Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos erityisherkkyydessä onkin kyse ihan vaan ahdistusherkkyydestä?

Vierailija
06.07.2017 |

?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kysymys. Itse asiat, josta erityisherkät herkistyvät, vaivaavat meitä kaikkia. Mutta me muut pidämme normaalina, että rasittavista asioista on pidettävä taukoa, välillä pitää saada olla yksin, ja kaunis musiikki voi saada itkemään.

Vierailija
2/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se erityisherkkyys siis on??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitähän se juuri on, että jo vastasyntyneistä osa säikähtää helpommin ja palautuminen kestää pitempään. Semmoset vauva-draamaqueenit, nyt joukolla mollaamaan moisia huonon asenteen vauvoja.

Vierailija
4/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on ihan hyvä nimi. Minä nimenomaan tänään suutuin töissä, ihan aiheesta, ja saa nähdä, kauanko mulla nyt vie päästä asiasta yli. En kovin helpolla rupea toisia ihmisiä ojentamaan, mutta nyt oli käytös niin häiritsevää, että oli pakko sanoa ja lujasti. Sekä te normaalit olisitte varmaan kestäneet työkaverien kovaäänisen riitelyn, minä en. Alkoi ahdistaa ja oli pakko räjähtää. 

Vierailija
5/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse mistään tyhmyydestä tai asennevammasta, vaan ihan hermostollisesta erosta normaaleihin kunnon vahvoihin ja hienompiin ihmisiin nähden.

Vierailija
6/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, iso osa siitä on ahdistusherkkyyttä. Toisaalta myös hyvät asiat saavat useilla aikaan vahvan reaktion (esim. itku häissä, koska kaaso ja morsian ovat olleet hyviä ystäviä ja kuinka kaunista on, kun kaaso auttaa morsianta).

Vierailija
7/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä kysymys. Itse asiat, josta erityisherkät herkistyvät, vaivaavat meitä kaikkia. Mutta me muut pidämme normaalina, että rasittavista asioista on pidettävä taukoa, välillä pitää saada olla yksin, ja kaunis musiikki voi saada itkemään.

Sinullakaan mitään vaikeutta uskoa että psykopaatteja on olemassa eikö niin 😃. Oikein kieli pitkällä kauhistelet että ai kauhia kun on niin tunteetonta niin tunteetonta ja mitään säikähtämätöntä. Mutta sitä toista ääripäätä ei voi millään olla olemassa, niitä peruspiiaa herkempiä ja kuormittumampia, ehei. Siinä jatkumon päässä kaikki on niin kuin sinä.

Vierailija
8/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, iso osa siitä on ahdistusherkkyyttä. Toisaalta myös hyvät asiat saavat useilla aikaan vahvan reaktion (esim. itku häissä, koska kaaso ja morsian ovat olleet hyviä ystäviä ja kuinka kaunista on, kun kaaso auttaa morsianta).

Kyllä. Mä alan itkeä vaikka sellaisesta, että koditon kissanpentu saa kodin tai siitä, kun kerran edessäni nainen antoi lapsiporukalle kaupan kassalla 10 senttiä, että näiden pulloilla tienaamat rahat riittivät siihen, että jokainen sai pillimehun (olivat laskeneet väärin 22 sentin hintaiset mehut 20 sentiksi kappaleelta, eivät hoksanneet että summa pyöristyy ylöspäin kun niitä laitetaan samalle kuitille monta). 

Vierailija
9/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se sitä juuri ole. Syynä geenit ja traumat. Ehkä se erityis- etuliite jotenkin on parempi egolle kuin ahdistus, mutta minkäs minä perimälle ja kasvatukselleni voin, eli ahdistun helpommin ja pienemmistä asioista kuin toiset.

Vierailija
10/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on erityisherkän oireet. En silti ajattele olevani erityisherkkä, en oikein edes usko siihen. Sen sijaan minulla on diagnosoitu paniikkihäiriö, ahdistuskohtauksia, masennusta. Liitän oireet näihin.

Vierailija
11/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei koska erityisherkkyydessä on vahvasti kysymys myös siitä että aistit toimivat voimakkaammin.

Vierailija
12/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 sanoo asian hyvin. Minä pärjään ja pystyn vetämään asiat sisäänpäin. Vatvon niitä omissa oloissani tuntikausia. Pystyn käymään töissä, mutta olen kotona voimaton. Saatan valvoa todella paljon tai toinen ääripää, joskus nukun tosi paljon. 

Vierailija
13/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää puhua vasenkätisyydestä, kun kyse mitä ilmeisemmin on vaan erikoisuuden tavoittelusta, asennevammasta ja siitä, ettei vaan kehdata opetella oikean käden käyttöä. Pyh!

Vierailija
14/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullakaan mitään vaikeutta uskoa että psykopaatteja on olemassa eikö niin 😃. Oikein kieli pitkällä kauhistelet että ai kauhia kun on niin tunteetonta niin tunteetonta ja mitään säikähtämätöntä. Mutta sitä toista ääripäätä ei voi millään olla olemassa, niitä peruspiiaa herkempiä ja kuormittumampia, ehei. Siinä jatkumon päässä kaikki on niin kuin sinä.

Minä sain jostain netin 'erityisherkkyystestissä' lähes täydet pisteet, diagnoosina 'saatat olla erityisherkkä. Ja ihan normaaleja asioita siinä kyseltiin. Kaikki vaan eivät tee niistä numeroa. Elämänsä voi opetella elämään niin, että säätelee kuormitustaan. Muutaman kriisin ja masennuksen jälkeen minun on ollut pakko se opetella. Enkä ole erityinen. Kaikkien ihmisten on pakko oppia elämään tässä maailmassa, eikä ole niitä peruspiioja, joille kaikki olisi helpompaa kuin sinulle.

Vierailija
15/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole pelkästään ahdistusherkkyydestä. Myös positiiviset ja neutraalit asiat saavat erityisherkässä aikaan voimakkaamman reaktion.

Vierailija
16/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Mä alan itkeä vaikka sellaisesta, että koditon kissanpentu saa kodin tai siitä, kun kerran edessäni nainen antoi lapsiporukalle kaupan kassalla 10 senttiä, että näiden pulloilla tienaamat rahat riittivät siihen, että jokainen sai pillimehun (olivat laskeneet väärin 22 sentin hintaiset mehut 20 sentiksi kappaleelta, eivät hoksanneet että summa pyöristyy ylöspäin kun niitä laitetaan samalle kuitille monta). 

Eikö tuo ole ihan normaalia? Minua itkettää aina, kun näen, että joku väistää hälytysajossa olevaa ambulanssia.

Vierailija
17/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

HSP-HSS kirjoitti:

Kyse ei ole pelkästään ahdistusherkkyydestä. Myös positiiviset ja neutraalit asiat saavat erityisherkässä aikaan voimakkaamman reaktion.

Niinpä! Ihanat viikonloput rakkaiden ja turvallisten ihmisten kanssa väsyttävät yhtä lailla.

Vierailija
18/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahh, joo, tunteettomuus ja psykopatia onkin synnynnäistä. Voi vauvaparkoja.

Vierailija
20/65 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HSP-HSS kirjoitti:

Niinpä! Ihanat viikonloput rakkaiden ja turvallisten ihmisten kanssa väsyttävät yhtä lailla.

Kommenttisi saattoi olla sarkasmia, mutta totta on, että esim. rakastuminen ja parisuhteeseen ryhtyminen on ollut minulle liikaa. Käyn silloin niin ylikierroksilla, ettei fysiikka(kaan) kestä pidemmän päälle. Over-excitement, u know.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän