Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: pätkätyöläiset ilman lomia kolmikymppisinä - ja vielä ihmetellään että syntyvyys laskee :D

Vierailija
10.07.2017 |

http://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005285132.html

Voisin olla Hanna. Ei hajuakaan, mistä seuraava työ tulee, mutta kaikki (taas) hakemani ovat korkeintaan 8kk määräaikaisuuksia. Mitäs jos tekisin lapsen tähän?? No ei :D

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyajan työelämä on omalta osaltani ainakin suurin syy siihen, ettei lapsia tule enempää. Työsopimustani jatketaan 3kk pätkissä. Työpäiväni matkoineen kestää 9,5 tuntia. Herään neljältä aamulla, nukkumaan kasilta. Pekkasia saa kerjätä, kun on joku pakollinen lapseen liittyvä meno. Kun olen lapsen sairauden vuoksi pois töistä, sille muljautellaan silmiä. Työelämä ei jousta tuumaakaan, vuorokaudessa on silti vain 24 tuntia, ja lapsen ylläpito käy harrastuksesta. Olen viimeksi ollut viihteellä vappuna 2013, enkö edes haaveile omista harrastuksista. En vaan jaksa työn ja perhe-elämän lisäksi mitään.

Vierailija
42/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Monet yrittäjät, kuten minä, tekevät töitä koko ajan ilman lomia, tekemättä asiasta mitään numeroa.

Myös pätkätyöläinen voi jäädä ihan vapaasti äitiysvapaalle ja Kela maksaa. Useimmissa maailman maissa ei todellakaan ole systeemiä, jossa lapsen tekemisestä maksetaan ihmiselle ja terveydenhoitokin on ilmaista.

Mikä on ongelma?

Mitä valitat ja teet yrittäjyydestäsi numeron? Itse olet päättänyt alkaa yrittäjäksi. Siihen nyt sattuu kuulumaan sekin että rautaa on taottava kun se on kuuma eli ei välttämättä ole lomia.

Ai mielestäsi pitäisi vielä huonontaa perhevapaajuttuja Suomessa? Sehän auttaakin syntyvyyden nousuun. Ja sinullakin yrittäjällä on sitten aina vain vähemmän asiakkaita. Mutta ajattele: afrikkalaisilla naisyrittäjillä on vielä huonommin asiat niin mikä on ongelma?

Ja tiedäthän varmaan että terveydenhuolto on ilmaista myös miehille ja sinulle yrittäjällekin?

Toki aikuinen maksaa siitä aina jotain.

Mutta oletko kuullut sanontaa älä lyö lyötyä? Jos et niin mietipä sitä huolella,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Monet yrittäjät, kuten minä, tekevät töitä koko ajan ilman lomia, tekemättä asiasta mitään numeroa.

Myös pätkätyöläinen voi jäädä ihan vapaasti äitiysvapaalle ja Kela maksaa. Useimmissa maailman maissa ei todellakaan ole systeemiä, jossa lapsen tekemisestä maksetaan ihmiselle ja terveydenhoitokin on ilmaista.

Mikä on ongelma?

Mutta eihän Suomessa ole ilmaista terveydenhoitoa, vaan terveyskeskusmaksuista osa on maksullisia. Joissain paikoissa esim. kolme ekaa käyntiä vuoden sisällä on maksullisia.

Tampere: 

"Käynti terveyskeskuksen lääkärin vastaanotolla maksaa 18 vuotta täyttäneeltä 17,70 euroa/käynti.

Maksu peritään enintään kolme kertaa vuodessa."

Turku:

"Terveyskeskuslääkärin vastaanottokäynnistä peritään 18 vuotta täyttäneeltä 20,90 euroa 1.12.2016 alkaen. Maksu peritään enintään kolme kertaa vuodessa."

Turku vapauttaa sentään maksuista, jos on esittää Kelan tosite työmarkkinatuesta, opiskelijakortti jne.

Tampere taas vapauttaa populistisesti vain sotaveteraanit.

Eikö olis jo aika luopua puheista, että Suomessa on ilmainen terveydenhoito?

Vierailija
44/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Pätkätyöhistorialla kun jää kotiäidiksi, niin voi taata ettei työtä sen jälkeen omalta alalta saa. Ja jos on käyttänyt sen +5 vuotta nuoruudestaan johonkin alaan kouluttautumiseen, niin onhan se nyt aika iso uhraus heittää se kankkulan kaivoon. Varsinkin, jos lapset tarkoittaa sitä, että niiden jälkeen pitää kouluttautua "ihan mihin vaan" että saa edes jotain työtä.

Tämähän nyt on täyttä roskaa. Riippuu aivan ratkaisevasti alasta, jolla on tehnyt niitä pätkätöitä. Varmasti joku verkkotoimittajan työnkuva muuttuu niin jatkuvasti, että lyhyetkin poissaolot voivat olla kohtalokkaita, mutta on paljon ammatteja, mm. opettajat, sosiaalityöntekijät, hoitoalan henkilöstö yms., joilla töitä riittää vaikka olisi välillä katkoksiakin uralla. 

No nuo nyt eivät olekaan niitä töitä, joissa on eniten pätkiä. Vaan ihan hyvin työllistäviä aloja! Minulla on jokaista pätkää saadessa ollut noin 100 muuta hakijaa kilpailemassa, ja työn saanti on joskus ollut kiinni siitä, että 10 täydellisesti työhön sopivaa, todella laaja-alaista osaajaa haastatellaan toista ja kolmatta kertaa. Luuletko, että noihin karkeloihin on mitään asiaa siinä vaiheessa, kun viimeisin kokemuksesi työstä on muutaman vuoden takaa? Voin kertoa, että ei todellakaan ole. Kärjen erot on ihan hiusten halkomista.

Vierailija
45/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia monista "maailman maista" tullaankin Suomeen kasvattamaan jättiperheitä suomalaisten rahoilla. Minusta olisi ehdottomasti parempi, että maksettaisiin suomalaisten perheiden elatus tulonsiirroilla, kuin ulkomaalaisten. Tehkää nuoret monta lasta nuorina, saatte asunnon ja elannon kyllä takuuvarmasti. Ehditte tehdä töitä myöhemmin, kun lapset ovat isompia. Ulkomaalaisilla ei näytä olevan työhaluja edes toisessa polvessa, kun ovat tottuneet maksettuun, vastikkeettomaan elämään.

Tässä taidetaan olla ongelman ytimessä. Eli nykyiset lisääntymisikäiset sukupolvet ovat tottuneet siihen, että kaikesta maksetaan ja yhteiskunta on heille jotain velkaa. Vakityön jostain aivan ihme alalta, lomat ja kaikki edut siihen päälle. Moni nainen varsinkin opiskelee todella pitkälle, mutta ei ikinä elämänsä aikana tule tienaamaan murto-osaakaan siitä, mitä samanikäinen mies, joka on painanut vaikka jossain raksalla duunia koko ikänsä. En halua sanoa tätä pahalla koska olen nainen itsekin, mutta tosi moni nainen on allerginen työlle ja tienaamiselle.

Opiskellaan ensin sillä asenteella että "raha ei ole mulle tärkeää" jotain naistutkimuksen tieteenteoriaa, ja sitten ulistaan, että oman alan töitä ei ole. Mitään hanttihommia ei tietenkään voida tehdä, siinähän voisi vaikka likaantua kädet.

Välillä kun mä kuuntelen näitä juttuja, mä en ihmettele, että naisen euro on 80 senttiä. Mä ihmettelen, miksi se on niinkin paljon.

Jos ottaisin omaan firmaani työnteijöitä, en palkkaisia naisia. Enkä varsinkaan sellaisia, jotka ovat lapsentekoiässä.

Mitään lähellekään näin tyhmää en ole ikinä lukenut. Että joku nainen voi olla noin tyhmä.

T.vaativan alan maisterinainen joka on tehnyt töitä sikana 16v asti myös opiskeluaikana ja ollut töissä äitiyslomallakin ja töissä kokonaan takaisin kun lapset 10 kk. Tästä ja *aatanan hyvistä papereista ja työkokemuksesta huolimatta olen joutunut päästämään poikaia vakitehtäviin ennen minua. Ja kyllä. Palkastani puuttuu myös munalisä.

Vierailija
46/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen takia monista "maailman maista" tullaankin Suomeen kasvattamaan jättiperheitä suomalaisten rahoilla. Minusta olisi ehdottomasti parempi, että maksettaisiin suomalaisten perheiden elatus tulonsiirroilla, kuin ulkomaalaisten. Tehkää nuoret monta lasta nuorina, saatte asunnon ja elannon kyllä takuuvarmasti. Ehditte tehdä töitä myöhemmin, kun lapset ovat isompia. Ulkomaalaisilla ei näytä olevan työhaluja edes toisessa polvessa, kun ovat tottuneet maksettuun, vastikkeettomaan elämään.

Tässä taidetaan olla ongelman ytimessä. Eli nykyiset lisääntymisikäiset sukupolvet ovat tottuneet siihen, että kaikesta maksetaan ja yhteiskunta on heille jotain velkaa. Vakityön jostain aivan ihme alalta, lomat ja kaikki edut siihen päälle. Moni nainen varsinkin opiskelee todella pitkälle, mutta ei ikinä elämänsä aikana tule tienaamaan murto-osaakaan siitä, mitä samanikäinen mies, joka on painanut vaikka jossain raksalla duunia koko ikänsä. En halua sanoa tätä pahalla koska olen nainen itsekin, mutta tosi moni nainen on allerginen työlle ja tienaamiselle.

Opiskellaan ensin sillä asenteella että "raha ei ole mulle tärkeää" jotain naistutkimuksen tieteenteoriaa, ja sitten ulistaan, että oman alan töitä ei ole. Mitään hanttihommia ei tietenkään voida tehdä, siinähän voisi vaikka likaantua kädet.

Välillä kun mä kuuntelen näitä juttuja, mä en ihmettele, että naisen euro on 80 senttiä. Mä ihmettelen, miksi se on niinkin paljon.

Jos ottaisin omaan firmaani työnteijöitä, en palkkaisia naisia. Enkä varsinkaan sellaisia, jotka ovat lapsentekoiässä.

Mitään lähellekään näin tyhmää en ole ikinä lukenut. Että joku nainen voi olla noin tyhmä.

T.vaativan alan maisterinainen joka on tehnyt töitä sikana 16v asti myös opiskeluaikana ja ollut töissä äitiyslomallakin ja töissä kokonaan takaisin kun lapset 10 kk. Tästä ja *aatanan hyvistä papereista ja työkokemuksesta huolimatta olen joutunut päästämään poikaia vakitehtäviin ennen minua. Ja kyllä. Palkastani puuttuu myös munalisä.

Jep, en omissa opinnoissani kyllä törmännyt yhteenkään naiseen, joka ei olisi niitä hanttihommia opiskelujen ohella tehnyt! Varastoissa, tehtailla, kaupoissa ja pelloilla ollaan oltu. Jotain taikapölyä on poikalapsissa ollut ilmeisesti, sillä sen kyllä muistan että huonommin meritoituneet miehet saivat helpommin harjoittelu- ja muita paikkoja.

Vierailija
47/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Mä olen yrittäjä ja pidän ihan normaalisti lomat. Jos bisnes ei pyöri tai ei kannata ilman että yrittäjä on koko ajan töissä ilman lomaa, bisnes on huono.

Vierailija
48/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä putosin viideksi vuodeksi lähes tyhjään lasten saannin jälkeen, kun en pystynytkään enää ottamaan vastaan töitä sillä siunaaman sekunnilla kun soitettiin että puolen tunnin päästä sinne tai tuonne ota tai jätä. Tänä päivänä olen 37v, edelleen pätkätyöläinen. Vuokra-asunnossa, autoakaan ei ole, ja säästöt kuluvat työttömyysjaksojen aikoina. Tätä en kuulkaas toivo kenellekään.

Onko jotain mitä olisit halunnut tehdä toisin näin jälkikäteen katsottuna?

Vierailija
49/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos ottaisin omaan firmaani työnteijöitä, en palkkaisia naisia. Enkä varsinkaan sellaisia, jotka ovat lapsentekoiässä" - Ja bingo, siinä on se syy miksi juuri synnytysikäiset naiset jättävät lapset synnyttämättä. 

Vierailija
50/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mikä on ongelma?

Ongelmana on epävarmuus, mikä on erityisesti naisilla iso tekijä lapsien hankinnassa, ihan tutkitusti. Toisin kuin yksityisyrittäjien, pätkätyöläisten pitää myös ajatella sitä, miten lapsen saaminen vaikuttaa omaan asemaan tulevaisuuden työmarkkinoilla, sillä lapsenhankinnan riskinä epämääräisessä työtilanteessa, jossa vallitsee ns. "työnantajan markkinat", on syrjäytyminen. Vakituisessa työpaikassa voi sentään äitiyslomalta palata takaisin varmaan työpaikkaan.  

Äitiysraha on samaten sidonnainen ansiotuloihin, jotka saattavat pätkätyöläisellä olla vaihtelevan suuret vuosittain, jopa kuukausittain. Kuukausitulojen epätasaisuus ja työttömyysjaksot samaten aiheuttavat sen, että rahaa ei pysty säästämään pitkän aikavälin suunnitelmia varten, vaan korkeintaan tasaamaan työttömien jaksojen rahapulaa. Tällöin lapsen aiheuttamaan menojen nousuun on vaikea varautua.

Tähän päälle vielä se mahdollisuus, että lapsen isällä on samanlainen työkuvio eikä taloudellista varmuutta tule siltäkään puolelta. Siinä ongelmia kyllikseen, jotta ei tee mieli lähteä hankkimaan jälkikasvua.

Ja tähän vielä lisättynä se, että nuorten aikuisten parisuhteiden ihanteena on taloudellinen itsenäisyys, jota tulkitaan siten, että käytännössä äiti kantaa yksin vastuun lapsen aiheuttamasta tulonmenetyksestä. Myös äitiys- ja vanhempainvapaan aikana kaikki menot jaetaan 50/50, mikä tarkoittaa sitä, että äidin on saatava kokoon merkittävät säästöt ennen raskautta.

Vierailija
51/51 |
10.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekaa kertaa kesällä lomaa kun olin 26-vuotias! Nyt vietän elämäni toista kesälomaa. Töitä tehty 19-vuotiaasta asti taukoamatta, paitsi kerran olin 3kk työttömänä köyhänä joskus. Työpaikat vaihtunut lennosta heti kun jossain luvattu pidempää sopparia. Nyt viimein nautin vakityöpaikan eduista! Ja ihan olen perusduunari, eikä yhtäkään oman alan työpaikkaa ole ollut näiden vuosien aikana lukuisissa firmoissa.