Kuka päättää, millä nimellä isovanhempia kutsutaan?
Isoäiti on ollut tyttärien lapsille mummu, ja haluaisi olla mummu myös pojan lapsille, mutta pojan vaimo puhuu itsepintaisesti fammusta. Kukaan ei ole ruotsinkielinen, vaan täysin suomenkielisiä kaikki. Eikö mummu itse saa päättää, että hän on mummu?
Kommentit (50)
Minä ymmärrän tuon fammuttelun, koska lasta voi hämmentää, jos kumpaakin isoäitiä kutsutaan mummuksi. Jos taas on mummu ja fammu, lapsi tietää heti, kummasta isoäidistä on kyse. Mutta sinä voit ihan hyvin kutsua itseäsi mummuksi ja poika ja miniä sinua fammuksi.
Vanhemmat sen yleensä päättää ja syy siihen on se että vanhemmat puhuu lapsille enemmän ja se mitä he käyttävät yleensä jää lapsille käyttöön. Mutta aika lailla olen huomannut että se miksi isovanhempia kutsutaan on aluekohtaista myös.
Isovanhempi itse tietysti päättää!
Vierailija kirjoitti:
Eikä päätä. Isovanhemmilla ei ole päätösvaltaa yhtään mihinkään lapsenlastaan koskevaan asiaan. Vanhemmat päättävät. Mutta mikään ei estä isovanhempaa käyttämästä itse itsestään ihan mitä tahansa nimitystä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä päätä. Isovanhemmilla ei ole päätösvaltaa yhtään mihinkään lapsenlastaan koskevaan asiaan. Vanhemmat päättävät. Mutta mikään ei estä isovanhempaa käyttämästä itse itsestään ihan mitä tahansa nimitystä haluaa.
Ei tuo ole lasta vaan isovanhempaa koskeva asia.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat sen yleensä päättää ja syy siihen on se että vanhemmat puhuu lapsille enemmän ja se mitä he käyttävät yleensä jää lapsille käyttöön. Mutta aika lailla olen huomannut että se miksi isovanhempia kutsutaan on aluekohtaista myös.
En tiedä onko aluekohtainen ero, mutta tuttavapiirissäni kaikki isovanhemmat ovat itse ilmoittaneet miksi haluavat itseään kutsuttavan.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän tuon fammuttelun, koska lasta voi hämmentää, jos kumpaakin isoäitiä kutsutaan mummuksi. Jos taas on mummu ja fammu, lapsi tietää heti, kummasta isoäidistä on kyse. Mutta sinä voit ihan hyvin kutsua itseäsi mummuksi ja poika ja miniä sinua fammuksi.
Jos kummankin mummun kutsumanimi on mummu, siihen voi tarvittaessa liittää etunimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kyse ollut nyt juuri siitä, millä nimityksellä lapsen tulisi kutsua isovanhempaansa? Eikö se ole nimenomaan lasta koskeva asia, mitä sanoja lapsen tulee käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kyse ollut nyt juuri siitä, millä nimityksellä lapsen tulisi kutsua isovanhempaansa? Eikö se ole nimenomaan lasta koskeva asia, mitä sanoja lapsen tulee käyttää?
Niin toki. Jos lapsi haluaa käyttää sinusta nimeä Perse, niin sehän sinä sitten olet.
Meidän umpihämäläisessä suvussa puhutaan mummusta ja papasta riippumatta siitä, kumman vanhemman vanhemmista on kyse. Nauraisin, jos vaikka veljeni lapset alkaisivat sanoa äitiäni fammuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kummankin mummun kutsumanimi on mummu, siihen voi tarvittaessa liittää etunimen.
No eikö se ois sitten ihan sama kutsua sillä etunimellä mummua kun se mummu ei ole mikään titteli kuten sir se ja se?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin voi. Voi liittää ihan mitä sanoja vaan. Vaikka paikkakunnan, isoisän rippipäivän ja edesmeneen koiran nimen. Vanhemmat kuitenkin päättävät, mitä nimitystä käyttävät, kun puhuvat lastensa kanssa isovanhemmista. Isovanhempi voi sitten itse käyttää mitä nimitystä haluaa.
Mun mielestä isovanhemmat saa itse päättää miten haluavat itseään kutsuttavan. Mutta, toisaalta, ei minunkaan äiti koskaan halunnut itseään kutsuttavan mutsiksi, mutta niin me vain kutsuttiin, ja kutsutaan edelleen. Että ei ne toiveet aina toteudu...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin toki. Jos lapsi haluaa käyttää sinusta nimeä Perse, niin sehän sinä sitten olet.
Missä sanoin, että lapsi saa päättää? En missään. Vanhemmat päättävät. Ja joo, jos vanhemmat päättävät, että lapsi kutsuu isänsä äitiä Perseeksi, niin sitten lapsi kutsuu isänsä äitiä Perseeksi.
Jos isovanhemmat esittävät toivomuksen siitä, millä nimillä heitä kutsutaan, on kohteliasta kunnioittaa tätä toivomusta. Muutenkin näistä isovanhempi-titteleistä on ihan hyvä keskustella niiden tulevien isovanhempien kanssa viimeistään silloin kun esikoista odotetaan.
Minun äitini haluaa olla mummi, ja hän on mummi kaikille lastenlapsilleen. Isäni ei ole yhtä tarkka asiasta, joten hän on osalle lastenlapsista vaari, osalle pappa.
Meillä on mummi ja ukki sekä mummu ja pappa. Minä päätin enkä kysellyt isovanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh huh tätä nykyajan itsekkyyttä! Enpä haluaisi olla sun äiti tai anoppi.
Isovanhemmat.