lonkkaluksaatiovauvojen äidit!! jaetaan vinkkejä ja kokemuksia!
Meidän vauvalle laitettiin tänään lonkkalasta viikon ikäisenä ja vauvan hoito lastan kanssa tuntuu hankalalta.. Varsinkin imetys- ja röyhtäytysasennot.. Kun vauva nukkuu selällään pelkään, että se tukehtuu pulautukseensa ja kun hän nukkuu vatsallaan, pelkään, että tulee kätkytkuolema.. :( Vauvallamme on ilmavaivoja, joten häntä täytyy röyhtäyttää hyvin joka syötön jälkeen, mutta röyhtäyttäminen on hankalaa. Miten röyhtäytätte vauvojanne?
Olisiko muilla jotain vinkkejä lonkkalastavauvan hoitoon?
Kommentit (3)
Aluksi tietty kaikki oli hankalaa, mutta sitten itse kyllä löysi ne itselle ja vauvalla parhaat metodit. Myös mä kannoin molempia liinassa. Mulla oli trikoinen ja sitten rengasliina, ihan hyvin sai lapsen molempiin laitettua. Itse seisoin yleensä peilin edessä se auttoi ainakin alussa hyvin.
Nukuttamisesta, olis todella hyvä jos edes vähän uskaltaisit nukuttaa vatsallaan, ainakin päivällä jolloin voit tarkkailla vauvaa. Tämä ihan vaan selän ihon takia, jotta se sais välillä levätä.
Me myös nukutettiin poikia tyynyn päällä koska se mielestäni pehmensi painetta selässä.
pesuista: itse suihkuttelin ihan suihkulla poikia ja kuivattelin sitten ä-pakkauksen harsoilla koska olivat pehmeitä ja ohuita. Myös peppupesut tein juokesvan veden alla.
Imetys: harjoittele makuuasennossa imettämistä tyynyjen avulla, laita pikkuisen alle tyyny ja kallista, niin mulla onnistui vaikka mulla onkin pienet rinnat. Tai sitten hommaat ison imetystyynyn, tällä onnistuu kyllä, tästä myös apua kun imetätä maaten.
tässä hyvä linkki lonkkalasta sivuille: http://www.geocities.com/lonkkalasta/
-MM- ja lonkkalasta pojat ja lastaton tyttö vauva nyt 8kk
joten ei edes ehditty totuttautumaan vauvaan ilman sitä. vauvaa oli jopa helpompi kanniskella ja hoitaa, kun ei olut yhtään ' löysä' , vaan napakka paketti. Eikä pikkuiselle tullut edes paljoa iho-oireita, metyleenisinillä ja talkilla selvittiin.
Meillä vauva nukkui yöt läpeensä mahallaan, sekä lastan kanssa että ilman, kun ei muuten suostunut nukkumaan, ja hyvin selvittiin. Ja imetys sujui sängyssä vauvan ollessa kyljellään, koska lastan takia pysyi kyljellään hyvin. Ja rinnalla ihan normaalisti. Röyhtäytys hoidettiin olkapäällä, ja pidin tyttöä myös paljon liinassa. Eli meillä ei ollut mitään ongelmia lastan takia. Nyt tyttömme on jo 8 kk, eikä lasta-aikaa enää muistakaan.
Ja kannoin häntä paljon trikooliinassa pystyasennossa. Liina tukee lonkkien asentoa ja auttaa varmasti noihin röyhtäytysongelmiin, koska vauva on pystyasennossa. Lastan kanssa vauvan liinaan sovittaminen vain voi olla hankalampaa kuin valjaiden, mutta kannattaa kokeilla! Kuopuksen lonkka parantui hyvin nopeasti, viidessä viikossa, vaikka toinen puoli lähti aluksi kokonaan sijoiltaan. Eli minkäänlaista haittaa liinailusta ei ollut (sanoisin ettäh yötyä pikemminkin). Pitää vain muistaa levittää liina vauvalle hyvin polvesta polveen että sammakkoasento on hyvä, ja katsoa että vauva on selkä pyöreänä liinassa, ettei pystyasennossa kantaminen rasita selkää.