Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisia ei steriloida Suomessa ilman miehen lupaa

Juustjust
05.07.2017 |

Aika mielenkiintoinen juttu. https://yle.fi/uutiset/3-9702427

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehköön omalle keholleen mitä haluavat kunhan eivät käytä julkisia varoja siihen. Tai korkeintaan se yks operaatio per naama! Ei ainakaan mitään purkamisia jälkeenpäin oman tyhmyyden takia. Se on helppo 50 v tulla sanomaan jälkikäteen et "nonni! En halunnu". Mut mitään tilastoja ei ole niistä jotka onkin muuttaneet mieltään.

Vierailija
42/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän juuri väitit! Voi jessus mitä ihmisiä.

Opettele lainaamaan viestejä ja muista myös lukea ne lainaut viestit ajatuksen kanssa. Jessus mikä uuvatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossakin uutisessa huomaa miten alentuvasti nuo velat suhtautuu muihin ihmisiin. Miten ne puhuu muiden valinnoista ja valittaa ironisesti jostain viktoriaanisesta aikakaudesta samalla kun luo itse jotain kauhukuvastereotypiaa äidistä, joka elää vain puolisolleen ja lapsilleen. Nykyään kun vanhemmuuden kuva on laajempi kuin koskaan.

Aina sama laulu: minä uniikki olen jotain muuta parempaa ja varmasti olen miettinyt asiaa enemmän ja huolellisemmin kuin vanhemmat ja palapalaplaa...

Vierailija
44/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmuuden vuoksi sanoo vastaanotolla että ei ole miestä? Niin minä tekisin.

Vierailija
45/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle kuuluu vastuusta 50% lisääntymisessä, mutta 0% oikeuksista.

Tämä on naisten käsitys tasa-arvosta. Eli naisille oikeudet, miehille velvollisuudet ja vastuu. Ei ihme että Suomessa miehet voivat pahoin.

Voivat pahoin ihan omista lellityistä syistään. Vai mites Irakin tilanne? Siellä naisilla ei ole mitään oikeuksia! Ei omaan kehoon, ajatuksiin, lapsiinsa, vanhempiinsa ym päätöksiin ja siellä näyttää miehet voivan niin hyvin että massoittain pyrkivät Eurooppaan. Mites se nyt näin kääntyi....

Vierailija
46/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan, kun tuossa artikkelissa monessa kohdassa penätään strilisaation ikärajan laskemista kolmestakympistä kaksivitoseen.

Suomessahan on korkea ensisynnyttäjien keski-ikä, niin antaisiko vaikka se osviittaa, miksi ei kauhean nuorille streriä tehdä. Vaikka artikkelissa monessa kohtaa painotetaan, että "harvoin mieli muuttuu", niin kyllä vaan on paljon niitä, jotka kaksivitosena julistavat vapaaehtoisen lapsettomuuden nimeen, mutta kymmenen vuoden päästä yrittävätkin kovalla vimmalla saada sen vauvan.

Itse tahattomasti lapsettomuustaustaisena kuuluin lapsettomana muutamiin vertaisryhmiin netissä, ja kyllä; niissäkin oli muutamia, joille joko itselleen tai miehelle oli tehty sterilisaatio, ja sitä kaduttiin.

Vierailija
47/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä haittaa siitä luvan kysymisestä on rehellisessä parisuhteessa?! Luulis et tuo on päivänselvää et molempien päätös. Oli kumpi vaan menossa piuhoja poikki pistämään. Vain epärehelliset haluaa salailla asiaa

Ei ole molempien päätös, siinä olet väärässä. Rehellisyyttä kannatan. Itsekin rehellisesti miehelleni totesin, että minun kanssani et lapsia tee, jos niitä haluat niin etsi joku toinen. Mitään sananvaltaa miehelläni ei minun steriloimiseeni ole, tosin hänelle olen selväksi tehnyt että sellaisen teetän, enkä asiaa salaile. Saa sitten vapaasti itse päättää jatkaako vai ei. Vielä on halunnut jatkaa.

Vierailija
48/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse lupaa mutta silikonitisseihin tarvitsee yleensä miehen rahaa.

Niihin voisi kyllä vaatia puolison luvan, sillä joillakin naisilla ei oikein ole tajua siitä että toimenpide on jonkin verran vaarallinen ja täytteiden haaveilukin on yleensä merkki siitä, että harkintakyky on jotenkin pettänyt.

Vierailija
49/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ap onnistui tämänkin kääntämään naisia sorretaan -jutuksi? Pariskunnan molempia osapuolia tulee informoida sterilisaatiosta - tästä on kyse. Koskee niin naisen kuin miehenkin sterilisaatiota.

No ei tarvitse, jokainen päättää omasta kehostaan. Tietty suhteessa on järkevää keskustella tällaisista asioista ja sterin ottajan pitää ymmärtää, että suhde ei välttämättä jatku jos toinen haluaakin lapsia, mutta silloinhan suhde olisikin joka tapauksessa tuhoon tuomittu.  

No kyllä tarvitsee, kuten artikkelin lukemalla olisit selville saanut.

"THL:n mukaan laki vaatii, että pariskunnan molempia osapuolia on informoitava sterilisaatiosta."

Ja juttua lukiessa tulee myös tuo selville ettei kyse ole mistään luvan kysymisestä tai mahdollisuudesta kieltää toista.

Ei aikuista ihmistä voi kieltää päättämästä omasta kehostaan, se ei kuulu mihinkään ihmissuhteeseen.

Miten pariskunta yleensä määritellään? Onko se pelkkä aviopari, vai pitäisikö lupaa anoa myös avopuolisolta (mahdollisesti Kelan silmissä veljeltä tai miespuoliselta kämppikseltä), tai seurustelukumppanilta, jota ei näy missään asiakirjoissa?

Entäs jos se pyhä mies antaa siunauksen sterille ja tuleekin ero ja nainen siirtyy uuteen suhteeseen? Tekeekö nainen petoksen, jos ei kerro sterilisaatiostaan?

Vierailija
50/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesimme miehen kanssa toista lasta odottaessani että lapsiluku on tässä. En halunnut mitään hormoniehkäisyjä enää käyttää, joten puheeksi tuli nopeasti sterilisaatio. Miehestä ajatus itsensä leikkelemisestä tuntui epämukavalta ja kun luin vielä, että sterilisaatioita tehdään naisille paljon synnytyksen yhteydessä, päätin, että minä menen steriloitavaksi.

Vaikka olen sitä mieltä että minun kroppa, minun päätös, otin miehen mukaan neuvolalääkärille, jossa sterilisaatio lähetteen pyysin. Kun se kerran oli yhteinen päätös. Meillä oli lääkärin kanssa oikein hyvä keskustelu aiheesta ja hän totesi, että vaikka lähetteen saisin ilman miestänikin, niin hänestä oli mukava, että mies oli mukana, kun avioparinahan sitä perhettä tehdään tai ollaan tekemättä yhdessä.

Vierailija
51/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ap onnistui tämänkin kääntämään naisia sorretaan -jutuksi? Pariskunnan molempia osapuolia tulee informoida sterilisaatiosta - tästä on kyse. Koskee niin naisen kuin miehenkin sterilisaatiota.

No ei tarvitse, jokainen päättää omasta kehostaan. Tietty suhteessa on järkevää keskustella tällaisista asioista ja sterin ottajan pitää ymmärtää, että suhde ei välttämättä jatku jos toinen haluaakin lapsia, mutta silloinhan suhde olisikin joka tapauksessa tuhoon tuomittu.  

"THL:n mukaan laki vaatii, että pariskunnan molempia osapuolia on informoitava sterilisaatiosta."

Ja juttua lukiessa tulee myös tuo selville ettei kyse ole mistään luvan kysymisestä tai mahdollisuudesta kieltää toista.

Ei aikuista ihmistä voi kieltää päättämästä omasta kehostaan, se ei kuulu mihinkään ihmissuhteeseen.

Miten pariskunta yleensä määritellään? Onko se pelkkä aviopari, vai pitäisikö lupaa anoa myös avopuolisolta (mahdollisesti Kelan silmissä veljeltä tai miespuoliselta kämppikseltä), tai seurustelukumppanilta, jota ei näy missään asiakirjoissa?

Entäs jos se pyhä mies antaa siunauksen sterille ja tuleekin ero ja nainen siirtyy uuteen suhteeseen? Tekeekö nainen petoksen, jos ei kerro sterilisaatiostaan?

Siinä oli se pieni pätkä jossa kävi selväksi että laissa on vain kyse siitä että AVIOpuolison (mies tai nainen) kuuluu tietää steriloinnista. Ei kysyä lupaa.

Hauska ajatus sinänsä tuo jos menee uudelleen naimisiin eikö ole uutta puolisoa informoinut niin rikkooko lakia?

Aika kaukaa haettu skenaario ettei ennen avioliittoa olisibkertonut mutta silti.

Vierailija
52/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioparista on kyse. 

"Mikäli steriloimista pyytänyt henkilö on avioliitossa, on hänen aviopuolisolleen varattava mahdollisuuksien mukaan tilaisuus saapua 1 momentissa tarkoitettuun tilaisuuteen, ja aviopuolisoille on tällöin, milloin siihen katsotaan olevan syytä, selvitettävä, siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään, kumman steriloiminen 1 §:n säännökset huomioon ottaen on tarkoituksenmukaisempaa, ja annettava tarvittaessa tilaisuus vielä harkita, kumpi heistä pyytää steriloimista."

Jo tehdystä sterilisaatiosta ei tarvitse kertoa uudelle kumppanille, tai ainakaan laki ei siihen velvoita. Oliko muita hyviä kysymyksiä?

Vierailija
53/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menossa olen ja mies on tietoinen. Oli alkuun (puoli vuotta sitten otin asian puheeksi) sitä mieltä, että ei vielä mitään noin lopullista. Hänelle sanoin, että minun puolestani hän voi lisääntyä vielä kenen kanssa haluaa, mutta minä olen lapseni jo tähän maailmaan tehnyt. Minä en enää halua olla raskaana tai saada ainoatakaan lasta. En näe järkeä ehkäistä ja maksaa pillereistä tmv. kun fakta on, että lapset on tehty. Lisäksi hormonaalinen ehkäisy ei ole koskaan täysin minulle sopinut. Sterilisaatio on siinäkin mielessä luonnollisin vaihtoehto.

En koskaan erityisemmin tuntenut paloa äidiksi ja ajatus lapsettomasta elämästä ei olisi ollut mahdoton. Silti; minua siunattiin kahdella ihanalla lapsella (vieläpä sekä tyttö että poika) ja vaikka rakastankin heitä enemmän kuin mitään, niin nytkin kun kerran vuodessa saan tällaisen parin päivän lapsivapaan (lapset menneet kauas mummolaan kesälomalla pariksi päivää) niin onhan tämä yksin ja kaksin miehen kanssa olo mahtavaa! Rakastan omaa aikaa, omia juttuja (remppailut jne).

Nyt mieskin on puoli vuotta asiaa mietittyään samoilla linjoilla. Ei kiitos lapsia meille.

Vierailija
54/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää nyt on taas jotain palstantäyteuutisia. Menee vaan uutisoijiin usko lopullisesti.