Ollaanko me nyt mieheni kanssa p*skoja ihmisiä kun ei annettu tuntemattoman lapsiperheen tulla meidän maksamaan kotaan?
Oltiin siis varattu ja maksettu kotapaikka eräältä ulkoilualueelta että saadaan varmasti paistaa makkarat ja olla rauhassa. No ei keretty edes tulia sytyttää kun jo siihen tunki joku äiti 3 pienen lapsen kanssa "ai että tännehän me mahdutaan!!" Siinä sitten ystävällisesti sanottiin, että nuo muut on ilmaisia paikkoja ja tätä kotaa saa käyttää maksua vastaan. Ei meinannut millään päästää irti ajatuksesta, että eivät voi sinne tunkea.
Siellä pitkin poikin oli niitä laavuja vapaana, mutta eihän hänelle kelvannut kun ötökät kuulemma syö! Siinä meni 20 min ihan turhaan vääntämiseen ja lopulta kun lähtivät niin äiti antoi kyllä kuulua kuinka paskoja ihmisiä olemme kun emme antaneet lastensa tulla grillaamaan kanssamme.
Ohjeistin kyllä, että mistä kotaa voi vuokrata ja hintakaan ei ole paha.
Tosi kiva oli siinä sitten paistaa makkaroita kun oli hetki aiemmin haukuttu maanrakoon. Tehtiinkö me tässä nyt väärin? Olisitteko itse ottaneet tuntemattomat teidän maksamaan kotaan?
Kommentit (427)
Olin omalla rahalla maksanut itselleni pitkälle lennolle mieluisan paikan, kun piti olla skarppina neuvottelussa heti aamulla. No eiköhän ylsi lapsiperhe ollut täpötäydessä koneessa sijoiteltu kahteen osaan. Perheen vanhemmat pyysivät minua siirtymään, minkä olisin tehnytkin, jos olisivat maksaneet saman verran minulle kuin mitä itse olin maksanut.
Tämä ei kuitenkaan sopinut ja sain kivat lastenvihaajahaukut niskoilleni. Ilmaiseksi olisi pitänyt. Itselläni on toki lapsia, mutta mitäpä siitä. Laitoin unimaskin silmille, tulpat korviin ja jätin urpot miettimään, tuliko säästettyä oikeassa kohtaa rahaa.
Itse tuskin olisin ajanut pois, jos olisivat olleet mukavanoloisia. Mutta tykkäänkin seurasta, oman perheen kanssa rauhassa saa olla kotona koko ajan.
Ap:lla tietty eri asia jos nimenomaan halusivat viettää aikaa vain oman perheen kesken.
Voi vittu. Ihan oikein. Te maksoitte siitä ja vain te käytätte sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa toki tyypillistä tuo teidän käytöksenne, jossain muualla olisi ilahduttu että saadaan seuraa (jos siis tilaa hyvin oli).
Kätevää, siellä jossain muualla odotellaan että joku muu vuokraa jonkun kivan paikan, ja sitten vaan mennään sinne vuokraajan iloksi?
No ei, vaan ollaan vieraanvaraisia puolin ja toisin.
Teitte ihan oikein. Mä kysyn noilla yleisillä kaikkien käytettävissä olevilla nuotiopaikoillakin, että saako tulla. Tai itse asiassa seikkaillaan tai odotellaan ekaksi puolisen tuntia. Jos vielä sen jälkeen ovat niin sitten käyn kysymässä seuraan liittymisestä. Ja myös noissa tilanteissa hyväksyn kieltävän vastauksen.
Riippuu tilanteesta. Ehkä olisin päästänyt ehkä ei. Jos oikeasti oli kauhea hyttyspaikka tai vaikka ukonilma niin olisin voinutkin päästää jos tyypit olisivat olleet käytökseltään ok.
Vierailija kirjoitti:
No ovi lukkoon!
Hah :D
Vierailija kirjoitti:
Teitte ihan oikein. Mä kysyn noilla yleisillä kaikkien käytettävissä olevilla nuotiopaikoillakin, että saako tulla. Tai itse asiassa seikkaillaan tai odotellaan ekaksi puolisen tuntia. Jos vielä sen jälkeen ovat niin sitten käyn kysymässä seuraan liittymisestä. Ja myös noissa tilanteissa hyväksyn kieltävän vastauksen.
Siis miten joku kehtaa kieltää tulemasta yleiselle paikalle? Olettaen siis että tilaa on.
Tuo nyt ainakin on törppöä, ne on yleensä julkisia verovaroin ylläpidettyä paikkoja ja ihan jokaisen käytettävissä, ei niitä kukaan voi omia.
Meillä oli samanlainen juttu, kun vuokrasimme lapsen synttäreille leikkipuiston sisätilat eli tavallaan "korttelitalon". Ovessa oli iso kyltti Yksityistilaisuus, mutta silti sinne tunki sadepäivänä väkeä sisään vedoten siihen, että se on verovaroilla kustannettu tila, joka on kaikkien käytössä. Yritin vääntää rautalangasta, että se on viikolla avoimien ovien tila, viikonloppuisin vuokrattavissa. Ei, sisään oli pakko päästä, kun he olivat lapsille luvanneet. Sitten nämä vieraat näkivät tarkoilut ja lapset tietty ryntäsi kohti pöytää, mutta siinä vaiheessa anoppi seisoi tormakkana pöydän edessä ja ilmoitti, että tästä ei oteta, tänne ette kuulu. Ja taas lasten vanhemmat vänkäämään, että ei voida kieltää.
Lopulta oli pakko soittaa vartijat. Tämä vierasjoukko kun ei kuunnellut vaaleatukkaisia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih. Vähän kuin ap olisi vuokrannut vuokramökin jostain lomakylästä, ja sinne vuokramökkiin olisi änkenyt väkisin joku perhe ja se perhe olisi sanonut, että he tulevat nyt myös tänne mökkiin, koska täällä on sauna ja keittiö ja lämmin ja tämä on paljon parempi kuin heidän teltta tuolla teltta-alueella. Sitten kun ap olisi topakasti rajannut tätä perhettä, että menkää pois ei sovi tulla tämä on meidän vuokraama mökki, niin se perheen äiti olisi raivostunut ja alkanut solvaamaan ap:ta. Sekopää perheenäiti, ap toimi ihan oikein. Ainoa missä ap tekee väärin, on se, että hän nyt jälkikäteen pohtii (huonolla omalla tunnolla?) että tekikö väärin kun ajoi perheen pois.
No ehkä nyt mökki on hivenen eri asia kuin pelkkä grillauspaikka...
Ei itseasiassa ole yhtään eri asia. Nuo varauskodat on juurikin ulkoilualueiden ja kansallispuistojen "lomamökkejä" joita vuokrataan omaan käyttöön ruoanlaittoa ja yöpymistä varten (ap ei yöpynyt, mutta moni nimenomaan vuokraa sen yöpyäkseen). Ne ovat ihan samoja asioita kuin ns. varaustuvat eli autiotuvat, jotka maksaa ja joihin pitää hakea avain ennakkoon vuokranmaksua vastaan. Niitäkin varataan juuri siksi, että halutaan varmistaa oma ruoanlaittorauha ja leporauha ja nukkumispaikka, koska ei haluta käyttää kaikille avoimia ilmaisia autiotupia. Jos ei ole koskaan vuokrannut tuollaista varauskotaa niin luulee ehkä, että se on vain grillauspaikka, mutta se on väärä luulo. Ne on isoja hienoja umpinaisia hirrestä tehtyjä kodanmuotoisia pikkumökkejä, joissa on hyvä varustelu (toki ei mitään sisävessaa koska ollaan metsässä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa toki tyypillistä tuo teidän käytöksenne, jossain muualla olisi ilahduttu että saadaan seuraa (jos siis tilaa hyvin oli).
Kätevää, siellä jossain muualla odotellaan että joku muu vuokraa jonkun kivan paikan, ja sitten vaan mennään sinne vuokraajan iloksi?
Miten sä kestät täällä elämistä? Olisiko aika miettiä omia ratkaisuja elämisen suhteen.
Hyvä että näytit lapsillesi esimerkkiä siitä, että ei pidä olla kynnysmatto. Vaikka olisikin itselläsi ollut mieli maassa, niin teit oikein.
Ajattele jos olisit päästänyt lokkiperheen väännön jälkeen maksamaanne kotaan: lapset olisivat nähneet oppiesimerkin siitä, miten ei pidetä omista oikeuksista kiinni ja annetaan röyhkeämmän jyrätä alleen. Sellaista tyyliä ei kannata opettaa, sillä se kostautuu aikuisena. Tietysti kohtelias pitää osata olla, mutta kohteliaastikin pitää osata sanoa "ei onnistu" kaiken maailman lokeille.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse ja saisi mitään odotella jos nuotiopaikka kerran on yleinen polttopuineen niin menet vaan nuotiolle. Sanot että heippatirallaa kiva että nuotio jo palaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäs kai nyt kuitenkin jonkunlaiset käytöstavat opetella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä kestät täällä elämistä? Olisiko aika miettiä omia ratkaisuja elämisen suhteen.
Missä täällä? Kertoiko hän missä elää? Itse oletin hänen elävän siellä jossain muualla. Ja mikä tuo juttu ratkaisuista Oli? Ihme oletuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun tarvitse ja saisi mitään odotella jos nuotiopaikka kerran on yleinen polttopuineen niin menet vaan nuotiolle. Sanot että heippatirallaa kiva että nuotio jo palaa.
Nimenomaan. Ei sais olla liian ystävällinen, mut ei röyhkeäkään. Tässä on suomalaisilla opettelemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko siellä ei mennä vapaille ilmaispaikoille vaan marssitaan jonkun muun vuokraamaan paikkaan kun näyttää kivemmalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en itse kauheammin tykkää tuntemattomista ihmisistä, joten mieluiten paistelen makkaroita rauhassa. Ja tästä syystä myös hyväksyn sen kieltävän vastauksen (jonka tosin olen kuullut vain kerran), koska ymmärrän että vieläkin epäsosiaalisempia ihmisiä voi olla.
Ikävä kyllä tässä maassa elää paljon porukka, joiden ei "itse" ole tarvinnut maksaa mitään.