Vierailija

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005285132.html

Voisin olla Hanna. Ei hajuakaan, mistä seuraava työ tulee, mutta kaikki (taas) hakemani ovat korkeintaan 8kk määräaikaisuuksia. Mitäs jos tekisin lapsen tähän?? No ei :D

• ylös 181
  • alas 1

Sivut

Kommentit (51)

Monet yrittäjät, kuten minä, tekevät töitä koko ajan ilman lomia, tekemättä asiasta mitään numeroa.

Myös pätkätyöläinen voi jäädä ihan vapaasti äitiysvapaalle ja Kela maksaa. Useimmissa maailman maissa ei todellakaan ole systeemiä, jossa lapsen tekemisestä maksetaan ihmiselle ja terveydenhoitokin on ilmaista.

Mikä on ongelma?

🇺🇦

• ylös 31
  • alas 216
Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:
Monet yrittäjät, kuten minä, tekevät töitä koko ajan ilman lomia, tekemättä asiasta mitään numeroa.

Myös pätkätyöläinen voi jäädä ihan vapaasti äitiysvapaalle ja Kela maksaa. Useimmissa maailman maissa ei todellakaan ole systeemiä, jossa lapsen tekemisestä maksetaan ihmiselle ja terveydenhoitokin on ilmaista.

Mikä on ongelma?

Ongelmana on epävarmuus, mikä on erityisesti naisilla iso tekijä lapsien hankinnassa, ihan tutkitusti. Toisin kuin yksityisyrittäjien, pätkätyöläisten pitää myös ajatella sitä, miten lapsen saaminen vaikuttaa omaan asemaan tulevaisuuden työmarkkinoilla, sillä lapsenhankinnan riskinä epämääräisessä työtilanteessa, jossa vallitsee ns. "työnantajan markkinat", on syrjäytyminen. Vakituisessa työpaikassa voi sentään äitiyslomalta palata takaisin varmaan työpaikkaan.  

Äitiysraha on samaten sidonnainen ansiotuloihin, jotka saattavat pätkätyöläisellä olla vaihtelevan suuret vuosittain, jopa kuukausittain. Kuukausitulojen epätasaisuus ja työttömyysjaksot samaten aiheuttavat sen, että rahaa ei pysty säästämään pitkän aikavälin suunnitelmia varten, vaan korkeintaan tasaamaan työttömien jaksojen rahapulaa. Tällöin lapsen aiheuttamaan menojen nousuun on vaikea varautua.

Tähän päälle vielä se mahdollisuus, että lapsen isällä on samanlainen työkuvio eikä taloudellista varmuutta tule siltäkään puolelta. Siinä ongelmia kyllikseen, jotta ei tee mieli lähteä hankkimaan jälkikasvua.

• ylös 178
  • alas 4
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Pätkätyöhistorialla kun jää kotiäidiksi, niin voi taata ettei työtä sen jälkeen omalta alalta saa. Ja jos on käyttänyt sen +5 vuotta nuoruudestaan johonkin alaan kouluttautumiseen, niin onhan se nyt aika iso uhraus heittää se kankkulan kaivoon. Varsinkin, jos lapset tarkoittaa sitä, että niiden jälkeen pitää kouluttautua "ihan mihin vaan" että saa edes jotain työtä.

• ylös 138
  • alas 4
Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Pätkätyöläiselle tuo loma on ehkä siksi mielessä, että työn epävarmuus on iso henkinen kuorma. Omat vanhempani olivat tosi rikki omissa töissään kun olin lapsi, mutta iloisesti tekivät 24/7 töitä yrityksessään, kun yrittäjiksi päätyivät.

Musta sitä taustaa vasten aina vähän hassua, että yrittäjät aina uhriutuvat ensimmäisiksi näissä stooreissa. En voi uskoa, ettetkö nyt ymmärtäisi tämän asian eroa, kunhan haluat vaan häntääsi nostaa.

• ylös 143
  • alas 2
Vierailija

No aika moni pätkätyöläinenkin on tullut vanhemmaksi. Kuten minä. Lapset alkaa olla teini-iässä mutta minulla ei edelleenkään ole vakituista työpaikkaa. Onneksi uskalsin, nimittäin enpä noita lapsia pois vaihtais. Ja ihan hyvin on pärjätty, asuntolainakin alkaa olla maksettu.
Vaikka meille kaikille ei ole turvattuja eläkevirkoja tarjolla, niin ihan hyvää elämää mekin elämme.

• ylös 65
  • alas 12
Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Älä viitsi. Lapsi tarvii elättäjän myös sen äippäloman jälkeen. Se on pitkä taival.

• ylös 108
  • alas 0
Vierailija

Pätkätöiden osuus työsuhteista on vähentynyt jo 90-lopulta lähtien, joten en pätkätöillä lähtisi selittämään laskevaa syntyvyyttä.

• ylös 10
  • alas 95
Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Ai kun sä oletkin hieno ihminen!

• ylös 84
  • alas 4
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Naiset ulisee ja vänisee kun joutuu tekemään ensimmäisen kerran elämässään oikeita töitä. Samanikäiset miehet eivät valita, vaan tekevät.

Joo hirveetä väninää haluta vakituinen työpaikka. Sinnehän sitä pääsisi oikein laiskottelemaan, onneksi ei tosta vaan tipu semmosia.

• ylös 78
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ulisee ja vänisee kun joutuu tekemään ensimmäisen kerran elämässään oikeita töitä. Samanikäiset miehet eivät valita, vaan tekevät.

Joo hirveetä väninää haluta vakituinen työpaikka. Sinnehän sitä pääsisi oikein laiskottelemaan, onneksi ei tosta vaan tipu semmosia.

No ainakaan tuolla asenteella sinua ei palkkaa kukaan.

• ylös 9
  • alas 50
Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Sen takia monista "maailman maista" tullaankin Suomeen kasvattamaan jättiperheitä suomalaisten rahoilla. Minusta olisi ehdottomasti parempi, että maksettaisiin suomalaisten perheiden elatus tulonsiirroilla, kuin ulkomaalaisten. Tehkää nuoret monta lasta nuorina, saatte asunnon ja elannon kyllä takuuvarmasti. Ehditte tehdä töitä myöhemmin, kun lapset ovat isompia. Ulkomaalaisilla ei näytä olevan työhaluja edes toisessa polvessa, kun ovat tottuneet maksettuun, vastikkeettomaan elämään.

• ylös 51
  • alas 15
Vierailija

Elämä on valintoja. Jos ei ole riskinottokykyä vanhemmuuteen, sitä ei ole. Turvallista ja varmaa puuhaa vanhemmuus ei ole missään tapauksessa. Mutta lapsetonkin elämä on hyvää, ja lapsettomat ovat yhtä onnellisia kuin vahemmat, joten eipä tuossa paljoa menetä.

• ylös 43
  • alas 2
Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Olipa puusilmäinen kommentti. Minäkin olen yrittäjä ja voin oikein hyvin pitää lomaa. Nytkin olen lomalla. Meitä tämän alan yrittäjiä, jotka  tarvitsemme sijaisia,  vaan on paljon vähemmän kuin mitä on alan työntekijöitä, jotka haluaisivat työpaikan. Mun on siis erittäin helppoa saada itselleni sijainen ja erittäin helppoa myös palata lomani jälkeen takaisin töihin. Toisin on työntekijöillä. Heidän on paljon vaikeampaa saada uusi työpaikka kuin minun saada uusi työntekijä. Joten mikähän mahtaa olla ongelma?

• ylös 78
  • alas 2
Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:

Mikä on ongelma?

joo, mutta teillä yrittäjillä on turvattu rahatilanne jos pääsette sen alun ylitte, työttömiä uhkaillaan karensseilla jatkuvasti jos jää joku työpaikka hakematta vaikka olisi jo aikaisemmin yrittänyt hakea vastaaviin töihin niin eiole järkeä uudestaan mennä jonoon kun ei edelleenkään ole haluttua koulutusta/taustaa siihen työhön tai jos sairastut vakavasti ja useemman kuukauden sivussa niin et kyllä senjälkeen enään saa siltä vuokratyöpaikalta vuoroja, pitäis kieltää laissa nää vuoktratyöfirma, ihminen ei pysty suunnittelemaan tulevaisuuttaan yhtään kun tietää korkeintaan kuukauden kerralla 

• ylös 34
  • alas 5
Vierailija

Siinä kun 10 vuottakin paahdat äitiyslomien ja hoitovapaiden sijaisuuksia, yms. pätkää, on 30-vuotiaana työkyvytön. Kukaan ei pysy terveenä, jos koskaan ei ole lomaa. Kaikki tarvitsevat lomaa joskus - jopa naiset.

• ylös 67
  • alas 0
Vierailija

Kaffepulla kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Pidin sua jotenkin fiksuna ennen tätä kommenttia.

Äitiys (ja isyys) on paljon muutakin kuin pelkkä äitiysloma/vanhempainvapaa. Se on elämänikäinen juttu ja ihan elatusvelvollisuuskin on sinne täysi-ikäisyyteen. Meillä on kolme teiniä ja kulut on aivan eri sfäärissä kuin joskus äitiyslomalla.

Pätkätyöläisellä on hyvin vaikea työllistyä äitiysloman/vanhempainvapaan jälkeen ja ymmärrän että vakituisen työpaikan puuttuessa lastenhankintaa lykätään. Ei siksi, että olisi jotenkin parempi äitiysraha vaan että on täysin tyhjän päällä tulevaisuuden suhteen.

Yrittäjä voi lisäksi jossain määrin päättää omista työajoistaan. Toki se voi olla pois tienesteistä, mutta yleensä yrittäjä on kuitenkin oman työaikansa herra. Hän voi laitata liikeken ovelle "palaan pian" lapun ja viedä lapsen neuvolaan tai käydä vanhempien vartissa koululla. Korostan, että ymmärrän tämän vaikuttavan saatuun rahaan, mutta tämän voi tehdä. Moni yrittäjä pystyy myös vaikuttamaan siihen, milloin työnsä tekee. Kovaa hommaa se on, itsekin yrittäjänä tiedän tämän tosi hyvin. Mutta voin periaatteessa hoitaa työtäni laiturin nokasta kesämökillä.

Jos olet Prisman kassalla pätkätyössä, et pysty ennalta suunnittelematta käymään edes vessassa ja kun työsuhteesi päättyy, putoat vapaaseen pudotukseen voimatta itse tilanteellesi mitään muuta kuin hakea hulluna töitä tai toivoa että saat taas uuden 6 kk pätkän.

• ylös 65
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Mikä on ongelma?

Ongelmana on epävarmuus, mikä on erityisesti naisilla iso tekijä lapsien hankinnassa, ihan tutkitusti. Toisin kuin yksityisyrittäjien, pätkätyöläisten pitää myös ajatella sitä, miten lapsen saaminen vaikuttaa omaan asemaan tulevaisuuden työmarkkinoilla, sillä lapsenhankinnan riskinä epämääräisessä työtilanteessa, jossa vallitsee ns. "työnantajan markkinat", on syrjäytyminen. Vakituisessa työpaikassa voi sentään äitiyslomalta palata takaisin varmaan työpaikkaan.  
Äitiysraha on samaten sidonnainen ansiotuloihin, jotka saattavat pätkätyöläisellä olla vaihtelevan suuret vuosittain, jopa kuukausittain. Kuukausitulojen epätasaisuus ja työttömyysjaksot samaten aiheuttavat sen, että rahaa ei pysty säästämään pitkän aikavälin suunnitelmia varten, vaan korkeintaan tasaamaan työttömien jaksojen rahapulaa. Tällöin lapsen aiheuttamaan menojen nousuun on vaikea varautua.
Tähän päälle vielä se mahdollisuus, että lapsen isällä on samanlainen työkuvio eikä taloudellista varmuutta tule siltäkään puolelta. Siinä ongelmia kyllikseen, jotta ei tee mieli lähteä hankkimaan jälkikasvua.

Rupee yrittäjäks.

Ongelma ratkaistu.

• ylös 6
  • alas 20
Vierailija

Jos kaikesta ajattelee, ettei huonoa tilannetta tarvitse muuttaa koska jossain on vielä huonommin, niin mitä teemme lapsilisillä, päivähoidolla, ilmaisella koulutuksella, äitiysneuvoloilla, synnytyssairaaloilla tai edes puhtaalla juomavedellä kun jossain naiset synnyttää savimajassa ilman apuja ja osa lapsista jää eloon ja toiset ei. Deal with it bitch, aina saa uusia.

• ylös 33
  • alas 0
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No aika moni pätkätyöläinenkin on tullut vanhemmaksi. Kuten minä. Lapset alkaa olla teini-iässä mutta minulla ei edelleenkään ole vakituista työpaikkaa. Onneksi uskalsin, nimittäin enpä noita lapsia pois vaihtais. Ja ihan hyvin on pärjätty, asuntolainakin alkaa olla maksettu.
Vaikka meille kaikille ei ole turvattuja eläkevirkoja tarjolla, niin ihan hyvää elämää mekin elämme.

Minäkin tein lapset pätkätyöläisenä, mutta ilman miehen säännöllisiä, vaikkakin pieniä, tuloja lapset olisi jäänyt tekemättä.

• ylös 26
  • alas 0

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.