Kiista; miehen mielestä lihaa paistaessa pitää vaihtaa lastaa? Salmonellavaara?
Mies huomauttelee minun kokatessa lihaa (jauhelihaa, kanansuikaleita, pihvejä, kalaa, you name it) että lasta/kauha/työväline, jolla on käännelty sitä raakaa lihaa, pitää lihan kypsennettyä vaihtaa. Eli sillä samalla lastalla ei voisi ottaa lihaa pois pannulta, tai samalla lastalla ei voisi sekoitella joukkoon kastikeaineksia ja lopuksi annostella lautaselle ym. Yritin googlettaa tätä, enkä mitään löytänyt niin miten on? Vaihdatteko lastaa salmonellavaaran vuoksi? Itse näen vain turhaa tiskiä.
Kommentit (59)
Niin varmaan.
Mies sitä ja mies tätä.
Eikö se lastan "raakuus" kypsy samalla, jauhelihaa murustaessa, pihvejä kääntäessä jne.
No ei todellakaan tarvitse vaihtaa.
Samaa astiaa ei tietenkään pidä käyttää pesemättä, mutta lasta....
Miehesi on aivan oikeassa. Minä vaihdan lastaa jopa kolmesti kypsennyksen aikana.
Vaihdan lastan, koska kun käännän sillä raakaa lihaa, niin lastaan voi tarttua vaikka salmonellaa (epätodennäköistä, mutta mahdollista). Pannulla oleva liha kypsyy kuumassa, mutta en kuumenna sitä lastaa => siinä olevat bakteerit eivät kuole vaan palaavat takaisin lihaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi vaihtaa
No sitähän minäkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan.
Mies sitä ja mies tätä.
No nimenomaan. Tästä on jauhettu jo pitkään ja haluan tietää asian oikean laidan. Tähän asti ei ole tullut mitään mahatautia, vaikka en ole vaihtanut lastaa välissä. Mutta aina se mies jaksaa huomauttaa että kohta ollaan taudissa. Ap
Kaiken lisäksi kana taitaa olla ainoa missä on pieni salmonellan vaara.
Pidä lasta lappeellaan pannun päällä silloin, kun et kääntele lihaa. Kyllä ne lihan rippeet siitä lastasta kypsyy siinä kuumuudessa ja höyryssä.
Jos pitäisi vaihtaa niin kai se jo kotitaloustunnilla opetettaisiin. En ole koskaan kuullutkaan moisesta tavasta.
Kana ( broileri) on aika herkkä.Siinä vaihdan lautasta ja työvälinettä.Muissa lihoissa en.Opetetaan jo yläasteen kotsan tunneilla,että broilerin liha sisältää monenlaisia bakteereja.
Minä voin ottaa miehesi! Ihana kun joku oikeasti on noin huolellinen. Pitää vaihtaa juuri tuon riskin vuoksi.
En oo ikinä vaihtanut lastaa, enkä ole ikinä sairastunut salmonellaan :D
Sitä paitsi ollessani noroviruksessa, luin että salmonellassa on tismalleen samat oireet.. paitsi että ilmeisesti tartuntavaara kestää paljon pidempään. En siis ymmärrä, miksi sillä aina pelotellaan niin pahasti, jos itse tauti kuitenkin kestää vain sen muutaman vuorokauden..
(voin toki olla väärässä, mutta näin luin joltain lääkärisivustolta)
Herranen aika. Jos lasta on ainut, mistä mies on huolissaan, voi toista. On vain yksi sääntö: raakaa kanaa ei saa käsitellä samoilla välineillä kuin muuta ruokaa. Eli siis: jos paloittelet kanaa leivinlaudalla, älä ikinä käsittele muita ruoka-aineita sillä laudalla. Lauta heti kuumalla vedellä ja astianpesuaineella pesuun ja pesukoneeseen. Sama koskee veitsiä. Raaka kana levittää salmonellaa, jos on levittääkseen.
Paistinlastaa en itse käytä muutoinkaan kastikkeiden sekoittelemiseen, sitä vartenhan ne kauhat on, joita käytän myös tarjoamiseen. Mutta ei se mitään salmonellaa levitä...
En vaihda mutta pesen lastan kyllä välillä jos kanaa paistan. Luulisi olevan itsestään selvää ettei se lastassa oleva möhnä kypsy ellei sitä pidä pannua vasten.
Mies kannattaa vaihtaa. Vaikuttaa pöljältä.
Vierailija kirjoitti:
Pidä lasta lappeellaan pannun päällä silloin, kun et kääntele lihaa. Kyllä ne lihan rippeet siitä lastasta kypsyy siinä kuumuudessa ja höyryssä.
Jos pitäisi vaihtaa niin kai se jo kotitaloustunnilla opetettaisiin. En ole koskaan kuullutkaan moisesta tavasta.
Ajattelin myös että kai se olisi jo koulussa opetettu, mutta minulla ainakaan ei ole mitään musitikuvaa. Lisäksi googlettelin enkä löytänyt mitään tietoa. Ja kokkiohjelmia kun katsoo, niin näyttävät käyttävän samaa työvälinettä koko paiston ja tarjoilun ajan. Ap
Teräslastaa kun käyttää ja kuumentaa sen pannulla niin on turvallista. Ja heittää ne muovi pannut pois, tilalle valurautaa ja hiiliterästä.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken lisäksi kana taitaa olla ainoa missä on pieni salmonellan vaara.
No sekin vielä. :D Ja jotain pihvejähän voi vetää melkein raakana, niin tuskin niissä sitten sellaisia pöpöjä on jotka siitä lastasta heti sairastuttaisi. Ap
Ei tarvi vaihtaa