Tykkään työstäni, mutta en työpaikastani (fyysisesti)
Työkavereissakaan ei valittamista, toki parempiakin yhteisöjä on ollut, mutta töissähän siellä vain ollaan.
Sijainti hiukan ikävällä alueella, lähellä ei mitään, joten lounaalle tai kauppaan ei ruokatunnilla ehdi ja työaika on tiukka 8-16 vain koska esimies haluaa, että kaikki ovat paikalla yhtä aikaa. Mielelläni menisin aikaisemmin, että saisi edes tunnin tehdä töitä hiljaisuudessa. Ei hätäpoistumistietä, avokonttori (ainoat erilliset huoneet vessa ja kattilahuone), koko ajan kylmä, kaikuu, yksi työkavereista narisuttaa tuolia, puhkuu ja ähisee aamusta iltaan lähes tauotta..
No olen ollut työttömänä, ja työn saaminen muutama vuosi sitten tuntui lottovoitolta, joten koetan vain kestää. Työnantaja omistaa talon, joten parempaan muutosta ei voi edes haaveilla. Hän itse on siihen tyytyväinen. Hänelläkään ei ole omaa huonetta, mutta hänen työpisteensä on sijoitettu niin, ettei siinä vedä. Omassa työpisteessäni mittasin lattialta lämpötilan ja se oli 17 astetta, mutta pomon mielestä mun mittari oli rikki, kun hänen pöydällä oleva mittarinsa näyttää 21. Sekä hän tekee mieluummin töitä viileässä. Työni on lähes pelkkää istumista, joten jaloissa vetää koko ajan.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Laita sukat, villaiset. Helpottaa.. Ihme narinaa kyllä, kun monet ovat työttöminä valmiina tulemaan paikallesi.
Ota loparit niin heti helpottaa.
Olen ollut työtön. Tähän vaaditaan tekniikan alan koulutus, joten ihan kuka tahansa ei voi paikalleni valitettavasti tulla.
Hae muuta duunia ja silläaikaa villasukat tai huopikkaat
Luulen, että aika monella menisi hermot nopeasti siihen, ettei työrauhaa ole. Avokonttorikokemuksia on aikaisemmiltakin ajoilta ja isommistakin paikoista, eikä noin häiritseviä ihmisiä ole aikaisemmin ollut. Siis tyypissä ei ihmisenä vikaa, vaikka onkin ilmeisesti jotain mielenterveysongelmia, mutta en ymmärrä, miten joku voi äännellä koko ajan ja tehdä töitä samalla. Jätin näköjään kertomatta vielä sen, että siellä saa myös oikeasti välillä pelätä. Ei uskoisi, että tuollaisessa toimistossa sellaista olisi. En siis pelkää tuota työkaveria muuta kun joskus, mutta siellä käy ihan ihme porukkaa välillä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hae muuta duunia ja silläaikaa villasukat tai huopikkaat
Kylmyys on ongelmista vähäpätöisin. Työrauhan puute suurin.
Huh, ymmärrään ja empatiaa tulee ainakin täältä! Itse olen introvertti, hiljaisuudessa parhaiten työskentelevä ja avokonttori on ihan karmea paikka työskennellä, Mun oma työni on asiantuntijatyötä jossa pitää saada välillä keskittyä pirkiäkin aikoja - aika vaikeaa kun samassa tilassa on mm. myyntimiehiä jotka karjuvat puhelimeen, jengi ravaa toistensa työpisteilla jauhamassa jaskaa jne. Thänk gaad meillä on liukuva työaika ja voin tulla seitsemäksi töihin (vaikka se tarkoittaakin vähän viiden jälkeen heräämistä aamulla).
Aiemmin mun työpisteeni kohdalla oli lisäksi vinkuvaa ujellusta ja kolinaa pitävä ilmastointiaukko joka kuukausien vaittamisen jälkeen "korjattiin" irrottamalla siitä joku metalliosa kokonaan pois. Mun työpiste on myös talvisin kylmä ja kesäisin kuuma.
Aiemmin saatiin tehdä etätöitä mutta ne sitten kiellettiin kokonaan. Ilman mitään järkevää perustetta. Samalla laski työteho tietysti dramaattisesti. Etäpäivinä kun pystyi tekemäänsaman verran kuin avokonttorissa useamman päivän aikana. Etäpäivät olivat meille autottomille pienten lasten vanhemmille ihan kullan arvoisia; paremman työtehon lisäksi ne toivat vuorokauteen kaksi tuntia lisää aikaa kun ei tarvinnut kuluttaa aikaa työmatkoihin ja bussimatkojen kyttäämisiin. Nyt jatkuvasti "läsnätyötä" tehdessä työn mukaan ei myöskään voi samalla tavalla joustaa kun bussit menevät kun menevät. Etäpäivinä päivää pystyi tarpeen tullen venyttämään pidemmäksi.
Mulla on myös kokemusta tuollaisesta. Työ oli mieleistä ja työkaverit ihan jees, mutta ne puitteet! Siellä oli aina kylmä ja hämärää ja sielläkin veti hirveästi. Siellä ei myöskään ollut ikkunoita ja työrauhaa ei juuri ollut, kun kaikki vain oli sillain avoimesti ilman sermejä ja seiniä. Kyllähän tuosta valitettiin työsuojeluvaltuutetulle, mutta toimenpiteet jäivät vähäisiksi, vaikka puutteet työoloissa myönnettiin. Kyllä työntekijöillä on oikeus työskennellä työhön soveltuvassa työtilassa. Jos tilassa on kylmä, niin vähintä on, että työnantaja tarjoaa edes riittävän lämpimät vaatteet sitten, jos kerran tilaa ei voi muuten lämmittää ja myös valaistuksen on oltava riittävää. Ja ei ole oikein, että altistetaan jatkuvalle vedolle. Se voi olla hyvinkin haitallista. Epämääräiset työtilat eivät tosiaankaan ole mikään voi voi juttu, vaan työnantajan velvollisuus on järjestää työskentelytilat, jotka soveltuvat työntekoon.
Laita sukat, villaiset. Helpottaa.. Ihme narinaa kyllä, kun monet ovat työttöminä valmiina tulemaan paikallesi.
Ota loparit niin heti helpottaa.