Avioero - äiti ja kolme lasta 60 m2 kolmiossa
Tilanne on siis tämä: ero edessä ja olen katsellut yhtä kivaa, yhdessä tasossa olevaa asuntoa itselleni ja lapsilleni (5,6, ja 9v). Nuorimmat poikia, vanhin tyttö. Kovasti vaan mietityttää, mahdutaanko me: 60 m2, kaksi makuuhuonetta, toinen isompi, toinen pienempi. Olohuone myös aika pieni, sohva ja telkkari mahtuu.
Miten huonejärjestely kannattaisi tehdä? Ajattelin laittaa pienet pojat isompaan huoneeseen kerrossänkyyn ja tytön sitten omaan pienempään makkariin. Sitten mulle jäisi sohva paikka. Pienemmät tulee monesti vielä viereen, joten en tiiä, toimiiko tämä. Tai sitten minä ja tyttö isompaan makkariin ja pojat pienempään, mutta sinne mahtuu just ja just kerrossänky. Isompaan makkariin ei mahdu millään kahta sänkyä, pitäs olla joku parviratkaisu. Tuntuu, et vanhin lapsista on se, joka kaipaa eniten omaa rauhaa, hänelle haluaisin antaa oman makkarin. Mutta en toisaalta haluaisi nukkua lastenhuoneessakaan, jotta saisin vähän omaa rauhaa.
Puuh.. En tiedä. Asunto olisi tosi kiva ja edullinen, siinä olisi sauna (jota rakastan) ja se olisi puiston laidassa. Mitä mieltä olette, mahdutaanko millään ainakin muutamaksi vuodeksi eteenpäin?
Kommentit (136)
Olemme nelihenkinen perhe ja asumme Helsingissä 63 neliön kolmiossa, jossa sauna. Tämä on ihan tavallista täällä kantakaupungissa ja kalliimmilla alueilla. Hyvin mahdutte!
Tuossa tilanteessa nukkuisin itse sohvasängyssä.
Tuntuu kyllä hurjalta, kun meillä 79m2 ja mahdin just ja just (on sauna ja suht iso kylppäri että mahtuu pyykkikone, erillinen vessa) kahden lapsen kans. Toki meillä kissa ja koiraki (koira isohko, ei mikään jätti ja kissa mco) että nekin vaatii oman lääninsä, ja iso arkkapakkanen ym romut.
Toki jos siltä tuntuu niin siitä vaan, mutta sinuna etsisin jonkun rivarin koulun läheltä, koska nuorimmat kun on äkkiä kouluiässä.
Minusta ap ehdottomasi ratkaisu kuulostaa ihan toimivalta. Panosta kuitenkin hyvään sänkyyn, jonka sitten petaat päivisin löhöilyalueeksi!
Meille on tulossa 69m2 kolmio nelihenkiselle perheelle. Tulevaisuudessa kun lapset tarvitsevat omaa tilaa, vanhemmat siirtyvät "jullistiloihin" nukkumaan, ja siihen viritellän liukuovisysteemi, jotka saa yöksi suljettua ja päivisin täysin avattua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on tosi pieni asunto noin monelle lapselle. Prioriteetit asunnon suhteen voisi olla toiset. Sauna ei ole välttämättömyys, sen sijaan tilaa lapset taatusti arvostavat ja vielä enemmän, kun ikää tulee lisää.
Voihan siitä muuttaa myöhemmin isompaan. Jos rahasta tiukkaa, mieluummin säästäisin asumismenoissa ja laittaisin mahdollisuuksien mukaan rahaa säästöön isompaa varten.
Sauna vie tilaa, mutta miksi ei jotain spesiaalia äidillekin? Avioero kuitenkin kyseessä.
Pojat toiseen huoneeseen, tyttö toiseen ja olohuoneeseen järkevä vuodesohvaratkaisu, jossa hyvä nukkua.
Aikanaan mulla oli kahden lapsen sinkkuäitinä juuri tuon kokoinen kolmio. Oli maailman ihanin koti. Niitä aikoja ja sitä kotia muistelen lämmöllä. Sinne olisi mahtunut yksi lapsi lisää ja periatteessa minulla oli lähes kokoajan kolme lasta kun omien lasten serkku asui mm. yhden kokonaisen kesän meidän kanssa. Olivat hyvä kolmikko. Mun lapsilla kahden vuoden ikäero ja serkku oli syntynyt siinä välissä:)
Järki käteen nyt, sauna vie pienen huoneen verran tilaa ja lapset hyvää vauhtia koululaisia joiden yksityisyydentarvekin kasvaa. Ota mieluummin vaikka ihan vähän isompi jossa ei saunaa ja huoneet kaikille. Myös sulle. Mitä jos itsellesi tulee elämää parisuhde? Nukutteko kaikkien yhteisssä olkkarissa? Muuttaminen maksaa, joten käyttäisin päätöksessä järkeä enkä esim rakkautta saunaa kohtaan. Pahoittelut maanläheisyydestäni ja onnea tulevaan!
Vierailija kirjoitti:
Järki käteen nyt, sauna vie pienen huoneen verran tilaa ja lapset hyvää vauhtia koululaisia joiden yksityisyydentarvekin kasvaa. Ota mieluummin vaikka ihan vähän isompi jossa ei saunaa ja huoneet kaikille. Myös sulle. Mitä jos itsellesi tulee elämää parisuhde? Nukutteko kaikkien yhteisssä olkkarissa? Muuttaminen maksaa, joten käyttäisin päätöksessä järkeä enkä esim rakkautta saunaa kohtaan. Pahoittelut maanläheisyydestäni ja onnea tulevaan!
Mahdollisen uuden parisuhteen takia ei kannata asunnon kokoa miettiä. Ei kai siellä kotona kukaan vietä lasten kanssa 24h/7 . Kun ahdistaa niin pihalle leikkimään. Jatkettu olohuone.
Miksi saunaa parjataan? Eihän sen tksityisempää tilaa olekaan. Saunoa voi yksinkin vaikka olisi perheellinen. Lisäksi kun sauna on kylmä, voi siellä silloinkin oleskella.
Tulipa mieleen itselläkin kaikki ne kerrat kun teini-ikäksenä lukittauduin nimenomaan saunaan kirjan kanssa tai muuten vain istuskelemaan. Siis kylmään saunaan nimenomaan. Eikä ollut tilasta pulaa, meillä oli 200 m2 viidelle hengelle ja omat isot huoneet kaikilla lapsilla. Siltikin sauna oli lempihuoneeni.
Ihan varmasti menee pari vuotta eteenpäin. Tytölle oma huone, pojille isompi ja sinulle kunnon sohvasänky olohuoneeseen. Minusta on älytöntä ajatella, että niitä neliöitä pitää hamstrata kavereita varten, tai mahdollisesti jotain tulevaa suhdetta. Elä tätä päivää, ja jos todella tykkäät saunomisesta, niin ne saunaneliöt eivät ole mitään hukkatilaa.
Eilen viimeksi täällä oli ketju, jossa asuttiin kolmen lapsen kanssa liian isossa asunnossa (kelan mielestä). Täällä vouhotettiin, että kyllä kolmen lapsen kanssa mahtuu vaikka kaksioon.
Asunto-ongelma kirjoitti:
Tilanne on siis tämä: ero edessä ja olen katsellut yhtä kivaa, yhdessä tasossa olevaa asuntoa itselleni ja lapsilleni (5,6, ja 9v). Nuorimmat poikia, vanhin tyttö. Kovasti vaan mietityttää, mahdutaanko me: 60 m2, kaksi makuuhuonetta, toinen isompi, toinen pienempi. Olohuone myös aika pieni, sohva ja telkkari mahtuu.
Miten huonejärjestely kannattaisi tehdä? Ajattelin laittaa pienet pojat isompaan huoneeseen kerrossänkyyn ja tytön sitten omaan pienempään makkariin. Sitten mulle jäisi sohva paikka. Pienemmät tulee monesti vielä viereen, joten en tiiä, toimiiko tämä. Tai sitten minä ja tyttö isompaan makkariin ja pojat pienempään, mutta sinne mahtuu just ja just kerrossänky. Isompaan makkariin ei mahdu millään kahta sänkyä, pitäs olla joku parviratkaisu. Tuntuu, et vanhin lapsista on se, joka kaipaa eniten omaa rauhaa, hänelle haluaisin antaa oman makkarin. Mutta en toisaalta haluaisi nukkua lastenhuoneessakaan, jotta saisin vähän omaa rauhaa.
Puuh.. En tiedä. Asunto olisi tosi kiva ja edullinen, siinä olisi sauna (jota rakastan) ja se olisi puiston laidassa. Mitä mieltä olette, mahdutaanko millään ainakin muutamaksi vuodeksi eteenpäin?
Hyvin mahdutte. :) Olen itse äiti neljän lapsen kanssa kolmiossa missä 70m2
Meillä on poika omassa huoneessa ja kolme tyttöä toisessa, isommassa huoneessa (kerrossänky ja mittatilaustyönä teetetty vuodelaatikko sälepohjalla ja renkailla nuorimmaiselle siksi aikaa kun vanhin tytöistä päättää muuttaa omaan).
Itse nukun olkkarissa. Minulla on ihan 120cm sänky olkkarissa ja vuodesohvan ostin, jotta vanhinkin lapsista (kyllä, olen viiden äiti ) mahtuu yökylään. Sohvan lisäksi on nojatuoli.
Ostin olkkariin senkin omille vaatteilleni ja sohvan sisällä on säilytytilaa missä on kaikki varapeitot ja tyynyt ym.
Oikein on kodikas ja sängynkin saa hyvin mätsään olkkariin kun hiukan sisustaa (itsellä pellavahelmalakana, vohvelipäiväpeitto ja paljon tyynyjä sekä sängyn päädyssä puinen seinähylly missä yövalo jne.)
Mun sänkyyn mahtuu nuorimmatkin jos näkevät pahoja unia. Ostin tuplapeiton itselleni juuri siksi niin ei tartte pedata kahta peittoa varuiksi, mutta tuon alle takuulla mahtuu lapsosetkin. Eikä keskellä yötä huvittaisi alkaa etsimään toista peittoa.
Elokuvia ym katsellaan vuodesohva avattuna niin kaikki saa jalkansa suoraksi ja mahtuu köllöttelemään namiensa kanssa. ;)
Vaihtoehto sängylle on sohvasänky kaikista sohvista mielestäni paras jos ehdottomasti haluaa pitää sängyn olohuoneesta pois.
Metallinen ja hyvillä patjoilla. Tuollaisessa käytössä kun sohvaa pitää usein levittää on parasta vaahtomuovipatjat ja kapea petari. Yksin kun nukkuu niin pitää patjat päällekkäin ja petari päällä helpottaa petaamista, mutta vaahtomuovipatjojen kanssa petari ei ole pakollinen silloin kun levität sohvan auki.
Ikeasta useampi sellainen tosi iso sisätyyny johon hankit/teet mieluisat päälliset, toimivat selkänojatyynyinä hyvin koristetyynyjen kanssa.
Myös mm.ektorpin sohvatyynyjä saa ostettua erikseenkin jos haluat oikean sohva tuntua.
Sohvasänkyynkin saa helmalakanan jos tarvitsee peittää esim sängyn alla olevia säilytyslaatikoita. Kiinteänä sellaiset hankaloittaa siivoamista (hemnesin sohvasänky) pienessä tilassa.
On olemassa myös ns.laverisänkyjä eli pelkkä sängyn runko sälepohjan kanssa, ilman päätyjä. Näitä saa myös levitettävinä versioina. Ne muuntuu kans moneksi ja sänky on kunnon parisängyn kokoinen myös eikä mikään pikku tilkku, kuten monissa vuodesohvissa vuoteen koko on.
Olen nähnyt myös tavallisen runkopatjasängyn "sohvana". Pedattuna juurikin helmalakanalla ja paljolla määrällä tyynyjä, seinää vasten. Seinälle saa kiinnitettyä myös tangon jolle voi ripustaa "selkänojatyynyt" ja näin ne pysyy seinällä myös kun sängyllä nukutaan.
Sohvasängyn paras kaveri onkin usein jokin arkku/rottinkinen (vaikka pöytänä!)kori tmv minne saa ylimääräiset peitot ja tyynyt yön ajaksi.
Toivottavasti sait tästä ideoita ja apua! :) Rohkeasti vaan ja oma/perheen mukavuus ja viihtyvyys edellä eli älä liikaa mieti mitä muut ajattelee. Onnea uuteen kotiin!
Tuossa tapauksessa jokainen huone on ahdistavan pieni. Kun on sauna ja tilaa yhteensä 60 neliötä kolmeen huoneeseen, keittiöön, saunaan ja kylpyhuoneeseen, joka huone on ahdistavan pieni. Usein ahdas makuuhuone ei ahdista, jos olohuone ja muut tilat ovat avaria.
Pitäisi saada joku roti gryndereille mitä saa kolmiona kaupitella. Ei alle 70 m2 kolmioita saisi edes rakentaa. Neliöt alkaen 85 m2.
Hyvin mahdutte pari vuotta jos suunnittelette tilankäytön fiksusti.
Pojat toiseen makkariin, tytär toiseen ja äidille mukava vuodesohva. Jos asunnon sijainti on hyvä ja hinta edullinen niin sehän vaan tarkoittaa sitä että rahaa jää muuhunkin, esim lasten harrastuksiin ja säästöönkin.
Me olemme kolmihenkinen perhe ja asumme 47m2 kaksiossa paikalla josta on kävelymatka töihin ja kouluun, kaikki kaupungin palvelut erinomaisesta leikkipuistosta loistavaan supermarkettiin löytyy melkein kotiovelta ja rahaa jaa muuhunkin kuin asumiseen.
33 lisää: meilläkin on muuten sauna. :) Pesutilat ihan mukavan kokoiset, keittiö sellainen kapea missä päädyssä ruokailutila ja osittain avoin ratkaisu.
Jääkö tilaa kavereille? Hmm. Jos meille tulisi vanhimmalle tytölle yökylään kaveri niin ottaisin pienet olkkariin viereeni (avaisin varmaan vuodesohvan ja mentäis siihen).
Pienille ei ihan vielä ole ajankohtaista ja kun on, niin vuodelaatikko ajaa tuota vierassängyn virkaa hetken oikein hyvin.
Pojan huoneessa jää lattialle juuri ja juuri tilaa avata vuoderahi.
Hyödynnä seinätilaa. Jos ostat hyllyjä tmv niin laita renkaat alle, jolloin siirtäminen helppoa.
Meillä tyttöjen lelut on pääosin sellaisessa erillisessä lasten vaatekaapissa, minne mahtuu syvyytensä ansiosta isojakin säilytyslaatikoita joissa leluja. Kirjat piilossa myös. Tuossa ei ole tankoa, mutta jos olisi niin ostaisin sellaisen kankaisen/pahvisen lokerikon minkä kiinnittäisin tankoon ja saisin lisätilaa. Vaatekaappien yläkaappeihin kahvallisissa koreissa lelut joilla ei leikitä joka päivä. Ei pölyynny ja tulee nekin kaapit hyödyksi.
Valitse ihan kunnon huonekaluja, mutta vain ne tarpeelliset. Kaiken ei tartte löytyä sirona ja pienenä, sitäpaitsi, pienet huonekalut saattaa näyttää kokonaisuutena sekavalta.
Sori pitkät sepustukset. ;)
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi saada joku roti gryndereille mitä saa kolmiona kaupitella. Ei alle 70 m2 kolmioita saisi edes rakentaa. Neliöt alkaen 85 m2.
Meillä oli 53 neliön kolmio. Makuuhuoneisiin ei mahtunut muuta kuin ne sängyt.
Sanoisin että mahdutte siihen ainaki muutamaks vuodeks. Sopeutumista vaatii kyllä ja kaikesta ylimääräsestä tavarasta pitää hankkiutua eroon. Muuten käy ahtaaks. Sisustus pitää myös tarkkaan miettiä että saa kaikki neliöt käyttöön. Meitä asuu kaks aikuista ja yks lapsi 42 neliön kaksiossa ja hyvin ollaan mahduttu!
Tekee ihan hyvää asua pienessä asunnossa niin tottuubä siihen ja jos joskus pääsette muuttamaan vaikka 70 neliön asuntoon niin se tuntuu luksukseltq z
Kyllä mahdutte. Meillä kohta 3 lasta ja 2 aikuista kolmiossa, neliöitä tosin lähemmäs 90. Ja komppaan, että sauna on joillekuille se tärkein huone. Meillä parisuhde pidetään kunnossa saunoen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakko niin isompi makkari pojille ja sinulle sekä tytölle toinen makkari. Laitatte sellaisen sängyn, jossa toinen pala otetaan alta esille ja pakkaat sängyn aamuisin pois. Näin tytöllä on oma huone etkä sinäkään joudu ahtaaseen olkkariin. Toki pojat eivät voi tulla viereesi. Lisäksi voit laittaa vuodesohvan, yökyläilyjä varten.
Tässä on kyllä raikkaan seksistinen näkemys. Eli kolme ihmistä yhteen huoneeseen ja yksi toiseen. Tokihan nyt tytölle pitää antaa enemmän tilaa kuin pojille (ja äidille).
Lapsen rääkkäystä pakottaa asumaan liian ahtaasti :( ihan liian pieni!
Itse asun samankokoisessa kaksiossa mieheni kanssa eikä todellakaan mahtuisi enempää henkilöitä.