Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos vuokra asunnossa on valmiina jääkaappi, astianpesukone ja liesi, niin kenelle kuuluu vaihtaa noi?

Vierailija
13.07.2017 |

Olisin kiinnostunut eräästä omakotitalosta. Kävin katsomassa sitä. Jääkaappi on todella aatamin aikainen ja äärettömän paskainen. Siis pinnat ovat aika lailla jotain pinttynyttä keltaista ja jotain muutakin moskaa siellä oli (jotain ruoanmurusia, tähteitä, hyi s..tana) ja haisi viemärille.

Vuokranantaja ei vaikuta järin innostuneelta vaihtamaan jääkaappia uuteen. En ole vaatinut edes täysin uutta, käytettykin käy, kunhan se on siistissä kunnossa.

Jos asunnossa tälläiset kodinkoneet ovat jo valmiina ja kuuluvat siihen asuntoon, eli siis että vuokralainen siinä asuessaan niitä saa käyttää, niin kuuluuko vuokranantajan tuollaiset vaihtaa vai riippuuko ihan siitä, miten asian vuokrasopimuksessa sopii?

Että vaikka ne asuntoon kuuluukin, niin voi siltikin olla, että vuokralainen ostaa ite uudet jos haluaa ja laittaa entiset varastoon ja kun muuttaa pois, laittaa vanhat kalusteet tilalle takaisin.

Varmaan parempi ihan suosiolla ostaa uusi jääkaappi siihen itse, en jaksa alkaa vääntämään kättä tälläisestä asiasta.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jääkaappi toimii, ei vuokranantajan tarvi sitä vaihtaa jos ei halua.

Vierailija
2/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluvat asunnon tarpeistoon eli vuokranantajan vastuulla vaihtaa jos eivät toimi enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo kuuluvat vuokrasopimukseen ja ovat käyttökuntoisia, niin ei ole silloin vuokranantajan asia vaihtaa, sillä koneet ovat tehdyn sopimuksen mukaiset. Jos itse haluat vaihtaa aataminaikaiset koneet uudempiin, niin kysy asiasta vuokranantajalta. Hän on todennäköisesti ihan tyytyväinen, jos haluat ostaa hänen asuntoonsa uudet koneet omasta pussistasi. Mahdollisesti saattaa myös hyvittää vuokrassa osan näistä uusista koneista.

Vierailija
4/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo kuuluvat vuokrasopimukseen ja ovat käyttökuntoisia, niin ei ole silloin vuokranantajan asia vaihtaa, sillä koneet ovat tehdyn sopimuksen mukaiset. Jos itse haluat vaihtaa aataminaikaiset koneet uudempiin, niin kysy asiasta vuokranantajalta. Hän on todennäköisesti ihan tyytyväinen, jos haluat ostaa hänen asuntoonsa uudet koneet omasta pussistasi. Mahdollisesti saattaa myös hyvittää vuokrassa osan näistä uusista koneista.

Vierailija
5/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on ihan, miten sovitaan.

Vierailija
6/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta itse vaikka tori.fi käytettynä,jos on showstoppper.Vain risan vaihto kuuluu vuokranantajan vaihtaa.

Vierailija
7/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajan KUULUU vaihtaa nuo vain, jos eivät enää toimi. Ikä ja likaisuus eivät ole esteitä käytölle, joten vaihtovelvoitetta ei ole. Useimmiten kuitenkin vaihtaminen on neuvoteltavissa.

Vierailija
8/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokranantaja ei suostu ostaan, niin osta jostain Ekotorilta parempikuntoisia, ei tarvi maksaa kauheasti tai sitten ostat uudet koneet, laitat vanhat jonnekin varastoon ja viet sitten omat koneesi muuttaessasi pois.

Vierailija
9/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin sovitte. 

Ei ole mitään lakia asiasta. Mutta, jos vuokrasopimukseen kuuluu mainitsemasi laitteet, silloin vuokranantaja on velvollinen pitämään ne kunnossa. Eli vaihtamaan, jos menevät rikki. 

Suomessa on lähtökohtaisesti sopimusoikeus. Sitä rajoittavat tietysti monet seikat, mutta tätä asiaa ei rajoita mikään. 

Neuvottele siis asia vuokranantajan kanssa. 

Vierailija
10/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo vuokrakohde muuten niin täydellinen, ettet haluaisi katsoa muuta? Itse ainakin alkaisin etsiä vuokrakohdetta, jossa myös keittiön laitteet toimivat. Ihan mielenkiinnosta, minkälaista vuokraa vuokranantaja pyytää?

Jos taas hankit sinne itse laitteita, niin välttämättä seuraavan asuntosi keittiöön ne eivät sovikaan (ellet sitten ajatellut jättää niitä vuokranantajalle).

Vierailija
11/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin oman jenkkikaapin vuokranantajan rupukaapin tilalle. Kun muutin niin vanha kellarista vaan takasin ja se oma ostamani muuttokuorman kanssa mukaan...

Yksinkertaista.

Vierailija
12/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosiaan ihan miten se on vuokrasopimuksessa sovittu. Yleensä asunto vuokrataan siinä kunnossa kuin se on sopimuksentekohetkellä, ja jos jonkun laitteen huolto ja uusiminen ei kuulu vuokranantajalle, se on kirjattu kohtaan "muut vuokrausehdot" tms. Voisin kuvitella että omistaja ei vaivaudu vaihtamaan toimivaa jääkaappia (kun ei kerran ole jo vaihtanut), jos joku muutenkin vuokraa, ja saattaapi toivoa että vuokralainen, joka päätyy ostamaan uuden kaapin, ei ota sitä mukaansa sitten kun muuttaa asunnosta pois... 

Vierailija
13/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi kohteliasta ostaa uusi (tai edes se käytetty) tilalle, vaikka vanha jääkaappi toimisikin, koska onhan tuo nyt tympeää säilyttää ruokia jossain likaisessa jääkaapissa, jota ei putsaaminenkaan enään auta. En ole eläissäni nähnyt noin hirveässä kunnossa olevaa jääkaappia.

Mutta jos vuokraan asunnon, ostan itse siihen uuden jääkaapin ja kun muutan joskus pois, ostamani kaappi tietenkin lähtee mukaani ja sen vanhan, likaisen jääkaapin laitan sitten takaisin. 

AP

Vierailija
14/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin asuntoon, jossa oli mielestäni kammottavassa kunnossa oleva jääkaappi. Muutaman viikon asuttuani ilmoitin, että olen huomannut tiivisteiden falskaavan ja ovat löystyneet. En sanonut likaisuudesta mitään. Vuokranantaja hommasi uuden jääkaapin.

Vierailija
15/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni olisi kohteliasta ostaa uusi (tai edes se käytetty) tilalle, vaikka vanha jääkaappi toimisikin, koska onhan tuo nyt tympeää säilyttää ruokia jossain likaisessa jääkaapissa, jota ei putsaaminenkaan enään auta. En ole eläissäni nähnyt noin hirveässä kunnossa olevaa jääkaappia.

Mutta jos vuokraan asunnon, ostan itse siihen uuden jääkaapin ja kun muutan joskus pois, ostamani kaappi tietenkin lähtee mukaani ja sen vanhan, likaisen jääkaapin laitan sitten takaisin. 

AP

Vai kohteliasta? :) ei sen vuokranantajan tehtävä ole olla kohtelias sinua kohtaan. Jos jääkaappi toimii, niin miksi ihmeessä se pitäisi vaihtaa? Jos toimiva kodinkone ei kelpaa vuokralaiselle, niin vuokralainen voi toki hankkia uuden, sitä vanhaa hän ei kuitenkaan saa hävittää.

Yleensä liesi ja jääkaappi kuuluvat vuokra-asuntoon, astianpesukoneesta on yleensä maininta erikseen - monilla vuokranantajilla se ei kuulu eli jos asunnossa sellainen on, niin sitä saa käyttää, mutta rikkinäistä ei korvata uudella.

Vierailija
16/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on myös vuokranantaja hommannut uuden lieden. Vanhassa liedessä yksi keittolevy ei kuumentunut, mutta muut levyt toimivat. Samantien hankki asuntoon uuden.

Ap, mielestäni aika outoa, että vuokranantaja ei ollut vaivautunut edes puhdistamaan sitä kammottavaa jääkaappia. Tulee mieleen, että näinköhän tulee muutakin outoa vastaan.

Vierailija
17/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta itse vaikka tori.fi käytettynä,jos on showstoppper.Vain risan vaihto kuuluu vuokranantajan vaihtaa.

Taidat tarkoittaa dealbreaker... Showstopper on jotain niin upeaa, että kaikki muu ympärillä pysähtyy. Vuokranantajan jääkaappi ei tainnut olla ihan tällainen.

Vierailija
18/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantaja ei vaikuta kovin lupaavalta. Itse en vuokraisi jos museoaikaisia koneita ei vaihdeta. Voivat vaikka syttyä palamaan.

Vierailija
19/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosiis periaatteessa vasta sitten vuokranantajan kuuluu vaihtaa kun hajoaa, enkyllä lähtisi tuollasen pihtaajan luukkuun asumaan vaikka kuinka täydellinen olis, mutta järkevä vuokranantaja kuuntelee myös vuokraajan mielipidettä

Vierailija
20/29 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nehän vähennetään vuokrasta ja vuokranantaja saa vähentää veroista, ei pitäisi tulla hänelle kuluja jos eiole ihan tampio

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi