Kaaos Ruisrockin yössä: Invalidit odottivat kylmissään takseja tuntikausia - "Jotkut itkivät"
http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201707092200254182_u0.shtml
Nyt on kyllä tarinan makua.
Esa Schulz
Kaikkiin paikkoihin sitä jonotetaankin. Olisikohan mieleltään myös vikaa jos johonkin rokkitapahtumaan jonottaa tuntikausia?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun tieverkko ei kuulu mitenkään Ruisrockin järjestäjille. Vaihtoehtona on toki järjestää invakuljetukset sinne sillan pieleen kolmen kilometrin päähän. Sinne pitäisi sitten rullata itse, pysyisi lämpimänäkin. Olisiko se hyvä
Tottakai kuuluu. Et sinä voi vain järjestää tapahtumaa ja jättää huomioimatta sitä mitä tapahtumasi aiheuttaa ympäristölle.
Mielestäni Ruisrokkiin kulku on aika ahdistavaa jo ihan päivälläkin kun kuljetaan sellaista kapeahkoa väylää, joka on aivan täynnä ihmisiä. Sinne pitäisi tehdä leveämpiä reittejä ja useampia mahdollisuuksia päästä pois.
Eli rakentaa uusi silta vain sen takia että kerran vuodessa ihmiset eivät osaa kävellä tai pyöräillä siellä hiton kevyen liikenteen väylällä vaan toikkaroivat autojen seassa kännissä, jolloin poliisin on pakko pysäyttää liikenne.
Olen ollut järkkärinä tuolla väylällä ja voi helvetti sitä minä-ekana-asennetta. Estetään jopa ambulanssin kulku. Saatanan mulkerot.
ei, vaan järjestää festari paikassa, josta poistuminen on mahdollista muutenkin kyin yhden sillan kautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun tieverkko ei kuulu mitenkään Ruisrockin järjestäjille. Vaihtoehtona on toki järjestää invakuljetukset sinne sillan pieleen kolmen kilometrin päähän. Sinne pitäisi sitten rullata itse, pysyisi lämpimänäkin. Olisiko se hyvä
Tottakai kuuluu. Et sinä voi vain järjestää tapahtumaa ja jättää huomioimatta sitä mitä tapahtumasi aiheuttaa ympäristölle.
Mielestäni Ruisrokkiin kulku on aika ahdistavaa jo ihan päivälläkin kun kuljetaan sellaista kapeahkoa väylää, joka on aivan täynnä ihmisiä. Sinne pitäisi tehdä leveämpiä reittejä ja useampia mahdollisuuksia päästä pois.
Eli rakentaa uusi silta vain sen takia että kerran vuodessa ihmiset eivät osaa kävellä tai pyöräillä siellä hiton kevyen liikenteen väylällä vaan toikkaroivat autojen seassa kännissä, jolloin poliisin on pakko pysäyttää liikenne.
Olen ollut järkkärinä tuolla väylällä ja voi helvetti sitä minä-ekana-asennetta. Estetään jopa ambulanssin kulku. Saatanan mulkerot.En tiedä millaisella käytöllä kyseinen alue on ja olisiko siellä tarvetta toiselle sillalle, mutta eihän tuossa ylitetä kuin pieni vesialue. Siltaa voisi esimerkiksi leventää tai vaihtoehtoisesti tehdä jonkun ponttooneilla olevan sillan festareiden ajaksi, jotta ihmiset pääsisivät siitä kulkemaan. Muutenhan tuossa olisi tilaa tehdä reitistä leveämpi, mutta ne ovat kapeita.
Jos tapahtuma aiheuttaa sen, että liikennejärjestelyt muuttuvat vaarallisiksi, niin sitten liikennejärjelyjä parannetaan, tapahtuman kävijämäärää rajoitetaan, tapahtuma siirretään tai tapahtuma lopetetaan.
Pääosa ruissalon ranta-alueesta on rauhoitettua luonnonsuojelualuetta
Vierailija kirjoitti:
Olen itse jonottanut autolla toista tuntia pois alueelta klo 4 yöllä. Liikkeellä on kymmeniä tuhansia humalaisia pyöräilijöitä ja kävelijöitä joten silta on hyvin ruuhkainen. Vaikka taksi olisikin poiminut kyyditettävät ajoissa, vienyt kotiin ja saanut uuden tilauksen, edestakainen matka kestää vähintään sen pari tuntia klo 12-04.
Itse pääsin töistä vartti yli kolmen, kävin Saaronniemessä viemässä yhden avaimen ja olin keskustassa nukkumassa puoli kuusi.
? Bileet loppuu kahteen menneessä. Klo 04 Ruissalo on typötyhjä. On jo klo 03.
Vierailija kirjoitti:
Ruissista poistuminen on ollut kyllä aikamoinen kaaos. Paikallisbussi, eli 8 on lisännyt vuoroja päivän ajaksi ja se on kuljettanut täysiä bussilastillisia vartin välein festareille. Mutta sitten se ei kuitenkaan liiku enää puolenyön jälkeen, joten kaikki ne bussilla tulleet ihmiset on yrittäneet poistua festaribusseilla ja takseilla, ja ne jonot on olleet yöllä aivan valtavia. Ja koska iso massa poistuu myös jalan tai pyörällä niin saareen johtava ainoa silta on ollut aivan ruuhkainen ja tukossa. Onneksi itse asun pyörämatkan päässä.
Olen käynyt n. 10 kertaa enkä ole koskaan havainnut kaaosta. Rantapromenadia pitkin kuljetaan sulassa sovussa ja kiltit suomalaiset eivät tungeksi. Hyvin pääsee kulkemaan ilman että edes hipaisee ketään, väljää on. Bussiin on aina päässyt alle 10min jonottamalla ja nykyään homma on organisoitu vielä aiempaa järjestelmällisemmäksi erillisinä jonolleen lipullisille ja lippua tarvitseville.
Todella ihmettelen näitä puheita kaaoksesta ja tungoksesta kun en itse ole sellaista havainnut. Vai muistelettko nyt 90-lukua tai aikaisempia aikoja jolloin fillarit ajoivat kävelijöiden seassa?
Vierailija kirjoitti:
Halvaantuneelle voi olla oikeasti yhtä helvettiä olla kylmässä ja paikoillaan. Jos sullon selkäranka murtunut, voi olla spasmeja ja tuntoaistimukset muuttuneet. Tunnet kylmää herkemmin vaikka, verenkierto heikentynyt, verenpaine ja syke heittelee ym. kaikkea muuta oiretta, jatkuva erektiokin pienimmästä hipaisusta housuissa mikä sattuu ja nolostuttaa.
Mutta nämä, joilla selkäranka niskassa murtumat ym. on ihan oikeasti myös ihmisiä.. he tuntevat, puhuvat ja ymmärtävät kaiken. Eivät ole millään tavalla vajaita, mutta olisi tärkeää että aikataulutus toimii ja pääsevät kotiin ajoissa... ei kukaan halua painehaavaa poliisin virheen takia.
Olen hoitanut parikymppisiä neliraajahalvaantuneita, joille tärkeintä oli tuntea olevansa jälleen normaali ihminen, jota myös kohdellaan ihmisenä. Monelta kaverit kadonneet eikä julkisille paikoille päässyt aina esteettömästi tai joskus oireet estivät sen. Nuoria ihmisiä joilla oli yksinkertaisia toiveita kuten FESTARIT tai mökille pääsy. Hävetkää te, joiden mielestä heillä ei ole oikeutta tähän vaikka mahdollisuus annetaan.
Tsemppiä kaikille pyörätuolissa oleville. Saatte minulta respectit ja avun jos näen sitä teidän tarvitsevan. Julkisia tapahtumia pitäisi kehittää sopivammiksi.
Niin, se omien rajojen tunteminen, kuten joku tuolla aiemmin mainitsi. Jos istuminen on tuskaa, niin sitten ei lähdetä tilaisuuteen, jossa on riski, että pois ei pääse suunnitelman mukaan. Tai sit pitää olla varasuunnitelma siltä varalta, että kyyti myöhästyy.
Julkisia tapahtumia pitäisi kehittää sopivammaksi kenelle? Vammaisilleko? Mua ärsyttää, että vammaiset eivät itse halua yhtään ymmärtää, että ihan kaikkea ei voi heidän ehdoillaan järjestää. Ja voi sitä pahan mielen määrää, kun punainen matto ei levitykään eteen.
Kaikenlaiset festarit ovat jo nyt kalliita. Kaikenlaiset rampit, esteetön kulku jne maksavat varmasti enempi, kuin muutaman pyörätuoli-ihmisen lipuista saatava tulo. Miksi pienen erityisryhmän takia pitää järjestäjien ottaa persnettoa?
Onko tuolla oikeasti järjestelyt menneet pieleen, vai taksit varanneet itselleen liikaa kyytejä eivätkä ottaneet ennakkoon huomioon että voipi olla ruuhkaa.
Ja kun päivällä helteellä ja auringonpaisteella lähtee liikenteeseen, niin pitäisi silti muistaa ottaa mukaan jotain lämpimämpää vaatetta jos tietää tapahtuman venyvän iltaan/yöhön, vaikka se hupparin tms raahaaminen päivällä helteessä tuntuukin typerältä. Ottaa vaikka kassiin tai reppuun jotain lisävaatetta varalle niin ei palele illan tullen, ihan kantapään kautta itsekin tämän olen oppinut. Ja joskus se pitkähihainen paita on illalla senkin takia hyvä, kun hyttyset ilmestyy illan tullen kuppaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruisrokista poistuminen oli kaoottista terveelle pyöräilevälle ihmiselle jo 10 vuotta sitten. Sen takia en olekaan sen koommin sinne lähtenyt.
Minunkin viimeisimmästä Ruisrock-keikastani on jo toistakymmentä vuotta aikaa. Kolmisen tuntia taidettiin silloinkin istua yöllä tien poskessa odottamassa kuljetusta pois alueelta. Eli ei ole mikään näköjään niistä ajoista muuttunut.
Onneksi kaikenlaiset rock-tapahtumat ovat jo aikaa sitten menettäneet viehätyksensä, enkä enää lähtisi vaikka ilmaiseksi pääsisin.
Ihmiset joutui odottamaan kauemmin kun oli ajatelleet tai oli suunniteltu. Mut vähän liioittelulta kuulostaa kun puhutaan kaaoksesta ja järkytyksestä ja vaikka mistä. Ei millään pahalla, mutta joskus tuollaisessa tapahtumassa jossa on tuhansia ja taas tuhansia ihmisiä, voi joutua jonottamaan ja odottamaan kun kaikki suunnilleen samoihin aikoihin sieltä suunnistaa pois. Ja jospa ensi kerran osaa ennakoida tilannetta niin, että ottaa mukaan varmuudenvuoksi jotain pitkähihaista tai muuta lämmintä vaatetta, illalla kun on usein viileää vaikka päivällä olisi kuinka lämmintä. Ihan vaan sen takia jos suunnitelmat ei mene niinkun oli suunniteltu.
Kyllä heidät olisi pitänyt viedä vesibussilla pois Ruissalosta ja sieltä sitten invataksiin.
"Promoottori Mikko Niemelä ei ollut sunnuntaina kuullut jonotusongelmista eikä pitänyt uskottavana viestissä mainittua viiden tunnin odotusta."
Ruisrock kuoli Rainer Kosken jälkeen...hän toimi promoottorina 1984-2000. Sen jälkeen se paisui ylisuureksi ja rahanahneus otti vallan musiikin jäädessä kakkosijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta tässä on ollut vain avustajien käytös!Lämpimiä vaatteita tai esim vilttejä yms tulisi varata aina mukaan pidemmillä reissuilla olipa ne sitten festarit tai joku muu meno.
Aina ei mene niinkuin strömssössä edes ja tämä pitää avustajien ennakoida.Ihmettelen, että tämä kommentti on saanut niin paljon yläpeukkuja. Henkilökohtaisen avustajan työnkuvaan kuuluu tehdä mitä avustettava haluaa. Hänen tehtäviinsä ei kuulu olla mikään äiti, joka pakottaa ottamaan mukaan kaulaliinan ja lapaset. Avustaja ei päätä miten avustettava esim. pukeutuu ulos (ellei kyseessä ole sitten joku holhouksen alainen ihminen, joka ei pysty itse käsittämään omaa parastaan ja tässä tapauksessa en usko, että on kyse ollut sellaisista).
Minua jaksaa kerta toisensa jälkeen hämmästyttää, että ihmiselle on niin uusi asia, että esim. vammaisillakin on itsemäärämisoikeus.
Mutta kai henkilökohtainen avustaja voi ehdottaa, että otettaskos jotain hupparia/vilttiä mukaan jos illalla on vaikka viileää? Jos avustettava ei halua, niin ei sitten. Ja tämä siis sitten jos avustettavalle ei itselleen tule mieleen pakata mukaan mitään lämmintä vaatetta.
Vaikka avustettavalla on itsemääräämisoikeus, niin kai avustaja tuollaista asiaa voi nätisti kysymällä ehdottaa, tällaisen kysymyksenhän luultavasti kysyisi kaveriltakin, miksei siis avustettavalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halvaantuneelle voi olla oikeasti yhtä helvettiä olla kylmässä ja paikoillaan. Jos sullon selkäranka murtunut, voi olla spasmeja ja tuntoaistimukset muuttuneet. Tunnet kylmää herkemmin vaikka, verenkierto heikentynyt, verenpaine ja syke heittelee ym. kaikkea muuta oiretta, jatkuva erektiokin pienimmästä hipaisusta housuissa mikä sattuu ja nolostuttaa.
Mutta nämä, joilla selkäranka niskassa murtumat ym. on ihan oikeasti myös ihmisiä.. he tuntevat, puhuvat ja ymmärtävät kaiken. Eivät ole millään tavalla vajaita, mutta olisi tärkeää että aikataulutus toimii ja pääsevät kotiin ajoissa... ei kukaan halua painehaavaa poliisin virheen takia.
Olen hoitanut parikymppisiä neliraajahalvaantuneita, joille tärkeintä oli tuntea olevansa jälleen normaali ihminen, jota myös kohdellaan ihmisenä. Monelta kaverit kadonneet eikä julkisille paikoille päässyt aina esteettömästi tai joskus oireet estivät sen. Nuoria ihmisiä joilla oli yksinkertaisia toiveita kuten FESTARIT tai mökille pääsy. Hävetkää te, joiden mielestä heillä ei ole oikeutta tähän vaikka mahdollisuus annetaan.
Tsemppiä kaikille pyörätuolissa oleville. Saatte minulta respectit ja avun jos näen sitä teidän tarvitsevan. Julkisia tapahtumia pitäisi kehittää sopivammiksi.
Niin, se omien rajojen tunteminen, kuten joku tuolla aiemmin mainitsi. Jos istuminen on tuskaa, niin sitten ei lähdetä tilaisuuteen, jossa on riski, että pois ei pääse suunnitelman mukaan. Tai sit pitää olla varasuunnitelma siltä varalta, että kyyti myöhästyy.
Julkisia tapahtumia pitäisi kehittää sopivammaksi kenelle? Vammaisilleko? Mua ärsyttää, että vammaiset eivät itse halua yhtään ymmärtää, että ihan kaikkea ei voi heidän ehdoillaan järjestää. Ja voi sitä pahan mielen määrää, kun punainen matto ei levitykään eteen.
Kaikenlaiset festarit ovat jo nyt kalliita. Kaikenlaiset rampit, esteetön kulku jne maksavat varmasti enempi, kuin muutaman pyörätuoli-ihmisen lipuista saatava tulo. Miksi pienen erityisryhmän takia pitää järjestäjien ottaa persnettoa?
Muutaman pyörätuolirampin teko ei kyllä tuota järjestäjälle persnettoa jos tapahtumaan myydään tuhansia lippuja. On vaan järjestelykysymys.
Takit eniten paleleville
Karoliina sanoo lauantaina lähes kaiken sujuneen hienosti, mutta yöllä tuntien odottaminen oli hänestä suorastaan törkeää.
Hän yritti auttaa lähellään jonottaneita ihmisiä, mutta kertoo erään kehitysvammaisen miehen lopulta lyyhistyneen maahan. Hänelle tilattiin ambulanssi, mutta hetken vaikutti epäselvältä jopa se, miten apu pääsisi paikalle.
- Asian tekee törkeäksi myös se, että moni invataksia tarvitseva oli ennakoinut ja lähtenyt festarialueelta ajoissa.
Yöllä oli hyvin viileää, ja pyörätuoleissa istuneet ihmiset palelivat.
- Ihmiset antoivat paleleville takkejaan. Jotkut itkivät ja eräs nainen sanoi, että hän ei tunne enää edes kipua. Pyörätuolissa istuneen naisen varpaat sinersivät.
Hän ihmettelee, ettei odottajille tarjottu mitään apua.
- Osa invatakseja odottavista odotti viisi tuntia kylmyydessä. Minkään näköistä lämmikettä tai apua ei meille tarjottu.
Pitäisi tehdä tutkintapyyntö heitteillejätöstä ja kuka on vastuussa! Ei ihmisiä voi jättää ulos palelemaan ja loukkuun. Jos Ruisrock ei täytä turvallisuusvaatimuksia sen järjestämisestä pitää luopua.
Järjestäjät syytteeseen koska eivät olleet huolehtineet turvallisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä heidät olisi pitänyt viedä vesibussilla pois Ruissalosta ja sieltä sitten invataksiin.
Muuten hyvä idea, mutta nykyinen vesibussi ei taida olla ihan esteetön. Ei ainakaan arkikäytön pysäkeillä. Mutta mikään ei estä kehittelemästä esteetöntä vesikuljetusta. Pikku vinkki voisko Ruisrock ja Turun kaupunki tehdä jonkinlaista yhteistyötä tässä asiassa?
Mitä jos olisi sattunut jotain muuta ja ihmiset olisi pitänyt saada alueelta pois? Onko tällaiset poistumistiet tarkistettu että kaikki sujuu? Jos on vain yksi tie ja yksi silta ja hälytysajoneuvot eivät pääse, kaikki menee sumppuun tuolla ei saisi järjestää yhtään mitään!
En yhtään ihmettele, että ambulanssi ei ole päässyt paikalle. Hälytysajoneuvot todellakin on olleet jumissa tuossa ruuhkassa. Mieheni on töissä Ruisrockissa ja perjantaina jäi jumiin ruuhkaan, vaikka lähti ajoissa festarialueelta. Poliisi sulki tien ilmoitettua aiemmin. Autojonossa odotellessa hän todisti tilannetta, jossa paloauto tulee kaupungista Ruissaloon päin vastaantulevien kaistaa ja Ruissalosta keskustaan päin ajaa poliisiauto ja bussi. Ajoneuvot kohtasivat mieheni auton kohdalla, mutta tilaa ei ollut ohittaa, koska toinen kaista täynnä jonottavia autoja. Hetken pohtimisen jälkeen bussi ja poliisiauto joutuivat peruuttamaan takaisin Ruissaloon päin, että paloauto pääsi niiden ohi. Että todellakin voi olla, et ambulanssi ei vaan ole päässyt paikalle, eikä varmasti taksitkaan ja vaikka olisivat päässeet perille, niin taksit olis juuttuneet siihen samaan autojonoon ja odotelleet tunteja, että pääsevät Ruissalosta pois. Lauantaista en tiedä, kuinka paha ruuhka ollut, kun mies onneksi pääsi lähtemään tarpeeksi ajoissa. Katsotaan miten käy tänä yönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut järkkärinä tuolla väylällä ja voi helvetti sitä minä-ekana-asennetta. Estetään jopa ambulanssin kulku. Saatanan mulkerot.En tiedä millaisella käytöllä kyseinen alue on ja olisiko siellä tarvetta toiselle sillalle, mutta eihän tuossa ylitetä kuin pieni vesialue. Siltaa voisi esimerkiksi leventää tai vaihtoehtoisesti tehdä jonkun ponttooneilla olevan sillan festareiden ajaksi, jotta ihmiset pääsisivät siitä kulkemaan. Muutenhan tuossa olisi tilaa tehdä reitistä leveämpi, mutta ne ovat kapeita.
Jos tapahtuma aiheuttaa sen, että liikennejärjestelyt muuttuvat vaarallisiksi, niin sitten liikennejärjelyjä parannetaan, tapahtuman kävijämäärää rajoitetaan, tapahtuma siirretään tai tapahtuma lopetetaan.
Vaikka siellä olisi sata siltaa, mikään ei pysty estämään kännisten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden toikkarointia sillalle johtavaa tietä pitkin, autotietä, ei sitä portilta menevää kävelytietä. Katsos kun tuhannet paikalliset eivät käytä pyöräparkkia vaan säästävät ja jemmaavat fillarinsa metsään. Voi jessus sitä sekoilua sen kolmen kilsan matkalla kun ei edes tiedetä kummalla puolella tietä ollaan.
Pelastustiet
Pelastustie on hälytysajoneuvoille tarkoitettu ajotie. Pelastustiet tulee pitää pelastustiet ajokelpoisina ja esteettöminä koko tapahtuman ajan. Pelastustielle ei saa pysäköidä ajoneuvoja eikä asettaa muutakaan estettä. Suurissa yleisötapahtumissa pelastusteiden tulee näkyä pelastussuunnitelman yhteydessä olevassa karttaliitteessä.
Poistumisjärjestelyt
Rakennuksesta ja yleisötapahtuma-alueelta tulee voida turvallisesti poistua tulipalossa tai muussa hätätilanteessa. Rakennuksen jokaiselta poistumisalueelta sekä tapahtuma-alueelta tulee lähtökohtaisesti olla vähintään kaksi erillistä, tarkoituksenmukaisesti sijoitettua uloskäytävää. Uloskäytävien yhteenlaskettu vähimmäisleveys lasketaan tilan tai tapahtuman henkilömäärän mukaan.
http://www.lup.fi/fi-FI/Yrityksille_ja_yhteisoille/Yleisotapahtumat/Ohj…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuutonta tässä on ollut vain avustajien käytös!Lämpimiä vaatteita tai esim vilttejä yms tulisi varata aina mukaan pidemmillä reissuilla olipa ne sitten festarit tai joku muu meno.
Aina ei mene niinkuin strömssössä edes ja tämä pitää avustajien ennakoida.Ihmettelen, että tämä kommentti on saanut niin paljon yläpeukkuja. Henkilökohtaisen avustajan työnkuvaan kuuluu tehdä mitä avustettava haluaa. Hänen tehtäviinsä ei kuulu olla mikään äiti, joka pakottaa ottamaan mukaan kaulaliinan ja lapaset. Avustaja ei päätä miten avustettava esim. pukeutuu ulos (ellei kyseessä ole sitten joku holhouksen alainen ihminen, joka ei pysty itse käsittämään omaa parastaan ja tässä tapauksessa en usko, että on kyse ollut sellaisista).
Minua jaksaa kerta toisensa jälkeen hämmästyttää, että ihmiselle on niin uusi asia, että esim. vammaisillakin on itsemäärämisoikeus.
Mutta kai henkilökohtainen avustaja voi ehdottaa, että otettaskos jotain hupparia/vilttiä mukaan jos illalla on vaikka viileää? Jos avustettava ei halua, niin ei sitten. Ja tämä siis sitten jos avustettavalle ei itselleen tule mieleen pakata mukaan mitään lämmintä vaatetta.
Vaikka avustettavalla on itsemääräämisoikeus, niin kai avustaja tuollaista asiaa voi nätisti kysymällä ehdottaa, tällaisen kysymyksenhän luultavasti kysyisi kaveriltakin, miksei siis avustettavalta?
Totta kai voi ja suurin osa varmasti kysyykin joka kerta, ehkä parikin kertaa, vaikka ehkä jo valmiiksi tietää vastauksen ja varsinkin jos jo vähän tuntee toista ja tietään hieman hajamieliseksi tai ennakoimattomaksi. Tuosta itsemääräämisoikeudesta ollaan kuitenkin todella tarkkoja, totta kai, niin kuuluukin olla, eli jos avustaja jotenkin väkisin raahaisi toisen takkeja mukanaan, saisi varmasti potkut.
kun asiakkaat maksaa päälle satasia festarilipuista, niin festarijärjestäjillä on velvollisuuksia tehdä muitakin järjestelyitä liikenteen sujuvuuden puolesta kuin käskeä poistumaan aikaisemmin.