Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen vuoro huolehtia ehkäisystä

Vierailija
09.07.2017 |

Viime vuonna päätin lopettaa hormoonivalmisteiden syömisen. Kerroin tästä miehelleni ja totesin, että hänen vuoro hoitaa ehkäisy. Olin sitä ennen syönyt 6 vuotta minipillereitä.

No senhän arvaa miten kävi ja tulin raskaaksi. Raskauden mahdollisuus oli miehellenikin hyvin tiedossa, mutta silti hän ei tehnyt ehkäisyn eteen mitään. Mieheni ei olisi halunnut lasta ja minulle se oli oikeastaan miten päin vain ok, eli herran haltuun. Tammikuussa saimmekin pienen nyytin syliimme.

Onneksi mies viisastui tästä ja olemme käyttäneet kondomia seksiä harrastaessa. Itse en enää ala hormooneja käyttämään ja sen olen miehelleni kertonut. Tänään hän kertoi minulle ilouutisen: hänellä on ensi viikolla aika lääkärille ja pyytää vasektomian!

Olen niin onnellinen, että minulla on mies, joka ymmärtää syyni kieltäytyä hormoonivalmisteista. Ja on itse valmis ottamaan kunnollisen vetovastuun ehkäisystä. Ehkä miehenikin on huomannut, että olen paljon tasapainoisempi ilman ylimääräisiä hormooneja.

Ja vaikka mies alkuun vastusti raskauttani, rakastaa hän lastamme hyvin paljon. Tämä kokemus on myös lähentänyt meitä. Toivon, että me saamme olla nykymaailman harvinainen pariskunta, joka pysyy loppuelämän yhdessä. En ainakaan keksi mitään haastavampaa kuin pikkulapsiaika.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä ulinaa miehen vasektomiasta. Kuten sanottu, naisten käyttämä hormonaalinen ehkäisy sekä sterilisaatio ovat huomattavasti haastavampia ja riskialttiimpia miesten ehkäisymenetelmiin verrattuna. Muutenkin, jos parisuhteessa on kaksi aikuista ihmistä, joilla on potentiaalinen mahdollisuus saada lapsia, miksi ihmeessä ehkäisystä huolehtiminen jää lähes tulkoon aina naisen vastuulle?

On olemassa ehkäisymenetelmiä ja sitten on olemassa sterilisaatio. Sterilisaatio on lopullinen toimenpide, eikä kukaan lääkäri tee (ainakaan ei saisi tehdä) siitä syystä, että sanoo: "Puolisoni on sitä mieltä, että on minun vuoroni huolehtia ehkäisystä." Jos henkilö on vakuuttunut siitä, ettei enää halua biologisia lapsia, hän voi teettää itsellään sterilisaation, mutta tämä päätös tulee olla yksin hänen.

Juu, olen mies, käytän kondomia ehkäisykeinona, mutta en todellakaan tajua ulinaa siitä, miten olisin jotenkin kollektiivisesti vastuussa siitä, että jotkut naiset eivät saa suutaan auki parisuhteessaan. Naiset taas kollektiivisesti tukevat lääketeollisuutta käyttämällä tarjolla olevia hormonivalmisteita. Jos vaikka vain joka toinen nainen lopettaisi pillerit, niin eiköhän löytyisi tarvetta muiden ehkäisymuotojen kehittämiseen.

Asian ydinhän oli se, että jokainen saisi itse päättää mitä ehkäisymenetelmää haluaisi käyttää, oli kyseessä sitten varmat päivät, hormonit tai sterilisaatio. Näin ei ikävä kyllä aina ole, sillä jokaisessa parisuhteessa ei ole kaltaisiasi fiksuja miehiä, jotka ovat valmiita ottamaan ehkäisyn vastuulleen.

Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan ehkäisystä huolehtiminen on naisen tehtävä. Tätä käsitystä tukee myös sterilisaatioista tehdyt tilastotutkimukset, joiden mukaan valtaosa toimenpiteistä tehdään naisille, vaikka kyseessä olisi pariskunnan yhteinen päätös sterilisaatiosta. Jopa palstaa lukiessa esille nousee surullisen usein tilanteita, joissa yhden illan suhteissa naista syytetään tahattomasta raskaaksi tulemisesta koska mies ei ole halunnut/osannut/pystynyt käyttämään kondomia aktin aikana eikä naisella ole ollut muuta ehkäisyä käytössä.

Ihanteellisinta olisi, että naisille olisi tarjolla hormonivalmisteiden lisäksi muita, helposti tavoitettavissa olevia sekä luotettavia menetelmiä. Tällä hetkellä markkinoilla oleva tarjonta, kuten kuparikierukka, naisten kondomi tai lämpötilaseurantaan perustuva ehkäisy eivät vakuuta.

Asian ydin ei todellaakaan ollut se, että jokainen saisi käyttää sitä ehkäisymenetelmää mitä haluaa. Itse kirjoitit: "En ymmärrä tätä ulinaa miehen vasektomiasta." Eli miesten pitäisi suostua vasektomiaan vain kantaakseen vastuunsa ehkäisystä. Miehillä nyt ei ole muita ehkäisykeinoja käytössään kuin kondomi ja sterilisaatio. (älä edes mainitse "varmoja" päiviä tai keskeytettyä yhdyntää) Enpä usko, että moni nainenkaan mielellään käyttää kondomia vakisuhteessa, joten loppupelissä ne miehen vaihtoehdot jäävät aika vähiin.

Ja kuten sanoin, sterilisaatio on kauaskantoinen toimenpide ja usein voi vain olla järkevämpää tehdä se naiselle. Väitteesi muuten siitä, etteivät miehet suostuisi sterilisaatioon ei pidä paikkaansa.

Mitä tulee kondomiin, ei naisenkaan tarvitse suostua seksiin ilman sitä. Suojaamatonta seksiä kun ei voi harrastaa yksin, siinä on aina kaksi osapuolta. Se, suostuuko mies käyttämään kondomia, pitäisi kyllä selvitä jo seurusteluvaiheessa, hyvissä ajoin ennen lapsia. Mikä pakko olla parisuhteessa ihmisen kanssa, joka ei välitä omasta hyvinvoinnistasi?

Vierailija
22/25 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä ulinaa miehen vasektomiasta. Kuten sanottu, naisten käyttämä hormonaalinen ehkäisy sekä sterilisaatio ovat huomattavasti haastavampia ja riskialttiimpia miesten ehkäisymenetelmiin verrattuna. Muutenkin, jos parisuhteessa on kaksi aikuista ihmistä, joilla on potentiaalinen mahdollisuus saada lapsia, miksi ihmeessä ehkäisystä huolehtiminen jää lähes tulkoon aina naisen vastuulle?

On olemassa ehkäisymenetelmiä ja sitten on olemassa sterilisaatio. Sterilisaatio on lopullinen toimenpide, eikä kukaan lääkäri tee (ainakaan ei saisi tehdä) siitä syystä, että sanoo: "Puolisoni on sitä mieltä, että on minun vuoroni huolehtia ehkäisystä." Jos henkilö on vakuuttunut siitä, ettei enää halua biologisia lapsia, hän voi teettää itsellään sterilisaation, mutta tämä päätös tulee olla yksin hänen.

Juu, olen mies, käytän kondomia ehkäisykeinona, mutta en todellakaan tajua ulinaa siitä, miten olisin jotenkin kollektiivisesti vastuussa siitä, että jotkut naiset eivät saa suutaan auki parisuhteessaan. Naiset taas kollektiivisesti tukevat lääketeollisuutta käyttämällä tarjolla olevia hormonivalmisteita. Jos vaikka vain joka toinen nainen lopettaisi pillerit, niin eiköhän löytyisi tarvetta muiden ehkäisymuotojen kehittämiseen.

Asian ydinhän oli se, että jokainen saisi itse päättää mitä ehkäisymenetelmää haluaisi käyttää, oli kyseessä sitten varmat päivät, hormonit tai sterilisaatio. Näin ei ikävä kyllä aina ole, sillä jokaisessa parisuhteessa ei ole kaltaisiasi fiksuja miehiä, jotka ovat valmiita ottamaan ehkäisyn vastuulleen.

Suomessa vallitsevan käsityksen mukaan ehkäisystä huolehtiminen on naisen tehtävä. Tätä käsitystä tukee myös sterilisaatioista tehdyt tilastotutkimukset, joiden mukaan valtaosa toimenpiteistä tehdään naisille, vaikka kyseessä olisi pariskunnan yhteinen päätös sterilisaatiosta. Jopa palstaa lukiessa esille nousee surullisen usein tilanteita, joissa yhden illan suhteissa naista syytetään tahattomasta raskaaksi tulemisesta koska mies ei ole halunnut/osannut/pystynyt käyttämään kondomia aktin aikana eikä naisella ole ollut muuta ehkäisyä käytössä.

Ihanteellisinta olisi, että naisille olisi tarjolla hormonivalmisteiden lisäksi muita, helposti tavoitettavissa olevia sekä luotettavia menetelmiä. Tällä hetkellä markkinoilla oleva tarjonta, kuten kuparikierukka, naisten kondomi tai lämpötilaseurantaan perustuva ehkäisy eivät vakuuta.

Suurin osa sterilisaatioista tehdään miehille. Eli käsitykseltäsi lähti matto jalkojen alta. :D

Ja mitä kondomiin tulee, niin moderni nainen toki varautuu ostamalla naisen kondomin, eiks jeh? Nykyajan naiset kun eivät ole mitään saamattomia ja virran vietävinä olevia riepuja, vaan vastuuntuntoisia ja oma-aloitteisia naisia, jotka eivät syyttele muita, kun elämässä ei kaikki menekään kuten piti. (Naisen kondomi on oikein käytettynä lähes yhtä varma kuin kondomi)

Kuten sanottu, kaikkien tulisi itse saada päättää käytössään olevasta ehkäisymenetelmästä. Tottakai naisen tulee olla valmistautunut, mutta raskauden ehkäisyn ei tulisi olla ainoastaan naisen vastuulla.

Ja sterilisaatiosta vielä: " - - THL:n tilastojen mukaan naisten sterilointeja tehtiin vuonna 2014 noin 2 500 ja miesten sterilointeja hieman yli 1 900. - - Vuonna 2014 steriloinneista 56 % tehtiin naisille."

Duodecim Terveyskirjasto: Sterilisaatio.

Tuota rupesit vasta äskettäin jankkaamaan. Koko ketju on tähän asti pyörinyt vain sen ympärillä, että miehet eivät suostu vasektomiaan.

Mutta jos nyt oikeasti sanot, että "kaikkien tulisi itse saada päättää käytössään olevasta ehkäisymenetelmästä", niin miten se voi toteutua miehillä, kun meillä on vain kondomi? En sano, että ehkäisy olisi naisille ongelmatonta, kaikkea muuta. Kondomi on toki lääketieteellisesti turvallisin ja varma, jos nainen on valmis ottamaan sen jälkiehkäisyn kondomin hajotessa. Mutta tuo lätinäsi vapaasta valinnanvarasta pistää kyllä vihaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa sterilisaatioista tehdään miehille. Eli käsitykseltäsi lähti matto jalkojen alta. :D

Ja mitä kondomiin tulee, niin moderni nainen toki varautuu ostamalla naisen kondomin, eiks jeh? Nykyajan naiset kun eivät ole mitään saamattomia ja virran vietävinä olevia riepuja, vaan vastuuntuntoisia ja oma-aloitteisia naisia, jotka eivät syyttele muita, kun elämässä ei kaikki menekään kuten piti. (Naisen kondomi on oikein käytettynä lähes yhtä varma kuin kondomi)

Kuten sanottu, kaikkien tulisi itse saada päättää käytössään olevasta ehkäisymenetelmästä. Tottakai naisen tulee olla valmistautunut, mutta raskauden ehkäisyn ei tulisi olla ainoastaan naisen vastuulla.

Ja sterilisaatiosta vielä: " - - THL:n tilastojen mukaan naisten sterilointeja tehtiin vuonna 2014 noin 2 500 ja miesten sterilointeja hieman yli 1 900. - - Vuonna 2014 steriloinneista 56 % tehtiin naisille."

Duodecim Terveyskirjasto: Sterilisaatio.

Jos vaihtoehdot ovat joko kondomi tai paljaalla, niin silloinhan ehkäisy on pelkästään miehen vastuulla, eikö?

Esittelet vanhoja tilastoja sterilisaatiosta.

https://yle.fi/uutiset/3-9690584

Vierailija
24/25 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 & 23:

Tässä ketjussa käsittelyssä on ap:n tapaus, jossa pitkässä parisuhteessa oleva mies on itse päättänyt hankkia vasektomian. Kenenkään ei pidä tehdä noin lopullista päätöstä, mikäli ei ole siihen valmis. Sitä vastoin kirjoituksistanne tulee mielikuva siitä, että naisen tulee olla valmis joustamaan sekä lyhyissä että pitkäaikaisissa suhteissa omasta, kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan ja seksuaalisesta nautinnostaan ehkäisyn verukkeella. Miehen on ok kieltäytyä käyttämästä kondomia tai hankkimasta vasektomiaa (pitkässä parisuhteessa), sillä naisella on enemmän vaihtoehtoja ehkäisyn toteuttamiseen.

Miehen vaihtoehtoina tällä hetkellä sattuu olemaan joko kondomit tai vasektomia. Se, haluatko käyttää jompaa kumpaa ehkäisymenetelmää on aivan sinun itsesi päätettävissä. Myös näiden käyttämättä jättäminen on sinun päätettävissäsi. Mutta tuo "ei kukaan halua käyttää parisuhteessa kondomia" -lätinä sysää taas kerran ehkäisyvastuun naiselle. Tällainen asenne eriarvoistaa miehiä ja naisia ehkäisyasioissa.

Vierailija
25/25 |
14.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

22 & 23:

Tässä ketjussa käsittelyssä on ap:n tapaus, jossa pitkässä parisuhteessa oleva mies on itse päättänyt hankkia vasektomian. Kenenkään ei pidä tehdä noin lopullista päätöstä, mikäli ei ole siihen valmis. Sitä vastoin kirjoituksistanne tulee mielikuva siitä, että naisen tulee olla valmis joustamaan sekä lyhyissä että pitkäaikaisissa suhteissa omasta, kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnistaan ja seksuaalisesta nautinnostaan ehkäisyn verukkeella. Miehen on ok kieltäytyä käyttämästä kondomia tai hankkimasta vasektomiaa (pitkässä parisuhteessa), sillä naisella on enemmän vaihtoehtoja ehkäisyn toteuttamiseen.

Miehen vaihtoehtoina tällä hetkellä sattuu olemaan joko kondomit tai vasektomia. Se, haluatko käyttää jompaa kumpaa ehkäisymenetelmää on aivan sinun itsesi päätettävissä. Myös näiden käyttämättä jättäminen on sinun päätettävissäsi. Mutta tuo "ei kukaan halua käyttää parisuhteessa kondomia" -lätinä sysää taas kerran ehkäisyvastuun naiselle. Tällainen asenne eriarvoistaa miehiä ja naisia ehkäisyasioissa.

En ole missään vaiheessa sanonut, että naisen pitäisi käyttää hormoneja, jos hän kokee, etteivät ne hänelle sovi, joten tuo on ihan omaa tulkintaasi. (Kirjoitin muuten "Mitä tulee kondomiin, ei naisenkaan tarvitse suostua seksiin ilman sitä. Suojaamatonta seksiä kun ei voi harrastaa yksin, siinä on aina kaksi osapuolta.")

Itse käytän kondomia vakisuhteessa lähinnä vaihtoehtojen puuttuessa, enkä ole suoraan sanottuna ole tavannut ketään kondomin tyytyväistä käyttäjää (naista tai miestä) vaimoni mukaanlukien. Lisäksi useimmat naisgynet ovat niitä pillereitä vaimolle tuputtamassa. "...Aiotko sitten varmasti pitää sen lapsen, jos kondomi pettää?"

Kritisoin tässä ketjussa lähinnä sitä, että ei se ehkäisy miehillekään ole helppoa. Jos joku mies voi hoitaa asian alta pois vasektomialla, niin hyvä hänelle. Mutta miehellä pitäisi olla myös oikeus kieltäytyä vasektomiasta. Ja miten parisuhteen pituus tähän asiaan liittyy? Eikö vasektomia ole päätös, joka vaikuttaa lähinnä tulevaisuuteen?