Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Helkkarissa meidän tyttö (6 vko) haluaa valvoa öisin???

31.03.2006 |

Joo, tiedän, ettei pienillä vauvoilla ole vielä välttämättä selkeää käsitystä yöstä ja päivästä, mutta luulin, että 6-viikkoinen vauva tietää jo, että öisin nukutaan. Tähän asti ongelma oli tiheät syöttövälit öisin (tyttö heräsi ½-2 h välein, enkä saanut vauvaa nukahtamaan ilman rintaa) ja aamuöinen ähinä & itkeskely, joka saattoi kestää pari tuntia, minkä ajan tyttö oli kyllä silmät kiinni ja ilmeisesti itse nukkui (mä en) ja joka päättyi sitten kakan tuloon.

Nyt tyttö on nukkunut jopa 3-4 h pätkiä syöden 2-3 kertaa yössä ja noi aamuyön ähinätkin on vähän helpottaneet, mutta tilalle on tullut 1-2 tunnin hereillä olo öisin. Alkuviikosta toi hereillä olo ajottui klo 02-04 välille, toissa yönä tyttö valvoi " vaan" reilun tunnin klo 6-7 välillä ja viime yönä sitten klo 04-06. Tyttö vaan valvoo, eikä nukahda millään. Hetken aikaa jaksaa maata sängyssä (joko meidän tai omassaan) hiljaa, mutta sitten alkaa kitisemään ja itkemään. Viime yönä yritin saada tytön ensin tissillä nukahtamaan, sitten pidin tuttia suussa varmaan ½ tuntia, taas tissiä, vaipanvaihtoa, tissiä, tuttia, sylissä pitämistä, omaan sänkyyn, meidän viereen, kapaloa yms. Itse en saanut eilen illalla unta ennen kuin tytön ekan yösyötön jälkeen, joten olin ehtinyt nukkua vain noin 2,5 h, kun tyttö klo 04 heräsi. Eli klo 6 olin edelleen nukkunut sen 2,5 h... Väsyttää! Onneksi esikoinen on mummilla yökylässä, joten saan itse mennä kohta vauvan kanssa päiväunille.

Mutta onko kellään vinkkejä, miten saan toton tytön nukkumaan öisin syöttöjen välit? Tai onko täällä kohtalotovereita, joiden näin " vanhat" vauvat valvoo öisin 1-2 tuntia putkeen (yleensä ton 2 h)???

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vauvat vaan on aamuvirkkuja. Meillä herättiin tuossa iässä 05.30-06.30 joka aamu ja meno oli semmosta että pakko oli nousta ylös että mies sai nukkua. Aikaisin aamu on meillä alkanut 03.15!!! Siihen ei auttanu kuin aika - edelleen herätään usein aikaisin aamulla tai aamuyöstä, mutta nykyisin ymmärtää nukahtaa uudestaan hyvin pian kun olen ottanut viereen enkä reagoi hänen jutteluunsa / puuhasteluunsa mitenkään. Nyt siis ikää 4kk.

Vierailija
2/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on auttanut reagoimattomuus vauvan ähinöille. Joskus kun mahavaivat meinaavat herättää vauvan, otan hänet mahan päälle nukkumaan ja taputtelen pyllylle. Saan siinä itsekin monesti nukuttua. Nukutan myös mahallaan vauvaa, vaikka sitä ei suositellakaan. Olen huomannut, että nukkuu siinä asennossa parhaiten eikä heräile öisin jatkuvasti.

Nytkin tyttö roikkuu vatsallaan polveni päällä ja nukkuu.

Mutta vauvat on niin erilaisia ja eri jutut tepsii eri vauvoille. Sen olen jo tämän kakkosen kohdalla huomannut, että on aika erilainen tuohon isosiskoonsa verrattuna rytminsä ja ärtyvyytensä ja kaiken muunkin puolesta. Eli ei sun auta muu kuin yrittää löytää juuri teidän vauvalle rauhottavia juttuja. Oletko joskus kokeillut, ettet heti reagoi öisin vauvan ähinöihin vaan annat vaikka itkeskellä vähän aikaa? Jos vaikka nukahtaisi siitä uudestaan. Siis sillä edellytyksellä tietenkin, että tiedät ettei vauvalla ole nälkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa iässä, välillä jopa 3-4h keskellä yötä. Tilannetta rauhoitti/helpotti sit, että aloin nukuttamaan tyttöä vaunuissa myös yöllä. Eli kun yösyöttö oli ohi, nostin vaunuihin ja heijasin niillä uneen (joskus saattoi mennä puolikin tuntia). Tämä oli mielestäni kuitenkin paljon helpompaa kuin ympäri kämppää kantaminen. Ja jos vaavi osoitti heräilyn merkkejä, kävin heijaamassa vaunuja ja uni useasti jatkui. Näin mentiin yli 3kk asti. Nyt nukkuu edelleen vaunujen kopassa, joka on nostettu pinnasänkyyn. Kokee pinniksen liian isoksi vielä.

Vierailija
4/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on nyt 4vkoa ja 4 päivää ja viimeyö oli seuraavanlainen: 21-23 poika velvoi ja torkahti 2kertaa 5 minuutiksi tänä aikan sylissä. Klo 23 söi ja luulin että hän nukahtais tän jälkeen hyvin mutta ei alkoi vääntely, kitinä ja ähkiminen vaikka olikin röyhtäissyt kunnolla. Tätä jatkui ja tuttia tungin välillä suuhun klo 1,30 saakka jolloin hän taas söi. Sitten tuli parin tunnin hiljaisuus ja poika nukkui melko hyvin 4,30 saakka jolloin taas söi ja sen jälkeen ähkittiin yms taas aamu puol 7ään ja isommat lapset herätti mut 7,30 joten yöunta tuli noin 3, 5 tuntia yhteensä pätkissä sekin...

Tälläistä meillä ollut aika useasti mutta on toki ollut öitä jolloin nukutaan vähän paremminkin. Näitä siis odotellessa.

Jaksamista je tsemppiä teille! Eiköhän me joskus saada nukkua..

Vierailija
5/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman viikon ikäisenä öitä syöden aina välillä parhaat yöt oli 23.00 - 07.30 valveilla. Ei itkenyt ei vaan nukuttanat häntä lainkaan, katseli ympärilleen ja oli tyytyväinen. Sänkyyn kun vein alkoi kitinä. Sitä kesti 2-3 viikkoa siiten tasottui. Nyt ens viikolla 4kuinen nukkuu yönsä esim. viime yö 22.00 - 6.45 ilman syöntiä. Meillä on nyt siis aivan unelma yöt. Voimia sulle, se on väsyttävää mutta ei se lopun ikää kestä. Tiedän ettei paljon lohduta tieto että se loppuu sitten joskus mutta tieto että meitä on/on ollut ja tulkee olemaan muitakin. Se vaan on pienen ihmisen elämää....

Vierailija
6/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että vauva on hereillä öisin. Meillä esikoinen oli samanlainen kuin tämä pikkukakkonenkin ja sinunkin lapsesi. Yöllä voidaan olla tunti tai kakskin hereillä ja tosiaan johtuu siitä ettei ole käsitystä yöstä ja päivästä. Vauvoja vasta kuulemani mukaan (ja vanhasta kokemuksesta) voi ruveta vasta noin 3-kuisina koulimaan kunnolla ihmisten tavoille. Tosin se meillä hiukan auttaa, ettei pikkujäbälle puhu mitään, eikä reagoi sen touhuihin, mutta kyllä se joskus rassaa, että toinen kattelee vaan silmät kirkkaina keskellä yötä...

Eli jaksamista vaan, kyllä se siitä ohi menee ja mitä vähemmän ilmeisesti itse yöllä touhuaa lapsen kanssa, niin hän oppii mallista. Sitä tässä itsekin yritän, eli esim. ei vaipanvaihtoa yöllä, ellei pakottava tarve tms...

Dentaurus ja " Veli Ponteva" 1kk3pv

Vierailija
7/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että meidän tytön aamu alkaa jo klo 04, koska alkaa yöunille vasta klo 22 pintaan. Yöllä en juttele vauvalle, enkä normaalisti edes vaihda vaippaa paitsi, jos haistan kakan. Kakkavaipan kanssa tyttö nukkuu nimittäin aika levottomasti ja pepussa on ollut vähän vaippaihottumaa, joten en viitsi kakkavaipassa pitää koko yötä. Jos tyttö makaisi vaan silmät auki mun vieressä ja olisi hiljaa, niin voisin ehkä itse yrittää edes torkkua, mutta kun tyttö kyllästyy aika nopeasti siihen pimeässä makoiluun, niin alkaa sitten itkemään. Itsekin olen miettinyt, jos ottais rattaat sisälle ja nukuttais tyttöä niissä. Tyttö nimittäin nukkuu tällä hetkellä joka tapauksessa pehmeässä kantokassissa kehdossaan, kun nukkuu siinä paremmin kuin pelkässä kehdossa. Olen kyllä aika tottunut näihin pätkäuniin, koska esikoinen alkoi nukkua yöt heräämättä vasta 2,5-vuotiaana!!! utta hän nukkui pienenä vauvana onneksi syöttöjen välit, eikä valvonut niin kuin siskonsa. Esikoinen aloitti " yöhäiriköinnit" 3 kuukauden iässä, joten ehkä tämä pikkukakkoinen silloin lopettaa " yöhäiriköinnit" ... Onneksi on viikonloppu ja mies saa valvoa tytön kanssa. Mä menen kuulosuojaimet päässä sohvalle =)

Vierailija
8/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani nukkui ja valvoi vielä tuossa iässä vähän miten sattui. Muistan hyvin miten nuokuin olohuoneessa nojatuolissa poika kainalossa monia tunteja aamuöisin viime kesänä... Muuta en tehnyt öisin kuin syöttänyt, vaihtanut vaipan (jos tuli kakka kuten usein tuli) ja istunut vauva sylissä jos hän ei yksin viihtynyt sängyssään.

Pikku hiljaa pojalle alkoi sitten tulla ihan itsestään ns normaali nukkumisrytmi, vaikka aluksi pelkäsin ettei onnistu ikinä.

Mutta älä ap hermoile vielä. Kuusiviikkoinen ei vielä tajua =)

Vierailija
9/9 |
31.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika kohta 4kk ja aamu alkaa klo 5.00 viimeistään! Nukkumaan menee n. klo 20-21, ja herää 1-2 kertaa yössä syömään (syö pulloa). Valvoo aamulla 2-3 tuntia ja sitten nukahtaa vähäksi aikaa. Olen vaikka mitä yrittänyt että yöuni pidentyisi, mutta kun ei niin ei. Kateellinen olen niille, joiden vauvat nukkuvat 12h putkeen!