"ylemmyydentuntoisen kohtelias, armollisen suopea tai ystävällinen, alentuvainen. esim. Arvokkaanalentuva käytös. Alentuvan kohtelias."

*Arvokkaan alentuva

Vierailija
18/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alentuen -jonkun käytös.. Oma käytös nöyrtyessä alistuu ei sanota alentuva käytös. Koirakin alistuu.

Miten sä koet että voit puhua alentavasti kenellekään? Olet varmasti tasa-vertainen muiden ihmisten kanssa kuitenkin.

En oo se kelle vastasit, mutta tokkopa hänellä oli pointtina nyt haluta puhua alentavasti kenellekään oikealle ihmiselle tosi elämässä. Itse ainakin ymmärsin ton esimerkkinä käyttää sanaa lauseessa. Sä otit nokkiis, että joku aikoo puhua ilkeästi jollekin hyi.

Vierailija
19/21 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

alentuva = halveksiva, pitää itseään parempana

En ole koskaan kuullut, että joku sekoittaisi nuo.

Vierailija
20/21 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän