Kummipojan rippijuhla samaan aikaan lomamme kanssa. Nyt meille ollaan suututtu
Haluaisin mielipiteitä siitä, ollaanko me nyt ihan kamalia ihmisiä vai mikä tässä meni vikaan. Varasimme lomamatkan tietämättä, että samaan aikaan on kummipojan rippijuhla. Tästä ei siis meille oltu kerrottu. Kutsu tuli tekstarilla eilen, juhla on ensi viikon sunnuntaina ja lähtömme on perjantaina. Soitin perään, että nyt on käynyt tällainen ja siihen kummipojan äiti loukkaantuneena sanoi, että heillä on meille ihan kutsukortti, jonka olisivat lähettäneet jo alkukesästä jos olisivat tienneet osoitteemme tai olisimme tulleet heillä käymään. Eivät kuitenkaan ole sitä kyselleet, eivät ole soittaneet tai mitään. Ja ovat meillä käyneet joten osoite on varmasti tiedossa.
Mulla on niin huono fiilis. Olisin todella mielelläni mennyt juhlaan ja olisimme ottaneet matkan eri viikolle, jos olisimme tienneet mutta sanallakaan ei meille asiasta mainittu. Teimmekö me kuitenkin tässä väärin? Olisiko meidän pitänyt kysellä juhlan ajankohtaa itse? Emme ole kovin tiiviissä yhteydenpidossa tuon perheen kanssa. Aina he jaksavat marista, ettei meistä kuulu mitään mutta enemmän me heidän luona käydään ja soitellaan kuin he.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 9 kummilasta ikähaarukalla 6-16. Väsyttää nuo rippijuhlat jo valmiiksi. Olen huono kummi, tiedän. Olin aina ihmetellyt, miksi meitä miehen kanssa pyydettiin ystävien joukossa paljon kummeiksi. Yksi ystäväni sitten väänsi rautalangasta: Olemme varakkaampi pariskunta. Loppui viimeinenkin kiinnostus rippijuhliin. Menisin ehdottomasti lomalle ja laittaisin 40 euroa ja kortin postiluukusta.
Minä ihmettelen lähinnä sitä, miksi olette suostuneet kummeiksi noin monelle? Neljännen tai viidennen kummilapsen kohdalla olisin painanut jo jarrua.
Meillä ei yksi kummeista päässyt juhliin koska kutsu ei ollut mennyt perille ja he olivat jo sopineet menosta toiseen tilaisuuteen. Ymmärrän sen hyvin enkä loukkaantunut. Mutta SIITÄ loukkaannuin että kyseinen henkilö ei mitenkään muistanut kummilastaan, ei edes onnitellut. Tosin tämä kummi on muutenkin muistanut kummilastaan tasan kerran silloin kun lapsi oli alle kouluikäinen ja sen jälkeen ei lainkaan. Tekisi mieli irtisanoa koko kummius, mutta olen ajatellut että olkoot.
Siis eikö yleensä kutsut lähetetä huomattavasti aikaisemmin, kuin viikkoa ennen ajankohtaa... Luulisi tämän käytännön olevan aivan selvä. Ei kenenkään voida olettaa viettävän koko kesää kotona. Harmi juttu, mutta pojan vanhemmat mokasivat. Saavat syyttää siis itseään. Ei teidän tarvitse omaa lomaanne perua ajattelemattomien ihmisten takia.
Ai ei tiedä teidän osoitettanne ???
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 9 kummilasta ikähaarukalla 6-16. Väsyttää nuo rippijuhlat jo valmiiksi. Olen huono kummi, tiedän. Olin aina ihmetellyt, miksi meitä miehen kanssa pyydettiin ystävien joukossa paljon kummeiksi. Yksi ystäväni sitten väänsi rautalangasta: Olemme varakkaampi pariskunta. Loppui viimeinenkin kiinnostus rippijuhliin. Menisin ehdottomasti lomalle ja laittaisin 40 euroa ja kortin postiluukusta.
Miten ihmeessä voi ihmetellä, että joku voi pyytää kummiksi? Miten te ette voineet sanoa, että kiitos meille riittää jo. Sitten itketään netissä miten epistä kun pyydettiin ja me sanoimme kyllä. Kauheita moukkia ne pyytäjät. Teidän rahojenne perässä vaan muutenkin. Annetaan rahatkin niille kun pyytävät.
No et ole toiminut väärin, ethän sinä voi suunnitella elämääsi asioiden, joita et tiedä, perusteella.
Tällaisia sattuu, eihän noille mitään voi. Käykää lomanne jälkeen kylässä ja viekää lahja, jos haluatte.
Siis eiksi kukaan jotain maksettua etelänlomaa peru rippijuhlien takia?!
Ymmärrän molempia osapuolia. Tai ennen kaikkea se rippilapsi käy sääliksi äitinsä vuoksi, oma äitini oli juuri samanlainen. Tietenkin suurin vastuu on ollut konfirmoitavan perheellä, heidän tehtävänään on ilmoittaa juhlasta. EI nyt vaan voi jokaista viikonloppua varata vapaaksi kaiken varalta. Toisaalta jos kummilla on tiedossa että konfirmaatio on tänä kesänä, niin olisi varalta kannattanut vaikka nuorelta kysyä päivämäärää, ihan välttyäkseen tällaisilta tilanteilta. Toisaalta taas ei kuulosta että olet kovin läheinen nuoren kanssa, kun et tiennyt juhlan ajankohdasta. Näin siis voisi olettaa, että se on täysin kutsujien tehtävä ilmoittaa ajankohta.
Hyvällä omatunnolla lomalle ja vietä nuoren kanssa vaikka kahdestaan juhlia, menkää esimerkiksi syömään tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
No tuota, jos sinun lentomatkoista syyllistävän on pakko saada tietää, niin ei, emme lennä. Kiitos vain.
Harmittaa pojan puolesta, hän taitaa olla ihan syytön äitinsä kutsumetodeihin. Aiomme tietenkin häntä muistaa mutta vähän mietityttää, tuntuuko hänestä pahalta ettemme ole paikalla.
Olemme asuneet jo kohta neljä vuotta samassa osoitteessa, joten se on tosiaan ollut heillä tiedossa. Se kutsu olisi hänen mukaansa pitänyt antaa käteen. Näin hän aina toimii kaikkien kutsujen ja joulukorttien kanssa, vaikka ne annettaisiin kuukausia etukäteen tai jälkikäteen. Ap
Eli kummilapsen äiti on tosiaan vähän erikoinen. Ehkei nyt kannata hirveästi syyllistyä hänen toimintatavoistaan. Olkaa suoraan yhteydessä kummipoikaan, soittakaa ennen lähtöä, laittakaa juhlapäivänä kuvallinen tervehdys lomakohteestanne ja hankkikaa vaikka joku kiva ekstratuliainen hänelle sieltä. Eiköhän tuolla välty pahalta mieleltä.
Vierailija kirjoitti:
Menette lomalle. Kutsun järjestäjän asia on huolehtia kutsut ajallaan vieraille. Nykyisin tuntuu, ettei ajatella et muillakin ihmisillä on elämää
rippijuhilien ajankohta on ollut tiedossa jo 15 vuotta takaperin kun on kummiksi suostunut. Ei tullut yllätyksenä....ellei aivan taukkilan vajakkilasta olla kotoisin....
Tuossa ei ole mitään noloa, että on varannut matkan tietämättä juhlista ja juhlat sattuvat sitten samaan ajankohtaan. Voitte aivan hyvillä mielin lähteä matkaan. Ostatte kummipojalle sieltä tuliaisen ja käytte visiitillä myöhemmin, tuliaisen kylkeen voi vaikka vähän rahaakin sujauttaa, sitähän ne kaikki on vailla.
Minulle on käynyt vielä nolommin. Veljenpojan rippijuhlien ajankohta oli tiedossa, mutta varasin silti lomareissun siihen päälle, kun jossain tilapäisessä mielenhäiriössä en tajunnut, ettei me voida olla kahdessa paikassa samaan aikaan. Pahoittelin toki vuolaasti ja vein lahjan etukäteen. Ei siitä sen suurempaa draamaa syntynyt.
Hyvin harva noista ripille menevistä nuorista on uskossa. Ainoastaan uskoville tuolla juhlalla on jotain merkitystä, kaikille muille se on teatteria, joka vedetään läpi lahjojen takia. Vähän niin kuin kastejuhlakin.
Mene hyvillä mielin lomalle, minun kummeistakaan (heitä on 4) ykskikään ei päässyt paikalle, t. viime kesänä konfirmoitu.
Olen kahden pojan sylikummi. Kummankaan rippikouluun menosta minulla ei ollut käsitystä, kun ei muutenkaan ole pidetty yhteyttä (suoraan sanoen en edes muistanut, minkä ikäisiä he ovat). Pari viikkoa ennen tilaisuutta tuli kutsu kummaltakin.
Ekan konfirmoitavan kohdalla olin menossa pari päivää ennen tilaisuutta isoon leikkaukseen, jota todellakaan en ruvenut siirtämään. Vietin sairaalassa viikon.
Tokan kohdalla olin sopinut jo puoli vuotta aiemmin itselleni tärkeästä viikonlopun työkeikasta, jota sitäkään en ruvennut viime tipassa perumaan.
Pistin poitsuille fyrkkaa menemään. Kerroin myös, että olin eronnut kirkosta jo useampi vuosi sitten ja epäilin, että kelpoisuus kummiksi oli samantien ollutta ja mennyttä.
Koko rippikoulu ja siihen liittyvät menot ovat aikaa mennyttä. Muodollisuuksia. Juhlat ovat varainkeruutapahtuma useimmille. Uskossa olevat ovat toki asia erikseen.
Et tienny, että kummilapsi on rippikoulussa? Etäinen kummi.
Taisi pojan äiti oikeasti suuttua itselleen kun oli niin saamaton, ettei kutsuja lähettänyt. Emännän emämoka.
Harvemmin kesällä on pitkiä aikoja vailla menoja, kesäviikonloput ovat tunnetusti kiven alla. Reilu viikko on naurettavan pieni varoitusaika ihan talvellakin. Lomalle vaan ja hyvällä omalla tunnolla!
Tulee vaan niin "Vihaan kummina olemista"- ketju mieleen. Ei enää ikinä.
Sympatiat ap:lle. Reissuun vaan ja mahdollisimman hyvillä mielin, mukavaa lomaa!
Meillä kummipojan vanhemmat muistuttivat jo viime vuonna, että kesällä on tulossa rippijuhlat ja he ilmoittavat päivän heti kun itse saavat sen tietoonsa. Näin pysyttiin lomamatkat suunnittelemaan sopivaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menette lomalle. Kutsun järjestäjän asia on huolehtia kutsut ajallaan vieraille. Nykyisin tuntuu, ettei ajatella et muillakin ihmisillä on elämää
rippijuhilien ajankohta on ollut tiedossa jo 15 vuotta takaperin kun on kummiksi suostunut. Ei tullut yllätyksenä....ellei aivan taukkilan vajakkilasta olla kotoisin....
Sinulle tulee varmasti järkytyksenä se, että kummit eivät aina pysy rippilastensa iässä ihan perässä ja jos oma lapsi ei ole päässyt ripiltä, niin ei nyt ihan kirkkaassa muistissa ole se, että minkä ikäisenä sitä ripiltä päästiinkään.
Niinpä useimmat vanhemmat muistuttavat kummeja hyvissä ajoin tulevista juhlista.
Tämä koko juttuhan on ihan selvää kauraa. Teillä on aivan selvästi etäiset välit puolin ja toisin kummien ja kummipojan vamhempien välillä. Ihan kaksinaamaista tehdä koko rippijuhlasta nyt ongelmaa.Rippipojan vnhemmat eivät välittäneet syystä tai toisesta informoida juhlan ajankohtaa hyvissä ajoin( sehän oli jo tiedossa ennen joulua,kun rippikoulualkoi.) Ettekä te kummeina olleet pätkääkää kiinnostuneet tapauksesta,kun välit ovat mitä ovat. Ihan turha märistä enää asiasta puolin tai toisin ja suuttua tai näytellä yllättynyttä,että voi voi ,kun ollaan matkoilla.
Ei aikuiset ihmiset voi olla noin avuttomia asioidensa hoidossa-tahallista touhua molemmin puolin.Sitä saa,mitä tilaa.
Olisit sanonut muutaman kummilapsen jälkeen ei ja kertonut että et selviydy muutamaa enemmästä! Ethän voi mitenkään muodostaa läheistä suhdetta noin moneen lapseen (omiesi lisäksi?). Ihan normaalia selkärankaista toimintaa se olisi ollut. Vai hivelikö kuitenkin itsetuntoa vähän liikaa, kun taas pyydettiin ja suostuit maireasti...