Vatsaongelmista kärsivät, onko tietoa mistä tällainen voisi johtua?
Mulla on ollut pitempään jo maha tosi yliaktiivinen. Kaakalla saa juosta neljä, viisikin kertaa päivässä. Pierettää jatkuvasti, ja haisee pahalle. Tänään tuli aamulla krampin tuntunen kipu ja sitten olikin uloste housussa. Vähän sielun päälle ottaa kun en ole sitten taaperovuosieni housuun laskenut. Huolestuttaa, onko tämmönen normaalia vai merkki jostain suolistosairaudesta? (Aion mennä lääkäriin kyllä, jos toiste tulee housuun, se on yksi oleellisimmista asioista missä olis kiva olla jotain kontrollia.)
Kommentit (10)
Mulla on tuommoista ollut yli 10 vuotta, diagnoosi IBS, ärtyvä paksusuoli. Jos tuota on ollut jo pidempään eikä siis vain normaalin tarttuvan mahataudin kestoaikaa, kannattaa käydä tutkituttamassa.
Toki jos jokin ruokavaliossa on muuttunut, voi kokeilla myös palauttaa ruokavaliota entiseen suuntaan ja katsoa paraneeko vaiva. Esim. ruokavalion terveellistäminenkin voi olla joidenkin mahalle myrkkyä, useimilla onneksi vain tilapäisesti, joillakin pysyvästi. Esim. mulla vatsa ei siedä raakoja kasviksia, juurikaan kuitua tms...
Kannattais lääkäriin mennä. Mulla on ihan perintönä tullut ilmavaivat mutta en kyllä housuun päästä tai sitten pidättelen ja vatsa tulee tosi kipeeksi. Huoli on siinä vaiheessa kun kakka on joko löysää tai tosi kovaa pitkään lisäksi jos on verta on vielä enemmän aihetta.
Kaakkarytmi on ollut ainakin vuoden tämmönen 4-5 kertaa päivässä. Olen ollut nyt 6kk syömättä lihaa ja se on auttanut vähän vatsakipuihin. Mulla on myös endo niin en oikein osaa erottaa mikä kipu on maha muuten ja mikä tuota endoa. Löysähköä ollut muutaman viikon. Ap
Pidätysvaivat voivat johtua suolistosairaudesta kuten Crohnin tauti tai Colitis ulcerosa. Myös psyykkiset ongelmat voivat olla syynä. Mutta lääkäriin mars :)
Ärtyvältä suolelta kuulostaa, mutta voihan se olla myös laktoosi-intoleranssia, keliakiaa, Chrohnin tautia tai koliittia. Lääkäriin on kyllä melkein mentävä jos haluaa selvyyden.
Ärtynyt suoli tuli minullekin ekana mieleen, mutta voisi olla myös joku pöpö. Mene lääkäriin ja pyydä ottamaan kokeita. Onko sappi tutkittu? Jos kakkasi on kovin keltaista, voi olla sappiperäistä vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaakkarytmi on ollut ainakin vuoden tämmönen 4-5 kertaa päivässä. Olen ollut nyt 6kk syömättä lihaa ja se on auttanut vähän vatsakipuihin. Mulla on myös endo niin en oikein osaa erottaa mikä kipu on maha muuten ja mikä tuota endoa. Löysähköä ollut muutaman viikon. Ap
Onko sulla suoliston pinnassa endoa? Mulla on dg:t sekä endo että ibs ja endoa on suoliston pinnassa ulkopuolella ja siltikin vaikuttaa suoliston toimintaan vaikka kolonoskopiassa ei suolistossa ole mitään ihmeellistä. Endoon monesti myös liittyy ibs-tyyppistä oirelua. Kannattaa mainita gynelle asiasta, kun menet seuraavan kerran kontrolliin, jos vaikka johtuu endon leviämisestä. Oireilua voi yrittää helpottaa välttelemällä FODMAPpeja ja myös lihattomuus ja maidottomuus tai laktoosittomuus voi auttaa. Tsemppiä!
Kiitos tsempistä, pitäisi varata kierukkakontrolli muutenkin niin voisi ekana mainita gynelle ja sitten jollekkin mahatohtorille. On ollut kyllä perin nolo olo koko päivän.
Edellinen siis ap. Unohin laittaa.
Apuuuva.