Kotitaloustaitoja pitäisi opettaa vähävaraisille
Tänään kaupassa huomioni kiinnittyi edessäni olevaan naiseen, joka osti sossun (tai kirkon) maksusitoumuslapulla ruokaa. Huomio kiinnittyi asioihin joita hän osti. Valmis ruokia limua jne.
Facebookin ruokaryhmissä on aika ajoin näitä kyselijöitä, jotka kysyy miten selvitä kuukausi parilla kympillä tms.
Mietin, että miksi ei voisi olla kotitalouskursseja, joista saisi vinkkejä edullisiin ruokiin. Ruuan tekemiseen alusta asti. Säästämiseen. Lisätienestien hankkimiseen tms. Tuntuu,ettei kaikilla ole perusosaamista esim.ruuanlaittoon.
Vähän sama ajatus kuin, että afrikkaan ei pitäisi kantaa ruokaa vaan opettaa heidät viljelemän itse.
Mietin siis ratkaisuja ihmisten auttamiseksi. Jonkun pitäisi opastaa miten toimia pienellä budjetilla. Tarttuisiko joku järjestö tämmöiseen auttamiseen.
Kommentit (23)
Olen itse saanut muutaman kerran sossun (nykyään maksusitoumuksen kait antaa Kela) ja Diakonian maksusitoumuksia ruokakauppaan ja niissä luki, että makeiset, virvoitusjuomat, alkoholi ja tupakat olivat tarvikkeita joita lapulla ei voinut ostaa. Joten jos noita haluaa ostaa, niin joutuu pulittamaan omasta pussista.
En nyt usko, että tuo ohjeistus on tuosta mihinkään muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse saanut muutaman kerran sossun (nykyään maksusitoumuksen kait antaa Kela) ja Diakonian maksusitoumuksia ruokakauppaan ja niissä luki, että makeiset, virvoitusjuomat, alkoholi ja tupakat olivat tarvikkeita joita lapulla ei voinut ostaa. Joten jos noita haluaa ostaa, niin joutuu pulittamaan omasta pussista.
En nyt usko, että tuo ohjeistus on tuosta mihinkään muuttunut.
Meiltä annetaan avustus nykyään markertoen lahjakorttina mikä kyllä mahdollistaa ostaa vaikka kaljaa mikäli niin paskiainen on.
Kerran on nähty äidin ostaneen itselleen kalliin tuoksun sillä millä piti lapsille ostaa ruokaa.
Ei se ole köyhyydestä tai rikkaudesta kiinni kuka osaa mitäkin. Toisilla vaan on elämänhallinta hakusessa. Ihmettelen miten toisilla riittää energiaa tarkkailla vieraidrn kauppaostoksia ja roskien lajitteluja. Nämä olis hyviä vakoojia jos sellainen järjestys vallitsisi. Toivottavasti ei.