MS-taudista (Multippeliskleroosista) kysyttävää.
Olen 21-vuotias nuori nainen. Minulla epäillään MS-tautia. Ensioireeni ovat näköhermon tulehdus ja raajojen puutuminen ja pistely. Magneettikuvaus on ensiviikolla jolloin olemme taas viisaampia.
Mutta... Onko täällä muita MS-tautiin sairastuneita?
Ja jääkö oireet sairastuneille? Esim. Halvausoireet, voiko kuntoutuksella saada raajat toimimaan taas normaalisti?
Kommentit (29)
Jaksamista Aplle! Tuo on nyt vaikein vaihe, mutta jos diagnoosi tulee, hakeudu mahdollisimman nopeasti vertaistuen piiriin paikallisen neuroyhdistyksen kautta. Siellä liikkuu paljon tietoa ja saa neuvoja arjessa jaksamiseen.
Itse sairastuin samassa iässä ja nyt viisi vuotta myöhemmin on oppinut hyvin elämään tuon ikävän kaverin kanssa. Älä pelkää pyytää apua ja kysyä neuvoa, esim. Apuvälineitä saa helposti jos niitä tarvii.
Tärkeintä sairastamisessa on oma asenne. Ms-taudille kun ei oikein voi mitään, joten hurttia huumoria ja itselle nauramista suosittelen, kunhan tottuu ajatukseen taudista. Hyvin tässä on selvitty vaikka ms työntää kapuloita rattaisiin.
24 jatkaa
Aaltomaisessa ms-taudissa oireet tulee ja menee. Kortisonilla lähtee suurin osa ja loppujen kanssa opitaan elämään.
Taudin oireet samantapaisia jonkun muunkin sairauden kanssa. Magneettikuvaus ja aivo-selkäydinnesteestä voi todentaa ms-taudin.
Hei, kysyn nyt tässä samassa ketjussa teiltä asiasta tietäviltä:
Sairastin näköhermon tulehduksen jokin aikaa sitten. Päätettiin ottaa aivojen magneettikuva MS-taudin poissulkemiseksi. Kuva oli kuitenkin puhdas, eli niitä MS-taudille tyypillisiä vaurioita ei näkynyt. Minua jäi kuitenkin vaivaamaan se, että voiko minulla silti olla MS-tauti, joka ei vielä näkynyt kuvissa? Vai onko vaurio aina ensin ja sitten vasta ilmenee oireita (kuten näköhermon tulehdus)? Minulla on ollut joitakin puutumis- yms. vaivoja näköhermon tulehduksen lisäksi.
Minulla MS-tauti oireili juuri nuin kuten aplla. Diagnoosista 3vuotta ja vielä ainakin kykenen elämään ja käymään töissä kuten normaalistikin. Olen 28vuotias.
Kamalaa miten kamala sairaus se on.
Kyllä, 8vuotta olen tupakoinut. Lopettamassa olen. 20savukkeesta päivässä, nykyiseen 5-6savukkeeseen päivässä.