Avioero - äiti ja kolme lasta 60 m2 kolmiossa
Tilanne on siis tämä: ero edessä ja olen katsellut yhtä kivaa, yhdessä tasossa olevaa asuntoa itselleni ja lapsilleni (5,6, ja 9v). Nuorimmat poikia, vanhin tyttö. Kovasti vaan mietityttää, mahdutaanko me: 60 m2, kaksi makuuhuonetta, toinen isompi, toinen pienempi. Olohuone myös aika pieni, sohva ja telkkari mahtuu.
Miten huonejärjestely kannattaisi tehdä? Ajattelin laittaa pienet pojat isompaan huoneeseen kerrossänkyyn ja tytön sitten omaan pienempään makkariin. Sitten mulle jäisi sohva paikka. Pienemmät tulee monesti vielä viereen, joten en tiiä, toimiiko tämä. Tai sitten minä ja tyttö isompaan makkariin ja pojat pienempään, mutta sinne mahtuu just ja just kerrossänky. Isompaan makkariin ei mahdu millään kahta sänkyä, pitäs olla joku parviratkaisu. Tuntuu, et vanhin lapsista on se, joka kaipaa eniten omaa rauhaa, hänelle haluaisin antaa oman makkarin. Mutta en toisaalta haluaisi nukkua lastenhuoneessakaan, jotta saisin vähän omaa rauhaa.
Puuh.. En tiedä. Asunto olisi tosi kiva ja edullinen, siinä olisi sauna (jota rakastan) ja se olisi puiston laidassa. Mitä mieltä olette, mahdutaanko millään ainakin muutamaksi vuodeksi eteenpäin?
Kommentit (136)
Suomalaiset asuu varsinkin keskustoissa helvetin pienissä kämpissä. Jotkut rakentaa myös käsittämättömän pieniä omakotitaloja, joissa ei ole minkäänlaista rauhaa kenelläkään. Ei mikään ihme, että on paljon avioeroja ja lapset pitää potkia jo lukioiässä pihalle, kun ei kestetä sitä, että kaikilla on oma elämä.
Miksi näin? Maassa olisi tilaa vaikka rakentaa jokaiselle suomalaiselle omakotitalo, miksi pitää elää kuin sillit purkissa?
t. yksinasuva M39, 51m2
Minulla + kahdella lapsella 71 neliön kolmio ja ahdasta on teinien kanssa :(
Mahtuu. Meillä samoissa neliöistä.
Kaksi aikuista ja kaksi lasta sekä koira.
Laita pojille yhteinen huone (kerrossänky) ja tytölle oma.
Itse voit nukkua olkkarissa, keksi sopiva ratkaisu esim. vuodesohva, sänky (tästä saa hyvän löhösohvan päiväksi kun laittaa pituussuunnassa seinää vasten ja paljon isoja tyynyjä selkänojaksi) tai parvi.
Entä kun lapset haluavat masturboida? Liian ahtaasti asuvat riistävät lapsiltaan tämän oikeuden.
Ja kai se äitikin joskus masturboi? Mutta missä? Lasten nähden? :D
80-luvulla tätini erosi ja sai kaupungilta vuokra-asunnon, 3h+k+kh, neliöitä en tiedä, mutta ei se iso asunto ollut. Arvelen, että se oli juuri tuo 60 m2. Hänellä oli myös 4 lasta, 3 poikaa ja kuopus oli tyttö. Täti nukkui olohuoneessa, tyttö ja vanhin poika toisessa makuuhuoneessa ja muut pojat toisessa. Kaikki lapset olivat teini-ikäisiä. Hyvin mahtuivat, kun oli pakko paeta äärimmäisen väkivaltaista miestä.
Useat hokevat "hyvin mahtuu". No mahtuu tietenkin fyysisesti, jos on pakko, mutta huomattavasti helpompi elämä kaikkien kannalta hieman isommissa tiloissa. Ei tarvitse miettiä tarkasti joka tavaran paikkaa eikä tule turhia riitoja.
Oletko muuten kysynyt lasten mielipidettä?
Ei tuo ihan toivottomalta kuulosta. Itse voisin tilapäisesti muuttaa. Olen kuitenkin sen verran tarkka omasta tilastani, että en usko että kovin kauaa jaksaisin nukkua olkkarissa. Vuoden varmaan menisi, kauhean kauaa enempää ei.
Me asutaan 62-neliön kolmiossa mies, minä, vauva ja taapero. Nyt vielä menee, mutta kyllä tästä täytyy isompaan muuttaa viimeistään kun vanhempi menee kouluun.
60 neliön kolmio :D Voi hyvä luoja näitä nykyajan "tehokkaita neliöitä" ! Itse muutin juuri pois 65 neliön KAKSIOSTA, kun se oli liian pieni..
Vierailija kirjoitti:
Meitä asuu 2 aikuista ja 2 lasta 43neliön kerrostaloasunnossa ja hirveetä on.
Hahaha, ei saakeli! :D Minä asun avopuolison kanssa kahdestaan 86 neliön rivarissa. Ajateltiin, että jos tulee lapsi perheeseen niin muutetaan vähintään 150 neliön kämppään.
Tietääkö isäkin erosta? Entäs jos et saakaan lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Useat hokevat "hyvin mahtuu". No mahtuu tietenkin fyysisesti, jos on pakko, mutta huomattavasti helpompi elämä kaikkien kannalta hieman isommissa tiloissa. Ei tarvitse miettiä tarkasti joka tavaran paikkaa eikä tule turhia riitoja.
Oletko muuten kysynyt lasten mielipidettä?
Lapsetko sen päättää, mihin vanhemmilla on varaa?
OMG! Minulla on 67 neliön KAKSIO! Ja tässäkin liian vähän neliöitä pariskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset asuu varsinkin keskustoissa helvetin pienissä kämpissä. Jotkut rakentaa myös käsittämättömän pieniä omakotitaloja, joissa ei ole minkäänlaista rauhaa kenelläkään. Ei mikään ihme, että on paljon avioeroja ja lapset pitää potkia jo lukioiässä pihalle, kun ei kestetä sitä, että kaikilla on oma elämä.
Miksi näin? Maassa olisi tilaa vaikka rakentaa jokaiselle suomalaiselle omakotitalo, miksi pitää elää kuin sillit purkissa?
t. yksinasuva M39, 51m2
Kysytkö tosissasi? Ettei vaan ole kyse rahasta, luulen. Ei siinäkään ole järkeä, että asuu niin tilavassa asunnossa, ettei rahaa riitä kuin asumiseen ja jotenkuten ruokaan.
Mahtuu jos tahtoo. Minä oon muuttamassa 5 lapsen kanssa 70 neliöiseen kämppään. Ollaan niin vähän aikaa kotona yhtä aikaa, että suotta maksaa tyhjästä. Jos asunnossa on fiksu huonejärjestys niin hyvin mahtuu. Enkä oo koskaan tykännyt paljosta tavaramäärästä.
Itse asuin juurikin eron jälkeen kolmiossa kolmen lapsen kanssa. Jaksoimme vuoden olla. Aika ahdasta oli vaikka asunto oli muuten erittäin kiva. Nyt asutaan "huonommassa" asunnossa mutta jokaiselle, myös minulle on oma huone. Tässä varmasti asutaan niin kauan että lapset alkaa lähteä maailmalle ja tilan tarve vähenee.
NImenomaan mahtuu jos tahtoo. Tai sitten ei mahdu kaksikaan samaan 300 neliön asuntoon jos ei tahdo. Sinänsä tuo on ihan riittävän kokoinen asunto, jos on halua mahtua ja yhdessä asua. Ellei ole, mikään ei ole riittävän iso.
Ei noissa neliöissä auta edes pieni tavaramäärä. Yksinkertaisesti neliöitä on liian vähän. Ei mitään yksityisyyttä kenelläkään, vähiten äidillä.
Itse tulisin vähintään hulluksi..
Tuntuu hassulta. Asutaan 240 neliön talossa 2 plus 2. Äitini muutti pieneen kaksioon. 64 neliötä
Totta kai on. Mitä luulet, oliko tuohon aikaan kaikille lapsille edes yhtä paria kenkiä vai jakoivatko keskenään? Entä takkeja? Entä harrastusvälineitä? Entä koulukirjoja?
Vaikka karsisi pois kaikki koriste-esineet yms. selvästi "turhat" asiat. Asunto jää silti liian pieneksi.