Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toki erikoista jos Kela "naittaa" sisarukset mutta enemmän tässä jutussa ihmetytti se että raskaana oleva sisko asuu veljensä kanssa (!)

Vierailija
05.07.2017 |

Siis mitä ihmettä? :D Sisko on raskaana ja asuu veljensä kanssa yhdessä. Eihän tuo kiellettyä ole mutta... Ei ihme että Kela sekoili kun niin erikoinen valinta asumiselle.

http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005278985.html

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä erikoista.

Vaikea kuvitella asuvani siskon kanssa

On se erikoista. Minäkin asuin 12 vuotta siskoni kanssa samassa talossa, sitten muutin pois kotoa.

Vierailija
22/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelen ihmisten marinaa siitä jos lapsi asuu äitinsä asunnossa ja saa tukea.

Mutta kukaan ei marise siitä jos siinä asuisikin joku muu joka saisi tukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on osake jossa asuu lapseni ja tosiaan ollaan helvetin kateellisia siitä että lapsi saa sen 50€ asumislisää.

Voi jeesus, että olllaan saatu kuulla olevamme huijareita yms.

Ei voi muuta kun ihmetellä yhtä rutinaa 50 eurosta

Vierailija
24/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakimuutos tuli voimaan: vanhempien omistamaan asuntoon saa normaalit asumistuet omat lapsetkin!

Miten se menikään rikkaat rikastuu ja

Niin jos lapset ovat samassa tilanteessa kuin muutkin ihmiset jotka ovat oikeutettuja asumistukeen!

Vierailija
25/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako aikuinen lapsi asumistukea silloinkin, kun oma vanhempi, joka omistaa asunnon, asuu siinä myös?

Tämähän avaa ihan uusia tulonlähteitä... ;D

Vierailija
26/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuu varmaan poikaystävänsä luona, mutta on kirjoilla äitinsä omistamassa asunnossa, jotta poikkis saa täydet tuet (ja itsekin toki hieman Kelalta).

Vierailija
27/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on osake josta olen jo kertaalleen maksanut perintöveron.

itse olen normaali työssäkäyvä keskituloinen ihminen. Vastike (ja rahoitusvastike) ovat yhteensä 430€

Ei minulla todellakaan ole varaa antaa lapselleni tuollaista summaa joka kuukausi. Joten hän maksaa vuokraa 500e kuussa.

Jos taas haluaisin antaa asunnon lapselleni tulisi maksaa lahjavero mihin kummallakaan ei tällä hetkellä ole varaa, eikä se ole järkevääkään.

Asunto on kolmatta sukupolvea suvussa niin ei haluta sitä myydäkkään.

Joten turha kitistä että veronmaksajien rahoista menee asumistuki, yhtälailla minä olen veronmaksaja ja myös tyttäreni on tuleva veronmaksaja. Maksan veroa myös pääomatulosta ja se tuki mitä tuohon asuntoon vähän aikaa saadaan ollaan mm. Perintöveron muodossa maksettu viisinkertaisesti.

Sitten kun voin asunnon antaa ilmaiseksi tyttärelle jolloin häneltä menee oikeus asumistukeen niin katsotaan uudelleen. Mutta niin kauan kun meillä kummallakaan ei ole rahaa maksaa lahjaveroa niin tytär nostaa niitä tukia mihin on oikeutettu kun lähtee syksyllä opiskelemaan.

Vierailija
28/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään asunut mieheni kanssa raskauden alussa, muutin vasta ehkä puolivälissä raskautta.

Vierailija
29/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako aikuinen lapsi asumistukea silloinkin, kun oma vanhempi, joka omistaa asunnon, asuu siinä myös?

Eiköhän se riipu vanhemman tuloista samalla lailla kuin missä tahansa muussakin kahden hengen taloudessa. Haloo

Vierailija
30/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse olen normaali työssäkäyvä keskituloinen ihminen. Vastike (ja rahoitusvastike) ovat yhteensä 430€

Ei minulla todellakaan ole varaa antaa lapselleni tuollaista summaa joka kuukausi. Joten hän maksaa vuokraa 500e kuussa.

Jos taas haluaisin antaa asunnon lapselleni tulisi maksaa lahjavero mihin kummallakaan ei tällä hetkellä ole varaa, eikä se ole järkevääkään.

Joten turha kitistä että veronmaksajien rahoista menee asumistuki, yhtälailla minä olen veronmaksaja ja myös tyttäreni on tuleva veronmaksaja. Maksan veroa myös pääomatulosta ja se tuki mitä tuohon asuntoon vähän aikaa saadaan ollaan mm. Perintöveron muodossa maksettu viisinkertaisesti.

Sitten kun voin asunnon antaa ilmaiseksi tyttärelle jolloin häneltä menee oikeus asumistukeen niin katsotaan uudelleen. Mutta niin kauan kun meillä kummallakaan ei ole rahaa maksaa lahjaveroa niin tytär nostaa niitä tukia mihin on oikeutettu kun lähtee syksyllä opiskelemaan.

Niin? Kärsitkö nyt jotenkin?

Vierailija
31/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on osake jossa asuu lapseni ja tosiaan ollaan helvetin kateellisia siitä että lapsi saa sen 50€ asumislisää.

Sama juttu, ja ei voi antaa asuntoa ennakkoperintönä lapselle koska lahjavero ja mistä sitä tietää laskeeko asunnon arvo tulevaisuudessa kun on kuitenkin pieni paikkakunta.

Onneksi tulee nyt saamaan asumistukea niin tilanne vähän helpottaa.

Vierailija
32/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesän jälkeen saa Helsingissä jopa 406 e/kk, jos vuokra on halvempi kuin halvimmista halvimmalla yksiöllä normaalimarkkinoilta ja tulot pienehköt (opiskelija osa-aikatöissä tasoa). Yllättävän vähän olen itse nähnyt ihmisten raivoavan tästä AV:lla tai muualla, mutta ainakin te pääsette sitten nauttimaan noin kahdeksankertaisesta valituksesta ja solvauksesta syksyllä :D

(Kaikkihan siis olettavat, että vedätätte maksimituet ilman oikeaa vuokrasuhdetta, vaikka totuus olisikin toinen.)

Vierailija
33/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Kärsitkö nyt jotenkin?

En nyt muutoin kun aina kun aihe nousee esille niin pientä piikittelyä ja oonpahan jonkun mielestä suoraan saatanan kätyri ja Suomen taloustilannekkin on joskus ollu meikäläisten syytä.

Halusin nyt vaan tuoda esille erilaisen puolen mikä varmaan suurimmalla osalla on mun kaltainen..

Vierailija
34/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesän jälkeen saa Helsingissä jopa 406 e/kk, jos vuokra on halvempi kuin halvimmista halvimmalla yksiöllä normaalimarkkinoilta ja tulot pienehköt (opiskelija osa-aikatöissä tasoa). Yllättävän vähän olen itse nähnyt ihmisten raivoavan tästä AV:lla tai muualla, mutta ainakin te pääsette sitten nauttimaan noin kahdeksankertaisesta valituksesta ja solvauksesta syksyllä :D

(Kaikkihan siis olettavat, että vedätätte maksimituet ilman oikeaa vuokrasuhdetta, vaikka totuus olisikin toinen.)

Joo huomaahan sen jo alapeukuista:D

Vierailija
35/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti omistaa osakkeen. Lapset vetävät yhteiskunnalta täydet tuet. Molemmat siis omansa. Vuokra paperilla summa x. Jota äiti ei koskaan oikeasti peri lapsiltaan. Veli asuu käytännössä asunnossa yksin koska raskautettu asuu poikaystävällään mutta ei virallisesti koska poikaystäväkin saa asuntoonsa tuet. Näin sitä eletään köyhää opiskelijaelämää. Vituttaahan se kun homma uhkaa vesittyä. Ja taas on Kelan vika 😅

"Raskautettu"....?!!! Ei hitto, nyt oon nähnyt kaiken av:lla!! Vai tarkoititko ehkä "siemennetty"?

Vierailija
36/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on helppo. Odottava äiti saattaa olla vain kirjoilla äitinsä omistamassa asunnossa, mutta asua poikaystävänsä kanssa. Näin sekä tuleva äiti ja isä saa omat asumistukensa.

Vierailija
37/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti omistaa osakkeen. Lapset vetävät yhteiskunnalta täydet tuet. Molemmat siis omansa. Vuokra paperilla summa x. Jota äiti ei koskaan oikeasti peri lapsiltaan. Veli asuu käytännössä asunnossa yksin koska raskautettu asuu poikaystävällään mutta ei virallisesti koska poikaystäväkin saa asuntoonsa tuet. Näin sitä eletään köyhää opiskelijaelämää. Vituttaahan se kun homma uhkaa vesittyä. Ja taas on Kelan vika 😅

Kelan on helppo verottajalta tarkastaa äidin verotiedot, jos tälläistä on syytä epäillä.

Vierailija
38/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon perit lapseltasi vuokraa ja paljonko se olisi jos asunto olisi vapailla markkinoilla vuokrattavissa?

Vierailija
39/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tuki on noin pieni et taida periä markkinahintaista vuokraa, etkä myöskään maksa vuokratuloista veroa valtiolle kyse lienee suuremmasta summasta kuin 50€.

Vierailija
40/42 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teette vuokrasopimuksen ja laitatte hakemuksen kelaan. Ei järjestelmän väärinkäyttö mitään amerikantiedetttä ole.

Tässäkin on oikein oivallinen esimerkki siitä. Tehdään lasten kesken erilliset sopimukset ja hyvässä sykyssä toinen ei asu edes asunnossa vaan siellä poikaystävällä...