Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiista; miehen mielestä lihaa paistaessa pitää vaihtaa lastaa? Salmonellavaara?

Vierailija
12.07.2017 |

Mies huomauttelee minun kokatessa lihaa (jauhelihaa, kanansuikaleita, pihvejä, kalaa, you name it) että lasta/kauha/työväline, jolla on käännelty sitä raakaa lihaa, pitää lihan kypsennettyä vaihtaa. Eli sillä samalla lastalla ei voisi ottaa lihaa pois pannulta, tai samalla lastalla ei voisi sekoitella joukkoon kastikeaineksia ja lopuksi annostella lautaselle ym. Yritin googlettaa tätä, enkä mitään löytänyt niin miten on? Vaihdatteko lastaa salmonellavaaran vuoksi? Itse näen vain turhaa tiskiä.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kana/broileri on ainoa, jossa on jonkinlainen salmonellariski. Itse nostan kanat pannulle esim haarukalla ja käännän, kun kypsää lastapuolelta eli alta. Suikaleet ovat hankalampia, mutta siinä lasta kyllä kypsyy kun lihoja kääntelee. Sama toimii myös muihin lihoihin.

Vierailija
42/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No apua, voidaanko me enää laittaa ruokaa ollenkaan kun meillä ei ole lasta? Vai pitääkö lapsi vuokrata vaihdon ajaksi jostain? :D Ap[/quote]

Onko sinulla kummilasta tai sukulaisilla lapsia , nämähän voisivat tulla teille ruoanvalmistusta varten. Vaihdatte sitten kätevästi naapurin lasten kanssa. On olemassa myös päiväkoteja joista saa lapsia ruoanlaiton ajaksi kotiinsa vaihdettaviksi. Tarkista kuitenkin kuuluuko päiväkoti Hygieeniset Kanaruoat Liittoon. Paljon on tapauksia joissa on soitettu tavallisiin päiväkoteihin ja ruoanlaitto ei ole sujunutkaan toivotulla tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin pitää vaihtaa. Varsinkin broilerin käsittelyssä käytettävät välineet ja kädet on pestävä välittömästi  ja käytettävä mielellään eri leikkuulautaa muiden ainesten kanssa. Tämä on hygieniapassinsuorituskurssilla opittua asiaa ja varsin tärkeää tietoa ainakin suurtalouksissa. Eikä hygienisyys pahaa tee kotioloissakaan, mikäli haluaa  välttyä pöpöiltä.

No broilerin käsittelyssä ymmärrän että pitää vaihtaa leikkuulaudat ja muut, mutta että paistinlasta? Ja entä sitten muun lihan kanssa kun jos sitä voi melkein syödä raakana, niin miksei lastaa voi käyttää koko paiston ajan? Ap

Vierailija
44/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kana/broileri on ainoa, jossa on jonkinlainen salmonellariski. Itse nostan kanat pannulle esim haarukalla ja käännän, kun kypsää lastapuolelta eli alta. Suikaleet ovat hankalampia, mutta siinä lasta kyllä kypsyy kun lihoja kääntelee. Sama toimii myös muihin lihoihin.

No yleensä meillä on suikaleita, ja silloinkin jos tehdään kastike tai lisätään vihanneksia tms. niin mies haluaa vaihtaa sen lastan. Ap

Vierailija
45/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä voin ottaa miehesi! Ihana kun joku oikeasti on noin huolellinen. Pitää vaihtaa juuri tuon riskin vuoksi.

Huolellisesti neuvoo joka asian, mutta ei itse tee mitään. Siinä ei kyllä ole mitään ihanaa. Tässäkin jos mies itse tekisi, niin ei tarvitsisi valittaa, mutta eihän hän voi tietenkään sitä ruokaakaan tehdä.

Vierailija
46/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No apua, voidaanko me enää laittaa ruokaa ollenkaan kun meillä ei ole lasta? Vai pitääkö lapsi vuokrata vaihdon ajaksi jostain? :D Ap

Onko sinulla kummilasta tai sukulaisilla lapsia , nämähän voisivat tulla teille ruoanvalmistusta varten. Vaihdatte sitten kätevästi naapurin lasten kanssa. On olemassa myös päiväkoteja joista saa lapsia ruoanlaiton ajaksi kotiinsa vaihdettaviksi. Tarkista kuitenkin kuuluuko päiväkoti Hygieeniset Kanaruoat Liittoon. Paljon on tapauksia joissa on soitettu tavallisiin päiväkoteihin ja ruoanlaitto ei ole sujunutkaan toivotulla tavalla.

Haha, on se helppoa tämä ruuanlaitto. :D Ap

Vierailija
47/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihoissa on nykyään sairaalabakteereita, ei niinkään salmonellaa. Siksi huolellinen käsittely ja hyvä hygienia on oikeasti tarpeen.

Mutta lastaa ei silti tarvitse vaihtaa kesken paistamisen. Lastan pinnassa olevat mikrobit kuolevat, kun kääntelee kuumaa ruokaa. Ne tarttuvat käänneltävään ruokaan ja päätyvät pannulle paistettavaksi. Lisäksi nouseva höyry kuumentaa lastaa, jolloin loputkin kuolevat.

Tiedätkö mitä sairaalabakteeri tarkoittaa?

Vierailija
48/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä voin ottaa miehesi! Ihana kun joku oikeasti on noin huolellinen. Pitää vaihtaa juuri tuon riskin vuoksi.

Huolellisesti neuvoo joka asian, mutta ei itse tee mitään. Siinä ei kyllä ole mitään ihanaa. Tässäkin jos mies itse tekisi, niin ei tarvitsisi valittaa, mutta eihän hän voi tietenkään sitä ruokaakaan tehdä.

Juu semmoista vikaa on hieman. Tekee kyllä ruokia, mutta voi hitsi kun on ärsyttävää kun tulee arvostelemaan minun tapaa tehdä siihen viereen. "No miksi leikkasit sipulit noin?" "Hei sun ruoka palaa jo, sitä pitää sekoittaa koko ajan" ja hetkeksi käännyin pois ottamaan kaapista raaka-aineita, aarg. :D Ap

Vierailija
49/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen raskaana ja neuvolassa sanottiin, että kanaa paistaessa on tärkeää vaihtaa lasta kypsennyksen aikana. Sitä raakaa möhnää voi jäädä siihen lastaan ja siirtyä siitä kypsään lihaan. Miehes on siis oikeassa. Riski sairastumiseenhan on todella pieni mutta mahdollista kuitenkin.

Vierailija
50/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen raskaana ja neuvolassa sanottiin, että kanaa paistaessa on tärkeää vaihtaa lasta kypsennyksen aikana. Sitä raakaa möhnää voi jäädä siihen lastaan ja siirtyä siitä kypsään lihaan. Miehes on siis oikeassa. Riski sairastumiseenhan on todella pieni mutta mahdollista kuitenkin.

No kanan kanssa saattaisin ehkä näin tehdä, mutta sitten muun lihan kanssa se kuullostaa liioittelulta. Ap

Vierailija
51/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitsi ei lastoja kaipaa. Lihat käännellään sormin ja töhnökädet pyyhitään persiisiin. Naiset on kuumina kun äijämies grillaa.

Vierailija
52/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä riski on aika olemattoman pieni. Menee vähän jo neuroottisuuden puolelle.

Usein on samaan aikaan liedellä kiehumassa vettä. Käytän samaa lastaa esimerkiksi pastan sekoittamiseen. Olen tämän tavan ottanut ihan juuri tämän takia, että kuumuus tappaa mahdolliset bakteerit.

Enemmän ällöttää jos on jotain valmismarinadissa olevaan pannulla. Sitten on sitä kypsentämätöntä ektoplasmaa lastassa. Sen mielellään huuhtaisee pois.

Vierailija
53/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä raa'an ja kypsän lihan käsittelyyn samoja välineitä. En vaihda lastaa jos se kuumenee kunnolla eli yli 60 asteiseksi ruuan valmistuksen aikana. Linnuissa olen tarkempi kuin esim. naudassa tai lampaassa.

Kannattaa opetella tarkaksi ja sisäistää asia. Maailma muuttuu ja suomalaisissakin lihoissa alkaa olla vaikka mitä.

Vierailija
54/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kana on lopuksi niin kuuma, että vaikka sinne tulisi takaisin bakteereita ne kuolevat.

Vierailija
55/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naudalla on nykyään enenevässä määrin mrsa:ta utaretulehduksen aiheuttajapöpönä. En tiedä on raa'assa lihassakin sitä. Broilerilla salmonella ja esbl. Sianlihassa trikinelloosia. Miten iso vaiva voi olla se, että vaihtaa varmuuden vuoksi paistinlastaa tai muuta raa'an lihan kanssa kosketuksissa ollutta hämmennysvälinettä ruoanlaiton eri vaiheissa?

Vierailija
56/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salmonellahan on monella omassa kakissaan eikä se juuri terveille aiheuta ongelmia. Vastahan oli se tutkimus, että joka neljännessä broilerissa on se superbakteeri, johon sairastutut on todella vaarassa kuolla, kun oikein pahasti sattuu. Sekään ei terveille ole vaarallinen, mutta vanhukset. lapset, sellaiset joilla on joky yleistauti,  voivat sairastua. Kyllä olen jaksanut olla huolellinen broilerin suhteen.

Vierailija
57/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihda, mutta "kypsennän" ( 😁 ) sen lastan siinä samalla kun paistan lihan. Tajusittekste?

Vierailija
58/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naudalla on nykyään enenevässä määrin mrsa:ta utaretulehduksen aiheuttajapöpönä. En tiedä on raa'assa lihassakin sitä. Broilerilla salmonella ja esbl. Sianlihassa trikinelloosia. Miten iso vaiva voi olla se, että vaihtaa varmuuden vuoksi paistinlastaa tai muuta raa'an lihan kanssa kosketuksissa ollutta hämmennysvälinettä ruoanlaiton eri vaiheissa?

Niin ja naudalla on myös EHEC bakteeria. Siihen voi jopa kuolla. On ärhäkkä paskabakteeri. Mutta sen voi saada myös uimavedestä.

Vierailija
59/59 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä kannattaapi lukaista.

https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvike…

AP;n mies on oikeilla jäljillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän