Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero - äiti ja kolme lasta 60 m2 kolmiossa

Asunto-ongelma
05.07.2017 |

Tilanne on siis tämä: ero edessä ja olen katsellut yhtä kivaa, yhdessä tasossa olevaa asuntoa itselleni ja lapsilleni (5,6, ja 9v). Nuorimmat poikia, vanhin tyttö. Kovasti vaan mietityttää, mahdutaanko me: 60 m2, kaksi makuuhuonetta, toinen isompi, toinen pienempi. Olohuone myös aika pieni, sohva ja telkkari mahtuu.

Miten huonejärjestely kannattaisi tehdä? Ajattelin laittaa pienet pojat isompaan huoneeseen kerrossänkyyn ja tytön sitten omaan pienempään makkariin. Sitten mulle jäisi sohva paikka. Pienemmät tulee monesti vielä viereen, joten en tiiä, toimiiko tämä. Tai sitten minä ja tyttö isompaan makkariin ja pojat pienempään, mutta sinne mahtuu just ja just kerrossänky. Isompaan makkariin ei mahdu millään kahta sänkyä, pitäs olla joku parviratkaisu. Tuntuu, et vanhin lapsista on se, joka kaipaa eniten omaa rauhaa, hänelle haluaisin antaa oman makkarin. Mutta en toisaalta haluaisi nukkua lastenhuoneessakaan, jotta saisin vähän omaa rauhaa.

Puuh.. En tiedä. Asunto olisi tosi kiva ja edullinen, siinä olisi sauna (jota rakastan) ja se olisi puiston laidassa. Mitä mieltä olette, mahdutaanko millään ainakin muutamaksi vuodeksi eteenpäin?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi kuulla, millainen tavaramäärä teillä onnellisesti ahtaasti asuvilla on kotonanne? Siis ihan konkreettisesti, että paljonko teillä on vaatteita tai niiden säilytystilaa, monetko kengät per henkilö, minkä verran astioita, onko kirjoja ja paljonko, entäs cd:itä, dvd:itä, lehtiä, leluja, harrastusvälineitä jne. Ja toki jos tavaroille on jotain epätavallisia säilytyspaikkoja niin niistä kuulisin mieluusti myös. :)

Vierailija
122/136 |
06.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me muutettiin 80-luvulla 30m2 yksiöstä, kaksioon (59m2) kun toinen lapsi syntyi. Ja hyvin mahduttiin yksiöön, vaikka meitä oli kolme.

Siihen aikaan se oli hyvin yleistä, vaikka monilla oli hyvät ammatit, niin miksi ihmeessä se ei nykyään onnistuisi.

Ystävälläni tuli yllätysero ja hän asui lähes pari vuotta kaksiossa, kahden teini-ikäisen kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan

Vierailija
124/136 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä nykyään ihmisillä on tavaraa enemmän kuin ennen. Mummo asui 6 lapsen kanssa omakotitalon yläkerrassa, mikä oli keittiö, huone ja alkovi. Mutta eihän siellä kuin syötiin ja nukuttiin, ulkona ne enimmäkseen oli töissä tai telmuamassa.

Totta kai on. Mitä luulet, oliko tuohon aikaan kaikille lapsille edes yhtä paria kenkiä vai jakoivatko keskenään? Entä takkeja? Entä harrastusvälineitä? Entä koulukirjoja?

Vaikka karsisi pois kaikki koriste-esineet yms. selvästi "turhat" asiat. Asunto jää silti liian pieneksi.

Kyllä vaatetta oli ja kenkiä, ihan hölmö kysymys sinulta. Mitenkä luulet että Pohjois-Karjalan talvissa olisi pärjätty ilman vaatetta, kenkiä ja suksia ja fillaria....? lisätään kasaan vielä setäni haitari, isäni kitara ja kontrabasso, huilu ja saksofoni.  (Tapaan yhä ihmisiä, jotka sanovat, että olen soittanut isäsi kanssa. ) Mutta leluja ei sillä lailla kuin nykyajan ihmisillä, eikä joka halvatun hilavitkutinta, kirjahyllyä täynnä, astiakaappia täynnä vohvelirautaa ja jätskikoneita....ei telkkoja mutta valtava putkiradio... Eikä sitä koulua käyty ilman vihkoja ja kirjoja. Eikä sitä varastotilaa ollut sen kummemmin kuin nykyajan kerrostalossa on, itse asiassa vähemmän kun se oli vinttikamarit ja yksi iso komero. Toisekseen tavaraa kierrätettiin ahkerasti, ja korjattiin. Nykyajan ihminen hamstraa kuin heikkopäinen.  Mutta enää ei tarvitse säilöä hyllyyn kaikkea, kuten kirjoja tai musiikkia, kiitos netin.

Muutossa on hyvä miettiä, mitä todella tarvitsee. Omassa muutossani heitin pois 4 roskalaatikollista kierrätyskelvotonta tavaraa, ja kierrätyskeskukseen vein kolme peräkärryllistä, mm kaikki cdt ja älppärit. Säästin vain kitarani..Mihin ihminen tarvitsee 30 paitaa, kun ehtii viikon aikana käyttää vain noin 4-8 paitaa? Riippuu tietysti pyykkärin ahkeruudesta..Entä 16 paria kahvikuppeja, jos käytät todellisuudessa kahvimukia, ja kahvia juovia vieraita tulee yleensä 2-4? Juhlat ehkä sitten, kun vanhin on rippikouluiässä? Voisko vuokrata...? Oikeasti roudaanko nuo neulelangat vielä mukanani, kun olen neulonut viimeksi 3 vuotta sitten...?

Noita voi miettiä kun pakkaa.

Vierailija
125/136 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi kuulla, millainen tavaramäärä teillä onnellisesti ahtaasti asuvilla on kotonanne? Siis ihan konkreettisesti, että paljonko teillä on vaatteita tai niiden säilytystilaa, monetko kengät per henkilö, minkä verran astioita, onko kirjoja ja paljonko, entäs cd:itä, dvd:itä, lehtiä, leluja, harrastusvälineitä jne. Ja toki jos tavaroille on jotain epätavallisia säilytyspaikkoja niin niistä kuulisin mieluusti myös. :)

Kaksi lasta ja aikuinen kaksiossa. Leluja on aivan järkyttävän paljon, kaikkea pientä tavaraa, eikä kunnollisia säilytysratkaisuja. Asumistukeakin kun saadaan, niin isompaanhan sitä kannattaisi muuttaa. Lisäisi asumisen viihtyvyyttä ja saisi lapsille omat huoneet.

Vierailija
126/136 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraan saa kyllä asumistukea ja soskusta/kelasta suositellaan kyllä kaikille oma huonetta.  Luulen että vähintään 80 m2:n asunto olisi teille parempi.   Lapset tarvitsevat lukutilaa.  Ja kavereitakin käy jos on tilaa. Onko sinulla mahdollisuutta hankkia asumisoikeusasunto niin voit mennä siihen taloon johon haluat.   Muutama kymppitonni ja saat esim. rivitalokämpän jossa on tietysti vuokra, johon saa varmaan asumistukea.  Asumisoikeusasuntoa voi vaihtaa ja siitä pääsee helposti eroon ja saa sijoittamansa rahat pois.  Pankista saa lainaa myös asumisoikeusasuntoon.

Just joo. Ilmankos meillä veronmaksajilla ei ole varaa hankkia lapsillemme omia huoneita, kun pitää ensin maksaa ne tuilla elävien lapsille.

Vierailija
127/136 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nykyajan nuorilla tai nuorehkoilla aikuisilla, sanotaan nyt vaikka että lapsiperheikäisillä, ei tule koskaan olemaan varaa samaan elintasoon kuin esimerkiksi vanhemmillamme. Yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta tietysti. On siis hyväksyttävä se, että lapsillammekaan ei ole mitään absoluuttista oikeutta omaan huoneeseen, vaan he joutuvat jakamaan omaa tilaansa sisarusten kanssa, omistamaan vähemmän tavaraa ja hilavitkuttimia, ylipäänsä elämään vähän yksinkertaisemmin. (Mikä ei ympäristön tila huomioiden ole lainkaan huono asia.) Ihminen selviää jopa aikuiseksi asti oikein hyvin ilman omaa huonetta, on selvinnyt ennenkin jaselviää myös jatkossa. Minä sain ensimmäisen oman huoneen muutaessani opiskelija-asuntoon, kahden hengen soluun. Vaikka eihän sekää enää nykyään kelpaa, kun pitää päästä suoraan omasta huoneesta yksiöön.

Vierailija
128/136 |
07.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä nykyajan nuorilla tai nuorehkoilla aikuisilla, sanotaan nyt vaikka että lapsiperheikäisillä, ei tule koskaan olemaan varaa samaan elintasoon kuin esimerkiksi vanhemmillamme. Yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta tietysti. On siis hyväksyttävä se, että lapsillammekaan ei ole mitään absoluuttista oikeutta omaan huoneeseen, vaan he joutuvat jakamaan omaa tilaansa sisarusten kanssa, omistamaan vähemmän tavaraa ja hilavitkuttimia, ylipäänsä elämään vähän yksinkertaisemmin. (Mikä ei ympäristön tila huomioiden ole lainkaan huono asia.) Ihminen selviää jopa aikuiseksi asti oikein hyvin ilman omaa huonetta, on selvinnyt ennenkin jaselviää myös jatkossa. Minä sain ensimmäisen oman huoneen muutaessani opiskelija-asuntoon, kahden hengen soluun. Vaikka eihän sekää enää nykyään kelpaa, kun pitää päästä suoraan omasta huoneesta yksiöön.

Usein se on kaksio, johon pitäisi päästä muuttamaan omasta huoneesta. Tuskin toteutuu kovin monella, mutta tähän suuntaan olen myös kuullut.

Vierailija
129/136 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensireaktio oli, että liian pieni on, mutta aloin miettiä, että miten niin. Parhaassa kaikista mahdollisista maailmoista tilaa olisi enemmän ja saisit itselletsi oman makuuhuoneen. Mutta asunto on kiva, sijainti hyvä. Sauna on monille hukkatilaa (käyt. kats. kaikissa taloyhtiöissä on sauna), mutta sinulle se on tärkeä. Makuuhuoneet lapsille ja sinulle nukkumapaikka olohuoneeseen. Saat omaa rauhaa ja aikaa kun lapset ovat nukkumassa. 

Tavaroille selkeä kierto vuodenaikojen mukaan. Ellei talon kellariin mahdu voit miettiä varaston vuokraamista, jonne saatte kaikki talvikamat kesäksi ja päinvastoin. Ja voihan kamaa vähentääkin: kuinka monta kenkäparia ihminen oikeasti tarvitsee, kuinka monta astiastoa, kuinka paljon elektroniikkajätettä haluaa kotiinsa varastoida (hylättyjä tai hajonneita laitteita ja niiden lisäosia, jatkojohtoja …) tai muodista menneitä leluja tai kirjoja, joista on nauttinut, mutta joista tietää, ettei niitä enää lue uudestaan? Kaikille niille on olemassa paikka, jonne ne voi viedä. Ei se Konmari pelkästään mikään naurettava muotitrendi ole, on siinä järkeäkin. 

Onnea uuteen kotiin! 

130/136 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

m², ei m2.

Vierailija
131/136 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset(2kpl 3v ikäeroa) jakaa huoneen ja vanhemmilla on toinen makuuhuone. Neliöitä 60,on sauna jota ei käytetä juurikaan,joten varastona on(tavarat laatikoissa). Yleensä jos lapsilla on kavereita,ovat olohuoneessa. Tosin niin olen minäkin kun samalla teen ruokaa jne. Kyllä haaveissa olisi molemmille omat huoneet,mutta ei tällä pohjaratkaisulla toimi. AP:n tilanteessa tekisin niin kuin oli suunnitellut. Isoimmalle oma pieni huone ja pienemmille yhteinen iso. Äiti olohuoneeseen tai isomman kanssa kerrossänkyyn. On sitten tytöllä ns.vieraspeti jos tulee kaveri yökylään.

132/136 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella sitä turhaa roipetta on liikaa. En ostaisi sohvaa vaan sängyn

ja lepotuolin. Sängystä tehtäisiin sohva isoilla tyynyillä.

Erotessa sitä liikaa tavaraa ei ole joten tuo tila kyllä riittää.

Asutaan tilavasti ja paljon heittänyt roinaa pois, kun lapset teinejä ja voisi kyllä heittää lisääkin. Nykyään ostan vähän mutta laatua.

133/136 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinät myös hyötykäyttöön ja hyllyjä lisää. Luultavasti et itse käy makkarissa kuin nukkumassa, niin voisit harkita kerrossänkyä siihen toiseen makkariinkin. Mutta lienet jo muuttanut.

Vierailija
134/136 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä idea juuri noin. Tytölle oma huone, pojille kerrossänky ja sinä olkkariin. 

Hyvä siitä tulee.

135/136 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon että mahtuu, itse tosin olen tottunut asumaan ahtaasti. Vuodesohva olkkariin, niin sen saa päivisin piiloon. Pojille kerrossänky, niitä on käytettynä jatkuvasti myynnissä. Kaikista tärkeimmät ovat erilaiset säilytysjärjestelmät leluille ja harrastuskamoille, karsii turhan pois ja lopuille tavaroille tarkka järjestys. Lipasto tv-tasoksi, sinne äiti saa omat alusvaatteet ja sukat sekä pikkutavarat.

Vierailija
136/136 |
20.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa vie eniten yleensä turhat tavarat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme