Milloin ystävyydestä on tullut näin vaikeaa
Minulla on useita ystäviä jo useamman vuoden takaa ja nyt viime aikoina olen huomannut, että ystävien tapaamisesta on tullut tosi vaikeaa. Ketään ei voi enää lyhyellä varoitusajalla tavata, bilettäminen ja illanistujaiset on ihan no no, viikonloppumatkat ei käy eikä myöskään pitkällä aikavälillä voida tavata, kun "ikinä ei tiedä missä sitä on". Sovittuja tapaamisia perutaan, mutta mitään uutta aikaa ei ehdoteta tilalle. Jopa salilla käynti menee tapaamisten edelle. Ja sitten, kun tavataan, kaverit voivottelee, kun ei olla pitkään aikaan tavattu ja pitäisi nähdä useammin.
Mä en tajua. Eikö n. kolmekymppiset enää halua tavata kavereita ja ystäviään vai mistä tuollainen johtuu. Mä olen jo aivan väsynyt mun tämän hetkisiin ystäviin, kun tuntuu, ettei enää haluta tavata, mutta ei sitä suoraankaan voida sanoa.
Kommentit (25)
Mä olen ollut käytännössä teiniajoista asti parisuhteessa, muutama vuosi välillä sinkkuna ja moni hyvistä (lapsuuden)ystävistäni oli sinkkuja sinne 25v. hujakoille. Mulla ei ollut ongelmia tulla ja mennä varattuna, mutta auta armias kun kaverit vihdoin löysivät poikaystävät niin a) joko halusivat nyhvää aina poikaystäviensä kanssa kotona tai sitten b) poikaystävä pitä raahata mukaan tyttöjeniltaan tai baariin. Nyt ollaan päälle kolmekymppisiä, minulla ainoastaan lapsia kaveripiirissä, mutta silti olisin aika vapaa tulemaan ja menemään lyhyelläkin varoitusajalla (ilman lapsia). Kavereilla sen sijaan on aina jotain tekosyitä miksei pääse lähtemään edes kahville. Yhtä kaveria en ole nähnyt viiteen (5!!) vuoteen kun aina teilasi treffailuehdotukseni, en enää edes viitsi kysyä.
Mielenkiinnolla odotan josko jollekulle siunaantuu lapsia, alkaakohan "treffipyyntöjä" sateleen. Aioin tylysti jättää vastaamatta, sitä saa mitä tilaa.
Olen saanut pettyä joihinkin ihmisiin niin kovin, että on mielekkäämpää ottaa enemmän aikaa itselle ja perheelle. He ovat kuitenkin läheisimpiä ja heidän pitäisi ollakin tärkeimpiä.
Moni tuntuu pitävän perhettään itsestäänselvyytenä. Minä en pidä. Tosin en pidä ystäviäkään sellaisina. He ovat ystäviä, mutta heillä on oma elämä, minulla oma. Ei me mitään perhettä keskenämme olla. Kun molemmille sopii ja on samat intressit niin tehdään jotain yhdessä. Joo, biletys ei tässä elämäntilanteessa paljoa huvita. Mutta keikalle tai elokuviin voisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit kokeilla laittaa ex-tempore viestiä ja kysyä, voisitko piipahtaa nopsaa teellä, kun olet lähistöllä käymässä. Muutenkin täyden kalenterin täyttäminen erikseen sovituilla tapaamisilla stressaa ainakin minua. Monesti tulee viime hetkellä sellainen olo, ettei millään jaksaisi lähteä, kun on niin hektinen ja pitkä työpäivä takana. Helpot ex-tempore-hengailut on ihan mukavia.
Toinen juttu on, että ihmiset tykkää kolmikymppisinä keskittyä omaan elämäänsä eikä roikkua kavereissa jatkuvasti. Lisäksi kavereistakin kasvetaan eroon, mikä näkyy sitten siinä, että mieluummin kokkaa puolison kanssa ruokaa kotona kuin järjestää kaikenlaisia kahviloissa istumisia sellaisten kanssa, joiden kanssa yhdessä olemisesta ei saa enää mitään.
Ehkä sen vois sitten sanoa suoraan, että haluaa lopettaa ystävyyden, eikä roikottaa ihmisiä.
No ei todellakaan tuollaista voi sanoa suoraan mukaville kavereille, jotka eivät ole tehneet mitään väärää. :D Olen sanonut vain yhdelle, jonka käytös alkoi ärsyttämään minua. Sen ystävyyden katkeaminen oli siis helpotus. Yhteisten kiinnostuksenkohteiden väheneminen ei mielestäni ole tilanne, jossa kaverille laitetaan viesti, että sori en halua olla sun kanssa enää tekemisissä. Sentyyppinen erkaantuminen tapahtuu luonnostaan.
Kuulostaa siltä, että kaverisi mielenkiinnon kohteet on muuttuneet. Biletys, juominen ja valvominen ei ehkä kiinnosta enää. Sanoit että joskus jopa sali menee kavereiden edelle ja itse allekirjoitan tämän täysin. Rankan työpäivän jälkee se on ainoa tapa millä pääsee renotutumaan, itselle se on myös kumppanin kanssa yhteinen harrastus... eli jos peruisin salin, tekisin samalla oharit omalle puolisolle.
Mitä jos yrittäisit ottaa asian puheeksi? Kerro ystävillesi että tunnet suhteen olevan yksipuolinen ja ohareita tehdään helposti. Koita myös osallistua heidän uusiin harrastuksiin ja mielenkiinnon kohteisiin, mene esim sinne salille mukaan :) Ei haittaa vaikket olisi omassa elementissäsi, usein ihmiset tykkää esitellä omia kiinnostuksen kohteita.
Olen huomannut saman. Yksinäisyydestä sekä tukiverkostojen ja yhteisöllisyyden puuttumisesta on puhuttu jo muutaman vuoden ajan. Monet kaipaavat yhteisöllisyyttä ja mikäpä siihen olisi luontevampaa kuin perhe ja suku.