Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Nicoja ja Janicoita kastetaan Itä-Helsingin ongelmalähiöissä

Kommentit (151)

Vierailija
121/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ella joku yläluokkainen nimi? Mun mielestä tavallistakin tavallisempi tytön nimi.

Vierailija
122/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kyllä meni tämä juttu tunteisiin, sen myönnän. Pidän tällaista mollaamista ja leimaamista erittäin vastenmielisenä, lapsi tuomitaan luuseriksi heti nimen saatuaan. Kuvottaa myös se, kuinka kutsutte köyhempiä ja vähemmän kouluttautuineita ihmisiä ROSKAKSI. Harmi, ettei teillä ole lainkaan empatiakykyä tai käsitystä siitä, mistä tuo termi ''white trash'' on peräisin. Yleensä tuota nimittelyä harrastavat vain pikkunousukkaat, jotka ovat juuri itse päässeet köyhyyden kierteestä ja rikastuneet nopeasti, ostaneet ehkä omakotitalon Espoosta ja elävät ihanaa, pinnallista, pikkuporvarillista elämää muita arvostellen. Mielestäni meillä kaikilla pitäisi Suomessa olla samat mahdollisuudet, yhteiskuntaluokasta, sukupuolesta tai nimestä riippumatta. Köyhästä, ahkerasta ja fiksusta voisi tulla lääkäri, eikä se vähemmän lahjakas pääsisi isin rahoilla potilaita vahingoittamaan, koska ei ollut tarpeeksi älykäs. Turhaa haaveilua, tiedetään. 

Heh? Luuletko että lääkikseen pääsee sisään rahalla? Kyllä sinne valitaan ne lahjakkaimmat ihan pääsykokeilla, eikä isin rahoilla voi ostaa opiskelupaikkaa sen kummemmin kuin ostaa pääsykoepisteitä. Suomessa on ilmainen yliopistokoulutus ilman lukukausimaksuja ja köyhästä, ahkerasta ja fiksusta voi tulla ihan mitä haluaa. Saa yhteiskunnalta tukea opintojen aikana vaikka se vähäistä onkin, mutta saa myös valtion takaamaa lainaa eli ei ole kiinni siitä että onko rikas isukki takaamassa lainaa vai ei ja jos sitä opintolainaa ei kykene maksamaan takaisin niin valtio maksaa sen sitten pankille takaajana ollessa. Kekkonen oli köyhä torpan poika, Mauno Koivisto köyhistä oloista ja perusduunari, mutta eteni tohtorintutkintoon ja tasavallan presidentiksi asti, kiitos ilmaisen koulutuksen aina korkeimpaan mahdolliseen tutkintoon saakka. Tietenkin opiskellessa eläessä on mukavaa jos pappa maksaa asumisen ja ruuat ja vaikka auton, mutta opiskelupaikan saamisen ja itse opintojen osalta raha ei vaikuta. Jos on sattunut syntymään paikkakunnalle, jossa on lääkitys niin voi asua vanhempiensa luona valmistumiseen saakka, tiedän tällaisiakin tapauksia, jos vanhemmilla on esim. iso omakotitalo niin jatkaa asumista siinä kunnes valmistuu yliopistosta ja menee töihin ja naimisiin. Tiedän pareja jotka ovat asuneet vanhempiensa luona koko opiskeluajan ja muuttaneet yhteen vasta mentyään naimisiin.

On aivan eri asia panostaa pääsykokeisiin ja opiskeluihin, kun ei tarvi stressata taloudellisesta toimeentulosta. Jos on jo valmiiksi rikkaasta perheestä, jossa vanhemmat tukevat taloudellisesti pystyy sellainen tyyppi keskittymään paremmin pelkkään opiskeluun, kun ei tarvi olla huolissaan toimeentulosta ja energia ei mene joka päiväisen selviytymisen miettimiseen jne. Vaikka koulutus onkin ilmainen niin muu eläminen maksaa. Ei opintotuella välttämättä elä ja lainaa ei uskalla ottaa, jos ei ole takeita, että saa edes töitä korkeakoulututkinnosta huolimatta. Ihan eri asia panostaa opiskeluun, kun tietää, että taloudellinen tilanne joka tapauksessa taattu (esim.rikas perhe joka tukee) Ei kaikilla ole näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarilla on pari vuotta sitten vastaava juttu:

http://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002804524.html

Tämä juttu on huomattavasti miellyttävämpi ja laajemmin esittelee nimimuotia.

Juttu huomioi myös, että Helsinki elää nimimuodissa omassa tahdissa: Samat nimet eivät ole muualla Suomessa yhtä suosittuja. Maalla asuessa olen kiinnittänyt huomiota, että suosituimpien nimien listat kertovat juuri Helsingin nimistä ja tänne nimimuoti tulee kaksi vuotta perässä :)

Vierailija
124/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös korkeakoulutettu perhe, asumme isomman kaupungin kupeessa ja pyrimme elämään luontoa säästäen.

Annoimme j-alkuiset-kalenterista löytymättömät nimet kaikille kolmelle.

Meistä nimet ovat kauniit. Kehuja (liekö sitten aitoja?) on tullut kauniista muualtakin.

PS. Vierastan ajatusta, että lapsen nimellä halutaan alleviivata jotain omasta elämästä, elämänarvoista tai taustasta. Pitääkö varakkaan perheen lapsen nimi olla kuninkaallinen? Pitääkö vihervasemmistolaisten arvojen antaa lapselle nimeksi yleisnimi metsäpolulta?

Vierailija
125/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ella joku yläluokkainen nimi? Mun mielestä tavallistakin tavallisempi tytön nimi.

Ainakin englannissa nimenomaan yläluokan nimi.

Vierailija
126/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kertoa tämä juttu. Olin pari vuotta sitten Joensuun kirjastossa ja siellä juoksenteli hätääntynyt pikkupoika huudellen: "Jessisa, Jessisa!" Meni aikansa ennenkuin tajusin, että poika etsi siskoaan, jonka nimi kaikesta päätellen Jessica. Ensi reaktioni oli ollut, että poika puhuu jotain kieltä, jota en tunnista, mutta kyllä sieltä ihan supisuomalainen ilmestyi.

Vierailija
127/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, onneks olin autuaan tietämätön näistä nimien eriarvoisuuksista kun sain oman lapseni. Poika sai oman makuni mukaisen, hyvin klassisen ja vanhan nimen. Että nimensä perusteella ehkä sitten pärjää elämässään, vaikka oonkin tämmönen ihan keskituloinen, lähiössä asuva äiti-ihminen.

Hyvänen aika tätä nimihössötystä. Ja jos Nico tai Jennica kokee aikuisena, että nimi jarruttaa menestystä ja olis mukavempaa olla Kalle tai Laura, niin nimen saa myös vaihdettua. En siis itsekään oo noiden väkinäisten C -nimien ystävä, mut hei. Se on vaan nimi.

Ceen yleistymisen nimissä muuten oon itse huomannut jännällä tavalla, oma nimeni on tyyliä Kristiina tai Karita, ja kasvavissa määrin kysytään eri paikoissa, että kirjoitetaanko ceellä vai koolla. Ja siis ihan koolla.

Vierailija
128/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin englannissa nimenomaan yläluokan nimi.

No ei kyllä ole. Se oli 11. suosituin nimi 2016 eli tosi yleinen koko väestössä, aikaisempina vuosina sama juttu. http://www.goodtoknow.co.uk/family/543036/most-popular-baby-names

Arvatkaas mikä on poikien nimistä 2. suosituin...

Vierailija
129/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anne Pohtamolla neljä J-lasta....

Vierailija
130/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla kyllä meni tämä juttu tunteisiin, sen myönnän. Pidän tällaista mollaamista ja leimaamista erittäin vastenmielisenä, lapsi tuomitaan luuseriksi heti nimen saatuaan. Kuvottaa myös se, kuinka kutsutte köyhempiä ja vähemmän kouluttautuineita ihmisiä ROSKAKSI. Harmi, ettei teillä ole lainkaan empatiakykyä tai käsitystä siitä, mistä tuo termi ''white trash'' on peräisin. Yleensä tuota nimittelyä harrastavat vain pikkunousukkaat, jotka ovat juuri itse päässeet köyhyyden kierteestä ja rikastuneet nopeasti, ostaneet ehkä omakotitalon Espoosta ja elävät ihanaa, pinnallista, pikkuporvarillista elämää muita arvostellen. Mielestäni meillä kaikilla pitäisi Suomessa olla samat mahdollisuudet, yhteiskuntaluokasta, sukupuolesta tai nimestä riippumatta. Köyhästä, ahkerasta ja fiksusta voisi tulla lääkäri, eikä se vähemmän lahjakas pääsisi isin rahoilla potilaita vahingoittamaan, koska ei ollut tarpeeksi älykäs. Turhaa haaveilua, tiedetään. 

Heh? Luuletko että lääkikseen pääsee sisään rahalla? Kyllä sinne valitaan ne lahjakkaimmat ihan pääsykokeilla, eikä isin rahoilla voi ostaa opiskelupaikkaa sen kummemmin kuin ostaa pääsykoepisteitä. Suomessa on ilmainen yliopistokoulutus ilman lukukausimaksuja ja köyhästä, ahkerasta ja fiksusta voi tulla ihan mitä haluaa. Saa yhteiskunnalta tukea opintojen aikana vaikka se vähäistä onkin, mutta saa myös valtion takaamaa lainaa eli ei ole kiinni siitä että onko rikas isukki takaamassa lainaa vai ei ja jos sitä opintolainaa ei kykene maksamaan takaisin niin valtio maksaa sen sitten pankille takaajana ollessa. Kekkonen oli köyhä torpan poika, Mauno Koivisto köyhistä oloista ja perusduunari, mutta eteni tohtorintutkintoon ja tasavallan presidentiksi asti, kiitos ilmaisen koulutuksen aina korkeimpaan mahdolliseen tutkintoon saakka. Tietenkin opiskellessa eläessä on mukavaa jos pappa maksaa asumisen ja ruuat ja vaikka auton, mutta opiskelupaikan saamisen ja itse opintojen osalta raha ei vaikuta. Jos on sattunut syntymään paikkakunnalle, jossa on lääkitys niin voi asua vanhempiensa luona valmistumiseen saakka, tiedän tällaisiakin tapauksia, jos vanhemmilla on esim. iso omakotitalo niin jatkaa asumista siinä kunnes valmistuu yliopistosta ja menee töihin ja naimisiin. Tiedän pareja jotka ovat asuneet vanhempiensa luona koko opiskeluajan ja muuttaneet yhteen vasta mentyään naimisiin.

On aivan eri asia panostaa pääsykokeisiin ja opiskeluihin, kun ei tarvi stressata taloudellisesta toimeentulosta. Jos on jo valmiiksi rikkaasta perheestä, jossa vanhemmat tukevat taloudellisesti pystyy sellainen tyyppi keskittymään paremmin pelkkään opiskeluun, kun ei tarvi olla huolissaan toimeentulosta ja energia ei mene joka päiväisen selviytymisen miettimiseen jne. Vaikka koulutus onkin ilmainen niin muu eläminen maksaa. Ei opintotuella välttämättä elä ja lainaa ei uskalla ottaa, jos ei ole takeita, että saa edes töitä korkeakoulututkinnosta huolimatta. Ihan eri asia panostaa opiskeluun, kun tietää, että taloudellinen tilanne joka tapauksessa taattu (esim.rikas perhe joka tukee) Ei kaikilla ole näin.

Suomessa ei kyllä kenenkään tarvitse stressata toimeentulosta jos on nuori ja opiskelija eli ei huollettavia. Jostain kumman syystä minulla lääkiksen pääsykokeen käyneenä on todella paljon köyhistäkin perheistä tulleita kurssikavereita, jotka ovat esimerkiksi työnteolla itse maksaneet itselleen valmennuskurssin. Mutta ihmisillä on aina tekosyy, se vaan todella on tekosyy jos ei muka voi köyhänä opiskella pääsykokeisiin taloudellisen stressin vuoksi. Suurin osa suomalaisista opiskelijoista elää nimenomaan yhteiskunnan tuella (opintotuki ja -laina), eikä meillä ainakaan todellakaan rikkaimmat ihmiset menestyneet parhaiten tenteissä. Itsekään en ole saanut vanhemmiltani mitään säännöllistä avustusta enkä ole missään omassa asunnossa asunut.

Ja sitä lainaa kannattaa oikeasti ottaa, valtio takaa sen eli konkurssiin et asian kanssa joudu ja sitä voi maksaa takaisin vaikka 20€ kuussa jos tilanne on tällainen. Tyhmyyttä jättää opiskelematta lainanpelossa.

Vierailija
131/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[

Jannica toistaa sitä Yessica-äitinsä ja Miro/Ahmed-isänsä tarinaa joka tapauksessa erittäin auurella todennäköisyydellä. Ei tule olemaan uusi nobelisti. Vaan 25-vuotiaana kontulalainen viiden lapsen yh, jolla lapsia ainakin neljälle isälle.

Jos näin on, sinunkin olisi syytä hankkia vasemmistopuolueen jäsenkirja ja nimetä lapsesi Jannicaksi vähän äkkiä. Suomen kaltaisella pienellä maalla ei ole kerta kaikkiaan varaa luokkayhteiskuntaan ja ihmisten leimaamiseen luusereiksi perhetaustan tms. perusteella. Meidän on pystyttävä hyödyntämään kaikkien lahjakkaiden työpanos maksimaalisesti, sittenkin tulemme luultavasti tarvitsemaan ulkomaisia asiantuntijoita tai ainakin ulkomailla koulutettua väkeä (viimeistään 2000-luvulla tapahtuneen korkeakoulujen alasajon jälkeen) ihan vain pärjätäksemme.  Teknologiamme on jo sillä tasolla että pystyisimme ratkaisemaan monet maailman suuret ongelmat, mutta koska sivistyksestä ja sosiaalisista innovaatioista on pulaa, ne vain pahenevat. Seuraavat maailmaa todella mullistavat keksinnöt ovat humanistien ja filosofien tekemiä.

Ai niin, tiedoksi: lahjakkaita lapsia syntyy myös Kontulassa. Mistäkö tiedän? Olen yksi heistä, nykyään toki valtiotieteiden tohtori Länsi-Helsingistä. 1980-luvulla siivoojaperheen lapsen Kontulasta oli mahdollista nousta musiikkiluokkien ja myöhemmin hyvän lukion kautta yliopistoon. Tänä päivänä pelkään että se olisi minulle liian vaikeaa kun kaikesta on leikattu ja vaatimuksia tiukennettu. Jos näin käy paraikaa jollekulle, se on ihan järkyttävä menetys yhteiskunnalle. Ihminen itse luultavasti pystyy elämään kohtalaisen tyytyväisesti jos ei pahemmin mokaile, kun ei muusta tiedä.

Vierailija
132/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[

Jannica toistaa sitä Yessica-äitinsä ja Miro/Ahmed-isänsä tarinaa joka tapauksessa erittäin auurella todennäköisyydellä. Ei tule olemaan uusi nobelisti. Vaan 25-vuotiaana kontulalainen viiden lapsen yh, jolla lapsia ainakin neljälle isälle.

Jos näin on, sinunkin olisi syytä hankkia vasemmistopuolueen jäsenkirja ja nimetä lapsesi Jannicaksi vähän äkkiä. Suomen kaltaisella pienellä maalla ei ole kerta kaikkiaan varaa luokkayhteiskuntaan ja ihmisten leimaamiseen luusereiksi perhetaustan tms. perusteella. Meidän on pystyttävä hyödyntämään kaikkien lahjakkaiden työpanos maksimaalisesti, sittenkin tulemme luultavasti tarvitsemaan ulkomaisia asiantuntijoita tai ainakin ulkomailla koulutettua väkeä (viimeistään 2000-luvulla tapahtuneen korkeakoulujen alasajon jälkeen) ihan vain pärjätäksemme.  Teknologiamme on jo sillä tasolla että pystyisimme ratkaisemaan monet maailman suuret ongelmat, mutta koska sivistyksestä ja sosiaalisista innovaatioista on pulaa, ne vain pahenevat. Seuraavat maailmaa todella mullistavat keksinnöt ovat humanistien ja filosofien tekemiä.

Ai niin, tiedoksi: lahjakkaita lapsia syntyy myös Kontulassa. Mistäkö tiedän? Olen yksi heistä, nykyään toki valtiotieteiden tohtori Länsi-Helsingistä. 1980-luvulla siivoojaperheen lapsen Kontulasta oli mahdollista nousta musiikkiluokkien ja myöhemmin hyvän lukion kautta yliopistoon. Tänä päivänä pelkään että se olisi minulle liian vaikeaa kun kaikesta on leikattu ja vaatimuksia tiukennettu. Jos näin käy paraikaa jollekulle, se on ihan järkyttävä menetys yhteiskunnalle. Ihminen itse luultavasti pystyy elämään kohtalaisen tyytyväisesti jos ei pahemmin mokaile, kun ei muusta tiedä.

Helsingissä musiikkiluokat on tuhottu. Opetusvirasto...

Vierailija
133/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei kyllä kenenkään tarvitse stressata toimeentulosta jos on nuori ja opiskelija eli ei huollettavia. Jostain kumman syystä minulla lääkiksen pääsykokeen käyneenä on todella paljon köyhistäkin perheistä tulleita kurssikavereita, jotka ovat esimerkiksi työnteolla itse maksaneet itselleen valmennuskurssin. Mutta ihmisillä on aina tekosyy, se vaan todella on tekosyy jos ei muka voi köyhänä opiskella pääsykokeisiin taloudellisen stressin vuoksi. Suurin osa suomalaisista opiskelijoista elää nimenomaan yhteiskunnan tuella (opintotuki ja -laina), eikä meillä ainakaan todellakaan rikkaimmat ihmiset menestyneet parhaiten tenteissä. Itsekään en ole saanut vanhemmiltani mitään säännöllistä avustusta enkä ole missään omassa asunnossa asunut.

Ja sitä lainaa kannattaa oikeasti ottaa, valtio takaa sen eli konkurssiin et asian kanssa joudu ja sitä voi maksaa takaisin vaikka 20€ kuussa jos tilanne on tällainen. Tyhmyyttä jättää opiskelematta lainanpelossa.

Pari korjausta: opintotuella + lainalla ei tule Helsingissä toimeen, etenkään jos joutuu hankkimaan asunnon vapailta markkinoilta. Moni joutuu koska opiskelija-asuntoja ei riitä kuin murto-osalle. Joten rahaa on tultava muualta. Niiltä jotka pääsevät rahakkaisiin kesätöihi tai pappa betalar, on opiskeluun käytettävissä sitten sen verran enemmän energiaa, ehkä voidaan lähteä vaihtoonkin jne. Köyhät ahdistuvat ja masentuvat liiasta työmäärästä- jos ylipäätään uskaltavat ottaa opiskelemaan lähtemisen riskiä.

Toiset siis maksavat valmennuskurssit työnteolla. Toiset voivat käyttää senkin ajan 100% pääsykokeisiin valmistumiseen kun elämisestä tai kurssimaksuista ei missään vaiheessa ole huolen häivää. Mitäs luulet,  jos meillä on kaksi älykkyydeltään ja lahjakkuudeltaan samantasoista ihmistä, onko heidän ihan yhtä helppo lähteä lukemaan pääsykokeisiin ja myöhemmin saada opiskelupaikka?  Joo, kyllä köyhän perheen Einsteinit varmasti voivat nousta jatkossakin sosiaalisesti. Lahjakkuuden hukkaamisesta voi kuitenkin puhua muidenkin kuin einsteinien kohdalla.

Tiesitkö muuten että on klassinen psykologinen harha kuvitella että oma menestys on omaa ansiotaan ja omat epäonnistumiset johtuvat ulkoisista tekijöistä, mutta kun kyse on toisista ihmisistä, on hauskempaa ajatella että he saavat syyttää epäonnistumisesta itseään ja menestyvät tuurilla? 

Vierailija
134/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tätä asiaa tutkittu monessa maassa. Eli vähemmän koulutettu aines nimeää lapsensa useammin muotinimin, prinsessamaisiin nimin, julkkisten mukaan jne. Halutaan saada sosiaalista " nousua" antamalla omasta mielestä "hieno nimi". Koulutetumpi ainesosa taas antaa tavallista useammin ihan  perinteisiä suomalaisia nimiä eikä suomalainen nimi tarkoita, etteikö voisi olla kansainvälinen ihminen. Mitä kansainvälisempi ihminen oikeasti on, sitä enemmän arvostaa juuriaan eikä kansainvälisyyden mittari ole lapsen nimen c, z -yms kirjaimet. Tämä linjaus ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö olisi poikkeuksia suuntaan tai toiseen. Mutta jos katsotaan laajoja aineistoja, niin näissä on havaittavissa ihan selvät suuntaukset. Ja se ei mitenkään tarkoita, että lapset olisivat vähemmän arvokkaita. Se vaan on yksi asia, joka kielii lapsen taustasta. Kumma, että tätä asiaa ei ymmärretä, vaikka täällä jokainen on vähintään maisteri. Silloin luulisi tällaisen perusasian menevän jakeluun. Oma kokemus on ihan eri asia kuin se miten asia oikeasti on. Se, että sinulla on Nico-Petteri niminen lapsi ja olet koulutukseltasi tohtori, ei poissulje sitä tosiseikkaa, että  Nico-Pettereitä on enemmän teiniäitien ja kouluttamattomien lapsissa kuin esim. tohtoritason koulutuksen saaneiden lapsissa. Jos on kaksi lasta. Toisen nimi on Johannes ja toisen nimi  Timy-Patrick. Ei liene epäselvää, kumman äiti on todennäköisemmin 40-vuotias filosofian tohtori ja kumman äiti  18-ammattikouluopiskelija Kontulasta.

Vierailija
135/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti. Selittäisikö joku, mitä outoa on tämän nimisten kastamisessa? Kastetaanhan monet Aapot ja Maijatkin. Jos vanhemmat kuuluvat kirkkoon, niin eikö silloin yleensä lapsetkin kasteta?

Vierailija
136/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin OT, mutta ihan pakko.

Tuttavat antoivat poikansa nimeksi Nico (ovat keskiluokkaisia omakotitaloineen kaukana Etelä-Karjalassa). Yksi tuttu mies nimen luettuaan totesi, että miksi ihmeessä antoivat nimeksi 'niso'? Minä siihen, että kai se on tarkoitettu Nikoksi, johon tämä mies nauroi ja totesi, että miten olis sitten Niko, kun ollaan Suomessa. Ja kyseessä oli yliopiston proffa, asunut itse Ranskassa vuosikausia.. No, näillä Nicon nimenneillä on sukua Pohjois-Amerikassa, joten ajattelivat, että sinne varmaakin sopii. Nisolla on myös sisko Marica (joka oli ilmeisesti tarkoitettu äänettäväksi k:na, mutta kyllä jenkinpuolen sukukin sanoo Ma-rii-sa)

Toiset tuttavat (molemmat vanhemmat maistereita) antoivat tyttärelleen nimeksi Janica. On isot talot hyvällä alueella ja rahaa piisaa ulkomaanmatkoihin ja hyväntekeväisyyteen... no, Janica on nyttemmin kahden lapsen yh ja niin WT ettei uskoisi olevan kotoisin tuollaisesta kodista. Ei selvinnyt yliopistoa läpi, vaikka niin kovalla tohinalla sinne menikin ja ylpistyi pelkästä kutsusta meihin saman koulun keskiluokkaisiin kakaroihin verrattuna.. Pentuna kyllä muisti kaikille mainita kuinka ovat asuneet briteissä jne jne. Ja AINA sitä kiusattiin nimestä tyyliin hei oooooootsävähänjaaaanisaa ja sä oot asunu ihan briteissss ootko vähän lesohä?

Mericasta tuli kiusatessa 'merisa'

Jennicasta 'jennisa.'

Mutta: Ceciliasta tulikin sitten kekiilia, kun joku Cecilian aiemmin kuultuaan sattui nimen lukemaan. Vielä yhdistettynä ruotsinkieliseen sukunimeen oli kuulkaas rantahurrisuus valmista.

Lapset ovat julmia. Aikuisetkin kamalan usein.

Vierailija
137/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korkeasti koulutetut vanhemmat antavat perinteisiä nimiä, kuten Antti tai Maija. Vähemmän koulutetut yrittävät saada lapselleen nimenannolla sosiaalista nousua".

Hmm. Minulla on monta lasta. Jokaisen nimi on tyyliä Antti tai Maija. Erikoisin mun lasten nimistä on Aamu. Sekin kumminkin ihan tavallinen.  Ja olen vähemmän koulutettu. Eiköhän se ole enimmäkseen nuorempi sukupolvi vaan joka antaa tällä hetkellä erikoisempia nimiä. Ne on sitten uusia Antteja ja Maijoja parinkymmenen  vuoden päästä :)

Vierailija
138/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nomen est omen, mutta onneksi nämä Jannicat ja Nicot voivat tokk aina vaihtaa nimensä aikuistuttuaan, ennen työelämään siirtymistä...[/quote]

.....tai BB-taloon.

Julkuksi.

Vierailija
139/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaiset vanhemmat antavat perinteisiä nimiä. Yläluokkaiset taas usein jopa vähän outoja nimiä tai sellaisia, jotka ovat harvinaisia kyseisessä ikäluokassa. Erikoinen tuo trendi, että alemmissa sosiaaluokissa annetaan prameita tai kuuluisuuksia jäljitteleviä nimiä.

Hassua, että omat vanhempiani eivät ole mitään city-virheitä, mutta silti kaikille lapsille on annettu vihervassarinimet. Ovat kyllä maanläheisiä ja pitävät luonnosta. Ehkä tämä ajattelu sieltä kumpuaa.

Vierailija
140/151 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että kaikkien yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa opiskelevien elinkulut maksaa vanhemmat? Lähes kaikki ovat vuokralla ja maksavat itse vuokransa ja ruokansa. Se opintolaina on tarkoitettu juuri elämiseen tueksi opiskeluaikana, ja sitä saa vaikka olisi maksuhäiriömerkintäkin vaikka.

Jos lainatkin on kaikki nostettu niin jos kaikki tulosi ja varasi ja muut sinulle myönnetyt sosiaalituet eivät riitä välttämättömiin arjen menoihisi, saat Kelasta perustoimeentulotukea. Ei opiskelijakaan Suomessa asunnottomana nälkään kuole vaikka ei olisikaan rikkaita ja avokätisiä vanhempia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi