Mitä mieltä olet ihmisestä joka ei omista älypuhelinta?
Kommentit (39)
Minä en omista ja olen ehkä vähän syrjäytynyt. En kuitenkaan ajattelisi muista stereotyyppisesti näin.
Eli ei oikein ole ollut varaa, aina jotain tärkeämpää käyttöä rahalle. Lisäksi minusta on vaivalloista opetella aina uudet systeemit.
Ei siis ole mikään ideologinen asia minulle. En koe olevani "parempi" ihminen näppäinpuhelimen ansiosta -- pikemminkin päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole, enkä ole tuntenut tarvetta sellaisen hankkimiseen. Olen havainnut älypuhelimien riippuvuutta aiheuttavan ominaisuuden. Ihmiset ovat kaikkialla naama lasissa kiinni, mm. kävellessään kaupungilla tai jopa auton ratissa.
Minä en ole kiinnostunut olemaan välittömästi tavoitettavissa kaikenlaisten eri yhteysmuotojen välityksellä. Olen havainnut arkipäiväisen tyhjyyden jakamisen muodostuneen joillekin hyvin tärkeäksi asiaksi. Koen sen lähinnä kiusalliseksi typeryydeksi (tehdä tikusta asiaa).
Näiden uusien mallien kamerat on hyviä, siihen käyttöön saattaisin sellaisen kikottimen jopa hankkia.
Oletko viisaudessasi havainnut myös ne hyödyt, jota älypuhelimesta olisi? Ja ymmärrät, ettei jokainen sellaisen omistaja aina ole "naama ruudussa", ei "jaa tyhjyyttä" eikä muutenkaan käyttäydy havaitsemallasi tavalla. Sinä saat ihan itse käyttää sitä järkevällä ja itsellesi sopivalla tavalla. Jos taas kieltäydyt näkemästä älylaitteissa mitään positiivista, olet pelkästään tietämätön tai tyhmä.
Minulla on ollut vasta vähän aikaa älypuhelin. En ole nähnyt mitään syytä uusia Nokiaani joka toimi edelleen loistavasti. Yleensäkään en hommaa uusia laitteita, koneita, autoja jne. jos jo hankkimani on hyvä ja toimiva. Miksi hankkisin? Haluan aina ostaa tuotteen joka on hyvä ja kestävä. Miksi ostaisin sellaisen, jos hankin jatkuvasti uutta vanhan ja toimivan tilalle?
No sain älypuhelimen lahjaksi ja otin käyttöön. paras puoli siinä on, että saan ennen aikaa vieneen odottelun käytettyä hyödykseni vastailemalla sähköposteihin ja wilma viesteihin. Voi sitten kotona tehdä jotain muuta sen ajan, eikä välttämättä tarvitse avata konetta kokopäivänä.
Myös nettiin meno puhelimella on nyt helpompaa, jos tarvitsee matkalla tarkistaa joku osoite tai aukiolo. Mutta pärjäisin kyllä ihan loistavasti ilmankin.
Eli en muodosta ihmisestä mielipidettä sillä perusteella millainen hänen puhelimensa on tai oikeastaan saatan pitää vähän yksinkertaisena, jos joka vuosi pistää monen sadan puhelimen vaihtoon ilman mitään syytä ns. parempaan ja fiinimpään.
Riippuu iästä mutta jälkeen jäänyt jonka saa kiinni suunnilleen savumerkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole, enkä ole tuntenut tarvetta sellaisen hankkimiseen. Olen havainnut älypuhelimien riippuvuutta aiheuttavan ominaisuuden. Ihmiset ovat kaikkialla naama lasissa kiinni, mm. kävellessään kaupungilla tai jopa auton ratissa.
Minä en ole kiinnostunut olemaan välittömästi tavoitettavissa kaikenlaisten eri yhteysmuotojen välityksellä. Olen havainnut arkipäiväisen tyhjyyden jakamisen muodostuneen joillekin hyvin tärkeäksi asiaksi. Koen sen lähinnä kiusalliseksi typeryydeksi (tehdä tikusta asiaa).
Näiden uusien mallien kamerat on hyviä, siihen käyttöön saattaisin sellaisen kikottimen jopa hankkia.
Oletko viisaudessasi havainnut myös ne hyödyt, jota älypuhelimesta olisi? Ja ymmärrät, ettei jokainen sellaisen omistaja aina ole "naama ruudussa", ei "jaa tyhjyyttä" eikä muutenkaan käyttäydy havaitsemallasi tavalla. Sinä saat ihan itse käyttää sitä järkevällä ja itsellesi sopivalla tavalla. Jos taas kieltäydyt näkemästä älylaitteissa mitään positiivista, olet pelkästään tietämätön tai tyhmä.
No kerro ihmeessä ne "hyödyt", joita ilman ei voi olla.
Ymmärrän toki ettei jokainen ole naama ruudussa. Minä kerroin vain sen mitä näen kaikkialla. Ei minulla ole mahdollisuutta nähdä kaikkia älypuhelimien omistajia.
Jokainen älypuhelimen käyttäjä, siis ne mitkä olen havainnut (ettei yleistetä), käyttää laitettaan seurassa ollessaan (välinpitämättömyyttä seurasta?). Näpelöinnin aikana on yleinen hiljaisuus (mehän emme sivistyneinä ihmisinä halua olla häiriöksi).
Minulla on tavallinen puhelin jota käytän järkevällä ja itselleni sopivalla tavalla. En halua siihen käyttöön mitään lisää. Pystytkö kestämään ajatuksen?
Positiivisuudesta, minähän kehuin niiden kameroita, eli en suinkaan ole kieltäytynyt näkemään niiden positiivisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
No, minä pidän sellaisia ihmisiä itsepäisinä jänkkinä, tyyliin "minä se olen erikoinen ja älyllinen ihminen, kun kieltäydyn käyttämästä tietokonetta, ei sitä ennenkään ihminen sellaisia ole tarvinnut".
Älypuhelin on näppärä apulainen, tietokone taskussa. Siitä on kätevä tarkistaa ja kirjoittaa sähköpostia, ottaa valokuvia, tarkistaa bussiaikataulu, hakea kartta vieraassa kaupungissa, maksaa ostokset.
Joka kuvittelee, että älykännykkä on vain turhake ja pelaamiseen tarkoitettu, on ensimmäisessä kappaleessa mainitsemani lainen puupää. En arvosta erikoisuudentavoittelua ja ennakkoluuloista asennetta teknisiin keksintöihin.
Mikään itseseisarvo ei mikään laite tietenkään ole, mutta aika vaikea keksiä sellaista ihmistä, joka ei mihinkään voisi käyttää älykännykkää.
Olipa aggressiivinen teksti. Kai ymmärrät, että eri ihmisillä on eri tarpeet?
Minulla ei ole älypuhelinta, koska sellaista en tarvitse. Läppäri kotona riittää asioiden hoitamiseen. En ota koskaan valokuvia, koska en halua ja ei ole tarvetta. Bussiaikataulut katson kotona lähtiessä, samoin tarkistan kartalta reitin. Maksan ostokseni käteisellä tai kortilla, siihen en puhelinta tarvitse. Nettiostokset tietenkin Paypalilla tai verkkopankilla.
Puhelin jää useimmiten kotiin, kun kotoa lähden jonnekin, koska yksinkertaisesti sitä en tarvitse muualla. Minulle soitetaan n. kerran viikossa ja tekstiviestejä tulee 0-3 krt/vuosi. Jos en ole vastaamassa, niin henkilö varmaan soittaa uudelleen, eikös?
Mielestäni minun on turha maksaa 10-20e/kk puhelinliittymästä johon kuuluu netti ja siksi olen valinnut prepaid-liittymän näppäinpuhelimeeni. Lataan saldoa n. 40 eurolla/vuosi. Ehkä joku pv., jos vaikka esim. pankkiasiat siirtyy vain mobiiliin, niin minunkin on silloin vaihdettava puhelinta ja liitymää, mutta toistaiseksi olen selvinnyt näin.
Mutta toki henkilö, joka mm. on hyvin aktiivinen somessa ja on paljon juttuja mitä pitää hoitaa heti, eikä voi odottaa pääsyä tietokoneelle, niin varmasti tarvitsee älypuhelimen. Mutta tällainen syrjäytynyt kaveriton työtön, kuten minä, niin ei oikeastaan hyödy siitä mitenkään, kuluja vaan tulee.
Mainitsen vielä, että en pidä itseäni mitenkään parempana henkilönä, kun en omista älypuhelinta, vaan kerroin omasta tilanteestani miksi olen päätynyt pitämään vanhan puhelimeni käytössä. Ja en todellakaan sano, että en koskaan aio vaihtaa modernimpaan laitteeseen, vaan tilanne on tällä hetkellä tämä mikä on ja tulen sen kanssa toimeen.
Ystävät, se on vain puhelin. Ei jonkun vempaimen omistamisen tai omistamattomuuden perusteella voi jaotella/luokitella/niputtaa ihmisiä yhtään mitenkään. Peace!
Pidän tällaista ihmistä erittäin älykkäänä.
En oikeastaan mitään. Ei mua kiinnosta kellä on minkäkinlainen puhelin.
Sen sijaan ihminen joka tekee numeron siitä että hänellä ei ole älypuhelinta (tai jotain muuta vimpainta) pidän erikoisuuden tavoittelijana ja idioottina, joka luulee olevansa jotenkin persoonallisempi kuin muut tai että muita kiinnostaa mokoma.
Yleensä menevät aina hiljaiseksi kun sanoo vaan "jaa" tai "jaa, ei mulkaa". Odottavat jotain kauhistelua "miten pärjäät" ja pettyy kun ei saakaan aikaan haluamaansa reaktiota sillä julistuksellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minä pidän sellaisia ihmisiä itsepäisinä jänkkinä, tyyliin "minä se olen erikoinen ja älyllinen ihminen, kun kieltäydyn käyttämästä tietokonetta, ei sitä ennenkään ihminen sellaisia ole tarvinnut".
Älypuhelin on näppärä apulainen, tietokone taskussa. Siitä on kätevä tarkistaa ja kirjoittaa sähköpostia, ottaa valokuvia, tarkistaa bussiaikataulu, hakea kartta vieraassa kaupungissa, maksaa ostokset.
Joka kuvittelee, että älykännykkä on vain turhake ja pelaamiseen tarkoitettu, on ensimmäisessä kappaleessa mainitsemani lainen puupää. En arvosta erikoisuudentavoittelua ja ennakkoluuloista asennetta teknisiin keksintöihin.
Mikään itseseisarvo ei mikään laite tietenkään ole, mutta aika vaikea keksiä sellaista ihmistä, joka ei mihinkään voisi käyttää älykännykkää.
Minulla ei ole älypuhelinta, koska sellaista en tarvitse. Läppäri kotona riittää asioiden hoitamiseen. En ota koskaan valokuvia, koska en halua ja ei ole tarvetta. Bussiaikataulut katson kotona lähtiessä, samoin tarkistan kartalta reitin. Maksan ostokseni käteisellä tai kortilla, siihen en puhelinta tarvitse. Nettiostokset tietenkin Paypalilla tai verkkopankilla.
Puhelin jää useimmiten kotiin, kun kotoa lähden jonnekin, koska yksinkertaisesti sitä en tarvitse muualla. Minulle soitetaan n. kerran viikossa ja tekstiviestejä tulee 0-3 krt/vuosi. Jos en ole vastaamassa, niin henkilö varmaan soittaa uudelleen, eikös?
Mielestäni minun on turha maksaa 10-20e/kk puhelinliittymästä johon kuuluu netti ja siksi olen valinnut prepaid-liittymän näppäinpuhelimeeni. Lataan saldoa n. 40 eurolla/vuosi. Ehkä joku pv., jos vaikka esim. pankkiasiat siirtyy vain mobiiliin, niin minunkin on silloin vaihdettava puhelinta ja liitymää, mutta toistaiseksi olen selvinnyt näin.
Mutta toki henkilö, joka mm. on hyvin aktiivinen somessa ja on paljon juttuja mitä pitää hoitaa heti, eikä voi odottaa pääsyä tietokoneelle, niin varmasti tarvitsee älypuhelimen. Mutta tällainen syrjäytynyt kaveriton työtön, kuten minä, niin ei oikeastaan hyödy siitä mitenkään, kuluja vaan tulee.
Mainitsen vielä, että en pidä itseäni mitenkään parempana henkilönä, kun en omista älypuhelinta, vaan kerroin omasta tilanteestani miksi olen päätynyt pitämään vanhan puhelimeni käytössä. Ja en todellakaan sano, että en koskaan aio vaihtaa modernimpaan laitteeseen, vaan tilanne on tällä hetkellä tämä mikä on ja tulen sen kanssa toimeen.
Olipa pitkä selitys ihmiseltä, joillaisista en puhunut kommentissani. Totta kai voi ollaan sen verran sosiaalisesta elämästä, uutismaailmasta, matkailusta ja vaikkapa työelämästä syrjäyneitä, että heille ei mukana olevasta netistä tai kamerasta olisi mitään hyötyä. Harvoja, mutta on teitä varmaan joitain.
Mutta katsopa, keille viestini kohdistin. Sanoin, että JOKA KUVITTELEE, että...
Eli kommenttini koski tässä ketjussa olevia, joiden mielestä on erityisen hienoa katsoa pitkin nenänvarttaan tietotekniikkaa ja jotka haluavat kuvitella, että kännykkä on hyvä laite pelkästään pelaamis- tai someriippuvaisille. Viimeksimainittua luulottelua näkyy tosin sinunkin kommentissasi, vaikka - kappas kepsausta - itsekin notkut juuri parhaillaan somessa.
Älykäs. Lukee paljon kirjoja ja tekee paljon töitä tai opiskelee yliopistossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa pitkä selitys ihmiseltä, joillaisista en puhunut kommentissani. Totta kai voi ollaan sen verran sosiaalisesta elämästä, uutismaailmasta, matkailusta ja vaikkapa työelämästä syrjäyneitä, että heille ei mukana olevasta netistä tai kamerasta olisi mitään hyötyä. Harvoja, mutta on teitä varmaan joitain.
Mutta katsopa, keille viestini kohdistin. Sanoin, että JOKA KUVITTELEE, että...
Eli kommenttini koski tässä ketjussa olevia, joiden mielestä on erityisen hienoa katsoa pitkin nenänvarttaan tietotekniikkaa ja jotka haluavat kuvitella, että kännykkä on hyvä laite pelkästään pelaamis- tai someriippuvaisille. Viimeksimainittua luulottelua näkyy tosin sinunkin kommentissasi, vaikka - kappas kepsausta - itsekin notkut juuri parhaillaan somessa.
Otahan nyt ihan iisisti. :D
Taitaisi sometauko tehdä sinulle hyvää, jos ihan vauhkona pitää 'puolustella' älypuhelinta ja taas lytätä ihmisiä joilla sitä ei ole. Muutenkin nostat itsesi muiden yläpuolelle ja asenteesi erilaisia ihmisiä kohtaan on todella kehno, viitaten ensimmäiseen kappaleeseen.
Itse en pidä vauvapalstaa silleen sosiaalisenamediana, vaan facebookia, twitteriä, instagramia, snappiä ymv., mutta toki joku muu voi pitää tätäkin sellaisena.
Ja en ymmärrä tuota uutismaailma kohtaa.... Kyllä minä luen päivittäin uutiset, ihan tällä läppärillä. Ei siihen tarvitse älypuhelinta.
Jokatapauksessa, hyvää jatkoa sinne älylaitteen ääreen. Minä jatkan päivääni muulla tavoin. :)
Ei kohdallani ole ollut muusta kyse kuin siitä että en koe tarvitsevani älyluuria. En ole siitä siis koskaan luopunut, minulla vain ei ole sellaista ikinä ollut. Elämäni on aika pitkälti livenä tapahtuvaa, joten en tarvitse myöskään jatkuvaa somettelua, vaan käytän nettailuun tietokonetta muutaman kerran viikossa.
Panostaa parisuhteeseen ja muihin sosiaalisiin tilanteisiin ja taitoihin. Ei tuijota kännykkään koko ajan.
Tämä on ikääntyvien kansalalaisten ja pienenevän syntyvyyden maa. Vanhuksia on paljon, eikä älypuhelin tai osalle peruspuhelinkaan ole realismia toimintakyvyn puutteiden takia. Päivittäin 80 -90-vuotiaitten kanssa touhuavaa naurattaa tämä " kaikki mobiiliksi"- vouhotus. Se on nuorten ja terveiden utopia jostain toisesta maailmasta.
Ei koe tarvitsevansa sellaista. Miehelläni ei ole, vaikka reissaa paljon työmatkoilla. Omani taas on niin alkupään versio ettei sitä ole päivitetty vuosiin, siihen ei voi esim. ladata uusia appseja eikä monet nettisivutkaan toimi sen kivikautisella selaimella (mm. av, ei sinänsä mikään iso menetys). Enpä sitä nettiominaisuutta juuri koe tarvitsevanikaan, lähinnä joskus tulee tarkistettua jonkun liikkeen aukioloajat tms.
Mulla on kaksi puhelinta. Toinen vähä-älyinen ja toinen äly -sellainen (työpuhelin).
Työpuhelin on hankalakäyttöinen ja esim. omilla nakkisormillani siitä ei mitään s-postia laiteta. Akku tyhjenee nopeasti ja jos ei ole suljettuna peippailee ärsyttävästi joka käänteessä.
Älyttömällä puhelimellla hoidan yhteydenpidon lähiomaisiin ja ystäviin. Riittää että voi soittaa ja laittaa tekstareita.
Valokuvat otan kameralla ja nettiä käytän läppärillä.
Näihin kysymyksiin tulee törmättyä internetissä varsin usein. En ajattele sellaisesta ihmisestä mitään kummempia. Jos ei halua käyttää älypuhelinta ja pärjää peruskapulallakin se on hänen asiansa. Ei kaikkien tarvitse mielestäni mennä massan mukana. Onhan se jotenkin huvittavaa nähdä miten tuttavapiirit tapaavat toisiaan kahvihetkien merkeissä ja näpräävät vain puhelintaan. Siinä kohtaa miettii minne sosiaalinen ja kohtelias kanssakäyminen on nykymaailmasta kadonnut?
Mun puolesta ihmiset voi siirtää koko elämänsä someen. Kunhan muistaa syödä vaan välillä. Ei tarvitse nähdä oikeita ihmisiä enää koskaan. Parempi niin.