Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: Nicoja ja Janicoita kastetaan Itä-Helsingin ongelmalähiöissä

Kommentit (151)

Vierailija
21/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimittaja on varmaan joku kesätöissä oleva kokoomusnuori tai jotain...

Vierailija
22/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo listaus oli ilmeisesti toimittajan omasta päästää. "Nää nimet ois niinku Eirasta ja Punavuorest ja tollasist...."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulin että noilla Nicoilla ja Jessicoilla on jo niin huono maine että kukaan ei oikeasti laita niitä enää nimeksi. Olin ilmeisesti väärässä.

Luuleksä, että kaikki jaksaa lukea näitä ämmien höpöhöpö palstoja.

Sinkkumies

Nämä asiat ovat selkärangassa ja jo äidinmaidosta imettyjä ilman mitään palstoja. 

Kyllä sen vain näkee ja kuulee ihan muualtakin, että Jannica ei ole kulttuurisuvusta. 

Vierailija
24/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps. Ja minua pilkattiin täällä kun olin antanut suvussani kulkevan suomalaisessa kaleterissa olevan raamatusta peräisin olevan nimen Ester.

Sanottiin että se on white trash -nimi. Oikeasti näyttää olevan tuota ylintä kastia listassa.

Kovin paljon painoarvoa en antaisi tuon jutun jaottelulle, ei tuo ole mikään "oikea" nimien kastijako. Tuossa listassa ylimmässä luokassa olevat Stella ja Isabella ovat ainakin meillä päin sitä "wt-osastoa", lähiölistan Elias taas on hyvinkin keskiluokkainen nimi.

Siinä ei silti ole lähiönimeksi laitettu yhtään vanhaa suomalaista raamatun nimeä.

Vierailija
25/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkeli kertoi totuuden taas Itä-Hgistä, huoh. Eiköhän siellä toistaisekai kuitenkin asu vielä enemmistönä jotain muuta kuin fatimoita? Itä-Hgissä asuu myös ihan keskiluokkaista väkeä aika paljon muiden lisäksi. Itse en ainakaan juuri muita tunne täältä. Olen asunut täällä suurimman osan elämääni enkä tunne yhtään narkkia, rikollista tms. niin että täällä voi viettää ihan samanlaista keskiluokkaista elämää kuin vaikkapa Larussa, jonka tunnen myös aika hyvin asuttuani myös siellä jonkin aikaa ja minulla on siellä ystäviä.

Vierailija
26/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vähän paha mieli näistä jutuista, vaikka aihe sinänsä kiinnostaa.

T: ysärillä syntynyt J-niminen, joka on siis nimensä vuoksi kevytkenkäinen, valkoinen roska.

Vierailija
27/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkeli kertoi totuuden taas Itä-Hgistä, huoh. Eiköhän siellä toistaisekai kuitenkin asu vielä enemmistönä jotain muuta kuin fatimoita? Itä-Hgissä asuu myös ihan keskiluokkaista väkeä aika paljon muiden lisäksi. Itse en ainakaan juuri muita tunne täältä. Olen asunut täällä suurimman osan elämääni enkä tunne yhtään narkkia, rikollista tms. niin että täällä voi viettää ihan samanlaista keskiluokkaista elämää kuin vaikkapa Larussa, jonka tunnen myös aika hyvin asuttuani myös siellä jonkin aikaa ja minulla on siellä ystäviä.

Suurin osa itähelsinkiläisiä on joko keskiluokkaista tai yläluokkaista työssäkäyvää väestön osaa.

Vierailija
28/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä ole lähteenä väestörekisteri, katsottu alle 1-vuotiaiden suosituimpia nimiä postinumeroalueittain. Lähde olisi kyllä ollut hyvä mainita.

En ymmärrä sitä, miten kukaan haluaa leimata lastaan huono-osaisesta perheestä ponnistavaksi hienostelevalla lähiönimellä. Kuten jutussakin todetaan, hienostelunimellä tavoitellaan sosiaalista nousua mutta lopputulos on taatusti täysin päinvastainen. Nomen est omen, mutta onneksi nämä Jannicat ja Nicot voivat tokk aina vaihtaa nimensä aikuistuttuaan, ennen työelämään siirtymistä.

Vierailija
29/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeps. Ja minua pilkattiin täällä kun olin antanut suvussani kulkevan suomalaisessa kaleterissa olevan raamatusta peräisin olevan nimen Ester.

Sanottiin että se on white trash -nimi. Oikeasti näyttää olevan tuota ylintä kastia listassa.

Kovin paljon painoarvoa en antaisi tuon jutun jaottelulle, ei tuo ole mikään "oikea" nimien kastijako. Tuossa listassa ylimmässä luokassa olevat Stella ja Isabella ovat ainakin meillä päin sitä "wt-osastoa", lähiölistan Elias taas on hyvinkin keskiluokkainen nimi.

Siinä ei silti ole lähiönimeksi laitettu yhtään vanhaa suomalaista raamatun nimeä.

Eihän tuossa ole millään listalla vanhaa suomalaista raamatun nimeä.

Vierailija
30/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen vastakkainasettelu on täysin mautonta. Kuka saa kiksejä siitä, että pääsee haukkumaan pienituloisten lapsia? Oikeasti, hävetkää.

Toimittaja on joskus kovan kerjäämisen tuloksena saanut Nico Sebastianilta ja nyt tuota sosiaalisen kuilun ylittämistä häveten ja mielensä pahoittaneena haluaa kostaa kaikille lähiölapsille. Siis erittäin tyypillinen kokoomuspersu.

Vierailija
31/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko nimestä hyväksyttävämpi silloin, jos se on yläluokkaisten suosiossa? Miksi? Ihan jokaisen olisi syytä pohtia tätä. Itselläni on perinteinen nimi ja kyllähän sen kantaminen uutisten jälkeen tuntuu hienolta. Samaan aikaan tunnen kuitenkin suurta häpeää kansakunnastamme ja siitä, miten me, joiden pitäisi olla sivistyskansaa ja kaikin puolin hyviä, koemme edelleen tarvetta luoda kahtiajakoja jopa pienille lapsille. Sanoisin että yksikään yläluokkaisena pitävä ei ole henkisesti yläluokkainen, jos on tarvetta korostaa omaa asemaansa polkemalla, haukkumalla tai pilkkaamalla muiden asemaa.

Vierailija
32/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastustan kaikenlaista jaottelua ihmisten välillä paremiin ja huonompiin täysin ulkoisten seikkojen perusteella. 

Siksi tämä juttu oli minusta vastenmielinen. 

Onko unohtunut se vanha viisaus, ettei nimi miestä pahenna, ellei mies nimeä? 

Itselläni on tylsä klassikkonimi, joten ei oma maitoa tuottava nisäkäs tien vierusta alemmalla tasolla. 

Vierailija
33/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaottelu nimien perusteella on inhottavaa. Kuitenkin annetut nimet kertovat vanhempien sosiaaliluokasta, kulttuurisesta näkemyksestä ja yhteiskunnallisesta tilasta. Ne luovat mielikuvia, sillä eri yhteiskuntaluokissa ja tulotasoilla erilaiset nimet yleistyvät. Poikkeuksia kuitenkin esiintyy, joten yleistäminen ei ole aukotonta. Vanhempana kuitenkin on hyvä miettiä millaisen nimen antaa, mikä sopii lapselle ja miten nimen käy ajan kuluessa. Kuudenkymmenen vuoden kuluttua Nicot ja Janicat ovat jo eläkeiässä ja se on täysin normaalia. Ei siis kannata olla huolissaan, ei nimi miestä pahenna jos ei mies nimeä. Valitettavan usein vain sosiaaliluokka on periintyvää.

Vierailija
34/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä ole lähteenä väestörekisteri, katsottu alle 1-vuotiaiden suosituimpia nimiä postinumeroalueittain. Lähde olisi kyllä ollut hyvä mainita.

Missä tuollaisia voi katsoa? Olen luullut, että tuollaisia tietoja saa vain tutkimustarkoituksiin. Ja tässä listauksessa olisi ehdottomasti pitänyt listata ne suosituiMMAT, ei poimia oman mielen mukaan juttuun parhaiten sopivia suosittuja nimiä.

Vierailija
35/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos haluaa hienostella niin on valittava noista varakkaimpien nimistä? Okei. 

Vierailija
36/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tuollaisia voi katsoa? Olen luullut, että tuollaisia tietoja saa vain tutkimustarkoituksiin. Ja tässä listauksessa olisi ehdottomasti pitänyt listata ne suosituiMMAT, ei poimia oman mielen mukaan juttuun parhaiten sopivia suosittuja nimiä.

Nimet onkin niin varjeltuja salaisuuksia että jopa iltapaska on tehnyt jutun SUKUnimistä http://www.is.fi/kotimaa/art-2000001136492.html

Eiköhän tuollainen haku löydy etunimistäkin.

Vierailija
37/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kyllä meni tämä juttu tunteisiin, sen myönnän. Pidän tällaista mollaamista ja leimaamista erittäin vastenmielisenä, lapsi tuomitaan luuseriksi heti nimen saatuaan. Kuvottaa myös se, kuinka kutsutte köyhempiä ja vähemmän kouluttautuineita ihmisiä ROSKAKSI. Harmi, ettei teillä ole lainkaan empatiakykyä tai käsitystä siitä, mistä tuo termi ''white trash'' on peräisin. Yleensä tuota nimittelyä harrastavat vain pikkunousukkaat, jotka ovat juuri itse päässeet köyhyyden kierteestä ja rikastuneet nopeasti, ostaneet ehkä omakotitalon Espoosta ja elävät ihanaa, pinnallista, pikkuporvarillista elämää muita arvostellen. Mielestäni meillä kaikilla pitäisi Suomessa olla samat mahdollisuudet, yhteiskuntaluokasta, sukupuolesta tai nimestä riippumatta. Köyhästä, ahkerasta ja fiksusta voisi tulla lääkäri, eikä se vähemmän lahjakas pääsisi isin rahoilla potilaita vahingoittamaan, koska ei ollut tarpeeksi älykäs. Turhaa haaveilua, tiedetään. 

Vierailija
38/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö vieläkään kukaan junttimammoista, mitä wt oikeasti tarkoittaa? Luulisi, että tuplatohtori ja miljoonia kuussa tienaava tietäisi edes sen verran...huhhuh mitä höperöitä :)

Vierailija
39/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta journalistisen etiikan vastaista "uutisoida" tällaista. 

Lapsi leimataan jo nimen perusteella näiden ansioista. 

Toki varmasti totta. Tunnen yhden tosi-wt -perheen, jossa kaksosilla on nimet Lauri Akseli ja Jannica Mirabella. 

Eivät ole nämä nimet, mutta vaikutelma tasan tämä. Eli ei ymmärretä ollenkaan, mikä on perinteinen, arvokas nimi ja sitten tällainen täysi katastrofi lapsen tulevaisuuden kannalta. 

Tajusinko nyt oikein, että mielestäsi "Lauri Akseli" on "täysi katastrofi lapsen tulevaisuuden kannalta"? :D :D

Vierailija
40/151 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rankka veto pistää tän hetken (lähes?) suosituin poikien nimi Elias lähiönimeksi. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme