Käytätkö lihaliemikuutioita yms.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan käytä mokomaa paskaa. Täynnä lisäaineita ja kaikki maistuu samalle.
Uliuliuliuliiiuuuuliiiiiii!!
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan käytä mokomaa paskaa. Täynnä lisäaineita ja kaikki maistuu samalle.
Totta. Itse käytän jos löydän lisäaineettomia, esim. Vogel teki ennen, mutta heilläkään ei kaikki nykyisin niin puhdasta ole. Maitohera pilattiin täysin, muunmuassa!
Joskus käytän niistä, koska tuovat helposti makua vaikkapa keittoon (joka sitten muilta osin on terveellinen ruoka), vaikka tiedän etteivät terveellisiä olekaan. Mutta eivätpä ole nämä sipsit ja kokiskaan, joita parhaillaan nautiskelen. Eli jos/kun yritän syödä terveellisesti, niin välttelen vähän isompia pahoja kuin lihaliemikuutioita.
Jos on pakko, niin käytän, mutta vain Reformi -merkkisiä. Teen yleensä itse tarvitsemani liemet, mutta äitini ei kelpuuta meillä kokkaillessaan "epämääräisen näköisiä liemipurkkeja" vaan haluaa ehdottomasti kuutioita. Häntä varten olen sitten otanut noita Reformeja, ettei vaan mitään knorria tai maggia mene soppaan tunkemaan.
En käytä, mutta niiden sijaan käytän puhdasta natriumglutamaattia. Sen konstin opin, kun asuin Kauko-idässä. Pieni ripaus jauhetta MSG-purkista (monosodium glutamate) tekee ihmeitä: se herättää ruoka-aineiden kaikki omat maut täyteen loistoonsa. Liikaa ei MSG:n kanssa pidä läträtä, sillä se voi aiheuttaa allergisia oireita.
No mikäs niissä nyt niin kovin epäterveellistä on?
Te jotka ette käytä, niin mitä käytätte?
Jos väitätte että kaikki keittelette ostamistanne naudan ja sianluista omia liemiä, niin paskaa puhutte!
Lisäaineista vouhottaminen on kyllä tässä vähän turhaa. Jos teen 5l keittoa, (josta siis tulee ainakin 12 annosta) ja käytän siihen 2 kasvisliemikuutiota + tuoreita kotimaisia raaka-aineita, niin kyllähän siinä kovin vähän lisäaineita on per annos. Eihän niitä kuutioita sinne keittoon kilokaupalla heitetä.
Todellakin käytän. Ja fondeja myös. En ajatellut alkaa mitään luita keittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos väitätte että kaikki keittelette ostamistanne naudan ja sianluista omia liemiä, niin paskaa puhutte!
Teen kyllä itse liemiä, mutta en joka ruokaan niitä käytä. Maistuvaa ruokaa saa ilman liemiäkin.
Vierailija kirjoitti:
En käytä, mutta niiden sijaan käytän puhdasta natriumglutamaattia. Sen konstin opin, kun asuin Kauko-idässä. Pieni ripaus jauhetta MSG-purkista (monosodium glutamate) tekee ihmeitä: se herättää ruoka-aineiden kaikki omat maut täyteen loistoonsa. Liikaa ei MSG:n kanssa pidä läträtä, sillä se voi aiheuttaa allergisia oireita.
No, ohhoh! Natriumglutamaatti kaiken pahan alku ja juuri, tukkii mm. ihmisen aineenvaihdunnan. Itse tarkistan ensimmäisenä, ettei missään ruoka-aineessa vain ole sitä. Ehkä Kauko-Idän ruokasuositukset eivät ole vielä ihan Euroopan tasoa, täällä asia on jo pitkään tiedostettu.
En käytä juuri koskaan. Jos teen esim keittoa niin kuullotan vihanneksia voissa ensin sitten laitan( kiehuvan)veden ja muut sinne poriseen. En ole niitä vastaan ja jos tarvii niin käytän.
Liemikuutiot on täynnä syöpää aiheuttavia mutageenejä. Liemikuutioita käyttävät vain huonot kokit, jotka eivät saa ruokaan makua ruoka-aineista, vaan tarvitsevat lisämakua niistä kuutioista.
Vierailija kirjoitti:
Älä usko, mutta minä kuitenkin keittelen. Olen siis se, joka etäisesti kehui Reformi -merkkisiä liemikuutioita.
Ei niitä liemikuutioita tai liemiäkään aina tarvitse, ihan maustamalla noin muuten saa ruokaan hyvää makua. Yrttejä, pippureita, laakerinlehteä, suolaa, voita, chiliä... onhan maailmassa mausteita kun vaan rohkeasti kokeilee.
Itse keittelen luu-lihaliemiä aina silloin kun pakastimessa on tarpeeksi rämmäleellisiä luita, jääkaapissa sopivasti nahistuneita juuria ja sattuu olemaan vapaapäivä. Keräilen siis kaikenlaisia luita ja luurankoja pakastimeen ja vasta sitten laitan tulille kun on riittävästi yhteen satsiin. Kesällä crock potissa hauduttelen, kun muuten menee koko kämppä niin tukalan kuumaksi jos hellalla keittelee. Talvella se liemikattila porisee ihan itsekseen hellankulmalla samalla kun kämppä lämpiää.
Mulla kertyy liemiä myös ruokien jämistä. Esim karjalanpaistin teen aina reiluun liemeen, että siitä jää sitten tähteeksi herkullista lientä johonkin muuhun keitokseen. Joulukinkun paistamisesta pannulle valunut rasvainen liemi on myös tosi herkkua.
Hyvä liemi säilyy kauan jääkaapissa rasvakannen alla (tai säilyisi, mutta kun se tulee aina syötyä sieltä pikapikaa pois). Ei niitä tarvitse olla joka päivä keittelemässä joka soppaan erikseen.
Vierailija kirjoitti:
No mikäs niissä nyt niin kovin epäterveellistä on?
Mulla on makuaisti, joka viestittää, että ne vaan on niin helvetin pahan makuisia.
Vierailija kirjoitti:
En käytä enkä keittele omia liemiä. En oikein keksi mihin niitä tarvitsisin. Valaiskaa vähän tietämätöntä, mihin noita liemiä käytetään? Valmiita kuutioita välttelen liian suolan saannin "pelossa".