**KESÄKERTTUJEN PERJANTAI**
Kommentit (28)
Oli tosiaan mun lääkäritäti aikas nihkeellä tuulella. Vähän koppavakin! Ettei vain johtuis siitä,että sillä oli tunnin verran ajat myöhässä.
Ekaks se tiuskas,että miks olen sielä. Vaikka hänellä mun paperit oli edessä ja mun neuvolantäti oli just sen kans jutellut niin kyseli silti. Sit kun sanoin,että tarvisin sen saikun jatkon kun en töihinkään pysty. Niin tämä alkoi kyseenalaistamaan sitä,että tarvitsenkö mä saikkua. Itte on mulle aikaisemminkin sen kirjoittanut. Ja että voinko mä töissä tehdä vaikka jotain muuta. voi sanonko mä mitä! Menis ite sinne kokeileen ja nosteleen. Mä varmaan max kestäisin siä 15 min ja sitte sais viedä jalat edellä synnytyssaliin. Ihan ihme päivä tolla tätillä!
No se silti sitte halus kattoo tonne alapäähän ja kohdunsuuhan oli tosiaan lyhentynyt ja pehmentynyt. Ei se sen jälkeen enää sitten kyselly enää mitään töihin menosta. Vaavi oli kuulemma lähtökuoppissa. Eli tosi alhaalla oli sen pää. Mä tunsin siinä aikaa odotellessa,että nyytti siä kääntyi.
Varmasti kääntyi lääkäritätin mieliks ;)
No kyllä se loppujen lopuks sitten sen saikun kirjoitti tonne äippäloman alkuun. Eli huikeet 18 päivää.
Eipä ollut mikään mieltä ylentävä kokemus mutta,sainpahan saikkua sitten sen verran ettei tarvi sitä nyt stressata.
Sailing:tervetuloa joukkoon! Liikkeen laskemisista kyselit. Mä en ole sellaista seuranta lappua saanut. Mutta kuitenkin kehotettiin seuraamaan että nyytti sielä liikkuu päivittäin. Pitäis varmaan kysäistä neuvolantätiltä ens viikolla jos saisin sen lapun.
Nyt lähden tästä syömään ananasta :) NAM,NAM
Lilli81 31+0
Marieela:
No juu, Krisselle kiitos edelleen lista päivittelystä!! Itse olen vetäytynyt aika lailla taka-alalle ja varmaan enemmän vetäydyn edelleen. Ei tunnu aina kuuluvansa tänne joukkoon niin sitä tulee sitte sitäkin harvemmin kirjoitelluksi.Marieela kera Palleron 27+5
[color=blue]jäi niin paljon häiritsemään tuo mitä kirjoitit että pakko oli tulla kirjottamaan sulle että tottakai kuulut joukkoon! älä nyt vaan jää pois kokonaan täältä :/
nyt on niin kiirus että pakko mennä jatkamaan hommeleita...
tervetuloa uusille :)
krisse rv 28+6
[color=blue] Jaahas..On ollut puhetta liivinsuojuksista. Mä ostin esikoista imettäessäni ensin kertakäyttöisiä ja sitten koitin pestäviä ja muita en aio käyttää! Pestävät on tosi pehmeitä ja vaikka hinta on vähän korkea, niin varmasti tienaa itsensä takaisin. Mulla ainakin oli esikoisen kanssa niin valuttavat rinnat, et koko ajan sai olla vaihtamassa uusia suojia. Huomasin, et tulee jopa halvemmaksi pestä niitä..ja onhan ne mulla vieläkin. Eli uusiokäyttöä :) Suosittelen!
[color=red] Kohdunkaulan lyhentymisestäkin oli puhetta! Kun olin siellä synnärillä/äippäpolilla niin tehtiin kans se sisätutkimus ja mullakin oli kohdunkaula lyhentynyt. Huomasin muuten, et monet kirjottelee siitä, et vauvan liikkeet ovat hidastuneet tai jotenkin vaimentuneet! Kai ne sitten jotenkin rauhottuu, kun alkaa asettumaan lähtökuoppiin. Masussa ei ainakaan oo kääntyny, et potkii mulla tällä kertaa ylöspäin. Mä aloin jo pelkäämään, et tulee perätilassa ulos. Se jotenkin hirvittää, et jos se jäiskin jumiin tai jotain, vaikka kokemukset ovat olleet ilmeisesti aika hyviä! Nyt masussa heilutaan *onnenpotkuja kaikille* !!
[color=blue] Mutta kaikille hyvät viikonloput! Me lähdetään mun vanhemmille kyläilemään..ja huomenna tuleekin sitten taas ' vieraita' , joita saa kestitä..mutta Heippa vaan!
Nyt oon minäkin sitten laittanut äp-pakkaus-hakemuksen Kelaan. Tänään oli siis viimeinen mahdollisuus laittaa hakemus eteenpäin, kun la on 1.6. Olen sitä siis jo kauan pantannut ja tekis mieli jo päästä niitä pikkusia vaatteita hypistelemään. Kattelin just noita keskusteluja siitä uudesta pakkauksesta, niin vielä vaan on vanhat jaossa. Toivoisin niin kovasti saavani sen uuden, mutta on varmaan turha toivoa, kun olen niin pieneltä paikkakunnalta, että Kelan toimet on tosi nopeita ja voin melkein arvata saavani pakkauksen jo viikon päästä. Saa nähdä osuinko oikeeseen. Niin ja oliko se Lilli joka sanoi jutelleensa sen Tutta-tyypin kanssa joka oli sanonut vanhoja pakkauksia riittävän vielä.
Tänään aamulla mulla oli oikein AHAA-elämys. Herranen aika, kun mulla on viikkoja jo 31+1. Missä välissä niitä on tullut noin paljon? Kyllä on aika vierähtänyt! Ja siis mun äitiysloma alkaa kolmen viikon päästä!!!!!!!!!!!
Ja sit oma ( . ) Tää raskaus on ollut aika erilainen verrattuna edelliseen. Silloin melkein ainoina vaivoina oli issiaskivut ja närästys ja tosiaan tunsinkin olevani elämäni kunnossa. Ei ollut edes pientä flunssaa, vaan olin terve kuin pukki. Nytpä onkin sit ihan erilaista. Närästystä on tässäkin raskaudessa ollut (aika vähän kuitenkin), mutta issias ei ole vaivannut juuri lainkaan. Uutta on tosi inhottavat liitoskivut, häntäluu on jotenkin ihan jumissa ja sit mulla on aivan tolkuttoman kipeä häpyluu. Vaihdoin tossa yks päivä kukkiin mullat (paljon kukkia), niin olin sit kaks päivää niin invalidi, etten kävelemään päässyt. Päätä on myös vähän jomottanut (yleensä ei särje juuri koskaan). Ja sit vaivana on ollut ne mysteeriset vuodot, joiden aiheuttajaa ei ole löytynyt runsaasta tutkimisesta huolimatta. Tosin niitä ei ole nyt pariin viikkoon ollut, joten toivottavasti ne olis nyt vihdoin loppunut.
Niin siitä maidon herumisesta piti vielä sanoa... Mulla on kans ollut rinnoissa aina aamuisin sellasia kovia vaaleita kökköjä ja yön aikana joskus saattaa lakanaan tulla vähän. Samanlaista oli ekassakin raskaudessa. Mutta silti siis ei imetys onnistunut kuin nippa nappa 3 kk ja senkin ajan maidontulo oli tosi niukkaa. Että eipä taida näistä raskausajan maito-tipoista olla ennustajaks, että miten se imetys lopulta onnistuu. Niin ja rintojen koolla ei myöskään oo merkitystä.
No, nyt pitää mennä. Hyvää viikonloppua kaikille Kertuille!
T: Canderel rv 31+1
neljäkö:
nimistä on oolu puhetta joskus aikasemmin, ootteko vielä samaa mieltä valinnoistanne?Mulla nimivaihtoehtoja pyörii mielessä ja päätöksiäkin ollaan tehty, mutta ei lopullisia. Pojasta Casper tai Jesper + 2muuta nimeä, jotka tulee ukilta ja papalta. Tytölle Clara tai Claudia ja toiseksi nimeksi Mimosa...tämmösii. Meillä muut lapset: Patrick Antonio, Sofia Aurora ja Camilla Iida Alice sukunimikin on aika erikoinen ja sointuu ihan hyvin näihin nimiin. Miltäs Clara/Claudia/Casper kuullostais jatkeeksi?
[color=blue]aivan ihanat nimet teidän pikkuisilla :)) tykkään kovasti!
jos tyttö tulis teille niin tykkäisin tosta Claudiasta :)
teillä on lapsilla toisina niminä juuri niitä mitä oon ite miettinyt omille tuleville: Antonio,Aurora ja Alice :)
mutta ovat sitten saaneet tähän mennessä nimikseen: Janina Vivian ja Mimosa Lilian
tästä tulevasta haaveilen siis Auroraa (toinen nimi vielä ihan hakusessa) :(
mies haluais kovasti taas (pojasta) Frankia...mutta mun mielestä toi ei oikeen " rimmais" ...vaikkei sen nyt niin tarttiskaan välttämättä...
-pojin nimissä oon huomassut sen että latino syntyiset nimet houkuttelis kovasti...miestä on vaan niin hankala suostutella näissä nimi asioissa :( ja yeensä se tokaiseekin että katotaan sitten niitä nimiä kun tiedetään kumpaa sukupuolta se on...
mä kun haluisin edes että olis joitain vaihtoehtoja jo valmiix ettei tarvii sitten repiä hiuksia päästään kun ristiäiset lähestyy...
no nyt kyllä häippäsen taas :)) kahtellaan!
-k-
Tänne pinon hännille taas tulin kirjottelemaan. Sain tiistain ylityöt pois ja kotona olin kerrankin ajoissa. Hyvän mielen saattelemana raivasin tiskit ja imuroin. Siitä tuli ihan vallan mainio piristys=) Kerrankin pääsi ruokaa laittamaan " puhtaalle" pöydälle, kun tultiin kaupasta.
Pinon aiheista:
Liivinsuojat on jo käytössä, olleet jo jonkun aikaa. Tosin nyt on tuo maidon eritys jotenkin vähentynyt huonon syömisen myötä. Esikoista odottaessa käytin niitä Ainun suojia, olivat ihan ehdottomat. Halppis versiot hankasivat nännejä liikaa. Nyt aattelin imetys ajalle hommata monikäyttöiset pestävät suojat, mut en oo vielä saanut aikaiseksi. Mistä olette niitä muuten ostaneet?
Neuvolassa olen käynyt sen n. 4 viikon välein ja kaksi ylimääräistä lääkärikäyntiä istukan paikan takia. Ensiviikolla pitäisi tulla vielä yksi aika lääkärille ja neuvola olisi 2 viikon päästä, jolloin väli edelliseen se 4 vko. Katsotaan tihentävätkö sitten. Esikoisesta ravasinkin jo viikon välein tarkassa seurannassa näiltä viikoilta.
Liikelaskut liittyvätkin tuohon edelliseen siinämäärin, että niitä jouduin likkaa odottaessa pitämään, kun oli pieni ja seurasivat. Koin sen todella ahdistavaksi kolmesti päivässä. Nyt olen tyytyväinen, kun asukki jumpsuttelee pitkin päivää.
Nimet on meillä selvillä molemmille, mutta veikkaan niiden vielä muuttuvan, kun asukas näyttäytyy... Täytyyhän nimen olla kantajansa näköinen.
Nukkumiset menee mulla ihan laidasta laitaan. Saatan joinain öinä valvoskella pitkiä pätkiä ja toisinaan nukun kun tukki. Vessa reissut ovat vähentyneet kertaan yössä ja tapahtuvat säännöllisesti n. klo 2. (Pitihän tämäkin tieto jakaa ;))
Himoja ei syömisen puolelta ole tullut ja tuo palannut huonovointisuus verottaa syömisiä muutenkin. On tämä kummallista. Tosin olen luonteeni vastaisesti kovin kiinnostunut kaupoissa kiertelystä ja voisin tehdä sitä vaikka jokapäivä. Ostaa ei ole mikään pakko, mutta katselu on jotenkin erityisen mukavaa. Lillille muuten kiitos vinkistä liivien tilaamisesta toiselta paikkakunnalta. Se onnistui täällä, kun H&M:llä ei ollut sopivaa kokoa punaisissa. Sovitin vihreät samanlaiset ja tulevat punaiset ensiviikolla.
Satuittekos lukemaan mun vuodatusta tiistailta? Kukaan ei rohjennut kommentoimaan. Jos kiinnostaa antaa joitain viisaita neuvoja kohdata tuo yllätys vauva perheessä, niin mielipiteet on tervetulleita... Tässä ois viikko siihen laskettuun aikaan ja likka pääsee huomenna sinne ensi ja turvakotiin. Kaipa tuo asia siitä alkaa selvitä
Omassa massussa ei juurikaan ihmeitä. Kaveri litistää ihan ylhäällä potkien niin, että tuntuu kuin jalka voisi koska vaan tulla suusta ulos=) Viimeksihän se tuntui kohdunsuulla samalta... Enpä nyt osaakkaan päättää kumpi on epämukavampaa. Samalla tuntuu, kuin ruuan saisi niellä vähintään kymmenen kertaa, ennen kuin menee perille asti. No ihmeellistä tämä on. Josko sitten joskus vaikka alkais laskeutua tuo meidän kaveri. Alan olla omista erilaisista oloista aivan varma, että on pojan kolli tulossa. Katsotaan meneekö tuntemukset samalla tavalla pieleen kun likan kanssa=)
Lytte ja Masukki 28+6
Marieela: " Itse olen vetäytynyt aika lailla taka-alalle ja varmaan enemmän vetäydyn edelleen. Ei tunnu aina kuuluvansa tänne joukkoon niin sitä tulee sitte sitäkin harvemmin kirjoitelluksi."
Mää en kirjoita tätä pahalla, enkä halua aiheuttaa mitää huonoa verta, mutta mulla on ihan sama fiilis. Mieluummin asioista kyselee muilla foorumeilla tai yleisessä keskustelussa, koska täällä kerttusten keskustelussa vain muutamien kommentit huomioidaan ja vain niihin kommentoidaan. Enkä usko, että oon ainoa, joka tämän takia ei viitsi kovin aktiivinen olla. Jossain vaiheessa olin aktiivisempikin, mutta luovutin.
Silti kirjoittelua on ihan hauska seurata. Ja on se opettavaistakin näin ekakertalaiselle. Kiitos kuitenkin kaikille jotka jaksavat kokemuksiaan täällä jakaa.
viikonloppua toivottelee Anna
Vimeeksi kirjoittelin ennen Rooman matkaamme ja sen jälkeen olenkin ollut 2 viikkoa lähes vuoteen omana -> Matkallehan lähdin nuhaisena joka pysyi hyvin kurissa matkan ajan. Mutta samana pvänä kun kotiuduttiin kroppa taisi tajuta että enään ei tartte ponnistella ja iski kuumeen päälle. Kuumetta kestikin viikon pvät siinä samalla kovassa flunssassa ollen ja muutaman kerran oksentelinkin. Liekö sitte vatsatauti samanaikaisesti iski.
Kun 1½ viikoa oli kulunut näytti siltä et tauti alkaa hellittää otettaan-> kunnes eilen sitte menin viimein lekuriin kun tuntui muutaman pvän ajan et päähalkee -> poskiontelotulehdus ja antibioottikuuri sitte päälle. No, nyt alkaa jo kipu hellittää, eilen aloitin kuurin. Ehkäpä viimein pääsisi elävienkirjoihin takasin ;D
Liivinsuojista joku jutteli. Mulla ei raskaan olles heru yhtään mutta sitte aina synnytyksen jälkeen maitoa tulee kyllä tulvimalla. Itse olen käyttänyt niitä Pirkkausojia ja hyviä ovat olleet. Ostin itekkin ensin kalliimpia suojia kunnes huomasin et nuo Pirkan omat ajoi yhtä hyvin asiaa eikä mulla ianakan kiinni tarttuneet koskaan joten sitäkään ongelmaa ei ole ilmennyt.
Täällä kans neuvola ollut aika harvakseltaan -> 3 vkon välein. Nyt ekaa kertaa tulee 4 vkoa väliä ja sitte kuulemma taas aletaan tihentää.
Vikan kolmanneksen lekuriaikaa saa varmaan vielä ootella lähemmäs 40 viikkoa...
Masuasukki myllertää tasaisee. Oli kyllä tuossa sairastelun yhteydessä muutama hiljainen pvä ja melkein läksin polille kts tilannetta mutta sitte Pallero alkoikin taas vilkaammaksi ja nyt niitä liikkeitä tuntuukin taas jo tiuhaan ja tiheeseen =))))
Mulla ei ole minkäälaisia mielitekoja tullut täs raskaudes. 2 ekassa oli molemmista omansa mitä piti jatkuvasti saada mutta nyt ei mitään. Vähän niinku kaikkea tekee mieli, vuorollaan =/
No juu, Krisselle kiitos edelleen lista päivittelystä!! Itse olen vetäytynyt aika lailla taka-alalle ja varmaan enemmän vetäydyn edelleen. Ei tunnu aina kuuluvansa tänne joukkoon niin sitä tulee sitte sitäkin harvemmin kirjoitelluksi.
Onnea kellä tänään olikaan synttärit -> anteeksi et unohtui jo nikki ;)
Mutta meen taas, voikaapas hyvin!!!
Marieela kera Palleron 27+5