"Kyllä teillä rahaa näyttää olevan"
"Miten teillä on varaa?"
"Ei oo ainakaan rahasta puutetta"
Tälläsiä lauseita oon tänä kesänä kuullut sukulaisilta ja ystäviltä. Ärsyttää kun en halua raha-asioistamme muille puhua ja ei todellakaan olla leuhkittu asialla vaan on tulleet ilmi esim. Kun emme majoittaneet sukulaisen luokse vaan menimme hotelliin tai kun ilmoitimme että emme pääse paikalle juhliin kun ollaan reisussa.
Oon aina jotenkin nolona kun tuolla tavalla tokaistaan kaikkien aikana, mitä ihmettä pitäis vastata.
Viimeksi kun kävimme niin appiukko tokaisi että "jaa olette uuden auton hommanneet, menikö edellinen väri pois muodista"
Minusta tuo on suoraa vittuilua, mies kyllä kuittasi takaisin mutta millanen ihminen päivittelee toisten raha-asioita?!?
Kommentit (41)
Ehkä teidän rahankäyttö ärsyttää muita, ja tuhlaatte rahaa järjettömyyksiin?
Onko teille tullut nopeasti jostain rahaa? Mietin vaan jos et oikein osaa vastata luontevasti ja kyselyt noin ahdistaa. Ne jatkuvat ikuisesti jos raha näkyy (en tarkoita leuhkimista vaan kyllähän
Se nyt vaan näkyy) :D joten kannattaa opetella valmiit vastaukset kaikkeen.
Vitsaile takaisin jos joku vitsailee.
Mitä muuta voi odottaa kansalta joka kutsuu kaikkea kallista tai keskivertoa hienompaa sanalla öky!
Ovat kateellisia. Tai sitten saatatte leuhkia tietämättänne. Kerrotteko usein, että "mennään nyt lontooseen/kreikkaan/yms" tai vaihtuuko teillä oikeasti autot tiuhaan ja muostatte siitäkin kertoa muille.
Jos usein kerrotte kaikesta kalliista muille, tulee muille sellainen fiilis, kun leuhkisitte. Saattaa tulla kateutta/ärsytystä/vittuuntumista ja ei siihen oikeen muuta voi sanoa, kuin "no rahasta ei ainakaan ole pulaa". Ei kukaan voi sanoa että "ei kiinnosta sun raha-asiat" vaikuttamatta kateelliselta vaikka ei sitä oikeasti olisi.
Mitäpä tuollaisiin muuta vastaamaan kuin että "no onhan sitä kertynyt, täytyy alimmaisia vähän pöyhiä välillä".
Ymmärrän täysin. Itse aina vaivaannu täysin ja pian huomaan, että alan selittelemään jotain täysin typerää millä yritän todistella että se ei ne nyt niinkään maksanut ym. Tästä yritän päästä eroon, koska miksi minun pitäisi alkaa selittelemään ja vähättelemään yhtään mitään. Uusi suunnitelmani on vain korkeintaan hymähtää ja sen jälkeen välittömästi johdatella keskustelu johonkin aivan muuhun.
Vastaa vaan ilman sen kummempaa draamaa, että ihan hyvin on varaa ja ei ole rahasta puutetta. Se riittää.
Kuinka köyhiä ne muut sukulaiset sitten on? Me tullaan ihan mukavasti toimeen, mutta ei tuhlata ihan joka paikkaan. Huonekalut ja kodinkoneet ostetaan kunnolliset ja matkustellaan. Mutta auto on tulotasoon nähden varsin vaatimaton. Jos joku kuittailisi meille tuohon tapaan, niin saattaisin sanoa, että ei tässä kuitenkaan mitään hillokeisareita olla :-)
Ei toi välttämättä ole mitään negatiivista. Joillakin on sellainen tapa vitsailla kun uusi auto kiiltää pihassa. Ei osata ehkä sanoa muutakaan ja tokaistaan jotain "ei oo rahasta puutetta!". Voi tarkoittaa ihan kehuakin, ei sen kummempaa. En tiedä sanooko välttämättä katkera ihminen ääneen noin kuitenkaan joten en usko kateuden olevan syy. Tai jos ei lasketa sellaista ihastelevaa tervettä kateutta joka myönnetään. Kyllä minäkin mielessäni saatan hulppeaan kartanoon astuessani miettiä "wooow kyllä rahaa on!" :D
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin. Itse aina vaivaannu täysin ja pian huomaan, että alan selittelemään jotain täysin typerää millä yritän todistella että se ei ne nyt niinkään maksanut ym. Tästä yritän päästä eroon, koska miksi minun pitäisi alkaa selittelemään ja vähättelemään yhtään mitään. Uusi suunnitelmani on vain korkeintaan hymähtää ja sen jälkeen välittömästi johdatella keskustelu johonkin aivan muuhun.
Sama mulla, en kehtaa välillä sanoa mitä jokin asia maksoi tai pahimmassa tapauksessa selitän että oli alessa tms.
Mies osti minulle aika arvokkaan sormuksen kun meille tuli 10 vuotta täyteen, en kehdannut laittaa sitä sormeeni kun menimme juhliin koska alkoi ahdistamaan se mitä joudun vastaamaan kun aletaan kysellä hintaa:(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ovat kateellisia. Tai sitten saatatte leuhkia tietämättänne. Kerrotteko usein, että "mennään nyt lontooseen/kreikkaan/yms" tai vaihtuuko teillä oikeasti autot tiuhaan ja muostatte siitäkin kertoa muille.
Jos usein kerrotte kaikesta kalliista muille, tulee muille sellainen fiilis, kun leuhkisitte. Saattaa tulla kateutta/ärsytystä/vittuuntumista ja ei siihen oikeen muuta voi sanoa, kuin "no rahasta ei ainakaan ole pulaa". Ei kukaan voi sanoa että "ei kiinnosta sun raha-asiat" vaikuttamatta kateelliselta vaikka ei sitä oikeasti olisi.
Matkustellaa jonkin verran mutta en koskaan kerro etukäteen muille, lapset sitten saattavat mainita että ollaan oltu reissussa, tai asia on tullut jotenkin muuten ilmi.
Viimeisin auto oli alle puoli vuotta mutta se oli tarkoituksella ostettu niin että myydään se heti. Muut autot on olleet jo pitemmän aikaa.
Välttelen niin paljon kun mahdollista rahasta puhumista mutta tuntuu että viimeaikoina se on muiden taholta noussut esiin tavoilla jotka kertoin jo.
Ap
Ollaan oltu yhdessä 20 vuotta ja meillä on toinen auto mitä suhteen aikana ostettu.
Jokkut vaihtaa useammin autoa ja toisia se jää häiritsee enemmän kuin muita.
Mitä jos antaisit tuollaisten asioiden mennä toisesta korvasta ulos? Itse siitä kärsit jos ajattelet että se on teistä jotain mieltä, kun oikeasti siinä peilaa sanoja myös omaa toimintaansa eli hän ei kenties vaihda autoaan usein?
Sukulaisten osalta en ole asiaan törmännyt, mutta yllättävää kuittausta on tullut siitä, kun olen sanonut jääväni hoitovapaalle kunnes lapsi on 3 v.
Olen saanut rahallista tukea vanhemmiltani, mutta myös elänyt aika säästeliäästi. Raskaaksi tultuani aloin entistä enemmän laittaa rahaa sivuun, juuri tästä syystä.
Mutta tarinan opetus on, että leuka rintaan ja vähättelemään omaa varallisuutta. Pääsee helpommalla kun antaa ymmärtää, että on rahat vähissä ja elää kituuttan.
Me rakennettiin kesämökki niin tuttava pariskunta sekos ihan täysin. Alussa kutsuttiin niitä saunoon ja grillaileen mutta ei enää. Ne kyseli kaikkien hankintojen hintoja, pyöritteli silmiään ja kuiskaili keskenään meidän seurassa. Todella noloo käytöstä heiltä.
Meitä on moneen junaan. Ystäväni raivostuivat kun tuli puhetta eläkepäivistä, mainitsin keskustelun lomassa säästäväni eläkepäiviä varten. Ole kuulema tollo, entäs jos vaikka en elä niin kauan.
No mutta jos vaikka satun elämään, niin on helpompaa.
Eipä kelvannut perusteeksi.
No ei minua haittaa, kateellisten jorinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla, en kehtaa välillä sanoa mitä jokin asia maksoi tai pahimmassa tapauksessa selitän että oli alessa tms.
Mies osti minulle aika arvokkaan sormuksen kun meille tuli 10 vuotta täyteen, en kehdannut laittaa sitä sormeeni kun menimme juhliin koska alkoi ahdistamaan se mitä joudun vastaamaan kun aletaan kysellä hintaa:(
Ap
Vastaat tietenkin että on epäkohteliasta udella hintaa. Tai ettet tiedä kun sait sen lahjaksi.
Mun mies on aina ensimmäisenä ilmottautumassa kun työpaikallaan jaetaan lomautuksia ja oli hoitovapaallakin kuukausia. Happamat työkaverit oli todenneet että kyllä sun kelpaa kun eukko tienaa (no tienaan miesten keskipalkan verran)... Mies oli vaan kylmänrauhallisesti todennut että joo, kelpaahan se.
Meillä on kylläkin omat rahat ja menoissa teoreettinen 50-50 jako, mutta eipä maininnut siitä mitään. Kyse on enemmänkin pienistä menoista, niin on naurettu työkavereiden auto- ja hifikilpavarustelua, ettei ole ihme ettei pieni palkaa riitä heillä.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaikki joilla on uudet autot ostanut ne velattomana?
Tuskin, kuinka niin?
Sano vaan että niin on ja perään että on ilmoja pidelly