Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikko köyhänä -kokeilun tulos

Vierailija
11.07.2017 |

Testasin köyhän kesälomabudjettia, eli tavoitteena oli elää 15€/pvä, 5 henkinen perhe. Viikkobudjetti 105€. Sen verran taustaa, että valmiiksi kaapissa olevista mausteista, hyödykkeistä ja aineksista käytin; korppujauhoa, soijarouhetta, suodatinpusseja, vessapaperia, käsisaippuaa, shampoota, hoitoainetta, muutamia mausteita, 0,5 dl puolukkahilloa sekä muutamana päivänä lorauksen oliiviöljyä ja ruokaöljyä.

Heräsin tällaiseen kokeiluun, koska ystäväni valitti, että mitään ei voi tehdä kun ei ole rahaa. Olemme perhe jossa molemmilla hyvät tulot, käytämme rahaa paljon palveluihin ja vapaa-aikaan (lapsilla ja meillä aikuisilla pelkät harrastukset vie 1200€ kuussa, matkustelemme paljon, käyn kuukausittain ripsihuollossa ja sokeroinnissa, syömme usein ulkona, meillä käy siivooja 2 krt/kk) Materiaan käytämme rahaa melko vähän, tosin kun tarvitaan vaatetta tms, tilaan tarvittavat hintaa katsomatta. Mutta en nauti shoppailusta, vaan teen hankinnat usein "pakon edessä".

Itseasiaan, eli kokeiluun. Vähensin budjetista 20€ elintarvikkeista, joita käytin kaapista, sekä 20€ bensasta, tankissa oli 1/3 tankillista. Rahaa oli käytössä 65€ Miten suoriuduin?

Ma: kauppalasku 36,00€. Lapsille myin päivän ruuanlaitto- ja leivontapäivänä. Tehtiin mm sämpylöitä, pinaattikeittoa, paistettiin pinaattiohukaisia, raparperikiisseliä (raparperit omasta maasta), porkkanaohukaisia, pannukakku ja jauhelihapihvejä..osa ruuista meni pakkaseen.
Ti; järkättiin 10-ottelu omalla pihalla, lapsilla oli kavereita. Syötiin ma tehtyjä ruokia. Rahaa kului 0€
Ke; piknik-ja uintireissu lähirannalle. Eväät olivat hedelmiä ja sämpylöitä. Kotona syötiin ma tehtyjä ruokia. Rahaa kului 0€
To: maauimalapäivä. Lapsista 2 maksoi sisään, yht 6€. Itse maksoin liikuntaseteleillä mutta vähensin budjetista 3€ (eli sen mitä työttömät maksaa). Sisäänpääsyt 9€. Ostin lapsille jätskit 3 x 3€. Rahaa meni 18€
Pe: rahaa oli jäljellä 11€. Ajoimme läheiselle maksuttomalle kotieläinpihalle. Pidimme leffaillan, söimme pakkasesta ja leivoimme uusia sämpylöitä
La; kaupasta haimme edullisia sesonkihedelmiä, pussillinen spaghettia ja 3 litraa maitoa sekä lauantainamit. Pihistelemällä kuitin summa oli 9,20
Su: teimme aamupalaksi vohveleita, hedelmiä. Söimme pakasteesta loput jauhelihapihvit ja keitin pastaa pihvien kanssa. Kasvikset olivat kurkku-ja porkkanatikkuja

Rahaa jäi 1,80€

Kommentit (319)

Vierailija
161/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku aikuinen voi olla niin tyhmä, että kuvittelee elämässä ainoastaan ruuan ja vuokran maksavan.

Tässä esimerkkejä siitä, mihin rahaa menee vaatimattomassakin elämässä: ruoka, vesi, sähkö, netti, puhelin, liittymä, vakuutukset, lääkäri, lääkkeet, kengät, alusvaatteet, sukat, talvivaatteet, pyykinpesuaine, muut puhdistusaineet, shampoo, saippua, hammastahna, hammaslääkäri, bussikortti, kodinkoneet, huonekalut, siivousvälineet, työkalut, polkupyörä+ sen huolto, hiustenleikkuu/parranajo, lahjat, juhlat, junaliput, lapsen vaatteet, vaipat, tarvikkeet, lelut ja lääkärit, koulukirjat ja -tarvikkeet. Enkä viitsinyt edes laittaa auto+huolto, bensa, öljy, tuulilasinpesuneste, määräaikaishuollot, verot jne. jne. vaikka auto on monille täysin pakollinen. Puhumattakaan siitä, että köyhän pitäisi osata tehdä itse kaikki ja kokata jokainen ateria nollasta kuten esiäidit aikanaan, vaikka työn ja yhteiskunnan ajankäyttöodotukset ovat muuttuneet kokonaan.

Esim. minulla ihan tavallisella perusterveellä työssäkäyvälläkin on lääkekulut noin 450 €/vuodessa, vaikka en ole ollut koskaan pois töistä sairaslomalla.

Häpeäisit, ap.

Miten itse voit olla noin tyhmä ettet edes ymmärrä lukemaasi. Kyse oli ruokakuluista!

Viisi henkinen perhe saa kyllä elämiseen paljon enemmän tukea kuin 420e

Joku tuolla jo laskikin että olis jotain 1600e paikkeilla..

Aloituksessa oli kai pointtina että pienelläkin rahalla pärjää kun suunnittelee ja ruokakuluista voi nipistää..

Sinultako ne saa sen "paljon enemmän" vai keneltä oikein? Toimeentulotuki on HARKINNANVARAISTA ja senttiäkään ei tule jos esim. omistaa auton tai on vähänkään varoja pankkitilillä. Sinä uunoko et pysty sitä käsittämään että jollekin tuo ap:n ruokaraha on perheen koko budjetti, josta on maksettava ihan kaikki???

Kyllä on kuule ihan laissa määritelty kuinka paljon ihmiselle pitää jäädä Suomessa käteen rahaa laskujen jälkeen. Sen vuoksi me maksamme veroja.

Joi ei tule tukea jos on rahaa pnkkitilillä, se on ihan totta, en minäkään saa kun mulla on rahaa, silloin sillä rahalla voi ostaa katsos niitä juttuja.

Kyllä on rahankäyttö perseellään jos viisihenkinen perhe elää alle 500e silloin on syytä katsoa peiliin.

Vierailija
162/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sinänsä että joku keksii tällaisen kokeilun ja kokeilee itse , mutta tässä tapauksessa kokeilu oli kyllä huonosti toteutettu ja huonosti argumentoitu. 105 euroa pelkkään ruokaan yhteen uimakäyntiin ja 20 e bensaan ei ole lähelläkään todellista kuten edellä on mainittu. Lääke, lääkärikulut , myös hammaslääkäri,

lasten harrastukset,lelut ym. lasten tavarat ,sähkön,netin asunnon ,olemassaolevan auton+huolto ,vakuutuskulujen lisäksi ,naisten ihonhoito,rasvat,shampoot,kodin kemia,astiat,keittiökamat (niitäkin on pakko joskus ostaa), vaatteista ja urheiluvälineistä polkupyöriin jne...

Oli aika surkea kokeilu ja esimerkki. Joskus voisi joku kertoa ihan oikean tarinan ,siitä voisi olla vaikka hyötyäkin myös allekirjoittaneelle joka on myös kolmen lapsen huoltaja ja työtön. En valita enkä mustamaalaa mutta kaikenlaista hömppää rikkaat keksii köyhien masentamiseksi:)

Kunnioitettava yritys olla köyhä,siitä pisteet.Kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On totta, että köyhyys joskus voi olla omakin valinta. Mutta valinta joka tehdään tiettämättömyydestä tai ymmärtämättömyydestä. Erittäin harva köyhyyden valinnut tekisi esim. nelikymppisenä saman valinnan uudelleen.

Minulla on kyllä lähipiirissä useampikin työtön, joille köyhyys on ihan oma, tietoinen valinta. Uskallan sanoa näin, koska olen niin monesti kuullut syitä siihen, miksi työtä ei kannata ottaa vastaan. Syitä ovat mm. olleet: aamulla pitää herätä liian aikaisin (on kiva nukkua pitkään), kesällä on kiva olla vapaalla, miesystävällä on pitkä loma kesällä enkä halua olla silloin töissä, liian pieni palkka ( ihan normaalipalkka ko. työstä), olen ylikoulutettu ( lastenhoitaja ei siis voi sen vuoksi tehdä avustajan töitä päiväkodissa), haluan olla kotiäitinä. Myös omat valinnat olla ajamatta autoa, vaikka kortti ja auto löytyvät tai muutto syrjäseuduille, jossa julkiset kulkevat 2x/pvä, ovat myös mielestäni omia valintoja, jotka haittaavat työnsaantia. Aina siis löytyy hyvä syy, miksi töitä ei kannata tehdä ja syy on jonkun muun kuin itsen. He valittavat rahattomuuttaan, syyttävät huono-osaisuudestaan yhteiskuntaa ja kadehtivat palkkatyössä olevia, vaikka itse saavat melkein saman summan loisimalla. Kaikilla huono-osaisuus ei ole oma valinta niin kuin tässä ketjussakin on tullut ilmi, mutta aivan liian monella on. Ja se ottaa päähän!!

Toistit melkein kaiki kliseet joita työssäkäyvät toistavat köyhistä puhuessaan. Pääpointti on se, että köyhyys on oma valinta. Et tunnu ymmärtävän, että työstä kuin työstä saa enemmän kuin tt tuki tai työttömyyskorvaus. Olen itse pienen lapsen yh, ja saan elämiseen, josta maksan laskut ja ruuat sekä bussilipun 650 e kk eli tulemme toimeen n 550 e kk lapseni kanssa. Siitä vielä bussilippu pois ja jää 500 e kk. Ei paljon harrastella sillä kaikki maksaa liikaa. Jos jotain hajoaa joudun ostamaan osamaksulla, kuten viimeksi pyykinpesukoneen josta nyt maksan 30 e kk takaisin. Tällä budjetilla on menty 1,5 vuotta eli eron jälkeen. Asumme kaupungin vuokra- asuntokaksiossa huonolla aluellaa, naapurissa oli mm tulipalo viime viikolla kun narkkari poltti asuntonsa täysin. Tämä alue ahdistaa minua paljon mutta ei ole varaa vvo vuokraan joka on enemmän kun asunto paremmalla alueella.

Turha kai sanoa ettei ajokorttia ole, saati autoa.Jos saisin töitä, vaikkapa kouluavustajana, saisin käteen 1200 e kk + asumistukea, käteen jäisi n 1000 e kk. Voit itse laskea kannattaisiko se meille ja kuinka se parantaisi elintasoamme.

Millaiset kuvittelet köyhien etuudet olevan? Mistä vain työstä saa paljon enemmän kuin toimeentulotuesta tai peruspäivärahasta jää!

Saatko nyt siis pelkästään 650,- etkä asumistukea? Maksatko tuosta rahasta myös asumisen? Epäilen, että 1200 euron palkkatuloilla saisit asumistukea. Eli laskeppa uudestaan se erotus mitä pienipalkkaisella työssäkäyvällä jää käteen asumiskulujen jälkeen verrattuna toimeentulotuella elävään. Aika samoissa mennään.

Vierailija
164/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te revitte nämä "kun köyhällä kodinkone/auto jne. hajoaa" -ulinat? Mä asun kerrostalossa, täällä on pesutupa jossa pesen pyykkini. Mulla ei ole tietokonetta. Olen vuokralla joten hella ja jääkaappi-pakastin kuuluu asunnon kiinteisiin kalusteisiin, eli jos ne hajoaa, vuokranantaja maksaa uudet. Autoa mulla ei ole, ei edes pyörää.

Jos telkkari hajoaa niin se harmittaa kyllä, mutta voin elää ilman. Uuden kännykän saa muutamalla kympillä ja tietokonetta en edes tarvi, kaikki palvelut saa netistä myös kännyllä.

Jos sairastun, menen terveyskeskukseen. Se on täällä Helsingissä ilmaista, ei ole edes vuosimaksua.

Ette te oo köyhiä kun teillä on omat pyykkikoneet, tiskikoneet ja autot!

No nyt on kyllä varsinainen järjenjättiläinen taas liikenteessä... kun sinä asut vuokralla niin tottahan kaikki muutkin asuu. Ei hyvää päivää taas...

Täällä on moneen kertaa todettu, että suurimmassa taloudellisessa ahdonkossa eivät ole ne, joilla ei ole kertakaikkiaan yhtään mitään vaan ne, joilla on jotain omaisuutta esim. omistusasunnon tai auton muodossa. Omistusasuja maksaa itse kaikki kiinteät kalusteet. Pesutuvatkin alkavat olla katoavaa kansanperinnettä. Ja harvemmin sinne terveyskeskukseenkaan ihan ilman syytä mennään. Eli vaikka itse käynti nyt olisikin ilmainen, niin saatat joutua jatkotutkimuksiin tai sinulle määrätään lääkkeitä, joista joudut itse maksamaan.

Vierailija
165/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä te revitte nämä "kun köyhällä kodinkone/auto jne. hajoaa" -ulinat? Mä asun kerrostalossa, täällä on pesutupa jossa pesen pyykkini. Mulla ei ole tietokonetta. Olen vuokralla joten hella ja jääkaappi-pakastin kuuluu asunnon kiinteisiin kalusteisiin, eli jos ne hajoaa, vuokranantaja maksaa uudet. Autoa mulla ei ole, ei edes pyörää.

Jos telkkari hajoaa niin se harmittaa kyllä, mutta voin elää ilman. Uuden kännykän saa muutamalla kympillä ja tietokonetta en edes tarvi, kaikki palvelut saa netistä myös kännyllä.

Jos sairastun, menen terveyskeskukseen. Se on täällä Helsingissä ilmaista, ei ole edes vuosimaksua.

Ette te oo köyhiä kun teillä on omat pyykkikoneet, tiskikoneet ja autot!

Tiskikoneita, pesukoneita jne on nettikirppikset pullollaan. Jopa ilmaiseksi erilaisissa roskalava-ryhmissä. Ei niihin tarvitse isoja summia sijoittaa, ja jos hajoaa, löytyy uusi kyllä.

Vierailija
166/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten joku aikuinen voi olla niin tyhmä, että kuvittelee elämässä ainoastaan ruuan ja vuokran maksavan.

Tässä esimerkkejä siitä, mihin rahaa menee vaatimattomassakin elämässä: ruoka, vesi, sähkö, netti, puhelin, liittymä, vakuutukset, lääkäri, lääkkeet, kengät, alusvaatteet, sukat, talvivaatteet, pyykinpesuaine, muut puhdistusaineet, shampoo, saippua, hammastahna, hammaslääkäri, bussikortti, kodinkoneet, huonekalut, siivousvälineet, työkalut, polkupyörä+ sen huolto, hiustenleikkuu/parranajo, lahjat, juhlat, junaliput, lapsen vaatteet, vaipat, tarvikkeet, lelut ja lääkärit, koulukirjat ja -tarvikkeet. Enkä viitsinyt edes laittaa auto+huolto, bensa, öljy, tuulilasinpesuneste, määräaikaishuollot, verot jne. jne. vaikka auto on monille täysin pakollinen. Puhumattakaan siitä, että köyhän pitäisi osata tehdä itse kaikki ja kokata jokainen ateria nollasta kuten esiäidit aikanaan, vaikka työn ja yhteiskunnan ajankäyttöodotukset ovat muuttuneet kokonaan.

Esim. minulla ihan tavallisella perusterveellä työssäkäyvälläkin on lääkekulut noin 450 €/vuodessa, vaikka en ole ollut koskaan pois töistä sairaslomalla.

Häpeäisit, ap.

Miten itse voit olla noin tyhmä ettet edes ymmärrä lukemaasi. Kyse oli ruokakuluista!

Viisi henkinen perhe saa kyllä elämiseen paljon enemmän tukea kuin 420e

Joku tuolla jo laskikin että olis jotain 1600e paikkeilla..

Aloituksessa oli kai pointtina että pienelläkin rahalla pärjää kun suunnittelee ja ruokakuluista voi nipistää..

Sinultako ne saa sen "paljon enemmän" vai keneltä oikein? Toimeentulotuki on HARKINNANVARAISTA ja senttiäkään ei tule jos esim. omistaa auton tai on vähänkään varoja pankkitilillä. Sinä uunoko et pysty sitä käsittämään että jollekin tuo ap:n ruokaraha on perheen koko budjetti, josta on maksettava ihan kaikki???

Kyllä on kuule ihan laissa määritelty kuinka paljon ihmiselle pitää jäädä Suomessa käteen rahaa laskujen jälkeen. Sen vuoksi me maksamme veroja.

Joi ei tule tukea jos on rahaa pnkkitilillä, se on ihan totta, en minäkään saa kun mulla on rahaa, silloin sillä rahalla voi ostaa katsos niitä juttuja.

Kyllä on rahankäyttö perseellään jos viisihenkinen perhe elää alle 500e silloin on syytä katsoa peiliin.

Hohhoijaa teitä finlexin ulkolukua harrastavia...

Vierailija
167/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä te ihmiset täällä oikein syötte?

Asun yksin ja ruokaan menee rahaa noin nelisen kymppiä kuukaudessa maksimissaan. Herkuteltuakin tulee toisinaan ja hoikkanakin pysyy.

Ulkona en käy syömässä kuin harvoin ja alkoholia tulee juotua muutama kerta vuodessa. :D

Vierailija
168/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aattelin pistää paremmaksi ja kokeilla ihan nolla-budjettia.

Käyn tänään kaupassa tekemässä kunnon ruokaostokset, tankkasin jo auton ja teen huomiseksi eväät töihin. Huomenna kokeilen elää nolla-budjetilla siis, käyn vasta ylihuomenna kaupassa seuraavan kerran.

Kerron sitten ylihuomenna täällä, kuinka pärjäsin vuorokauden ilman rahaa, vai pärjäsinkö.

Vierailija
169/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti köyhällä ei ole mahdollisuutta pitää autoa.

Vierailija
170/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn tänään kaupassa tekemässä kunnon ruokaostokset, tankkasin jo auton ja teen huomiseksi eväät töihin. Huomenna kokeilen elää nolla-budjetilla siis, käyn vasta ylihuomenna kaupassa seuraavan kerran.

Kerron sitten ylihuomenna täällä, kuinka pärjäsin vuorokauden ilman rahaa, vai pärjäsinkö.

Hyvä idea! Käy köyhäilypäivänäsi palattamassa tyhjiä pulloja jos löytyy kotoa. Siitähän voit sitten nohevasti tehdä johtopäätöksen, että köyhäilemällähan suorastaan ansaitsee rahaa!

Vierailija
171/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diana Prince kirjoitti:

Mitä ihmettä te ihmiset täällä oikein syötte?

Asun yksin ja ruokaan menee rahaa noin nelisen kymppiä kuukaudessa maksimissaan. Herkuteltuakin tulee toisinaan ja hoikkanakin pysyy.

Ulkona en käy syömässä kuin harvoin ja alkoholia tulee juotua muutama kerta vuodessa. :D

Pistän paremmaksi, en syö ollenkaan. Elän ihan täysin UV-säteilyllä ja vedellä. Jää rahaakin kivasti säästöön!

-proana

Vierailija
172/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä koit köyhänä elämistä yhtä paljon kun earth daynä sähkön sammuttajat kokevat energiatta elämistä eli et yhtään. Pihtailu on helppoa etenkin pienen aikaa. Köyhänä elämisessä ongelma on se ettei mistään ole mitään varmuutta. Nyt sulla on juuri ja juuri tarpeeksi rahaa minimi menoihisi, mutta ensi viikko on taas arvoitus. Ei siinä ole mitään valoa tunnelin päässä tms vaan asiat voivat mennä vain huonompaan. 

Vierailija
173/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes viitsinyt lukea aloituksesta muuta kuin otsikon. Voisin kirjoittaa tarinan: muutama vuosi köyhänä. Tuskin sitäkään kukaan kiinnostuisi.

Vierailija
174/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et saanut minkäänlaista käsitystä köyhän elämästä tuon viikon aikana. Ensinnäkin sinun ei tarvinnut lainkaan stressata että mitä jos tulee jotain yllättäviä menoja (kodinkoneen tai auton hajoaminen, lääkkeet) ja sinulla oli koko ajan mahdollisuus palata vauraaseen elämäntyyliisi jos esim. lapsesi olisivatkin yhtäkkiä keksineet haluta kavereidensa kanssa huvi -tai vesipuistoon tai jos kengistäsi olisi yllättäen irronnut pohja.

Köyhällä sellainen ei ole mahdollista vaan uusi kodinkone saatetaan jättää kokonaan ostamatta, auto korjaamatta, lääkkeet hankkimatta, lapsille sanotaan että ei ole varaa lähteä kavereiden kanssa minnekään maksulliseen paikkaan (minkä seurauksena lapsi ennen pitkää putoaa kaveriporukoista pois jos käy usein niin ettei pääse muiden mukaan) ja jos kengät hajoavat niin sitten ne joko teipataan tai kaivetaan vuodenajasta riippumatta jotkut vanhat kumisaappaat ja kuljetaan niissä.

Köyhyys aiheuttaa turvattomuuden tunnetta kun ei ole minkäänlaisia säästöjä turvana ja mikä tahansa yllättävä meno saattaa aiheuttaa sen että loppukuu syödäänkin sitten pelkkää kaurapuuroa ja makaronia ja leipäjonosta saatuja tuotteita (jos niitä saa). Se aiheuttaa häpeää kun joutuu kulkemaan virttyneissä ja kuluneissa vaatteissa ja huonoissa kengissä ihmisten ilmoilla. Se aiheuttaa ahdistusta kun ei näe mitään ulospääsyä tilanteesta.

Häpeä, ahdistus ja turvattomuus. Turvattomuus näistä pahin. Pelottaa jatkuvasti. On pieni lapsi josta olet yksin vastuussa ja ymmärrrät että tilanne ei kestä yhtään pahentua. Tiedät että muutosta parempaan ei ole näkyvissä ellei tapahdu ihme. Kontrolloit kaikkea materiaa, ettei vain mikään hajoaisi. Lasket miten saat kaiken riittämään taas seuraavaan kuuhun. Mietit ja lasket kaiket ajat.

Vierailija
175/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai jos huomenna jotain täytyy ostaa, maksan kortilla, koska summahan usein veloitetaan vasta eri päivänä tililtä. Ja en siis periaatteessa käytä käteistä rahaa huomenna, kun maksan kortilla. Jänskättää jo miten nolla-päivä sujuu. Mutta kerron siis sitten ylihuomenna, miten meni.

Vierailija
176/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea! Käy köyhäilypäivänäsi palattamassa tyhjiä pulloja jos löytyy kotoa. Siitähän voit sitten nohevasti tehdä johtopäätöksen, että köyhäilemällähan suorastaan ansaitsee rahaa!

Jo vain! Mulla onkin palautuspulloja jo ennestään ja käynkin ne huomenna palauttamassa! Ehkä ostan tänään kaupasta vielä pari ylimääräistä vissyä tai muuta mikä on palautuspullossa. Eli palautan nekin sitten huomenna ja kerron ylihuomenna kuinka paljon tienasin ja jäi säästöön!

Vierailija
177/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On totta, että köyhyys joskus voi olla omakin valinta. Mutta valinta joka tehdään tiettämättömyydestä tai ymmärtämättömyydestä. Erittäin harva köyhyyden valinnut tekisi esim. nelikymppisenä saman valinnan uudelleen.

Minulla on kyllä lähipiirissä useampikin työtön, joille köyhyys on ihan oma, tietoinen valinta. Uskallan sanoa näin, koska olen niin monesti kuullut syitä siihen, miksi työtä ei kannata ottaa vastaan. Syitä ovat mm. olleet: aamulla pitää herätä liian aikaisin (on kiva nukkua pitkään), kesällä on kiva olla vapaalla, miesystävällä on pitkä loma kesällä enkä halua olla silloin töissä, liian pieni palkka ( ihan normaalipalkka ko. työstä), olen ylikoulutettu ( lastenhoitaja ei siis voi sen vuoksi tehdä avustajan töitä päiväkodissa), haluan olla kotiäitinä. Myös omat valinnat olla ajamatta autoa, vaikka kortti ja auto löytyvät tai muutto syrjäseuduille, jossa julkiset kulkevat 2x/pvä, ovat myös mielestäni omia valintoja, jotka haittaavat työnsaantia. Aina siis löytyy hyvä syy, miksi töitä ei kannata tehdä ja syy on jonkun muun kuin itsen. He valittavat rahattomuuttaan, syyttävät huono-osaisuudestaan yhteiskuntaa ja kadehtivat palkkatyössä olevia, vaikka itse saavat melkein saman summan loisimalla. Kaikilla huono-osaisuus ei ole oma valinta niin kuin tässä ketjussakin on tullut ilmi, mutta aivan liian monella on. Ja se ottaa päähän!!

Toistit melkein kaiki kliseet joita työssäkäyvät toistavat köyhistä puhuessaan. Pääpointti on se, että köyhyys on oma valinta. Et tunnu ymmärtävän, että työstä kuin työstä saa enemmän kuin tt tuki tai työttömyyskorvaus. Olen itse pienen lapsen yh, ja saan elämiseen, josta maksan laskut ja ruuat sekä bussilipun 650 e kk eli tulemme toimeen n 550 e kk lapseni kanssa. Siitä vielä bussilippu pois ja jää 500 e kk. Ei paljon harrastella sillä kaikki maksaa liikaa. Jos jotain hajoaa joudun ostamaan osamaksulla, kuten viimeksi pyykinpesukoneen josta nyt maksan 30 e kk takaisin. Tällä budjetilla on menty 1,5 vuotta eli eron jälkeen. Asumme kaupungin vuokra- asuntokaksiossa huonolla aluellaa, naapurissa oli mm tulipalo viime viikolla kun narkkari poltti asuntonsa täysin. Tämä alue ahdistaa minua paljon mutta ei ole varaa vvo vuokraan joka on enemmän kun asunto paremmalla alueella.

Turha kai sanoa ettei ajokorttia ole, saati autoa.Jos saisin töitä, vaikkapa kouluavustajana, saisin käteen 1200 e kk + asumistukea, käteen jäisi n 1000 e kk. Voit itse laskea kannattaisiko se meille ja kuinka se parantaisi elintasoamme.

Millaiset kuvittelet köyhien etuudet olevan? Mistä vain työstä saa paljon enemmän kuin toimeentulotuesta tai peruspäivärahasta jää!

Saatko nyt siis pelkästään 650,- etkä asumistukea? Maksatko tuosta rahasta myös asumisen? Epäilen, että 1200 euron palkkatuloilla saisit asumistukea. Eli laskeppa uudestaan se erotus mitä pienipalkkaisella työssäkäyvällä jää käteen asumiskulujen jälkeen verrattuna toimeentulotuella elävään. Aika samoissa mennään.

Tämä! Kun 1200€:n nettopalkasta vähentää asumiskulut (600€) ja työssäkäyntikulut (bussilippu 50€), käteen jää 550€ eli 70€ enemmän kuin toimeentulotuen perusosa 480€. Eipä työssäkäynti juuri kannata, jos asuu vuokra-asunnossa, johon on mahdollista saada asumistukea.

Vierailija
178/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajoitte kotieläintilalle? Onko bensa ilmaista? No, onhan se kiva leikkiä. Viikossa ei opi tietämään köyhän elämästä yhtään mitään.

Ai, köyhällä kun ei välttämättä ole autoa. Siinä taas hyväosainen näyttää mallia, että miten eletään...

Vierailija
179/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan eri asia leikkiä köyhää hetki kuin olla sellainen pitemmän aikaa.

Jos haluat kokea miltä se oikeasti tuntuu niin elä sossun summalla vaikka puoli vuotta ja maksat niistä kaiken.

Ehdotan oikeaa kokeilua. Siirrä kuukauden toimeentulonormia vastaava rahasumma toiselle tilille. Elä kokonainen kuukausi sillä rahalla! Älä siis maksa mitään muulla tilillä olevalla rahalla, paitsi jos siihen olisi mahdollista saada erikseen toimeentulotukea, kuten silmälasit.

Tule sen jälkeen kertomaan, miten onnistui.

Huomasin kyllä, että teillä ei syöty koko viikolla muuta kuin niitä lämmityksiä. Oikeasti köyhä syö yleensä myös torstaisin jotain.

Oikeasti ihan kuka tahansa pystyy elämään vaikka kympillä viikon - mutta vain yhden tilapäisesti, jos ennen sitä on pystynyt elämään normaalisti ja taas sen jälkeen voi täydentää köyhyysviikon aikana huvenneet hygieniatarvike-, kuiva-aine - ym. varastot.

Vierailija
180/319 |
12.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole autoa ja pyörä on rikki. Ei ole varaa korjauttaa enkä osaa itse (vaihteet). Bussimatkat maksaa liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan