Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä synnyttäminen tuntuu?

Vierailija
06.07.2017 |

Olen vasta 17v, joten asia ei ole ajankohtainen enkä ole vähään aikaan lapsia hankkimassa. Olen kuitenkin aina tiennyt haluavani lapsia, ja aloin yksi päivä miettimään miltäköhän synnyttäminen tuntuu? Sattuu ihan varmasti, mutta pystyisikö sitä kipua kuvailemaan tai vertaamaan johonkin?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas en sanoisi että synnytyskivut olivat samanlaisia kuin menkkakivut, vaikka minulla todella kovat menkkakivut aina onkin. Jos kivut olisivat olleet menkkamaisia, en olisi kestänyt, mutta minulla ne olivat ihan puhdasta kipua vain. Aluksi supistukset ovat melkein sietämättömiä kun ne jatkuvat ja jatkuvat vain, jossain vaiheessa kaikki ajatukset unohtui ja eli vain siinä hetkessä, itse ainakin tunsin euforiaa aina kun supistus loppui ja olo oli hetken ihanan kivuton. Sitten alkaa tuntua että nyt pitää ponnistaa ja se kipu ei olekaan enää mitään verrattuna siihen ponnistamisen tarpeeseen. Varsinkin kun ei saa ponnistaa kun ei ole vielä täysin auki. Kipu jääkin toissijaiseksi kun yrität pitää jalat ristissä että vauva pysyisi vielä hetken sisällä. Kun vihdoin sai ponnistaa niin en tuntenut kipua enää ollenkaan, vaan ihanaa helpotuksen tunnetta että saa vihdoin ponnistaa. Paitsi että se ponnistaminen on aika rankkaa puuhaa kun pakerrat vauvan päätä ulos. Pään leveimmällä kohdalla alkaa sattua alapäähän (kiristää, viiltävää kipua) ja sen kivun kanssa saat sitten joko odotella supistusta tai ponnistaa.

Omalla kohdallani synnytyskipu ei ollut mitään verrattuna siihen kun jälkeenpäin kohtua paineltiin, laitettiin tikkejä ja piti käydä vessassa pissalla ensimmäisen kerran. Ja jälkikivut kun ei voinut istua ja kovinkaan hyvin kävellä ja siltikin piti hoitaa vauvaa. Aivastaminen, yskiminen, ulostaminen. Ja tätä kesti monta viikkoa.

Mutta sitä kipua ei mielestäni kannata pelätä, koska synnyttäminen on niin yksilöllistä. Ja kun on se oma vauva sylissä niin se tunne on vain sanoinkuvaamaton ettei niillä kivuilla loppujen lopuksi ole niin merkitystä.

Vierailija
22/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä tuntuvat sellaiset kuukautiskivut, joihin osa vastaajista viittaa? Mm. minulla ei ole aina mitään kuukautiskipuja, toisinaan taas tuntuu pari raapaisua. Tuo kuukautiskipuihin viittaaminen ei kerro minunlaisilleni mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuin vääntäisi tavallista kovempaa paskaa

Vierailija
24/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miltä tuntuvat sellaiset kuukautiskivut, joihin osa vastaajista viittaa? Mm. minulla ei ole aina mitään kuukautiskipuja, toisinaan taas tuntuu pari raapaisua. Tuo kuukautiskipuihin viittaaminen ei kerro minunlaisilleni mitään.

Olet onnekas! Kuukautiskivut on pahimmillaan jotain todella hirveää. Pelkään tulevaisuuden synnytystä jo kovien menkkakipujen takia, koska pelkät menkat kouristavat vatsaa ja selkää ja aiheuttavat oksentamista jos en ehdi ottaa lääkkeitä ajoissa. Nämä ovat vielä perus menkkakivut, endometrioosia ei löytynyt. :/

Vierailija
25/25 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se sattuu. Itse olen sitä mieltä että poltot ovat hyvä sana kuvaamaan supistuskipuja. Minulla ainakin suurin kipu oli reisien ulkosyrjillä, ne olivat kuin tulessa. Vatsaan tai selkään tai alapäähän ei juuri sattunut. Jostain syystä minulla se kipu vaan heijastui pahimpana sinne, en tiedä onko se kovinkin yleistä? Sain myös epiduraalin jossain vaiheessa, ja se kyllä vei kaikki kivut pois, mutta ei tuntoa. Sitten sen vaikutus häipyi, ja juuri kun olin saamassa lisäannoksen niin tulikin paikalle joku ylilääkäri joka sanoi että saankin jo ponnistaa. Ponnistusvaiheesta en muista mitään kipua, keskityin vain ponnistamaan. 11 minuuttia ja vauva oli pihalla, ei repeämiä. Minulla oli helpohko synnytys. Olin nuori,  vain 18v, ja menin synnyttämään ilman pelkoa tai ennakkokuvitelmia, omaan kehoon luottaen, ja arvelen senkin vaikuttaneen siihen.