1430 e/kk käteen saava yksinhuoltaja saa tylyä arvostelua rahankäytöstään: ”Näitä prinsessoja tuemme verovaroin”
Ilta-Sanomien juttu: http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005279636.html
Kyllä minua harmittaa kun olen freelancer-hommissa ja vuositulot jäävät 12 000 - 14 000 € per vuosi. Ei näillä tuloilla voi kuvitellakkaan lasten hankkimista, ja moni seurustelusuhdekin menee poikki kun nainen haluaisi lapsen ja itse en siihen uskalla lähteä kun se pitäisi elättääkin, pitäisi luoda turvallinen ympäristö, onnellinen lapsuus ja niin edelleen. Siihen tarvitaan hiukan rahaa enkä minä ole valmis ottamaan riskiä, että jos ei lapselle riitäkään. Lapsi olisi maailman tärkein asia ja anstaitsee elämisen arvoisen lapsuuden ja kasvualustan. Minä en sitä pysty tarjoamaan näillä tuloilla ja siksi ottaakin päähän että joku tienaa veronmaksajien tukien varassa reilut 17 000€ vuodessa tekemättä töitä ja silti kehtaa valittaa? Edesvastuuttomasti hankittu lapset sen enempää ajattelematta. Kyllä joku ne maksaa, ja niin näköjään maksaakin: minä.
T:turhautunut mies 32v
Kommentit (47)
Mikä siinä on, että kaikki ovat muka maksavinaan naisen elämisen kun hän käy todellisuudessa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsia hankkisivat vain ne ihmiset, jotka ihan oikeasti tietävät, miten heidän elämänsä sujuu seuraavat 18 vuotta ja vähän päälle, kukaan ei tekisi lapsia. Ei kukaan.
Itse teen myös free-töitä, tulot samaa luokkaa aloittajan kanssa, enkä missään tapauksessa a) vaihtaisia osia kenenkään samat rahat yhteiskunnalta saavan kanssa tai b) ole kellekään noista yhteiskunnan killingeistä katkera. Freelancerina pystyn koko ajan tekemään töitä sen eteen, että hommia tulee lisää ja toimeentuloni paranee - sen lisäksi siis, että itse valitsemani ala on pahuksen kiinnostava, vaikka onkin huonotuottoinen.
Eikö lasta hankkiessa käynyt mielessä, että mitäs jos se tulotaso tippuu vähän, mitäs sitten tehdään lapsen kanssa? Tai mitä jos ei saakkaan free-keikkaa seuraavalle kuukaudelle? Nämä ainakin itselle yleisiä ongelmia tässä työssä, vaikka itse työstä pidänkin, silloin kun sitä löytyy. Tosin saattaa menna 3kk ilman mitään tuloja ja taas seuraavat 3kk enemmän kuin kerkeää tehdä. Todella riskiä hommaa siis, en uskaltaisi itse hankkia lasta.
ap
Niin, mulla ei ole lapsia, joten sikäli menee nyt hukkaan sun luentosi. Taloudellinen epävarmuus on ollut yksi syyni olla hankkimatta lapsia, mutta se on oma valinta. Ei pidä ryhtyä freeksi, jos haluaa taloudellisesti tasaisen elämän. Ellei sitten ole rahkeita ryhtyä todella menestyneeksi freeksi.
Ihan perus työkenttä alkaa muistuttaa freen työkenttää: maanantaina mennään firmaan x pariksi tunniksi osa-aikaisena, tiistaiksi ei löytynyt mitään, keskiviikkona iltatyö firmassa y, torstaina ei mitään jne. Työelämä on pirstaloitunut niin, että jokunen muutama etuoikeutettu vielä painaa vakiduunissa, mutte ei tämä hyvältä näytä tulevaisuudessakaan. Lasten syntymäluvut per vuosi laskevat samaan tahtiin kun vakityöt loppuvat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on, että kaikki ovat muka maksavinaan naisen elämisen kun hän käy todellisuudessa töissä?
Ilta-Sanomissa on ilmeisesti freelancer-kesätoimittaja ollut otsikoimassa artikkelia...
ap
Ap, jos tienaat noin vähän olisit luultavasti oiketettu Kelan asumistukeen. Jos lapsi tulisit, olisit oikeutettu siihen ilman muuta. Lapsesta maksetaan myös lapsilisää joka kyllä kattaa sen lapsen kulut ainakin muutaman ensimmäisen vuoden.
Myös vähävarainen työssäkäyvä voi saada tukia tässä yhteiskunnassa, you know.
Ärsyttää kun tämä aivopesu toimii, kansa saadaan tappelemaan keskenään ja samalla eliitti ryöstää minkä kerkeää.. "Verosuunnittelun" arvioidut kustannukset Euroopalle ovat arviolta biljoonan luokkaa eli TUHAT miljardia!!! Ei miljoonaa, vaan miljardia.
Siihen suhteutettuna kaikki kehitysapu ja köyhille maksettavat tuet ovat pennosia.
Nyt skarppina kun luette näitä "uutisia".
Vierailija kirjoitti:
Ap, jos tienaat noin vähän olisit luultavasti oiketettu Kelan asumistukeen. Jos lapsi tulisit, olisit oikeutettu siihen ilman muuta. Lapsesta maksetaan myös lapsilisää joka kyllä kattaa sen lapsen kulut ainakin muutaman ensimmäisen vuoden.
Tämä ei ole kyllä "ansaittua" rahaa. Enkä usko että tulevalle kumppanille heräisi luottamusta hankkia yhteisiä lapsia, sillä voisimme ehkä muuttaa yksiön sijasta kaksioon jos kela nyt myöntää jotain tukea ja ehkä silta puljulta saa jotain muutakin extraa?
Veikkaan, että muijaa ei sen jälkeen enää näkyis.
ap
Ilta-Sanomilta todellinen pohjanoteraaus tämä otsikko... Muistaisin jostain lukeneeni ettei iltis noudata enää journalistin sääntöjä ja sen kyllä huomaa.
Tienaan 80 000 e/vuosi ja minulla on yksi lapsi vaimon kanssa. En todellakaan uskalla hankkia enempää, nykymaailmassa on täysin mahdotonta ennustaa työelämän asioita, omaa elintasoa ja henkistä hyvinvointia kovin pitkälle.
Elämme lapsikeskeisessä maailmassa, ennen lapset ikään kuin tulivat siinä mukana. Nykyään lapset ovat elämän keskipiste.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua harmittaa kun olen freelancer-hommissa ja vuositulot jäävät 12 000 - 14 000 € per vuosi............ Kyllä joku ne maksaa, ja niin näköjään maksaakin: minä.
AP, sun tuloilla et maksa. Noin surkealla palkalla ei kannata elvistellä olevansa yhteiskunnan tukipilari ja kaiken maksaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilta-Sanomissa on ilmeisesti freelancer-kesätoimittaja ollut otsikoimassa artikkelia...
ap
Nopealla googlaamisella selviää että tämä ilta-sanomien "toimittaja" Erika Åkman on itse asiassa kenkämyyjä ja ammattitaito on näköjään tätä luokkaa. Hohhoijaa, miten tuollaisia edes palkataan, sentään maan luetuin lehti...? Aivan naurettavaa, miten edes kehtaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteenjäävä osa siis verojen jälkeen . Siitä maksetaan sitten mahd vuokra/asuntolaina, niin ei siitä montaa satasta jää 3 lapsisen perheen elämiseen. Jos vuokra on 1000/kk, niin ei sillä juhlita.
missä vastuu kun hankkii 3 lasta ja tulot 1400 kk? yh vielä... ajatelkaa ennen kuin teette...
Yhteiskunta haluaa uusia lapseja. Jos kaikki pienituloiset lopettaisivat lasten tekemisen, niin syntyvyys romahtaisi täysin (se on nyt jo aika pientä).
Globaalisti toki ihmisiä on ihan liikaa.
4434343 kirjoitti:
Tienaan 80 000 e/vuosi ja minulla on yksi lapsi vaimon kanssa. En todellakaan uskalla hankkia enempää, nykymaailmassa on täysin mahdotonta ennustaa työelämän asioita, omaa elintasoa ja henkistä hyvinvointia kovin pitkälle.
Elämme lapsikeskeisessä maailmassa, ennen lapset ikään kuin tulivat siinä mukana. Nykyään lapset ovat elämän keskipiste.
Kehityssuunta on ihan hyvä mielestäni: lapsia kannattaa hankkia harkiten ja ns. oman kantokyvyn mukaan. On kestämätöntä hankkia lapsia ikään kuin puolivahingossa ja "tulee jos on tullakseen" on mielestäni vastuuton ajatusmalli lasten hankkimiseen. On todistettu, että ne lapset, jotka tulevat vastuuttomasta perheesta, oppivat itsekin vastuuttomuutta. Toisaalta 80 000€ / vuosi on kyllä sen verran kova palkka, että siitä saa hyvän siivun sijoitettua osakkeisiin, kiinteistöihin yms, tulevaisuus pitäisi olla kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
4434343 kirjoitti:
Kehityssuunta on ihan hyvä mielestäni: lapsia kannattaa hankkia harkiten ja ns. oman kantokyvyn mukaan. On kestämätöntä hankkia lapsia ikään kuin puolivahingossa ja "tulee jos on tullakseen" on mielestäni vastuuton ajatusmalli lasten hankkimiseen. On todistettu, että ne lapset, jotka tulevat vastuuttomasta perheesta, oppivat itsekin vastuuttomuutta. Toisaalta 80 000€ / vuosi on kyllä sen verran kova palkka, että siitä saa hyvän siivun sijoitettua osakkeisiin, kiinteistöihin yms, tulevaisuus pitäisi olla kunnossa.
Urho Kaleva Kekkonen tuli rutiköyhästä perheestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole kyllä "ansaittua" rahaa. Enkä usko että tulevalle kumppanille heräisi luottamusta hankkia yhteisiä lapsia, sillä voisimme ehkä muuttaa yksiön sijasta kaksioon jos kela nyt myöntää jotain tukea ja ehkä silta puljulta saa jotain muutakin extraa?
Veikkaan, että muijaa ei sen jälkeen enää näkyis.
ap
Eli sun perimmäinen ongelma on se että koska olet vähävarainen, et saa naista etkä täten myöskään perhettä perustettua.
Se nyt vaan kulminoituu tuohon artikkelin yksinhuoltajaan.
No ainahan voi perustaa puolueen ja alkaa vaatia, että pienituloisilta kielletään lasten tekeminen kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei kylläkään maksa tuon naisen tekemisiä, sillä nainen käy töissä.
EIkös tuossa ihan otsikossa mainita, että veronmaksajien varoilla elää...?
Eikös siitä heti käy selväksi että on vain lainattu jonkun mielipidettä, jonka todenperäisyys voi olla mitä sattuu. Kyseessä ei varmaankaan myöskään ole prinsessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4434343 kirjoitti:
Urho Kaleva Kekkonen tuli rutiköyhästä perheestä.
Niin tulee aika moni rikollinenkin, se on jopa monesti yhdistävä tekijä jos olet sosiologiaan tutustunut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua harmittaa kun olen freelancer-hommissa ja vuositulot jäävät 12 000 - 14 000 € per vuosi. Ei näillä tuloilla voi kuvitellakkaan lasten hankkimista, ja moni seurustelusuhdekin menee poikki kun nainen haluaisi lapsen ja itse en siihen uskalla lähteä kun se pitäisi elättääkin, pitäisi luoda turvallinen ympäristö, onnellinen lapsuus ja niin edelleen. Siihen tarvitaan hiukan rahaa enkä minä ole valmis ottamaan riskiä, että jos ei lapselle riitäkään. Lapsi olisi maailman tärkein asia ja anstaitsee elämisen arvoisen lapsuuden ja kasvualustan. Minä en sitä pysty tarjoamaan näillä tuloilla ja siksi ottaakin päähän että joku tienaa veronmaksajien tukien varassa reilut 17 000€ vuodessa tekemättä töitä ja silti kehtaa valittaa? Edesvastuuttomasti hankittu lapset sen enempää ajattelematta. Kyllä joku ne maksaa, ja niin näköjään maksaakin: minä.
Oma valinta tuo sinun freelance -työsi, itsehän sinä sen olet valinnut. Etkä sinä noilla tuloilla kovinkaan paljoa kenenkään tukia maksa, eiköhän se veroprosentti tuolla tulomäärällä ole aika pieni.
Ja mitä tulee alkuperäisen artikkelin naiseen, helppo se on tuomita toisia, kun ei ole heidän kengissään kulkenut.
Se on totta, että kun itsellä on tiukkaa, niin kaikki avustuskohteet ja kalliit limsat tulisi karsia pois. Ja voisihan se aikuinen työssäkäyvä lapsi hiukan avustaa ja maksaa omia kulujaan.
Vierailija kirjoitti:
No ainahan voi perustaa puolueen ja alkaa vaatia, että pienituloisilta kielletään lasten tekeminen kokonaan.
No, meillähän on jo Kokoomus
Jos ei tule toimeen 1430 €/kk, niin silloin on kyllä viharyöppynsä ansainnut.