Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehdäänkö teillä näin? (perheen talous)

Vierailija
13.07.2017 |

Kumpikin pistää saman prosentin nettopalkastaan yhteiselle tilille kuukausittain ja siltä tililtä maksetaan kaikki perheen yhteiset kulut. Lopuilla rahoilla kumpikin puoliso "saa" tehdä, mitä ikinä haluaa: Säästää, pistää haisemaan jne.
Miten tämä käytännössä toimii, jos puolisoilla on täysin keskenään erilaiset tulot? Rikkaampi toki maksaa enemmän esim asumisesta, ruoasta jne, mutta hänelle jää myös enemmän käteen omalle tilille.
Mikä prosentti nettotuloista teillä siirretään yhteiselle tilille?

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuulostaa hyvältä, miksi ei?

Vierailija
62/64 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili, johon menee molempien palkat ja josta maksetaan kaikki kulut. Käytetään rahaa suunnilleen samalla tavalla, joten emme senkään vuoksi tarvitse mitään omia rahoja.

Olemme perhe, jolla on yhteinen elämä ja tulevaisuus. Jos toinen tienaa nyt enemmän, voi se joskus olla toinen. Mutta yhdessä jaetaan muukin, toki siis myös talous.

Mies tienaa enemmän kuin minä, mutta hänen työuraansa kuuluu myös enemmän riskejä. Minulla on vakaampi ammatti ja työpaikka ja se tasaa miehen työtä. Yhdessä olemme sopineet, että hän voi ottaa suurempia riskejä uraansa liittyen kuin minä. Joko hän voittaa tai häviää, mutta kaikissa tapauksissa pystymme elämään myös pelkästään minun palkallani.

Tällaisten syiden vuoksi meillä on yhteinen talous.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kuulostaa hyvältä, miksi ei?

Meillä tuo ei toimisi koska osa tuloista lähinnä miehen on niin epäsäännöllisiä että se vaatisi jatkuvaa kirjanpitoa ja vähintään kuukausittain rahojen/tulojen ynäämistä. Paljon toimvampaa on säännölliset mento maksetaan sen tuloista jolla on niitä tuloja on ja isompia hankintoja voi lykätä ajankohtaan kun (yhteisiä)tuloja taas on enemmän.

Vierailija
64/64 |
13.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä paras tapa on se, että kaikki rahat yhdistetän ja kumpikin puoliso saa tyyliin tietyn summan "omaa rahaa" tuhlattavaksi. Toki riippuu tuo summa perheen varoista.

Me tehtiin näin ennen lapsia, kun rahaa jäi aika kivasti aina yli perustarpeen. Nykyään kaikki käyttörahat menee yhteiselle tilille, johon molemmilla on kortti.

Ylimääräiset rahat siirretään yhteiselle säästötilille.