Onko äitiys muka pätevä syy kieltäytyä vuorotyöstä?
Tuttavani tuskaili, kun hän on työttömänä, eikä löydä muuta kuin vuorotyötä. Hänellä on lasten yksinhuoltajuus. Jos kaikki äidit kieltäytyisivät vuorotyöstä, eihän meillä olisi kohta töissä ketään esim. hoitoalalla tai kaupoissa. Todella monet vanhemmat joutuvat viemään lapsensa vuorohoitoon. Ihmettelen, mistä lähtien työttömänä on voinut valita, haluaako ottaa vuorotyön vai ei. Toinen tuttavani teki työsoppareita aina vain talviajaksi omasta tahdostaan, niin voi olla kesät lasten kanssa. Kesällä oli työtön "virallisesti", jolloin ammattiliiton työttömyyskassasta tuli rahaa. Luulin, että sellaiset systeemit on poistettu. Jos ei kesällä ammatti-ihminen Suomesta saa töitä, kun joka paikkaan palkataan sijaisia, osoittaahan se jo työhaluttomuutta. Mitä mieltä?
Kommentit (47)
No parempi syy nuo lapset on kuin miehellä tai lapsettomilla.Mikäs heidän syy on?
Ja tällaistenkin tarinoiden jälkeen mietitään, miksi kukaan ei halua tai uskalla alkaa äidiksi. Yksinhuoltajanakin pitäisi vetää vuorotyötä. Noh, itsestäni ei olisi siihen ja itsekin valitsisin olla kesän lapsieni kanssa sen sijaan, että olisin töissä. Töitä ehtii tekemään kuolemaan saakka, mutta lapset ovat vain kerran lapsia. Pian ne jo lentää pesästään.
Vierailija kirjoitti:
No parempi syy nuo lapset on kuin miehellä tai lapsettomilla.Mikäs heidän syy on?
Miehellä tai lapsettomalla? Meinaat siis, ettei istys, edes yksinhuoltajuus rajoita miehen työssä käyntiä?
Onhan se aika vaikea yhtälö jos totaaliyh ja lapsi vaikka menossa eskariin tai kouluun pian ja pitäisi vuorotyötä tehdä. Ekaluokkalainen on mielestäni turhan pieni olemaan yksin koko illan ja hoitamaan itse ruokailut ja nukkumaanmenot.
Vierailija kirjoitti:
Ja tällaistenkin tarinoiden jälkeen mietitään, miksi kukaan ei halua tai uskalla alkaa äidiksi. Yksinhuoltajanakin pitäisi vetää vuorotyötä. Noh, itsestäni ei olisi siihen ja itsekin valitsisin olla kesän lapsieni kanssa sen sijaan, että olisin töissä. Töitä ehtii tekemään kuolemaan saakka, mutta lapset ovat vain kerran lapsia. Pian ne jo lentää pesästään.
Ei ole pakko jaksaa, mutta pitääkö yhteiskunnan maksaa työttömyyskorvausta, jos ei ota työtä vastaan? Sitten pitää olla jotain muuta kuin työtön työnhakija, jos haluaa olla lasten kanssa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika vaikea yhtälö jos totaaliyh ja lapsi vaikka menossa eskariin tai kouluun pian ja pitäisi vuorotyötä tehdä. Ekaluokkalainen on mielestäni turhan pieni olemaan yksin koko illan ja hoitamaan itse ruokailut ja nukkumaanmenot.
Meillä on kaikki lapset olleet eskari-iässä vuoropäiväkodissa. Ollaan molemmat oltu aina vuorotyössä, ja noin 1-3 kertaa viikossa sattuu keskimäärin yhtä aikaa iltavuoro. Ei tulisi mieleenkään jättää menemättä töihin. Ekaluokkalaiset ovat olleet iltapäivähoidossa ja sen jälkeen menneet kaverin luo muutamaksi tunniksi, jos meillä molemmilla sattunut iltavuoro. Järjestelyähän se vaatii. Meillä ei ole ollut mummeja tai vaareja käytettävissä lastenhoitoavuksi. Toisaalta lapset ovat saaneet olla pienenä paljon enemmän kotona kuin päivätyötä tekevillä. Arkivapaiden ansiosta nuorimmainen oli aina max. 12 pv kuukaudessa hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaikki lapset olleet eskari-iässä vuoropäiväkodissa. Ollaan molemmat oltu aina vuorotyössä, ja noin 1-3 kertaa viikossa sattuu keskimäärin yhtä aikaa iltavuoro. Ei tulisi mieleenkään jättää menemättä töihin. Ekaluokkalaiset ovat olleet iltapäivähoidossa ja sen jälkeen menneet kaverin luo muutamaksi tunniksi, jos meillä molemmilla sattunut iltavuoro. Järjestelyähän se vaatii. Meillä ei ole ollut mummeja tai vaareja käytettävissä lastenhoitoavuksi. Toisaalta lapset ovat saaneet olla pienenä paljon enemmän kotona kuin päivätyötä tekevillä. Arkivapaiden ansiosta nuorimmainen oli aina max. 12 pv kuukaudessa hoidossa.
Puhuin totaaliyh-vanhemmista, se tarkoittaa sitä, että ei ole kuin yksi vanhempi. Eli silloin kun olisi iltavuoro tai yövuoro tai viikonloppuvuoro niin ei koskaan olisi sitä toista vanhempaa kotona.
Totaaliyksinhuoltajilla on lapset vuoropäiväkodissa. Yövuoroon tullessa vie lapset yöhoitoon.
Onhan se rankkaa, mutta esim sairaanhoitaja ei päiväpalkalla kyllä saa niin pajoa rahaa, että voisi perheen elättää ja vuokran maksaa..
Jos elää paremmin tuilla niin voi kasvattaa lapsia vähän isommiksi, tosin koululaistakaan ei ekaluokilla saisi jättää yöksi yksin. Jotkut kuitenkin näin tekevät, koska ei ole isovanhempia lähimaillakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku sitten sanonut, että kaiken pitäisi olla helppoa? Itse jäin leskeksi 2 kk ja 2 v lapsille ja tein vuorotyötä. Ensin oltiin vuoropäivähoidossa ja sitten se turhan pieni hoiti itse ruokailut ja nukkumaanmenot naapureiden ollessa ovikellon soiton päässä.
Laiskuus se todellinen syy näillä "ÄIDEILLÄ" on
Ei tuollaisia vuoropäiväkoteja ole kuin kaupungeissa. Mutta vuorotyötäkin on erilaista. Jos työpaikassa ei ole yövuoroa (esim. kaupat)niin silloin luulisi olevan mahdollista yhnkin tehdä tätä työtä. Toki siinä joku hoitopaikka on oltava iltavuorojen ajaksi. Vuoropäiväkoteja ei ihan joka kylältä löydy joten sitten kysytään jotain muuta tukiverkostoa. Vaikka kai sitä rahalla lapsenhoitoa saa.
Kun olin yh tein kolmivuorotyötä. Lapsi siinä kärsii joten en enää tekisi edes yli yhdeksän meneviä työvuoroja jos lapsi olisi tarhassa. Nyt käy koulua eli sitten kun ne myös toimivat 24/7 voin minä palata vuorotyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisia vuoropäiväkoteja ole kuin kaupungeissa. Mutta vuorotyötäkin on erilaista. Jos työpaikassa ei ole yövuoroa (esim. kaupat)niin silloin luulisi olevan mahdollista yhnkin tehdä tätä työtä. Toki siinä joku hoitopaikka on oltava iltavuorojen ajaksi. Vuoropäiväkoteja ei ihan joka kylältä löydy joten sitten kysytään jotain muuta tukiverkostoa. Vaikka kai sitä rahalla lapsenhoitoa saa.
Kunnan on pakko järjestää vuorohoito sitä tarvitsevalle.
Vierailija kirjoitti:
Mistä löytyisi nikn halpa hoitaja että sen kaupankassan palkasta verojen ja muiden kulujen jälkeen vielä pystyisi sille maksamaan niin että siellä töissä käydessä ei jäisi itse miinukselle?
Minä olin kaupassa töissä ja kun aukioloaikoja laajennettiin piti minun lähteä pois koska jos olin kauemmin kun 21.15 töissä en ehtinyt tarhalle ja lapsen piti jäädä sinne yöksi. Aamuvuoroja en voinut tehdä koska busseja ei kulkenut tai sitten olisin herättänyt lapsen suunnilleen kolmelta yöllä että saa venkslattua julkisten kanssa itsensä ajoissa töihin.
Tietenkään en saanut itse niihin vuoroihin niin paljon vaikuttaa että olisin napsinut muiden edestä ne minulle käyvät vuorot.
Eli täysin mahdollista että yh ei pysty tekemään vuorotyötä, riippuen mistä ja millä ajoilta on tarjolla.
Joku voi tehdä ja joku toinen ei. Jos on tukiverkot ja mahdollisuus vuorohoitoon, niin varmasti onnistuu ja on tekosyitä olla menemättä töihin. Jos taas asuinpaikalla ei ole vuorohoitoa eikä tukiverkostoakaan, niin eihän silloin onnistu vuorotyö. Ihmisten tilanteet ovat erilaisia, ei tämä elämä ole niin mustavalkoista..
En todellakaan suostuisi viemään lapsia mihinkään vuoropäiväkotiin! Kouluikäisillä ei edes ole mahdollisuutta siihen vaan joutuisivat olemaan yksin kotona äidin ollessa ilta- tai yövuorossa jos kyseessä on yksinhuoltaja. Kun kerran muutenkin itkettään jatkuvasti miten paljon on työttömiä niin mikä pakko on juuri se yh-äiti vuorotöihin tunkea? Tehköön ne jotka pystyy!
Lapset on meillä ainakin ykkössialla. Työ ihan toisarvoinen asia. Lasten hyvinvoinnin mukaan valitaan työpaikat. Siis vielä kun ovat niin pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on meillä ainakin ykkössialla. Työ ihan toisarvoinen asia. Lasten hyvinvoinnin mukaan valitaan työpaikat. Siis vielä kun ovat niin pieniä.
Hyvä jos voitte valita! Ei kaikkialla ole valittavana. Kun ei oo tarjolla päivätyötä, niin sitten ei oo.
Vierailija kirjoitti:
Totaaliyksinhuoltajilla on lapset vuoropäiväkodissa. Yövuoroon tullessa vie lapset yöhoitoon.
Onhan se rankkaa, mutta esim sairaanhoitaja ei päiväpalkalla kyllä saa niin pajoa rahaa, että voisi perheen elättää ja vuokran maksaa..
Jos elää paremmin tuilla niin voi kasvattaa lapsia vähän isommiksi, tosin koululaistakaan ei ekaluokilla saisi jättää yöksi yksin. Jotkut kuitenkin näin tekevät, koska ei ole isovanhempia lähimaillakaan.
Koululaiset osaa jo itsekin välillä pyytää vaikka kaverilta, voiko niille tulla. Minulla ei ole yövuoroja, mutta kyllä minun äitini teki sairaalassa 3-vuorotyötä. Leskenä ei varmaan ollut pahitteeksi vuorotyölisät palkassa. Olin yövuorojen aikaan useinkin joko kummitädin luona yötä tai isompana kavereiden luona. Ei se ,että ne isovanhemmat on kaukana, tarkoita sosiaalisten suhteiden täydellistä puuttumista. Erakkona ei tarvitse elää, ja vastavuoroisesti ne kaverit voi tulla yökylään silloin kun niiden vanhemmat haluaa lastenhoitoapua.
Ei.