Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoi kaupungista maalle muuttaneet! Oletko tyytyväinen muuttopäätökseesi?

Vierailija
06.07.2017 |

Onko maalla asuminen mukavampaa kuin kaupungissa? Onko se sellaista, jollaiseksi sen kuvittelit? Onko jotain, mikä yllätti tai järkytti? Haluaisitko muuttaa takaisin kaupunkiin vai pysyä aina maalla? Miksi? Itse olen aina asunut kaupungissa, mutta olen alkanut miettiä, josko viihtyisin maalla paremmin.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen maalla lapsuuteni asunut. Sitten 15vuotta kaupungissa (sekä kerrostalossa että omakotitalossa asunut). Nyt neljä vuotta taas maalla järven rannalla isolla tontilla asunut.

Ehdotomasti maalla on parempi elää. Vaikka ajan 100km päivässä kun käyn kaupungissa töissä, niin edut on haittoja selvästi suurempia. Haitat maalla asumisessa: palvelut kauempana. Hyödyt maalla asumisessa: Enemmän tilaa ja rauhaa, rauhallisempi ympäristö lapsille (ei niin paljon juoppoja/huumehörhöjä eikä mamuja), viihtyisämpi koulu (kuin kaupungin 1000 oppilaan kommuunikoulu), erilaiset harrastusympäristöt niin aikuisille kuin lapsillekkin.

Vierailija
2/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen maalla lapsuuteni asunut. Sitten 15vuotta kaupungissa (sekä kerrostalossa että omakotitalossa asunut). Nyt neljä vuotta taas maalla järven rannalla isolla tontilla asunut.

Ehdotomasti maalla on parempi elää. Vaikka ajan 100km päivässä kun käyn kaupungissa töissä, niin edut on haittoja selvästi suurempia. Haitat maalla asumisessa: palvelut kauempana. Hyödyt maalla asumisessa: Enemmän tilaa ja rauhaa, rauhallisempi ympäristö lapsille (ei niin paljon juoppoja/huumehörhöjä eikä mamuja), viihtyisämpi koulu (kuin kaupungin 1000 oppilaan kommuunikoulu), erilaiset harrastusympäristöt niin aikuisille kuin lapsillekkin.

Kiitos vastauksesta! Onko tontin/pihan huoltaminen kuinka työlästä? Pitääkö omakotitaloa rempata usein? -Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipailisin vielä lisää kokemuksia ihmisiltä. :) -Ap

Vierailija
4/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse kyllä tykkään maaseudusta! Ihmiset yhteisöllisiä ja kiva kun tuntee kaikki naapurit :) lapsille tilaa telmiä ja tutustua luontoon (sitä riittää) sekä maaseudun eläimiin. Tervetuloa :D

Vierailija
5/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseutu ehdottomasti. En ole koskaan viihtynyt kerrostalossa.

Vierailija
6/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

++maaseudulla elämä ei ole niin kiireistä ja hektistä! Voi hyvin esim. piipahtaa naapureilla/sukulaisilla yllätyskahveilla

Vierailija
7/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Onko tontin/pihan huoltaminen kuinka työlästä? Pitääkö omakotitaloa rempata usein? -Ap

Rempan tarve riippuu ihan siitä, minkälaisen kämpän ostaa. Vaihtoehtoja on niin paljon ettei nyrkkisääntöjä ole. Yleensä tietysti, mitä uudempi, sitä vähemmän rempattavaa lähivuosina. Mutta ei tämäkään mikään itsestäänselvyys ole.

Varsinaiseen aloitukseen vastauksena, että kyllä! En edes tajua, miksi kärvistelin kaupungin hälinässä hörhöjen seassa niin monta vuotta. Jotenkin olin kai tottunut siihen, että ympäristössä on koko ajan surkeita ihmiskohtaloita ja sekopäisyyttä.

Maaseudulla on todella rauhallista ja ihmiset paljon mukavampia! En vaihtaisi päivääkään!

Vierailija
8/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin viisi vuotta sitten isosta suomalaiskaupungista maaseudulle enkä ole katunut hetkeäkään! Pihassa kotkottavat kanat ja vuohelassa mäkättävät vuohet. Metsästä haen vuosittain kymmeniä litroja marjoja ja sieniä. Kasvimaallani kasvaa puhdasta ruokaa. Myös kylän kanssa kävi tuuri: vaikka ollaan lounaisessa osassa maata, kylä on kuin suuri perhe, jossa kaikki tuntevat kaikki ja ennen kaikkea välittävät toisistaan! Hommaa omakotitalossa toki on niin paljon kuin sitä viitsii tehdä, mutta kun naapurit eivät ole heti pihan takana, voi itse päättää, leikkaako esim. nurmikon kerran viikossa vai kerran kuukaudessa. Joustoa kannattaa olla asioihin, niin elämässä voi keskittyä niihin asioihin, joita haluaa tehdä, eikä niihin asioihin, jotka muiden silmissä näyttävät hyviltä.

Vierailija
9/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut molemmissa ja molemmissa on hyvät puolensa. Maalla on tendenssi homeisiin jättikouluihin myös ja teinit ei maalla vihdy.

Vierailija
10/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin maalle, mutten kyllä mihinkään kyläyhteisöön. Uskoisin, että viihtyisin. Pitäisi kyllä olla kauppa ja hyvät kulkuyhteydet lähettyvillä👍

Vierailija
11/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutimme maalle omakotitaloon, kun lapset olivat pieniä. Vähitellen työmatkat kävivät raskaaksi, tuntui kuin yhteistä perheen aikaa ei olisi ollenkaan tarpeeksi. Päivästä kului n.puolitoista tuntia työmatkoihin ja lasten harrastuksiin kuskaamiseen vielä lisää. Ja jossain vaiheessa piti tehdä piha- ja lumityöt.

Lopulta tehtiin päätös palata kaupunkiin ja ihan oikeasti itkin ilosta. Niin helpoksi elämä muuttui. Nyt työmatkan voi kävellä, lasten koulu on viereisessä korttelissa, harrastukset ja kaupat nurkan takana.

Vierailija
12/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin maalle ja rakastan!! En lähtisi enää kaupunkiin... Huonot puolet: ei leffateatteria tai sushibuffetteja. Hyvät puolet: kaikki muu. Rauhaa, ihanat maisemat, kaupungissa tuntui että edes taivasta ei nähnyt kunnolla.

Vierailija
13/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla on ihanaa kesällä, työmatkatkin valoisana aikana sujuvat joutuisasti. Mutta kun tulee syksy ja pimeys, on vain se pimeys. Aamulla pimeää, kun töihin lähdet, pimeää, kun palaat. Jos haluat liikkua, otat taskulampun jalähdet kävelemään kylätielle.

Ideaali oli kaksi kotia, kesät asuisi maalla ja lokakuusta huhtikuuhun kaupungissa.

Vierailija
14/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on koti Hesassa ja kakkosasunto kotikylässäni. Syystalvi ja helmikuu on ankeinta aika maalla.

Vierailija
15/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki mökki, niin pääset nauttimaan kesästä maalla, mutta pidä myös vakituinen kaupunkiasunto.

Vierailija
16/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vuotta maalla asumista takana. Ei tee mieli takaisin kaupunkiin. Oma auto ehdoton, käyn kaupungissa työssä. Ei mikään pahemmin yllättänyt, olen mökkeillyt koko pienen ikäni. Se oli ehkä suurin yllätys kuinka paljon lapsia joutuu kuskaamaan harrastuksiin, kavereille yms. Tai lasten kavereita meille koska julkisia ei ole ja asumme pyörämatkan ulottumattomissa.

Rakastan tätä omaa rauhaa, ei naapureita ihan liki. Rakastan pimeyttä, pihasaunan löylyjä, pellolla huutavia kurkia, ladossa pesiviä pääskysiä. Polttopuut tehdään osin itse, osin ostetaan asevelihintaan "naapurilta". Ihana istua takan ääressä tai tehdä tulia puuhellaan.

Kaupassa käydään työmatkan varrella, kerran parissa viikossa tehdään isommat ostokset.

Vierailija
17/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin työn perässä pienelle paikkakunnalle Hämeeseen vuoden alussa ja nyt muuttamassa takaisin pk-seudulle. Ja nyt jo kaduttaa. Ne ruuhkat, monessa paikassa ruma ympäristö, melu, kerrostaloasuminen ja rassaavat sitä enemmän mitä vanhemmaksi tulen. Asumisen hintakin on ihan järkyttävä. Enkä enää kaipaa niin paljon kaupungin aktiviteettejä, tosin kumppanin löytäminen on varmaan helpompaa. Mutta jos ei ala löytyä niin ostan varmaan asunnon jostain vähän kauempaa Helsingistä.

Vierailija
18/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkäisi siitä että ihmiset olis liian tuttavallisia, ehkä juoruilisivat sinusta ja tyyliin aina samaan lähikauppaan. Ei sopisi mulle, en halua että muut tietävät kaiken elämästäni

Vierailija
19/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla on mukavempaa asua. Rauhallista, ei kuulu mitään ääniä, luonto ympärillä, koirille on tilaa pihalla. Lenkillä on nautinnollista käydä, kun on vain metsää ympärillä. Ei liikennettä, ihmisiä, melua, hälinää. Vain oma rauha omine ajatuksineen.

Meillä on iso tontti, ruohon leikkaamisessa menee oma aikansa, samoiten talvella lumen kolaaminen ja oma pihatie ajetaan traktorilla lumesta.

Syksyllä ja talvella täällä on todella pimeää, kun ei ole katuvaloja. Pihalla toki on liiketunnistimella toimiva ulkovalo.

Kaupat ja kaikki muut palvelut ovat 20km päässä. Ei ehkä ihan yhden maitopurkin takia viitsi lähteä ajelemaan. 40km tulee yhteensä kaupoille ja takaisin.

Ei varsinaisesti mikään ole täällä yllättänyt, no ehkä se hiljaisuus. En ennen osannut edes kuvitellakaan että jossain voi oikeasti olla näin hiljaista :D

Pihalla on ihanaa istua kesäisin, kun ei näy naapuriin, eikä ole heti perseessä kiinni naapurin talo, toisin kuin kaupungissa oli. Voi hillua vaikka alasti, eikä kukaan näe.

On metsää ja peltoa ympärillä, maisemat ovat kauniita täällä. Ei tarvitse katella mitään betonisia kerrostaloja.

En muuttaisi ikinä enään kaupunkiin. Asuin aikaisemmin omakotitalossa vuokralla keskustan tuntumassa. Siellä saikin sitten kuunnella mopojen pärinää yötä päivää. Ja jatkuva liikenne ja ihmisten äänet ja kaikki.. aargghh! Kauaa en kestäny, kun muutin pois ja tänne maalle.

En ole katunut tänne muuttoa, enkä halua ikinä lähteä täältä pois. Vasta sitten kun kuolen.

Vierailija
20/38 |
03.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette ratkaisseet työntekemisen, te maalle muuttaneet? Muuttaisimme heti maalle, jos työssäkäynti onnistuisi julkisilla jotenkin Helsinkiin tai maalta saisi töitä. En erään sairauden vuoksi saa ajokorttia, mutta noin muuten se sairaus ei haittaa elämääni. Eli julkisilla on pakko kulkea, oma auto ei ole vaihtoehto. Olen hakenut töitä ns. maalta eri paikoista kolme vuotta, en ole saanut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän