Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kyllä teillä rahaa näyttää olevan"

Vierailija
06.07.2017 |

"Miten teillä on varaa?"
"Ei oo ainakaan rahasta puutetta"

Tälläsiä lauseita oon tänä kesänä kuullut sukulaisilta ja ystäviltä. Ärsyttää kun en halua raha-asioistamme muille puhua ja ei todellakaan olla leuhkittu asialla vaan on tulleet ilmi esim. Kun emme majoittaneet sukulaisen luokse vaan menimme hotelliin tai kun ilmoitimme että emme pääse paikalle juhliin kun ollaan reisussa.

Oon aina jotenkin nolona kun tuolla tavalla tokaistaan kaikkien aikana, mitä ihmettä pitäis vastata.

Viimeksi kun kävimme niin appiukko tokaisi että "jaa olette uuden auton hommanneet, menikö edellinen väri pois muodista"

Minusta tuo on suoraa vittuilua, mies kyllä kuittasi takaisin mutta millanen ihminen päivittelee toisten raha-asioita?!?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole sen ärsyyntyjän oma ongelma. Huonoa käytöstä häneltä. Tehän vaan elätte elämäänne ja ei ne rahat ilmaiseksi ole tullut.

Vierailija
22/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sairasta, että joudut piilottelemaan sormustas jonka olet rakkaudesta saanut, ettei kateelliset revi sitä sun kädestä. Joudut elämään muiden ehdoilla. Tuo ei ole muiden ihmisten ajattelua vaan alistumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki joilla on uudet autot ostanut ne velattomana?

Tuskin, kuinka niin?

Autolle hintaa jos on iso laina.

Vierailija
24/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha se on kumma asia, joka aiheuttaa riitoja myös meillä.

Me muutettiin arvoaluella rivitalonaapurustoon. Olemme nuorin perhe asukkaista. Minä olen vähän tienaava sihteeri, mutta mieheni on menestyvä vedonlyöjä.

Naapureille tuntuu olevan ongelma meidän autot ja myös asunto, joka on hinnallisesti arvokkain. Myös työpaikallani joudun kuuntelemaan keljuilua asuinalueesta ja autostani. Varsinkin vanhemmille minua paremmin tienaaville miehille tuntuu olevan kova pala.

Autot on kuitenkin ihan normaaleja. Audi q7 miehellä ja itselläni A4.

Vierailija
25/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaikki joilla on uudet autot ostanut ne velattomana?

Tuskin, kuinka niin?

Autolle hintaa jos on iso laina.

Niimpä. Elämä on valintoja.

Vierailija
26/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin viime viikolla miehen kanssa s-marketissa, ostettiin mökille ja kotiin ruokatavaroita ja vielä mummolle, joka ei päässyt itse kauppaan hänen viikon ruokaostokset, Lasku oli jotain 81 euroa eli aika paljon, mutta kun mies maksoi kortilla, rupesi tuntemattomat mummat siinä jonossa puhumaan, että olisipa heilläkin tuollainen taikakortti, jolla noin vain tuommoisia summia maksellaan....

Vierailija
27/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä miksi teen näin, mutta valehtelen ystäville joidenkin tavaroiden tai asioiden hintoja, koska en jaksa selitellä. Mä saatan törsätä johonkin, jossa joku muu säästää ja säästää jossain asiassaa, johon joku muu törsää.

Vierailija
28/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me käytiin viime viikolla miehen kanssa s-marketissa, ostettiin mökille ja kotiin ruokatavaroita ja vielä mummolle, joka ei päässyt itse kauppaan hänen viikon ruokaostokset, Lasku oli jotain 81 euroa eli aika paljon, mutta kun mies maksoi kortilla, rupesi tuntemattomat mummat siinä jonossa puhumaan, että olisipa heilläkin tuollainen taikakortti, jolla noin vain tuommoisia summia maksellaan....

Mitä ihmettä 😂 Meillä 4 hengen perhe ja ton verran menee helposti kauppaan jopa yhellä reissulla! Että onpas nyt kumma!

Vierailija
29/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä 😂 Meillä 4 hengen perhe ja ton verran menee helposti kauppaan jopa yhellä reissulla! Että onpas nyt kumma!

Meillä kuusi henkeä, ja kahden viikon välein ostamme 400-500€ edestä ruokaa. Enkä ole päivittelyä kuullut.

Vierailija
30/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu! Jatkuvaa ihmettelyä ja päivittelyä, että kylläpäs tuokin on maksanut. Vittuilua, että voititteko lotossa? Miksi taas uusi auto, eikö sopinut mekon väriin? (vaihdan 3-5 välein, että on aina uusi perusauto käytössä, koska en osaa korjata, enkä osta omaksi, vaan "vuokraan". Mies ei tykkää ajaa, on kortti, mutta mieluummin kulkee kyydissä tai julkisilla.)

Keskiluokkaisia ja it-alalla ollaan. Asutaan Helsingissä rivarikolmiossa. Sekin tuntuu olevan monelle jo ongelma. "Ihan Helsinkiin saakka piti muuttaa." Keravalta siis. ;)

Tossa pari kesää sitten kahviteltiin meidän terassilla kummankin vanhempien kanssa. Ensin ihmeteltiin meidän uusi valokatos, että varmaan on maksanut ihan hitokseen. Pari sataa, mies ja naapuri rakensi. Pariin sataan sisältyi talkooeväät.

Sitten alkoi mun veljen ihmettely. Kun lähtivät vaimonsa kanssa Aasiaan töihin. Miten niillä on varaa? No, käyvät töissä siellä. Se maksaa, tämä maksaa. voivoivoi, kun kaikki vaan maksaa.

Sitten siirryttiin miehen uuteen duuniin, että minkäslainen/missä se on ja paljonko siitä maksetaan. Mies oli sen verran turhautunut jo, että kertoi sen palkkansa ääneen 5000 e/kk.

Menivät hiljaiseksi. Sitten alkoi kuulua aidan takaa pikkuista naurua, kun naapurin isäntä vietti lomaansa pienessä konjakkimaistissa(hyvä tyyppi kaikkinensa). Nousi kurkkaamaan aidan yli ja tuumas: "Näillä on varaa, kun töissä käy!" Hävisi kotinsa uumeniin.

Se on osu niin pirun hyvin. Miehen vanhemmat ovat ns. sossupummeja. Karttavat töitä ja dokaavat. Mun vanhemmat ovat tehdastyöläisiä, mutta kaiken ylimääräisen kantoivat lähipubiin. Kummankin isovanhemmat eläneet kädestä suuhun.

Ollaan onneksi saatu tuo kierre katkaistua ja ollaan tekemällä saatu rahaa kasaan. Eikä läträtä viinan kanssa kuin todella harvoin. Eikä tässä ole kyse siitä, että pröystäiltäis. Ihan samaa kauhistelua saatiin, kun käytetään 10 senttiä kalliimpaa maitoa kuin he.

Ihmettely ja kauhistelu on vähentynyt. Kyllä hetken hävetti, että pitäisi tässä piilotella tekemisiään ja rahojaan. Mutta tuo naapurin mies puuttui peliin, että me olemme ansainneet kaiken, koska olemme itse tehneet. Kyllä raha saa näkyäkin, eikä sitä tarvii hävetä. Se on totta.

Nyt mun äiti on sitten kateellinen meidän rahoille. Se puhuu seläntakana kaikenlaista potaskaa. esim  veljelleni ja vaimolleen. Rasittavaa.

Vierailija
31/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä miksi teen näin, mutta valehtelen ystäville joidenkin tavaroiden tai asioiden hintoja, koska en jaksa selitellä. Mä saatan törsätä johonkin, jossa joku muu säästää ja säästää jossain asiassaa, johon joku muu törsää.

Valehtelu on rumaa.

Vierailija
32/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Itse aina vaivaannu täysin ja pian huomaan, että alan selittelemään jotain täysin typerää millä yritän todistella että se ei ne nyt niinkään maksanut ym. Tästä yritän päästä eroon, koska miksi minun pitäisi alkaa selittelemään ja vähättelemään yhtään mitään. Uusi suunnitelmani on vain korkeintaan hymähtää ja sen jälkeen välittömästi johdatella keskustelu johonkin aivan muuhun.

Sama mulla, en kehtaa välillä sanoa mitä jokin asia maksoi tai pahimmassa tapauksessa selitän että oli alessa tms.

Mies osti minulle aika arvokkaan sormuksen kun meille tuli 10 vuotta täyteen, en kehdannut laittaa sitä sormeeni kun menimme juhliin koska alkoi ahdistamaan se mitä joudun vastaamaan kun aletaan kysellä hintaa:(

Ap

Ihme hommaa. Omassa sukulais/ystäväpiirissä ei vahdata toisten koruja eikä varsinkaan kysellä hintoja, sehän on epäkohteliasta. Ei sinun tarvitse vastata mihinkään hintauteluihin, voit sanoa että maksoi ihan sopivasti tms.

Vierailija
33/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelu on rumaa.

Tiiäks, jos et ymmärtäny mitä tällä tarkoitin, niin enpä selittele sullekaan! :D

Vierailija
34/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelu on rumaa.

Tiiäks, jos et ymmärtäny mitä tällä tarkoitin, niin enpä selittele sullekaan! :D

Ymmärsin oikein hyvin.

Vierailija
35/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Itse aina vaivaannu täysin ja pian huomaan, että alan selittelemään jotain täysin typerää millä yritän todistella että se ei ne nyt niinkään maksanut ym. Tästä yritän päästä eroon, koska miksi minun pitäisi alkaa selittelemään ja vähättelemään yhtään mitään. Uusi suunnitelmani on vain korkeintaan hymähtää ja sen jälkeen välittömästi johdatella keskustelu johonkin aivan muuhun.

Sama mulla, en kehtaa välillä sanoa mitä jokin asia maksoi tai pahimmassa tapauksessa selitän että oli alessa tms.

Mies osti minulle aika arvokkaan sormuksen kun meille tuli 10 vuotta täyteen, en kehdannut laittaa sitä sormeeni kun menimme juhliin koska alkoi ahdistamaan se mitä joudun vastaamaan kun aletaan kysellä hintaa:(

Ap

Vastaat tietenkin että on epäkohteliasta udella hintaa. Tai ettet tiedä kun sait sen lahjaksi.

Sitten kun sanot, ettet tiedä, alkaa tulla asiantuntevia hinta-arvioita. "Tuo on semmoinen kahdensadan sormus, naapurin Nicoliinalla on yksi kivi enemmän ja sillä oli hintaa kolmesataa.

Kyllä viisainta on olla köyhien kanssa niin vähän tekemisissä kuin mahdollista.

Vierailija
36/41 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outo ketju. En ole koskaan törmännyt tuollaiseen käytökseen. Miksi ketään kiinnostaisi jonkun tyypin sormuksen hinta???

Vierailija
37/41 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin eläkepäiviksi uuteen maahan. Nyt kun ollaan asetuttu aloilleen niin ollaan tapailtu myös muita suomalaisia täällä, ja ollaan kutsuttu niitä kyläänkin kun ollaan pieniä juhlia järjestetty.

Onhan tämä talo tietysti ihan asiallinen kun tässä loppuikä on ajateltu olla mutta kyllä sitä mittaillaan ja hintaa kysellään, voi herranjestas sentään. Vaimolle olen sanonut ettet vahingossakaan kerro mitä tämä on maksanut etkä myöskään hiisku muista omaisuuksista, meillä on jokunen vuokra-asunto täällä. Tai on niitä päälle 20 mutta siis joka tapauksessa. Hemmetti, tartteeko sitä heti alkaa rahasta puhumaan, ja meidän rahoista varsinkaan.

Vierailija
38/41 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaa vaan ilman sen kummempaa draamaa, että ihan hyvin on varaa ja ei ole rahasta puutetta. Se riittää.

Ja tämä vastaus on nimenomaan draamahakuinen. Vaikka on tällä hetkellä rahaa tai varaa voi vastata vaatimattomammin.

Vierailija
39/41 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miten teillä on varaa?"

"Ei oo ainakaan rahasta puutetta"

Tälläsiä lauseita oon tänä kesänä kuullut sukulaisilta ja ystäviltä. Ärsyttää kun en halua raha-asioistamme muille puhua ja ei todellakaan olla leuhkittu asialla vaan on tulleet ilmi esim. Kun emme majoittaneet sukulaisen luokse vaan menimme hotelliin tai kun ilmoitimme että emme pääse paikalle juhliin kun ollaan reisussa.

Oon aina jotenkin nolona kun tuolla tavalla tokaistaan kaikkien aikana, mitä ihmettä pitäis vastata.

Viimeksi kun kävimme niin appiukko tokaisi että "jaa olette uuden auton hommanneet, menikö edellinen väri pois muodista"

Minusta tuo on suoraa vittuilua, mies kyllä kuittasi takaisin mutta millanen ihminen päivittelee toisten raha-asioita?!?

Älä viitsi. Mautonta tulla vauvapalstalle valittamaan tuollaisesta, kun ihmisillä ei ole rahaa.

Vierailija
40/41 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskollani oli tapana ehdottaa kaikkea älytöntä kallista, ja sitten se totesi vähän kitkerästi päälle, että onhan sulla rahaa. No tavallaan ehkä, mutta ei sitä nyt mihinkään turhuuksiin asti ole. Sisko itse törsäsi omat rahansa ja sitten valitteli rahapulaa. Jotenkin hankala tuntea sympatiaa, kun toinen on ensin matkustellut rahansa ja sitten itkee kun niitä rahoja ei enää ole.

Ei olla enää hirveästi tekemisissä. Tämä ei tosin ole ainoa syy.