Tänään tapahtunutta. Pesukonekaupat.
Tein tänään kyllä pesukonekaupat jotka jäävät luultavasti loppuelämäkseni mieleen. Ostin netistä käytetyn pesukoneen, sovimme että myyjä toimittaa pesukoneen asuntoni eteen. Suoritin kaupat ja toivotin myyjälle hyvät päivänjatkot ja aloin nokkakärryillä viemään pesukonetta asuntooni (asun viidennessä kerroksessa). Ensimmäisen kerroksen kohdalla työ muuttui todella raskaaksi ja harmikseni huomasin että kärryjen vasen rengas oli puhjennut. Kiroilin hieman ääneen ja samaan aikaan naapurin arabimies avasi oven ja kysyi huonolla suomella "tarvitsetteko apu?". Arabimies soitti puhelun ja hetken päästä viisi muuta miestä saapuivat ja kantoivat pesukoneen asuntooni. Tämä kokemus kyllä muutti asenteitani maahanmuuttajia kohtaan, on kyllä ollut hieno päivä!
Kommentit (27)
Tosi koomista että mulla taas tapahtui just noin mutta jääkaapin kanssa! Paitsi että mun apuri oli supisuomalainen ja se soitti vaan 4 kaveria ja varastivat jääkaapin. Ei muuttanut yhtään suhtautumista suomalaismiehiin. Tosi ketkuiksi olen tiennyt iät ja ajat.
Minulla sama kokemus lähi-idän miehistä. Puolitututkin tarjoavat todella aktiivisesti apua eivätkä ota rahaa vastaan. Ei ole romanttisia taka-ajatuksia; olen naimisissa ja he tuntevat myös mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne kaikki kuusi arabia pystyivät yhtä pesukonetta kantamaan? Joka nurkassa yksi ja vielä välissäkin pari? Eikö tuollaisen kanna ihan kaksikin miestä.
_Vähän_ vaikuttaa keksityltä tarinalta.
Eipäs kun hyvin uskottavaa. Kyllähän sä olet arabien touhuja tv:stä nähnyt. Naapuri ja ap kantoivat koneen. Ne viis muuta tarvittiin häsläämään, huutamaan ja käsiä huitomaan ympärille, jotta naapuri pääsi kantotunnelmaan.
Ulkomaalaiset ovat kyllä paljon avuliaampia ja mukavampia kuin suomalaiset ts. Tervehtivät ja avaavat oven ja auttavat. Kulttuuri juttu.
Mä olen kans kerran saanut yhdeltä Afrikasta tulleelta naiselta autokyydin töihin, oli siis kerran-pari käynyt asiakkaanani yhdessä kauppakeskuksen myymälässä sillä tavalla että oltiin joku sananen työkuvioissa vaihdettu. Sitten bongasi minut pysäkiltä menossa töihin, pysäytti auton ja kysyi haluanko kyydin :)
Mullakin kävi tossa yks päivä niin, että sairastuin kesken työpäivän vatsatautiin, ja julkisilla piti kotiin asti selvitä. Ollessani pasilassa, iski tosi huono olo, ja sinne sitten pusikoiden lähelle kumartelemaan. Joku tummaihoinen huonolla suomella tuli kyselemään onko kaikki ok, tarvitsenko vettä tai ambulanssin, ja pyysi mua istumaan alas.
Tottakai näin suomalaisena, (ja vielä huonossa kunnossa) toivoin vain että se lähtis pois, ja saisin rauhassa laatata ja jatkaa matkaa :D Näin jälkikäteen ajatellen, ihan mukavahan tuo on, ja kiva jos joku on valmis auttamaan, mutta eipä vatsataudissa olevaa kukaan oikeen kykene mitenkään auttamaan.
...et sä usko tota tarinaa itsekään