suurituloisilla ja pienituloisilla ei ole kovin suurta eroa nettoeuroissa, en tajua
Suomen parhaiten tienaavaan kymmenykseen pääsee muistaakseni noin 5500€/kk bruttotuloilla, tästä käteen jää päälle 3000€. Sitten taas pienituloisiksi määritellään jos vaikkapa yhden lapsen yh-vanhempi saa käteen 1800€ http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005279937.html
Tästä mun mielestä voi päätellä että suomessa on pienet tuloerot, nimenomaan nettotuloissa. Suurituloisella ei huomioida mitenkään lasten määrää rajoissa, toki tuo raja että kuuluu parhaiten ansaitseviin ei vaikuta mihinkään. Mutta tuokin että neljän hengen perheessä köyhyysraja on 2900€? Mitä tuo tarkoittaa? Hyvin ansaitsevalle ei paljoa enempää käteen jää, toki pari sataa saa lapsilisiä siihen kolmen tonnin netin päälle.
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokuussa 2016 yleistä asumistukea saavista kotitalouksista 32 % sai palkka- tai yritystuloja.
Paljonko luulet että se asumistuki on. Esimerkiksi omat kokopäiväiset nettotuloni ovat 1200e ja siihen 100e asumistuki. Eipä se nyt hirveän lähelle hyvätuloista tee tuo apuraha.
Mulla on kans tuon verran, kaksi lasta ja asumistuki 600.
Minä kuuluun niihin 5000 euroa kuukaudessa tienaaviin. Käteen saan noin 3200 euroa kuukaudessa. Kyllä minä kuuluun mielestäni hyväosaisiin. Nettotuloista menee noin 1200 euroa pakollisiin menoihin (meillä on kolme lasta, mutta miehellä on samanlaiset tulot, joten hän maksaa osansa), 1000 euroa säästöön ja 1000 euroa jää tuhlattavaksi ei-niin-pakollisiin juttuihin. En näe valittamisen aihetta progressiivisesta verotuksesta huolimatta.
kyllä se niin on, että sorvarilla, insinöörillä ja muurarilla on samanlaiset talot saman kadun varrella. Kaikilla on vastaavahkot autot ja kaikki käyvät kerran vuodessa viikon etelässä.
Kaikki nämä grillaavat kesäisin makkaraa, syövät kaalikeittoa ja makaronia jauhelihakastikkeella.