Tyttö haluaisi kauneusleikkauksiin, suostunko?
Tyttö siis 17-vuotias, käy lukiota ja sanoo ettei siellä ole yhtään kaveria. En epäile, ei käy vapaa-ajalla missään, lueskelee lähinnä huoneessaan. On ollut koulukiusattu lapsesta asti, tosin nyt ei ilmeisesti kiusata enää, muut vaan eivät ole kavereita. Sanoo olevansa liian ruma, että kukaan ottaisi häntä huomioon koulussa.
Haluaisi siis leikkauttaa itseltään silmäluomet, nenän, hörökorvat sekä myös rasvaimun. Olen sanonut ettei Suomessa leikata alle 18-vuotiaita, mutta Virossa kuulemma pääsisi. Itkee etten ymmärrä hänen parastaan ja että hänen nuoruutensa menee pilalle koska olen niin paska. Pitäisikö kuitenkin suostua, jos se parantaisi hänen elämäänsä...?
Kommentit (43)
Minä en ymmärrä, kuinka ihmiset eivät leikkauta lapsiensa hörökorvia jo ennen kouluikää!? Kaikki niistä kuitenkin kärsivät. Muita leikkauksia ei nuori tyttö tarvitse, paitsi hiusten muotoilun. Kivasti leikattu ja sävytetty tukka tekee jo ihmeitä! Sitten liikuntaa vartaloa kiinteyttämään, niin se on siinä.
Olen itse käynyt leikkauksissa joten ei ole sinänsä mitään niitä vastaan,mutta tuon ikäiselle niitä en kyllä suosittele.Ainoastaan ihan ääritapauksessa.Kuten joku jo sanoi,kasvot muuttuvat kyllä vanhetessa.Kai sinä olet tehnyt jotain tyttäresi huonoa itsetuntoa parantaaksesi? Vai oletko samaa mieltä hänen kanssaan?
Mitä jos leikkaus menee pieleen? Vieläpä kun Virosta on kyse niin ei voi olla varma. Lapsesi tarvitsee terveen itsetunnon eikä leikkauksia. Ei rumuus ole syy tuossa iässä vaan se ettei itse uskalla ottaa kontaktia taustansa vuoksi. Kukaan ei tule juttelemaan nurkassa istuvalle se nyt on selvä. Opetat leikkauksiin suostumalla siihen, että itseään pitää muuttaa jotta kelpaisi muiden silmissä.
Tyttösi tarvitsee mielenterveyden ammattilaista. Ongelma on tytön päässä eikä ulkokuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Hörökorvaleikkaukseen , jos todella on hörökorvat niin suostuisin.Rasvaimu ja nenäleikkaukseen ehdoton no.Luomileikkaukeen on liian nuori.
Minulta poistettiin luomi leuasta kun olin 16-vuotias. Tuohan on pienin mahdollinen operaatio kun ei edes nukuteta. Miten niin olisi liian nuori?
Vierailija kirjoitti:
Kauneiusleikkaus ei ole ratkaisu. Luultavasti johtaisi vaan pakkomielteiseen kierteeseen leikkauksien suhteen, sillä "vikalista" on nyt jo valtava.
Varaa tytölle aika terveyskeskukseen ja mene hänen mukaansa sinne.
Pyydä lähete psykiatrialle (jossa tehdään diagnoosi minkä sortin masennus tytöllä on. Ja terapiasta olisi varmasti suuri apu).
Jo nyt voisi ottaa ensiavuksi lääkityksen, jota voi pyytää ihan sieltä oman terveyskeskuksen lääkäriltä.
Millä perusteella ap:n tytär on MASENTUNUT? Se että kamppailee ulkonäköpaineiden kanssa ja koulussa kiusataan ei tarkoita, että sairastaisi sairausta nimeltä masennus.
Oikeasti höröt korvat saa tosiaan terveydenhuollossakin korjautettua, jos todella ovat ongelma. Muihin en missään nimessä suostuisi. Kyseessä ihan tavallinen teini, joka on vielä kasvuiässäkin. Rasvaimu ei ole laihdutuskeino. Tuon ikäinen pudottaa painoa aika helposti ja ihokin vielä joustavuutensa ansiosta mukautuu hyvin.
Oletko tullut ajatelleeksi, että jos suostusit noista johonkin aiheettomaan korjaukseen, niin tyttäresi saisi vielä vahvemmin sen väärän vaikutelman, että todella sitten varmaan on tosi ruma, kun kerran äitikin on sitä mieltä, että tarvitsee keinotekoisesti korjailla? Sitä et takuulla halua, se jättää ikuiset arvet sisäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hörökorvaleikkaukseen , jos todella on hörökorvat niin suostuisin.Rasvaimu ja nenäleikkaukseen ehdoton no.Luomileikkaukeen on liian nuori.
Minulta poistettiin luomi leuasta kun olin 16-vuotias. Tuohan on pienin mahdollinen operaatio kun ei edes nukuteta. Miten niin olisi liian nuori?
SILMÄluomista oli kyse alkuperäisessä tekstissä.
Kohtahan se koulu on ohi, ja sen jälkeen (toki koulussakin) kaverit valitaan muun kuin ulkonäön perusteella. Saattaa olla tytöllä muita ongelmia kuin ulkonäkö, meidä nuorten kavereissa on kyllä kaikennäköisiä nuoria.
Minulla eräs kaveri meni leikkaukseen heti 18-vuotiaana. Nyt 27-vuotiaana on vihainen hänet leikelleelle lääkärille sekä vanhemmilleen, jotka antoivat niin nuoren ihmisen tehdä ison operaation.
Poikani luokkakaverilta (poika) leikattiin hörökorvat julkisella puolella jo ala-asteella. Raskaat silmäluomet saattavat haitata näkökenttää vanhemmiten, tähänkin saa Kela korvauksia. Muita leikkauksia en suosittele. Paino lähteekin lähtee liikkumaan sieltä huoneestaan ja syö terveellisesti.
Ei ikinä varsinkaan Viroon! Siellä jos asiakas haluaa "luonnolliset b kupin rinnat" niin kirurgi laittaakin tökeröt D kupin rinnat "koska mahtui".
Itselläni on hörökorvat, ja jostain syystä minut tekee aina ihan tosi kovin surulliseksi lukea näitä juttuja, että kaikki muut kauneusleikkaukset ovat ehdoton ei, mutta tottakai nyt hörökorvat pitää leikata pois. Miksi?
Olen tutustunut työpaikalla nuoriin mm. kesätyössä oleviin tyttöihin jotka ovat olleet onnellisia, ettei äiti suostunut kaikkeen heidän vaatimiin juttuihin esim. tatuointeihin. Monet "ongelmakohdat" kummasti häviävät mielestä kypsymisen myötä eikä niihin myöhemmin kiinnitä juurikaan huomiota.
Nykyinen media tuo jatkuvasti kauneusihanteina juttuihinsa eniten niitä joille on tehty kaikenmoisia parannuksia. On leikelty, täytetty, kavennettu ja kevennetty rasvaimulla. Miten nuori voi olla vertaamatta itseään näihin "mikä kaunotar" lööpin alla oleviin kummajaisiin. Ovathan he kuvankauniita, mutta monesti kuvat ovat feikkejä eli fotoshopattu.
Älä ap-äiti lähde alkuunkaan mukaan leikkely leikkeihin. Mikäli lapsesi sitten aikuisena itse haluaa ja maksaa operaationsa on päätös sitten hänen omansa.
Ohjaa tyttäresi ihonhoidon, meikkauksen ja kampauksen asiantuntioiden luokse. Lähes jokainen nainen tietää, että he osaavat opastaa ja saavat aikaan hyvän mielen ja olon.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia av-mammat vastustavat kovasti kauneusleikkauksia? Jos teillä itsellänne olisi häiritseviä kohtia ulkonäössäne niin varmasti haluaisitte ne korjata:D esimerkiksi miksei kys tyttö saisi käydä leikkauttamassa hörökorviaan jos se parantaa hänen omaa oloaan? Tai jos nenä on liian suuri kasvoihin ?
Tässä on täysin mahdollista, ja jopa todennäköistä, että tytön ulkonäkö on aivan kohdallaan. Vuosikausien kiusaaminen saa itsetunnon murenemaan ja ihmisen näkemään itsensä rumana, jos rumaksi on nimitelty. Terapia olisi paikallaan, ja vaikkapa jokin uusi harrastus, jossa olisi helppo tutustua "omanlaisiin" ihmisiin ja saada kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on hörökorvat, ja jostain syystä minut tekee aina ihan tosi kovin surulliseksi lukea näitä juttuja, että kaikki muut kauneusleikkaukset ovat ehdoton ei, mutta tottakai nyt hörökorvat pitää leikata pois. Miksi?
Älä välitä. Hörökorvat on suloiset :)
Vierailija kirjoitti:
Kasvojen piirteet (varsinkin nenä) muuttuvat n. 20 ikävuoteen asti. Kannattaa siis odottaa siihen asti vielä, vaikka se hankalaa onkin.
Yleensä nenä muuttuu kasvamalla isommaksi :)
Hörökorvat voidaan leikata myös Suomessa ihan julkisella puolella jos ne ovat häiritsevän höröllään. Ja aiheuttavat esim juuri henkistä kärsimystä.
Voisi käydä paikallisessa lääkärikeskuksessa plastiikkakirurgin puheilla. Hän voi tehdä lähetteen omaan keskussairaalaan jossa näitä leikkauksia tehdään.
Olen itse ollut joskus samassa huoneessa nielurisaleikkauksen jälkeen erään tytön kanssa, jolta oli leikattu hörökorvat ulkonäön takia ihan tavallisessa keskussairaalassa. Hän näytti kuvaansa ennen sitä leikkausta ja todellakin korvat olivat niin höröllään että ne kiinnittivät huomiota eivätkä pitkät hiukset niitä pystyneet peittämään. Leikkaus oli siis ihan normaalisairaalassa siairaalahintaan. Varsinkin nuorilla luultavasti kiinnitetään huomiota todellakin myös ulkonäköseikkoihin ja että jos asia vaivaa koko ajan.
En usko, että kauneusleikkaukset maagisesti hankkivat nuorelle kavereita ja lopeta kiusaamista. Kyllä ne kiusaajat keksivät, varmasti leikkaukset vain lisäävät pökköä pesään.
Voiko hankkia kavereita vaikka jonkun harrastuksen kautta? Internetin?
Et missään nimessä suostu. Niitä leikattavia kohtia tulee vain lisää ja lisää ja kohta koko tyttö näyttä yhtä rumalta kuin kauneusleikkauksilla itsensä pilanneet julkkikset. Ja se huono itsetunto ei silti katoa sieltä pohjalta mihinkään, aina on tyytymätön ulkonäköönsä. Eikä rasvaimu ole edes mikään nuoren laihdutuskeino. Jos haluaa laihduttaa, niin voi liikkua enemmän ja syödä terveellisemmin.