Mitä jos erityisherkkyydessä onkin kyse ihan vaan ahdistusherkkyydestä?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
HSP-HSS kirjoitti:
Kyse ei ole pelkästään ahdistusherkkyydestä. Myös positiiviset ja neutraalit asiat saavat erityisherkässä aikaan voimakkaamman reaktion.
Nimenomaan. Itse koen olevani erityisherkkä, mutta sen vastapainoksi olen myös melkoisen vahva ihminen - ihme kyllä. Reagoin erityisen voimakkaasti negatiivisiin asioihin, mitkä aiheuttavat ahdistusta. Tällaisia seikkoja ovat esimerkiksi lapsiin ja eläimiin kohdistuvat kaltoinkohtelut sekä ihmisten varjopuolet, kuten kaksinaamaisuus ja egoismi. Myös ihmisten ilkeä käyttäytyminen (lue: ajattelemattomuus) saa minut voimaan henkisesti pahoin. Toisaalta kiinnitän huomiota ns. itsestäänselviin elämän posiitivisiin puoliin, kuten vaikkapa kaikenlaisiin eläimiin (etanoista peuroihin) ja hyviin ihmisiin ympärilläni. Osaan myös lukea ihmisiä erittäin hyvin ja tunnen/arvioin ympäristöni jatkuvasti. Kiinnitän toisinsanoen kaikkeen huomiota, esim. rekisterikilpiin ja ja siihen, miten ihmiset käyttäytyvät eri tilanteissa. Toisaalta osaan ottaa kanssaihmiset hyvin huomioon, enkä kykene valehtelemaan. Kulutan energiani helposti loppuun, eikä minulla riitä voimat koulun/työn jälkeen muuhun kuin rauhaan.
Olen 24, enkä ole vuosiin voinut kuvitellakaan meneväni muiden ikäisteni tavoin juhlimaan. En yksinkertaisesti jaksaisi. Pelkät illalliskutsutkin saavat voimani ehtymään.Erityisherkkyys on lahja, mutta samalla mieletön taakka. Ajatuksia ei voi vain sammuttaa. Olenkin miljoonat kerrat toivonut olevani ns. tavallisesti ajatteleva. Ajatukseni saattavat nimittäin eskaloitua todella kauas nopeastikin. Arg.
On ihan tavallista että nuori jakaa ihmiset hyviin ja pahoihin. Ja kokee olevansa erityinen ja hyvä havaitsemaan ihmisten toimintaa ym. Ja kokee että itse tuntee vahvemmin.
Tämä menee yleensä aikuistuessa ohi
Älkää tarttuko tuohon nimitykseen "erityisherkkä". Suurin osa erityisherkistä eivät ajattele olevansa mitään erityisiä uniikkeja lumihiutaleita sen enempää kuin muutkaan ihmiset. Tämä nyt on vain termi, joka on annettu isolle kasalle erilaisia piirteitä (aistiherkkyys, tunneherkkyys, ahdistusherkkyys jne.). Toivottavasti asiaa tutkitaan enemmän, jotta siitä saataisiin lisää tietoa. Ehkä jopa nimityskin vaihdetaan jonain päivänä.
Vaikea sanoa että kumpi oli ensin muna vaiko kana.
Voi olla että herkkyys alkoi lapsuuden ahdistuksesta. Ainakin muistan lapsuuden ahdistaviakin tilanteita. Muistot sellaisia missä koen että jotain kohdellaan väärin.
Ehkä tämmöisten kokemusten takia sitten pää ja tunteet alkaa rekisteröimään paremmin tämmöisiä tilanteita myöhemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Älkää tarttuko tuohon nimitykseen "erityisherkkä". Suurin osa erityisherkistä eivät ajattele olevansa mitään erityisiä uniikkeja lumihiutaleita sen enempää kuin muutkaan ihmiset. Tämä nyt on vain termi, joka on annettu isolle kasalle erilaisia piirteitä (aistiherkkyys, tunneherkkyys, ahdistusherkkyys jne.). Toivottavasti asiaa tutkitaan enemmän, jotta siitä saataisiin lisää tietoa. Ehkä jopa nimityskin vaihdetaan jonain päivänä.
Miksi nimitys pitäisi vaihtaa?
Kuulostaako "erityisherkkä" liian hienolta? Pitäisikö uusi nimi viitata mahdollisesti johonkin sairauteen?
Ehkä olit ihan tavallinen lapsi. Kasvuympäristö sai sinut tuntemaan olevasi erikoinen. Ja nyt sairastat kasvuympäristön johdosta ahdistuneisuushäiriötä