Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero ja muutto omistusasunnosta

Vierailija
10.07.2017 |

Kertokaa please miten erotilanteessa käytännössä muutto vuokralle omistusasunnosta onnistuu rahallisesti ? Minulla ei ole rahaa maksaa sekä yhtiövastiketta asunnosta jonka omistan mieheni kanssa sekä vuokraa toisesta asunnosta johon muuttaisin vuokralle. Ei myöskään takuuvuokraan rahaa. Miten pääsen tästä pois asumaan vuokralle ?

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lainaa pankistasi, omistathan puolet asunnosta. Kai sinulla on ollut/ on asuntolainaa?

Vierailija
22/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies väittää että kun olen nimeni asunnonosto paperiin pistänyt niin mun pitää maksaa yhtiövastiketta. Onko väärässä. Kyseessä siis idioottimaisesti käyttäytyvä mies konka kanssa en jaksa enää asua. Eikä suostu hankkimaan itselleen lääkitystä vaikka olen useaan otteeseen kehoittanut häntä tekemään niin että olisi siedettävä käytökseltään eikä huutaisi päin naamaa. Oon tosi väsynyt tälläseen kohteluun.

Jos omistat osan asunnosta vastaat myös vastikkeesta.

Mutta lapsesi olet valmis jättämään tälläiselle miehelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laspset asuisivat siis vuorotellen kummallakin.

Niin missä? Ystävilläsi, vanhemmillasi? 

Vastikkeesta vastaa se joka jää asuntoon. Se ei enää ole sinun vastuulla, kun muutat pois. Jos mies muuta väittää se yrittää vaan k***taa.

Lapsemme asuisivat siis vuorotellen minulla eli äidillään ja isällään. Isänsä tosin on jopa uhkaillut vievänsä minulta lapset. Olen ihan rikki tän raastavan parisuhteen jälkeen. Toivon ettei voi valehdella ja puhua minusta asioita niin että saisi lapset vain itselleen.

Vierailija
24/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies väittää että kun olen nimeni asunnonosto paperiin pistänyt niin mun pitää maksaa yhtiövastiketta. Onko väärässä. Kyseessä siis idioottimaisesti käyttäytyvä mies konka kanssa en jaksa enää asua. Eikä suostu hankkimaan itselleen lääkitystä vaikka olen useaan otteeseen kehoittanut häntä tekemään niin että olisi siedettävä käytökseltään eikä huutaisi päin naamaa. Oon tosi väsynyt tälläseen kohteluun.

Ei vaan oikeassa. Tämä on nyt ihan teidän keskinäinen sopimuksenne, miten hoidatte tuon vastikkeen maksamisen tässä vaiheessa. Samoin kuin muutkin asunnosta aiheutuvat kulut, jos sellaisia tulee (esim putkiremppa tms). Viimeistään sitten, kun avioeronne astuu voimaan, miehesi pitää joko lunastaa sinun osuutesi asunnosta (jolloin et ole enää taloyhtiön osakas etkä siten velvollinen vastaamaan mistään asuntoon liittyvistä kustannuksista) tai myytte asunnon, jolloin sinä saat puolet ja mies puolet myyntisummasta. 

Vierailija
25/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osakkeenomistaja sinä olet vastuussa yhtiövastikkeesta.

Vierailija
26/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi oikeasti vastata miten tuossa pitäisi tomia, niin ettei jää maksa kaksi ilkeän osapuolen takia.

Jos toinen käytöksellään pakottaa muuttamaan, mutta jatkaa itse asumista. Maksattaa puolet yhtiövastikkeesta ja lainan kulut muuttaneella. Pitkittää asioita yms. Eli miten tuosta voi fiksusti lähteä?

Ohis

Vierailija
27/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksat puolet vastikeesta, mies maksaa sinulle vuokraa. Puolet asunnon vuokra-arvosta

Vierailija
28/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erossa tehdään ositus. Eli miehen on lunastettava osuutesi asunnosta, mikäli se on yhteisessä omistuksessa. Mikäli mies jää joksikin aikaa asumaan omistamaasi asuntoon ennen sinun ulos ostamista, maksaa hän vuokraa sinulle osuudestasi. Mutta parasta siis tehdä ositus ja lunastus heti. Asumiskulut maksaa se joka asuu.

Vierailija
29/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saan lainaa ?

Radiot ja televisiot rallattaa päivävästä toiseen laina, laina, laina ja sinä kysyt mistä saa lainaa. :D

Pikavippejä en halua ottaa kun niissä on niin kauheat korot että velkaantuisin liikaa.

Vierailija
30/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan oikeassa. Tämä on nyt ihan teidän keskinäinen sopimuksenne, miten hoidatte tuon vastikkeen maksamisen tässä vaiheessa. Samoin kuin muutkin asunnosta aiheutuvat kulut, jos sellaisia tulee (esim putkiremppa tms). Viimeistään sitten, kun avioeronne astuu voimaan, miehesi pitää joko lunastaa sinun osuutesi asunnosta (jolloin et ole enää taloyhtiön osakas etkä siten velvollinen vastaamaan mistään asuntoon liittyvistä kustannuksista) tai myytte asunnon, jolloin sinä saat puolet ja mies puolet myyntisummasta. 

Ai niin, voitte myös sopia, että sinä lahjoitat osuutesi ko asunnosta miehelle. Teette tästä viralliset paperit. Näin velvoitteesi asuntoa kohtaan päättyvät. Tämä tosin ei ole sinun kannaltasi pidemmän päälle kovin järkevä ratkaisu,  koska et voi enää myöhemmin vaatia osuutta asunnosta itsellesi. 

Vierailija
31/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voisi oikeasti vastata miten tuossa pitäisi tomia, niin ettei jää maksa kaksi ilkeän osapuolen takia.

Jos toinen käytöksellään pakottaa muuttamaan, mutta jatkaa itse asumista. Maksattaa puolet yhtiövastikkeesta ja lainan kulut muuttaneella. Pitkittää asioita yms. Eli miten tuosta voi fiksusti lähteä?

Ohis

Kaikista järkevintä on laittaa avioero välittömästi vireille, tehdä ositus ja muuttaa asunnosta sitten, kun on saanut siitä rahansa eikä ole enää vastuussa asuntoon liittyvistä asioista. Toinen vaihtoehto on, että asuntoon jäävä maksaa siitä lähteneelle tämän osuudesta vuokraa. Jos kuitenkin toinen hangoittelee tätä vastaan, homma voi venyä ja siten aiheuttaa kustannuksia. En tiedä, miten hulppeasta asunnosta on kyse, mutta oma yhtiövastikkeeni on noin 400 €/kk ja jos tästä haluaisin lähteä litomaan, niin mieluusti maksaisin sen 200 €/kk päästäkseni eroon tolvanasta. Mutta avioero heti vireille, jotta myös ositus saadaan mahdollisimman nopeasti aikaan. 

Vierailija
32/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastikkeesta vastaa se joka jää asuntoon. Se ei enää ole sinun vastuulla, kun muutat pois. Jos mies muuta väittää se yrittää vaan k***taa.

Lapsemme asuisivat siis vuorotellen minulla eli äidillään ja isällään. Isänsä tosin on jopa uhkaillut vievänsä minulta lapset. Olen ihan rikki tän raastavan parisuhteen jälkeen. Toivon ettei voi valehdella ja puhua minusta asioita niin että saisi lapset vain itselleen.

Tällä hetkellähän isä on vahvoilla huoltajakandinaattina. Näissä asioissahan ratkaisee lapsen etu, kumpi esim. pystyy elättämään lapsensa. Miten sinä pystyt huolehtimaan lastesi riittävästä elatuksesta, jos et saa edes asuntoa itsellesi? Oletat, että vuoroasumisessa ei makseta elatusmaksuja? 

Vierailija
33/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin, voitte myös sopia, että sinä lahjoitat osuutesi ko asunnosta miehelle. Teette tästä viralliset paperit. Näin velvoitteesi asuntoa kohtaan päättyvät. Tämä tosin ei ole sinun kannaltasi pidemmän päälle kovin järkevä ratkaisu,  koska et voi enää myöhemmin vaatia osuutta asunnosta itsellesi. 

Tai asunnon voi luovuttaa myös kertaluontoisena elatusmaksuna.

Vierailija
34/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellähän isä on vahvoilla huoltajakandinaattina. Näissä asioissahan ratkaisee lapsen etu, kumpi esim. pystyy elättämään lapsensa. Miten sinä pystyt huolehtimaan lastesi riittävästä elatuksesta, jos et saa edes asuntoa itsellesi? Oletat, että vuoroasumisessa ei makseta elatusmaksuja? 

Voiko tää olla totta ??! En todellakaan halua menettää lapsiani idioottimaiselle miehelle! Olen rikki tälläsen suhteen jälkeen. En ole varma jatkanko, voinko jatkaa samassa työpaikassa enää. Vaikka olisin työttömänä niin eikö työttömilläkin ole lapsia ?!

Vierailija
35/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Kaikista järkevintä on laittaa avioero välittömästi vireille, tehdä ositus ja muuttaa asunnosta sitten, kun on saanut siitä rahansa eikä ole enää vastuussa asuntoon liittyvistä asioista. Toinen vaihtoehto on, että asuntoon jäävä maksaa siitä lähteneelle tämän osuudesta vuokraa. Jos kuitenkin toinen hangoittelee tätä vastaan, homma voi venyä ja siten aiheuttaa kustannuksia. En tiedä, miten hulppeasta asunnosta on kyse, mutta oma yhtiövastikkeeni on noin 400 €/kk ja jos tästä haluaisin lähteä litomaan, niin mieluusti maksaisin sen 200 €/kk päästäkseni eroon tolvanasta. Mutta avioero heti vireille, jotta myös ositus saadaan mahdollisimman nopeasti aikaan. 

Kiitos. Arvostan selventävää, asiallista vastausta.

Ohis

Vierailija
36/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, mitä kommentteja taas! Toinen kysyy neuvoa ja toiset vaan piikittelee. Kai se oma paha olo täytyy jotenkin päästä purkamaan.

Tsemppiä ap! En itse osaa neuvoa, mutta saisitko jostain kuntasi/kaupunkisi oikeusaputoimistosta neuvoja? Asuntolainan (jos on) voitte varmaan tässä tilanteessa laittaa jäihin ja maksaa pelkkiä korkoja. Jäisikö tästä varaa vuokraan? Sosiaalitoimiston puoleen voit myös kääntyä takuuasiassa? Vanhempasi tms. eivät voisi vuokratakuun kanssa auttaa? Kyllä asiat selviävät, kun lähdet niitä vaan selvittämään.

Vierailija
37/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttämällä niitä säästöjä, joita kerrytetään elämän "yllätysten" varalle, kuten työttömyys, sairaus, ero, jne...

Jos ei ole avioehtoa, kyllä nämä säästötkin menee avioerossa puoliksi miehelle.

Vierailija
38/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh, mitä kommentteja taas! Toinen kysyy neuvoa ja toiset vaan piikittelee. Kai se oma paha olo täytyy jotenkin päästä purkamaan.

Tsemppiä ap! En itse osaa neuvoa, mutta saisitko jostain kuntasi/kaupunkisi oikeusaputoimistosta neuvoja? Asuntolainan (jos on) voitte varmaan tässä tilanteessa laittaa jäihin ja maksaa pelkkiä korkoja. Jäisikö tästä varaa vuokraan? Sosiaalitoimiston puoleen voit myös kääntyä takuuasiassa? Vanhempasi tms. eivät voisi vuokratakuun kanssa auttaa? Kyllä asiat selviävät, kun lähdet niitä vaan selvittämään.

Piikittely johtuu luultavasti siitä, että jotkut ihmiset laittavat nimensä juridisesti sitoviin sopimuksiin ottamatta lainkaan ensin selvää, mitä paperin allekirjoittaminen tarkoittaa nyt ja myöhemmin. Ja kuvittelevat, että kun muuttavatkin myöhemmin  mielensä, Joku Jossain Jostain ilmestyy hoitamaan sopimuksen velvoitteet. 

Vierailija
39/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko tää olla totta ??! En todellakaan halua menettää lapsiani idioottimaiselle miehelle! Olen rikki tälläsen suhteen jälkeen. En ole varma jatkanko, voinko jatkaa samassa työpaikassa enää. Vaikka olisin työttömänä niin eikö työttömilläkin ole lapsia ?!

Tässäkö sitten on sinun aseesi, kun huoltajudesta lähdetään käymään keskustelua? Mies on idiootti, sinä rikki ja rahaton. 

Millainen äiti edes jättää lapsensa tuollaiselle isälle? Ja se, että lähdet ilman lapsia tulee kääntymään sinua vastaan. Jos ottaa aikansa, että sinä sen asunnon löydät. Isän ja lasten arki on jo vakiintunut ja vakiintuneita olosuhteita harvoin lähdetään muuttamaan.

Vierailija
40/89 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitää maksaa yhtiövastike asunnosta, jossa et asu?

Ei asunnossa asuminen liity yhtiövastikkeen maksuvelvollisuuteen mitenkään. Vastiketta maksetaan joka tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme